Seriefigurer i plast (som inte är actionfigurer)

Diskussioner om leksaker och nostalgia.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Seriefigurer i plast (som inte är actionfigurer)

Inlägg av Rufus »

Vi är några stycken som tyckte att det kunde vara bra med en egen tråd för detta samlarområde. Här ryms nämligen ganska mycket. Disney, Tintin, Asterix, Lucky Luke, Smurfer, Muppar och Bamse m.m. De allra flesta är tillverkade i PVC-plast med mjukgörare. Tillverkarna är Marx, Heimo, Schleich, Bully och Kärnan m.fl.

Jag brukar utgå från samlarkatalogen "Comicfiguren Preiskatalog" från KMS-Verlag.

Nedan följer min kompletta samling av de tre målade Tintinfigurserierna från 1970-talet. Det finns även en omålad figurserie som inte är med. Men inga fler målade Tintinfigursamlarserier från denna tid (och ej tidigare heller), i alla fall inte enligt samlarkatalogen.

1973 Esso Belvision

Bild

197X Heimo

Mina ligger ganska fint förslutna i sin förpackning, så jag har inte velat öppna och ta ut dom, vilket man dock kanske borde göra. Vi får se.

Bild

1975 Bully

Här har jag även med några varianter. Tintin som omålad, Halvmålad Haddock (skägget ej målat) och en Milou som ej är målad.

Bild
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Coolt! Jag blir också sugen på att samla plastgubbar men jag tror tanten här hemma skulle få tuppjuck!!!

Om man ska beställa Tintinfigurer i plast (ifrån Frankrike antar jag), vilket företag ska man vända sig till?
Det är nya figurer jag menar, det var nämligen en leksaksaffär som frågade mig och jag lovade att ta reda på det...

Det där företaget som man beställer bilar med Spirou och Tintin av, har de plastfigurer?
Jag skulle vara glad om någon har bra länkar till företag som säljer plastfigurer med seriefigurer av olika sorter. =)
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Jag har ställt alla mina figurer i bokhyllan med seriealbum/tidningar, framför serierna. Man får plats med mycket, det ser fint ut ihop med serierna, och frun får INTE tuppjuck! [^]

/Tipsar

(Enda nackdelen är att man måste flytta figurerna när man vill läsa.)
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Man behöver inte alls vända sig till Frankrike för det. Det företag som producerar figurer och som det är lättast att få direktkontakt med är nog Bully (Bullyland). http://www.bullyland.de De har tom eget muséum. Dock verkar det som att just Tintin-figurer inte är med i produktsortimentet just nu.

Annars kan man vända sig till Plasttoy, Comic Spain eller någon av deras grossister.

Sen finns det ju diverse säljare för oss privatpersoner. En som jag själv har handlat hos och som jag tycker är bra är:
http://www.spielzeug-sammelsurium.de/index.php som även har en affär för i huvudsak seriefigurer i plast (både nytt och antikvariskt) i Hamburg. Och han kan även engelska.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Här finns mycket:

www.duckburg.de
http://www.spielzeug-sammelsurium.de/

Men man måste kunna tyska...
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Ok, tackar för både tips och länkar! =)

Ja, jag har redan en del actionfigurer framför serierna, kanske dags att smyga in andra också? =D
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
lundberger
Good
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 13 aug 2007, 03:31

Inlägg av lundberger »

Jättefin samling! Jag har ingen av serierna kompletta men köper på mig när jag kommer över. Har ett par från varje serie. Hittade denna hemsida http://www.cybertintin.com/cpg132/index.php?cat=4 som hade bilder från lite olika utgåvor. De verkar dock inte riktigt ha koll på alla årtal och sånt.

Jag har även en del nya figurer då mest Tintin och Asterix.
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Finns det inga som tillverkar och säljer nya Tintinfigurer idag?
Är det Bully som har rättigheterna?
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Det finns säkerligen någon som gör det. Men jag har lite dålig koll på senaste nytt. Enligt katalogen har det getts ut en del av Bully, Comic Spain och Plastoy under 1990-talet i alla fall. Några av dessa tillverkas kanske fortfarande eller finns kvar i lager.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

du har en adress här
http://www.plastoy.net/
Användarvisningsbild
lundberger
Good
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 13 aug 2007, 03:31

Inlägg av lundberger »

Plastoy tror jag har tillverkat en serie figurer som fortfarande Finns på marknaden eller tillverkas.Annars tror jag det Moulinsart som har rättigheterna att tillverka Tintinfigurer idag. Så jag antar att man kanske bör kontakta tintin.com för mer information.
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Comic Spain verkar ha några nya Tintin, men de kostar en hel del, lyxplastgubbar! =)

Jag tycker det borde finnas något mer åt smurfhållet, nya plastgubbar för 25kr styck eller nåt...
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Ja, att betala 80 spänn för en ny plastgubbe är ju att ta i.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

lundberger skrev:
Annars tror jag det Moulinsart som har rättigheterna att tillverka Tintinfigurer idag.

Bitvis rätt, Moulinsart är det företag som har hand om rättigheterna för allting gällande Tintin. De tillverkar ingenting själva utan låter ett antal officiella licensierade tillverkare göra olika Tintin-saker. För flera år sedan bestämde Moulinsart att bara "hög-kvalitativa" saker skulle tillverkas och då försvann alla som hade "billiga" varianter. De billigaste som finns nu är de små plastgubbarna som syns på:
http://store.tintin.com/fr/index.cfm?st ... cat_up=132

När jag var på Moulinsarts presskonferens i Bryssel 21 maj frågade jag Nick Rodwell (Hergés änkas nya man, som styr Moulinsart tillsammans med henne) om deras inställning till eventuella krav på "Happy meal-leksaker" från Dreamworks i samband med filmerna. Fick svaret att de inte tagit ställning till sådant än, men att det finns viss möjlighet till billigare figurer (eller action figurer).

Bully har förlorat rätten till att göra Tintin-figurer för länge sedan och jag tror inte de kommer att återfå licensen. De gubbar som syns via länken ovan fanns dock i var och varannan butik i Bryssel så de är inte sällsynta, kostar runt 5 euro normalt.

Nedan syns den modifierade Milou (fått vingar från en Smurf) som placerades på Hergés grav på födelsedagen den 22 maj 2007.

Bild
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
lundberger
Good
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 13 aug 2007, 03:31

Inlägg av lundberger »

En liten fråga till någon som kan. Är detta en karaktär från Tintin som de säger i auktionen? http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=46571127
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Just den figuren i den auktionen har även diskuterats i annan tråd (i Frågor och svar/Snabbfrågor).

Jag tror att säljaren har fel och att det är en av tjuvarna i Pongo och de 101 Dalmatinerna.
Användarvisningsbild
lundberger
Good
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 13 aug 2007, 03:31

Inlägg av lundberger »

Nej det var inget jag kände igen som någon från Tintin heller så det är nog ingen.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

I "Tipsa om objekt på Tradera"-tråden upplyste Anders1 om att vita Kalle Anka-kexfigurer är ovanligast. Som svar skrev jag följande, men insåg att det hör bättre hemma här:

Min kompis hade en vit Lady och jag var avundsjuk i åratal. Min favorit-Lady var grön.

*Intresseklubben noterar*

Vi brukade f ö tävla med våra figurer genom att låta dom glida ner för en planka. Man släppte alla en och en, och den som kom sist plockades bort. Sen körde man om till det bara var en kvar, och den vann. Ladyarna vann ofta eftersom dom var runda, speciellt om man bet av svanstippen... Oj, nostalgitripp!

*Fnys! Dataspel! Ba´! Ungdomen av idag, mummel, mummel...*
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Annars kan man göra som jag gjorde som barn ibland på lantstället. Klippa ut lappar och skriva seriefigurers namn på dom, deras startnr och deras skapares hemland som dom tävlade för, t.ex. "Kalle Anka 1 USA", "Tintin 2 Belgien" och "Bamse 3 Sverige". Sedan lade man dom på rad i gräset och sen var det bara att vänta på att se vem som skulle komma först i mål när vinden kom.

Mycket bättre än att bita av svansen på värdefulla figurer. :-)
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

[:p]

Det var bara på en gul som jag har dubblett av!

(Observera att "dubblett" stavas med två "b"! Ser jättefel ut tycker jag, jag var tvungen att slå upp ordet i SAOL.)
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Skriv svar