Seriefigurer i plast (som inte är actionfigurer)

Diskussioner om leksaker och nostalgia.
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Seriefigurer i plast (som inte är actionfigurer)

Inlägg av Mithroth »

Angående Tintin-figurerna från Esso/Belvision, är Dupond/Dupont samma figur eller är det olika gjutningar?
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Seriefigurer i plast (som inte är actionfigurer)

Inlägg av Rufus »

Mithroth skrev:Angående Tintin-figurerna från Esso/Belvision, är Dupond/Dupont samma figur eller är det olika gjutningar?


Bör vara samma gjutform och ingen egentlig skillnad. I alla fall så som jag har förstått det.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Seriefigurer i plast (som inte är actionfigurer)

Inlägg av Wakuran »

Så det är ingen skillnad på mustascherna, då?
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Seriefigurer i plast (som inte är actionfigurer)

Inlägg av Labrador Road 26 »

Precis som Wakuran säger är det bäst att studera mustascherna för att se vem som är vem av dem. Duponts mustasch svänger ut nedtill och blir lite som ett T uppochner. Man får även reda på på att de inte har samma hattstorlek i något av äventyren men det är förstås svårare att kolla på plastfigurer. Mustascherna är egentligen det enda synbara igenkänningen de har. På de ny Plastoyfigurerna är det olika vill jag minnas men känner inte till förhållandet på Essofigurerna.

Bild
Dupont till vänster och Dupond till höger.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Seriefigurer i plast (som inte är actionfigurer)

Inlägg av Wakuran »

Med tanke på att uppgiften om evt. olik hattstorlek kommer från Dupondtarna själva bör den nog tas med en nypa salt. [;)]

(Det som har hänt är att Abdullah klämt in en massa papper i hattarna så de blivit för små, vilket gör Dupondtarna redigt konfunderade.)
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Seriefigurer i plast (som inte är actionfigurer)

Inlägg av burnout »

Kolla muccchen på Dupotarna? Då måste man ha rätt många för att se skillnaden och det tror jag inte funkar. Nu har jag inte mina tillgängliga men det tror jag inte funkar utan det är nog lika utseende på båda (det var nog enklast så)
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Seriefigurer i plast (som inte är actionfigurer)

Inlägg av Mithroth »

Figurerna ser i stort likadana ut så det var om det fanns olika mustascher på gjutningarna var det jag var ute efter. Målandet kan man inte gå efter. Men eftersom alla exemplar jag sett har samma form på mustaschen och Anders har samma erfarenhet så känns det som om det bara finns en figur.

EDIT. Och där kom visst Burnout in också.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Seriefigurer i plast (som inte är actionfigurer)

Inlägg av Mithroth »

Tycker att katalogen (CfPk) kunde tagit upp när det är samma figur istället för att lista dem flera gånger. Samma sak med t.ex. Heimo-knattarna och Teddi/Freddi.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Seriefigurer i plast (som inte är actionfigurer)

Inlägg av Labrador Road 26 »

Troligen är det bara en form, precis som du säger. Det är ju ändå så få som vet om det där med mustascherna. Den stora majoriteten av de som såg Hajsjön och köpte gubbarna lär inte veta det.

Det finns någon utgåva där det finns en spegelvänd version med käppen på andra armen, men det är kanske inte just Essofigurerna.

EDIT: CfPk?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Seriefigurer i plast (som inte är actionfigurer)

Inlägg av Mithroth »

Labrador Road 26 skrev:EDIT: CfPk?


Comicfiguren Preiskatalog
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
bas03
Fine
Inlägg: 486
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:33
Ort: Sverige

Re: Seriefigurer i plast (som inte är actionfigurer)

Inlägg av bas03 »

Sy Barry skrev:Här är en länk som visar andra figurer i serien.

http://www.icollector.com/TV-Tinykins-B ... c_i7421102



Har inte så mycket att tillägga om Tinykins mer än att brandmannen saknas i den där bilden/jättepaketet. Jag tyckte Wilma, Betty och konstigt nog Fred var svårast att hitta.

De kan som sagt vara värda en del om de är hela (vilket de sällan är) och framför allt om lådan finns kvar. Håller med om att Flinta-figurerna borde sålts i Sverige för det finns så pass många av dem här, de andra serierna såldes nog inte här.
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Seriefigurer i plast (som inte är actionfigurer)

Inlägg av Mithroth »

Stack in om på en lokal butik som handlar med gamla leksaker och andra samlarsaker. Dök som vanligt ner i "blandade småfigurer"-lådan och hittade en indian som verkade intressant, borde vara från Lucky Luke.... Köpte den iaf för en tia och cyklade hem för att jämföra med katalogen. Och visst var det som jag trodde, från lucky luke, och tillverkad av Heimo också minsann [:)] Tyvärr var den lite trasig då spjutet han höll i handen hade gått av och nedre delen saknades. Men jag är nöjd ändå, inte ofta man hittar dem.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Seriefigurer i plast (som inte är actionfigurer)

Inlägg av Kung Orne I »

Grattis! [:)] Har ALDRIG hittat Heimo-LL. (Utom svindyrt på tyska eBay.)
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Seriefigurer i plast (som inte är actionfigurer)

Inlägg av Mithroth »

Kung Orne I skrev:Grattis! [:)] Har ALDRIG hittat Heimo-LL. (Utom svindyrt på tyska eBay.)


Jag har fått tag i mina tidigare på tradera. Var det dig jag budkrigade med för ett tag sedan om lärarinnan? Två lilla-jönssonligan figurer var med också. Jag var ute efter alla tre figurerna så därför var jag villig att gå lite högre.

EDIT. Här är förresten de få figurer jag har fått tag i:
Bild

Som sagt, hövdingens spjut är trasigt. Även Averells revolverpipor är avbrutna och tyglarna på Jolly Jumper är av där mellan mulen och bringan.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Seriefigurer i plast (som inte är actionfigurer)

Inlägg av Kung Orne I »

Nix, kollar sällan figurer på Tradera längre, tyvärr, pga musarmarna.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Seriefigurer i plast (som inte är actionfigurer)

Inlägg av Rufus »

När det gäller de svåra Disney-Heimofigurerna (Alice, Peter Pan, Dumbo och Pinocchio), så står det i
samlarkatalogen (Comicfiguren Preiskatalog) bara Heimo, när det i själva verket finns flera upplagor/utgåvor. Se t.ex:

http://vintagedisneyalice.blogspot.se/2 ... chive.html

Egentligen borde det väl vara lite mer detaljerat i katalogen, eller i alla fall nämnas på något sätt? Följande utgåvor/upplagor bör alltså enligt min mening särskiljas:

Marx omålad
Marx Disneykins
Marx Made in Holland
Heimo
Heimo Made in Hong Kong

Heimo Made in Hong Kong nämns inte i länken ovan, men jag har två såna figurer själv. Inskription med "Made in Hong Kong". Och dessa figurer är nyare än de andra (1970-talet), men de är också mycket svåra att få tag på och de är ofta snyggare målade än Heimo. Dock är väl värdet inte lika högt som för Heimo?
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Seriefigurer i plast (som inte är actionfigurer)

Inlägg av Kung Orne I »

Intressant! Jag hade ingen aning om att det fanns olika upplagor. (Och ville nog egentligen inte veta det heller, samlardjävulen satte genast igång... :twisted: )
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Seriefigurer i plast (som inte är actionfigurer)

Inlägg av Rufus »

Kung Orne I skrev:Intressant! Jag hade ingen aning om att det fanns olika upplagor. (Och ville nog egentligen inte veta det heller, samlardjävulen satte genast igång... :twisted: )


En av varje i varje upplaga blir för mycket, tycker jag för min egen del. Däremot vill jag nog gärna ha alla i samma serie. T.ex. Alice-figurerna i Heimo Made in Hong Kong och Peter Pan-figurerna i Heimo, men helst inte blandat med olika utgåvor i samma serie.

Dock är det ofta svårt att veta vilken utgåva man köper när man köper från privatpersoner på Tradera. Särskilt om det är så att det är stor skillnad i värdet, vill man ju gärna veta det.
Användarvisningsbild
bas03
Fine
Inlägg: 486
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:33
Ort: Sverige

Re: Seriefigurer i plast (som inte är actionfigurer)

Inlägg av bas03 »

Anders1 skrev:När det gäller de svåra Disney-Heimofigurerna (Alice, Peter Pan, Dumbo och Pinocchio), så står det i
samlarkatalogen (Comicfiguren Preiskatalog) bara Heimo, när det i själva verket finns flera upplagor/utgåvor. Se t.ex:

http://vintagedisneyalice.blogspot.se/2 ... chive.html

Egentligen borde det väl vara lite mer detaljerat i katalogen, eller i alla fall nämnas på något sätt? Följande utgåvor/upplagor bör alltså enligt min mening särskiljas:

Marx omålad
Marx Disneykins
Marx Made in Holland
Heimo
Heimo Made in Hong Kong

Heimo Made in Hong Kong nämns inte i länken ovan, men jag har två såna figurer själv. Inskription med "Made in Hong Kong". Och dessa figurer är nyare än de andra (1970-talet), men de är också mycket svåra att få tag på och de är ofta snyggare målade än Heimo. Dock är väl värdet inte lika högt som för Heimo?


Om jag minns rätt så finns inte Marx-leksaker med i katalogen. Marx Disneykin är inte samma som Heimo-figurerna. De ser lika ut (vet inte vilken som kom först men de kanske hade den ena som förebild?) Disneykins är väl samma som Marx TV-Kins (tex Flinta-figurerna) mindre och skörare matrial än Heimos plast.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Seriefigurer i plast (som inte är actionfigurer)

Inlägg av Rufus »

bas03 skrev:Om jag minns rätt så finns inte Marx-leksaker med i katalogen. Marx Disneykin är inte samma som Heimo-figurerna. De ser lika ut (vet inte vilken som kom först men de kanske hade den ena som förebild?) Disneykins är väl samma som Marx TV-Kins (tex Flinta-figurerna) mindre och skörare matrial än Heimos plast.


Jag tycker att Heimo och Marx Disneykins är tillräckligt lika för att kunna tala om olika utgåvor, men visst, kanske är de egentligen något för olika för det. Dock skulle man mycket väl kunna ha alla med i katalogen på samma ställe.
Skriv svar