Seriefigurer i plast (som inte är actionfigurer)

Diskussioner om leksaker och nostalgia.
Användarvisningsbild
bas03
Fine
Inlägg: 486
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:33
Ort: Sverige

Re: Seriefigurer i plast (som inte är actionfigurer)

Inlägg av bas03 »

Anders1 skrev:Jag har två stycken Alice (en ljushårig och en mörkhårig), alltså Disneys Alice (i Underlandet) från Heimo. Fast frågan är om det verkligen är Heimos utgåva? Det är något som jag skulle vilja säkerställa. Det finns inga märkningar (inskriptioner) alls på dom. Varken "copyright Walt Disney productions", "Holland", "Germany", "Made in Hong Kong" eller nåt annat. Hur är det med de Heimo Alice-figurer som ni andra har, har de någon inskription eller finns inget sånt? Jag vet att bas03 också har en Alice, men det kanske även finns fler här som har?

Bild


Jag har fyra stycken av Alice.. ingen har samma färgsättning och en av dina är även den en annan färgsättning. Inga märkningar var jag hittar på någon av dem. Jag blir inte klok på mina "Heimo-figurer", jag börjar misstänka om inte några av dem är sådana där Marx Disneykings. Av det lilla jag förstått så var det Marx som hade gjort formerna och sen samarbetade de med Heimo som gjorde figurerna. Marx kings är de samma matrial som disneykins eller är de som Heimo?

Det Skulle ge någon sorts förklaring varför Heimo hade en logga på senare figurer som liknar Marx logga där bara namnet är utbytt.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Seriefigurer i plast (som inte är actionfigurer)

Inlägg av Rufus »

Jag mejlade bilder på mina Alice-figurer till den amerikanske samlaren av Alice-material, och enligt honom så är mina två Alice Heimo. Min Hattmakarfigur är tydligen Marx däremot. Och då Marx Disneyking, eftersom storleken är samma som Heimo.

Marx Disneyking, Disneykin och Disneykid verkar helt klart vara gjort av samma material. Bara storleken som skiljer.

Ja, Marx och Heimo gjorde det inte lätt för oss samlare.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Seriefigurer i plast (som inte är actionfigurer)

Inlägg av Kung Orne I »

Nu finns det en Facbookgrupp med PVC-figurer:

https://www.facebook.com/groups/977084855667881/

Världen går definitivt framåt! :-)
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Skriv svar