Sherlock! [Varning för spoilers!]

Diskussioner om animerad film och spelfilm.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Sherlock! [Varning för spoilers!]

Inlägg av Peral »

Ibland dyker det upp TV-serier som bara är "Svärdord" bra! Sherlock är en sådan av dömma av det första avsnittet! Britterna har lyckats med konststycket att flytta mästerdetektiven till nutid och gör det på ett trovärdigt sätt. Jag kan inte ens föreställa mig hur mycket research man måste lägga ned för att beskriva slutledningens vetenskap på ett trovärdigt sätt. Sherlock Holmes måste vara en av de knepigaste karaktärerna någonsin att skriva bra manus till!
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Sherlock!

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Peral skrev:Ibland dyker det upp TV-serier som bara är "Svärdord" bra!


Sabel? Värja? Florett? Huggare? Bredsvärd? Tvåhandssvärd? :P
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Sherlock!

Inlägg av Wakuran »

Såg det också. Sabla bra! Har knappt läst originalberättelserna, men var rätt kul ändå. Kommer ihåg att man hade bjudit in ordföranden för Svenska Sherlock Holmes-sällskapet (eller liknande) att hålla en föreläsning när jag gick på Komvux.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Sherlock!

Inlägg av Peral »

APenny4YourThoughts skrev:
Peral skrev:Ibland dyker det upp TV-serier som bara är "Svärdord" bra!


Sabel? Värja? Florett? Huggare? Bredsvärd? Tvåhandssvärd? :P

Sabla bra! Man kan inte värja sig från att tycka om den! (Efterhandskonstruktion!)
Det finns en helt underbar ordväxling i första avsnittet, Sherlock anländer till brottsplatsen, och blir hindrad av en kvinnlig polis. Efter att ha tittat närmare på den kvinnliga polisen, drar Mästerdetektiven slutsatsen att hon tillbringat natten med en manlig kollega. Fritt citerat säger han översatt "...och att dömma av hur era knän ser ut måste ni ha tillbringat natten med att skura detektiv Andersons golv!"
Maya the Chimp
Good
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 27 maj 2011, 16:44

Re: Sherlock!

Inlägg av Maya the Chimp »

Älskade också Sherlock serien. Amerikanarna och Britterna är ju förbubblat bra på att göra TV-serier [:)]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Sherlock!

Inlägg av Agentum »

Ja vet inte, jag är inte så mycket för det här engelska logiska som utspelar sig på slutet när nån ska pekas ut.

Jag har läst några av böckerna iaf, men det var evighter sen, det är inte min grej.

Alla komer skrika nu men jag tyckte fiölmen som gick där Dr. Watson fick vara den mer fysiska personen var en kul förändring av det ganska trista att han typ är mer eller mindre värdelös.

Sen att det var väldigt Hollywood över saken är en grej förstås, men det var rätt tid, rätt tankar iaf på nåt sätt, och att de byggde towern var ju intressant för det var ju så, den fanns ju inte ännu då.

Nån TV serie har jag inte sett iaf, det fanns ju nån fjantig young Sherlock Holmes men den var ju inget vidare, är detta nåt bra då?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Sherlock!

Inlägg av Labrador Road 26 »

Agentum skrev:Nån TV serie har jag inte sett iaf, det fanns ju nån fjantig young Sherlock Holmes men den var ju inget vidare, är detta nåt bra då?

Har du inte sett BBC tv-serien från 2010 så har du verkligen missat något.
http://www.imdb.com/title/tt1475582/

Sherlock Holmes i modern tid och så briljant gjort att man storknar. De lyckades verkligen föra över varenda liten detalj till våran tid och fått det att funka.





Tv-serien lämnar filmen med Robert Downey Jr. i kölvattnet, och den framstår som en medioker soppa i jämförelse. Ska man se något som är skapligt troget Arthur Conan Doyles berättelser är det tv-serien med Jeremy Brett som gäller, men även den får se sig slagen av moderna Sherlock.

With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Sherlock!

Inlägg av Magnus »

Mycket, mycket bra TV-serie.
Tyvärr har det bara gjorts 3 avsnitt.
Någon som vet om det kommer att göras fler?
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Sherlock!

Inlägg av Labrador Road 26 »

Magnus skrev:Mycket, mycket bra TV-serie.
Tyvärr har det bara gjorts 3 avsnitt.
Någon som vet om det kommer att göras fler?

Enligt imdb finna det en andra säsong planerad, dock inga datum spikade. Kanske blir sommarens (juli-augusti) höjdpunkt?
http://www.imdb.com/title/tt1475582/episodes#season-2
A Scandal in Belgravia
The Hounds of Baskerville
The Reichenbach Fall

Sista är ju där Sherlock dog, tills dess publiktrycket krävde en återupplivning, så det indikerar ett möjligt slut på tv-serien där. Exakt vad det osända pilot-avsnittet är för något är svårt att säga men låter på beskrivningen som det inkorporerades i "A Study in Pink".
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Sherlock!

Inlägg av rkaj »

Jag håller med om att TV-serien Sherlock är väldigt bra. De har lyckats flytta förutsättningarna hundra år framåt i tiden och det funkar verkligen (det är ju nästan till och med samma krig Wattson är hempensionerad från). Det är rätt ålder på Sherlock och Wattson (Sherlock borde ha plockat ut en batchelor och påbörjat masterstudier, men han har gjort ett så eget val av kurser så jag vet inte om det blev någon batcherlor. Wattson är ungefär lika gammal).

Det jag inte gillar är att det är för mycket fokus på Mycroft och Moriarty. Jag uppfattar båda som enkla utvägar när Doyle började få svårt att få ihop de brillianta deckarhistorier han skrev från början. De bästa Doylehistorierna är utsökta mysterier utan storpolitik. Både den här TV-serien och den tecknade serien som gick i X9 i början av året (även den mycket bra i övrigt) led av att det blev för mycket storpolitik i stället för deckarmysterie.

Spoilervarning, men jag tar gärna debatt om det här och jag kan inte vara konkret utan att avslöja delar av handlingen: Sista delen av TV-serien är helt och hållet en hjärnornas kamp mellan Sherlock och Moriarty, där båda glider från att vilja hjälpa allmänheten respektive göra sig själv rik på ett lyckat brått till att helt fokusera på att besegra den andre. Så långt utmärkt! Det jag inte gillar är att Holmes nöjer sig med att lösa de gåtor Moriarty lägger ut, han går inte på offensiven själv. Det som verkligen suger är dock själva slutscenen, det handlingen går från att vara en hjärnornas kamp, ett parti schack med levande pjäser, till att helt simpelt och poänglöst försöka döda varandra.

Det LR26 avslöjar är spännande, eftersom de två första äventyren är precis såna mysterier med fokus på själva gåtan som jag gillar (även om det finns en storpolitisk bakgrund till i alla fall den första så får det förbli en bakgrund).
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Sherlock!

Inlägg av Agentum »

Vem vil ha en modern variant? jag vill ha just London 1880 typ.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Sherlock!

Inlägg av Wakuran »

Med tanke på att sista avsnittet slutade med en vansinnigt twistad cliffhanger, så känns det självklart att det måste komma en uppföljare.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Sherlock!

Inlägg av Peral »

Agentum skrev:Vem vil ha en modern variant? jag vill ha just London 1880 typ.

Jag trodde som du att Sherlock Holmes var alltför mycket en produkt av sin tid och att det aldrig skulle gå att flytta honom till nutid, men jag kan bara erkänna att jag hade helt fel!
trzy
Very Good
Inlägg: 61
Blev medlem: tor 09 dec 2010, 20:11

Re: Sherlock!

Inlägg av trzy »

Lite offtopic, men E.W Hornung (för övrigt vän med Conan Doyle) skrev ett antal böcker om gentlemannatjuven A.J Raffles. Han är lite av Sherlock Holmes motsats, och tycks vara nästan helt bortglömd idag. Böckerna är läsvärda, men BBC-serien från sjuttiotalet är tyvärr riktigt anskrämlig. Alla avsnitt finns på Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=2scdvfcZ780
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Sherlock!

Inlägg av Peral »

(OT) Holmes förekommer också i Maurice LeBlancs böcker om mästertjuven Arsene Lupin, LeBlanc kände sig dock tvingad att ändra namnet på karaktären till Herlock Sholmes efter protester från Arthur Conan Doyle (slut OT)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Sherlock!

Inlägg av Agentum »

Efter bråk från högre makter har jag sett förta Sherlock episoden.

Vad ska vi säga, han själv är ju klart nån form av asbergers syndrom i fråga om hur han arbetar och mycket intressant som karraktär tycker jag.

Dr. Watson käns dock påtvingad inhalkad på ett bananskal och tyvärr som vanligt ofysisk och klen och i det nämaste bara en slags assistent, jag vet tat han är det i böckerna men jag har aldrig gillat det helt enkelt, därav komentaren om den amerikanska Sherlock Holmes filmen på just den saken.
Men han ska väl vara the straight man och bollplank, anars skulle vi inte veta vad Holmes tänkte på.

Fast jag håller med om att det funkar i modern setting bara man som vi ju är vana med serier struntar i precis allting och bara låter det gå utan att försöka annalysera för djupt.

Intressant utan tvekan, men för mig främst för Sherlock holmes själv hur nu nån kan heta så i modern tid haha:-)
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Sherlock!

Inlägg av rkaj »

Agentum skrev:.... Dr. Watson käns dock påtvingad inhalkad på ett bananskal och tyvärr som vanligt ofysisk och klen och i det nämaste bara en slags assistent ...


Vad gäller Watsons fysik så händer det saker som är värda att lägga märke till, även i första episoden har jag för mig, men det kanske blir mer uppenbart i de senare delarna.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Sherlock!

Inlägg av Agentum »

Ok, jo han glömmer ju käppen för att han glömmer bort hur skadad han är psykiskt i benet, det ser man ju.

Och det ligger en sanning i det med, psykiska sjukdomar upplevs som fysiska om hjärnan får bestämma.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
mohsart
Fine
Inlägg: 267
Blev medlem: mån 14 dec 2009, 15:18
Ort: Blekinge
Kontakt:

Re: Sherlock!

Inlägg av mohsart »

Sant vg Watson, han är onödig. Men jag vet inte, trots att jag läst alla originalhistorier och tex Lindengrens och Nessles parodi John Holmes och Sherlock Watson blir det inte detsamma utan Watson.
Han behövs för att bygga upp storyn, men är egentligen onödig, lite som Desmond ++
Riggare, segelmakare och repslagare. Pysslar även med teckning samt fin- och fulsnickeri
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Sherlock!

Inlägg av Offissa Pupp »

Vid sidan av Tinitin så är Sherlock Holmes min favoritfiktiva figur. (Om han nu är fiktiv, men det är en annan historia.) Jag tyckte de här serien var skitbra! Egentligen går det inte att misslyckas med SH oavsett var man väljer att förlägga handlingen. Det är en alldeles för bra figur för det. Enda abret, likt andra varit inne på, är det sista avsnittets pistolviftande som kändes fullständigt out of charachter. Men mycket snyggt skrivet och bra skådespelare.

Men Granadas version med Jeremy Brett är oöverträffad när det gäller att ligga nära originalet. (se klipp i LR:s inlägg ovan.)

Vad gäller Dr Watson är han förstås inte på något vis onödig. Rent tekniskt är han förstås ställföreträdande läsare vilket är ett vanligt hjälpmedel för författare. Men han bidrar faktiskt också med en varm ton, och deras vänskap - skulle jag hävda - är en stark bidragande orsak till att böckerna om SH fortfarande fascinerar. Det är skönt att den gamla filmporträttet av Watson som en förvirrad dumbom äntligen ersatt med ett men autentiskt porträtt enligt Doyles böcker. Det började princip i granadas "Brett-version" och är numer tack och lov det vanliga.
Skriv svar