Gary Gygax död.

Diskussioner om leksaker och nostalgia.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Gary Gygax död.

Inlägg av Agentum »

För oss rollspelare eller före detta rollspelare, den förste rollspelaren är död.

Hittade på det när jag skrev om Fritz Lieber, dessa hörde ju samman väldigt i tanken iaf, det hade kanske inet blivit nåt D&D utan S&S och Liebers böcker.

"I would like the world to remember me as the guy who really enjoyed playing games and sharing his knowledge and his fun pastimes with everybody else"

Tyckte han själv innan han då dog igår.

Egentligen lite serierelaterat med då hans spel i förlängningen ledde till mängder av böcker som i sin tur blev till serier.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Jag spelade Rune Quest ganska mycket. Det är också ett av de äldsta rollspelen, vad jag har förstått. Skapade han även det?
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Nej, AD&D var Gary Gygax stora grej. RuneQuest gjordes av konkurrenten Chaosium. Chaosium gjorde också en förenklad variant, "Magic World", som var en flopp men licensierades av Äventyrsspel och blev Drakar & Demoner.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Dungeons Dragons kom ut officiellt 1974, men Gygax hade tidigare regler för att spela bordsspel på ett mer personlig sätt Chainmail eller nåt sånt hette det. (hur översätter man det boardgames alltså?, strategispel kanske?), sånna spel med figurer och fordon mm, dessa fanns ju med fantasytema med, ja och finns ännu för övrigt Warhammer var ju jättestort länge så de dog ju inte ut heller men har egentligen mycket litet gemensamt med rollspelen, de är spel inte ROLLspel.

Sen tog det ett bra tag inna Advanced Dungeons& Dragons kom ut, bara D&D översattes till svenska dock ej den första varianten utan en reviderad, basic och expertreglerna kom ut i lådor här runt 86-87 med några översatta äventyr, dock floppade det här då Drakar och Demoner var allt för starkt redan.

De som spelade D&D eller då AD&D (som faktiskt var på väg att översättas av Titan Games, spelade på orginalspråket, det var ofta en slags överlägsenhet i detta jämtemot de som liksom jag kom in när den svenska vågen med rollspel kom och spelade de spelen.

Basic Role Playing Fanatasy (Chaosium) heter det som sedemera blev just den första Drakar och demoner från 1982, dock var det mesta ändrat när Äventyrsspel kom igång på riktigt 2 år senare.

Så basen är egentligen den samam som just Runequest.
Och får jag erkäna var Runequest det bättre spelet än vad AD&D var med sina oändliga tabeller och konstigheter, finns dock värre tex. Rolemaster från ICE, det är helt hopplöst och har tabeller för barnafödande typ.

D&D blev en jättegrej och TSR startades av Gygax, men köptes helt upp av Wizard mot slutet av 90-talet.
De flesta tillverkare av rollspel försvann där under 90-talet, ICE, GDW och då det svenskaTarget Games självklart många fler försvann.

Det var en väldig moralpanik i Sverige om rollspel och anti-rollspelspropaganda gavs ut som var fullkommligt felvisande, ingenting som stod i skräpet stämde, men oroliga föräldrar trodde på det, folk blev galna av rollspel helt enkelt, liksom som av serier, video datorspel........... genom tiderna.

Själv började jag med rollspel när min något äldre kusin ville ha med mig och spela just Runequest, detta var runt 82-83 så jag förstod inet rikrigt allting, men de hjälpte mig så gott de kunde då de förstod engelska bättre.

Sen bara nåt år senare köpte jag drakar och demoner grundboxen och fick ihop en egen lokal spelgrupp som sen varaierade i storlek från 4-5 till 15 pers, rollspel var väldigt inne ett tag på 80-talet och alla ville prova.

När sen 90-talet kom hade jag ledsnat på nya varianter av fantasyspelen, vi fortsatte med Drakar och demoner Expert till slutet egentligen. men spelade massor av annat med, såväl amerikanskt som svenskt, ja och engelskt med (GWs Warhammer Fantasy RP).

Sista eller åtminstonde senaste gången jag spelade var runt 2003 så det är ett tag sen, men det blev mao en 20 år med det intresset iaf.

Idag tänker folk på datorspel när man nämner rollspel, eller möjligen sånna som är i skogen och utövar rollsopelande. Men för mig blir rollspel alltid förknippat med bordsvarianten, tärningar och regelböcker.

Men vad vi än föredrar för rollspel så var det Gygax som startade alltihop, sen ville folk ha sina egna varianter osv. så Rest in peace Gygax.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
OnionMan
Fine
Inlägg: 408
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 21:19
Ort: Sverige

Inlägg av OnionMan »

Agentum skrev:hur översätter man det boardgames alltså?, strategispel kanske?

Brädspel heter det på svenska.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jo men det käns som att jag beskriver monopol eller nåt sånt då.

Jag menar förstås dessa strategiska spel som hade marker för trupper osv, eller figurer senare.
Strategispel har ju vandrat till datorvärlden de med, men de började ju som boardgames.

Svårt det där, det är som när man ska snacka om serier på svenska, tecknare och teckningar, det låter så jäkla B mot Artists and Art som det heter i engelskan.
Nåja det kan vi ju ta nån anna gång.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
luqaz
Good
Inlägg: 35
Blev medlem: tor 30 aug 2007, 03:37

Inlägg av luqaz »

Tyckte jag kände igen namnet Gary Gygax så jag kollade i bokhyllan, meycket riktigt, när jag blåste av dammet från en av böckerna så ser jag "Gord den listige" av Gary Gygax, Äventyrsspels fantasyroman 23. Som jag kommer ihåg det så gillade jag den boken rätt bra när den kom ut, blev faktiskt lite besviken på den bok av Fritz Lieber som jag testade. (apropå diskussionen om Fritz Liebers och Gary Gygaxs kvaliteter i tråden om Conan borta i Superhjälteavdelningen) Men det var ju rätt många år sedan, så kankse skulle jag tycka tvärtom nu.

Apropå Äventyrsspels fantasyroman-serie, så har marknaden för fantasy och science fiction verkligen förändrats sedan åttiotalet. Jag tror äventyrsspel var de enda som gav ut fantasy på svenska då. Science fiction fanns väl ingenting, vet inte inte när deltaserien la ner, men jag har för mig att jag låste nån gång att en del av deltaseriens böcker sålde under hundra ex.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Agentum skrev:

Basic Role Playing Fanatasy (Chaosium) heter det som sedemera blev just den första Drakar och demoner från 1982, dock var det mesta ändrat när Äventyrsspel kom igång på riktigt 2 år senare.

BRP stämmer nog ja... Undrar var jag fick det andra namnet från.
Så basen är egentligen den samam som just Runequest.
Och får jag erkäna var Runequest det bättre spelet än vad AD&D var med sina oändliga tabeller och konstigheter, finns dock värre tex. Rolemaster från ICE, det är helt hopplöst och har tabeller för barnafödande typ.

Runequest var lite väl tillkrånglat det också. Jag gav upp det efter att ha suttit en hel kväll och genomlidit en enda strid. Fördelen med D&D (Dungeons & Dragons alltså, inte Advanced) var just att strider kunde göras rättframt och enkelt. Det är värdefullt. Många spel försökte simulera jättenoga. Rolemaster tror jag det var som trodde sig ha hittat en bra modell i och med att man bara behövde slå EN tärning... men med det kastet skulle man in i ett gytter av tabeller. Eller var det MERP?

Jag kom över det trevliga spelet The Fantasy Trip, och fastnade för det. Det var enkelt och spelbart. Det enda tråkiga var att hjältarna blev övermäktiga om man lät dem utvecklas för långt, men det problemet hade de flesta spelen. AD&D funkade upp till nivå 8-10 nånstans, sedan blev det för fånigt.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

MERP är en nedskalad variant av Rolemaster(MERP släpptes som Sagan om ringen här i Sverige, gick inget bra), båda är jäkligt bängliga att använda men Rolemaster tar priset som det system jag tyckt minst om någonsin.

AD&D på 80-talet var lite med rollSPEL än ROLLspel för min smak, det var mycket poäng hit och dit för att levla för allt man slog ihjäl och skatter man hittade.
Men spel fanns det för alla som tur var, ofta modifierade man ju fram en variant man själv gillade och kunde sköta lätt (jag var SL säkert 90% av spelgångerna).
Tärningarna var inget som tvingade mig till något, jag kunde överse med ett turslag från en oviktig Orch som skulle ha dödat en hjälte, i stället så fuskade jag och gav honom en lägre skada, jag tyckte att hjältar inte skulle dör hur meningslöst som helst, givetvis berodde det väl på hur spelaren skötte sig, var han korkad så var det rätt att han dog.

Lugaz: ja Fantasy var fult på den tiden, sånt skulle man inte läsa, så jag hade egentligen bara läst Trollkarlen från övärlden trilogin och Trilogin om härskarringen innan de började ges ut.
Tänk vad tiden ändras Fantasy har ju varit väldigt populärt nu ett tag och utgivare har börjat vågat ge ut böcker riktade mot en äldre publik, sånt var otänkbart då.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

AD&D enligt de "renläriga" var mer rullspel än rollspel, brukade vi säga. Jag bytte till TFT eftersom det var betydligt mer inriktat på att bygga karaktär än att samla poäng. Och jag fuskar flitigt när tärningarna inte för handlingen framåt.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Hoppsan här ser man vad man missar när man inte är inne på länge, jag som skrev om Gygax som självklarhet i tråden om Fafrd and the Gray Mouser. Då denne tråd innehåller klart mer än bara Gygaxs frånfälle kan jag passa på att slå ett slag för rollspelen Champions och det kopplat till Marvels universum. Bör passa alla som gillar rpg och superhjältar.

Champions kommer även som mmorpg (Multi Massive Online Role Playing Game) inom en ganska nära avlägsen framtid.
http://www.champions-online.com/
Gjort av bolaget som skapade City of Heroes och City of Villains det för tillfället bästa superhjältespelet online.
http://www.cityofheroes.com

Fast mer ROLLspel än lajv går nog knappast att hitta, fast det hade nog troligen inte sett dagens ljus utan GG.

Finns ett Prins Valiant rollspel också förresten, välgjort, enkelt upplägg, och med fina illustrationer av Hal Foster.
http://index.rpg.net/display-entry.phtml?mainid=28
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Inlägg av Rosen »

Ingemar skrev:BRP stämmer nog ja... Undrar var jag fick det andra namnet från.

Det var faktiskt rätt också. Basic Roleplaying är i sig bara ett spelsystem, men efter den första utgåvan gav Chaosium ut det i en box kallad 'Worlds of Wonder' som inkluderade tre setting-supplement för systemet; Magic World (fantasy), Future World (SF) och Superworld (superhjältar).
De fantasyspecifika delarna av första DoD - yrken, raser, magi - är översatt från Magic World. Förutom ankorna som man tog in direkt från RQ.

Själv gillade jag Rolemaster skarpt; vi körde RM-kampanjer i ett antal år.
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Rolemaster?

Du är en sann självplågare, det är ju klart ett rollSPEL i mina ögon inte ett ROLLspel.

ICE konkade väl sen, jag har dock någon variant i nån dammig hylla nånstans hahaha, men mest för att påminna om hur rollspel inte ska vara.

SoR blev ju aldrig nån stor grej här heller, men iofs för att reglerna gör hänvisningar tillsaker som inte finns med i boxen osv, det var dråpligt alltihop tycker jag
Minns Western med där man skule lägga ut några jäkla stenciler för att se exakt var man träffade, det blev omöjligt att träfaf nästan med en normal rollperson, snacka om miss i reglerna, jag dumpade hela skiten, för annars var ju westerntemat kul.

Vet inet vad de spelar idag, men jag mins Eon som kom i mitten av 90-talet, ochså ett aldeles för överarbetat regelsystem, rent skräp imho, anledningen till att det kunde komma var väl att det var lågsäsong just de åren.

Nä snabbt och lätt är min melodi, annars får det vara, sen är jag klart low-fantasy med, för mycket jäkla monster och drakar ledsnar jag på.

Men som sagt det är lite spel och mycket snack härifrån numera.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar