Disney-samlarbilder

Diskussioner om leksaker och nostalgia.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Filmisar disney och andra serier

Inlägg av burnout »

Wakuran skrev:
BoJustBo skrev:
burnout skrev:
Steamboat Willie skrev: Disney var först med att hålla hårt i sina licenser och rättigheter. .


Tycker jag är underligt, Italien gjorde en 4:e knatte (ledra plastic) i en större pip-figur 1962 som hette zuie (har jag för mig). jag har även för mig att dom Italien producerade Disney-serierna blev det tjaffs om att det fanns en 4:e knatte.

Om Disney höll hårt i licenser och rättigheter så var dom rätt tama ifall Italien fick kör sitt race.

Fast det var ju fortfarade italienska disney liscens hållaren som gjorde det antar jag?

De italienska serierna gjordes på licens, men serierna och leksakerna är ju två olika saker.

Men jag skulle vilja ha litet klarare uppgifter än någon minnesbild för att uttala mig närmre. Det enda jag hittar om Ledra Plastic själv på Google är att det fanns någon knatte med svart jacka, men där stod det fortfarande Huey på kepsen så den verkade räknas som en variant, och inte en fjärde knatte. Försökte söka på både Huey Dewey Louie och Qui Quo Qua.


Sorry, det är jag som ute och cyklar lite på Gomma, (dom heter vist ledra plastic på italienska) Den 4:e i serien är en variant på quo :oops: . Men i den tecknade Italienska produktionen fanns det en 4:e knatte vet jag som det blev liv om.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Filmisar disney och andra serier

Inlägg av Rufus »

burnout skrev:Sorry, det är jag som ute och cyklar lite på Gomma, (dom heter vist ledra plastic på italienska) Den 4:e i serien är en variant på quo :oops: . Men i den tecknade Italienska produktionen fanns det en 4:e knatte vet jag som det blev liv om.


En fjärde Knatte har förekommit i Disneyserier vid vissa enstaka sällsynta tillfällen ja. Det finns någon internetsida som har dokumenterat just detta. Fast nu börjar vi komma ifrån ämnet här.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Disney-samlarbilder

Inlägg av Wakuran »

Carl Barks själv ritade in en fjärde knatte vid några enstaka tillfällen. Generellt har det berott på slarv och deadlines.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Steamboat Willie
Very Good
Inlägg: 107
Blev medlem: tis 06 feb 2007, 21:25
Ort: Sverige
Kontakt:

Disneysamlarbilder

Inlägg av Steamboat Willie »

Jag försöker göra en liten översikt över de olika svenska disneysamlarbilderna.

Jag har fått med alla kända samlarbildsserier nu, och har exempelbilder på alla serier utom en veckotidningsserie. (Som jag söker bilder till).

Ni kan ju kolla arbetsmaterialet om ni vill och föreslå ändringar om ni hittar några fel eller något.

Sektionen "Vykort" blir nog inte så omfattande utan bara lite generellt om jag inte hittar någon seriös vykortssamlare. Jag vet bara lite om vykortsutgivare när de sammanfaller med samlarbildsutgivare.

http://disneysamlarbilder.steamboat-willie.com/
// Steamboat Willie
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Disneysamlarbilder

Inlägg av rkaj »

Steamboat Willie skrev:Jag har fått med alla kända samlarbildsserier nu, och har exempelbilder på alla serier utom en veckotidningsserie. (Som jag söker bilder till). [...]
http://disneysamlarbilder.steamboat-willie.com/


Söker du scans av flera bilder? Jag har sex bilder ur serie 9 - 11 (svårt att säga vilken, även med din guidning, men det Aristocats på bilderna (sånär som på en med Musse, Långben och en polis), så de är ju knappast före 1970 i alla fall), en som verkar vara serie 12 (större copyright). Samt #46 och #489 som jag antar är ur "Långa numrerade serien".

(Jag tror i och för sig att jag har fler, men de här är det jag vet var jag har som är Disney).
Användarvisningsbild
Steamboat Willie
Very Good
Inlägg: 107
Blev medlem: tis 06 feb 2007, 21:25
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Disneysamlarbilder

Inlägg av Steamboat Willie »

rkaj skrev:
Steamboat Willie skrev:Jag har fått med alla kända samlarbildsserier nu, och har exempelbilder på alla serier utom en veckotidningsserie. (Som jag söker bilder till). [...]
http://disneysamlarbilder.steamboat-willie.com/


Söker du scans av flera bilder?


Jag har väl tänkt att Scanna samtliga Svenska Disneysamlarbilder. Det har ju precis kommit ut en katalog över filmisar fram till c:a 1960, så jag antar att jag inväntar del 2. Den skall innehålla alla gamla bilder (typ alfa och aroma-bilder) och _eventuellt_ även samlarbilder 1960–1985... och det skull eju i så fall täcka resterande Disneyfilmisar...

Just nu är jag glad så länge jag kan identifiera alla bildserier med exempel. (Jag skall utöka Vykortsdelen härnäst ahde jag tänkt.) och i ett annat forum så har vi identifierat nästan alla bilder från en av de onumrerade serierna 7, 8 eller 9 genom att gå igenom allas samlingar och lista vilka bilder av den typen som finns laminerade. Det skall vara 78 bilder, men vi har identiifierat drygt 60 stycken i skrivande stund.

Alla som råkar ha en bild av typen: Texten i versaler och gemena m. seriffer. © uppe till vänster. "Litet ©", som är laminerad så får ni gärna skicka mig beskrivning och titeln under bilden. Ju fler samlare som kan samarbeta gör ju att vi kan lösa frågan och så småningom separera de här tre serierna.
Bild

https://www.abc.se/~m8100/disneysamlarbilder/
// Steamboat Willie
Användarvisningsbild
Steamboat Willie
Very Good
Inlägg: 107
Blev medlem: tis 06 feb 2007, 21:25
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Disney-samlarbilder

Inlägg av Steamboat Willie »

Jag kan tillägga att det publicerats ganska mycket på sista tiden om tidig Disney-licensiering i Norden av vykortssamlare. Mycket intressanta artiklar om bland annat Robert S. Hartman - disneypionjären som nominerades till nobels fredspris! Artiklarna är relevanta även för oss som samlar annat Disney då rättigheterna är desamma oavsett vad man gjorde.

Så sent som i dag (2018-11-01) kommer dessutom Samlar-bladet ut med nummer 8 som är en katalog över samtliga Svenska disneyvykort 1930–1960 + många fina artiklar. Oumbärlig om man samlar disneyvykort och intressant om man samlar annat gammalt Disney, t.ex. samlarbilderna.
// Steamboat Willie
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Disney-samlarbilder

Inlägg av Rufus »

Bra jobbat, Steamboat Willie! Och du påminde mig om att jag skulle scanna och mejla exempel på Jorden runt med Kalle Anka och Musse Pigg-bilderna, vilket jag nu har gjort (till dig på Facebook).
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Disneysamlarbilder

Inlägg av rkaj »

Steamboat Willie skrev:Alla som råkar ha en bild av typen: Texten i versaler och gemena m. seriffer. © uppe till vänster. "Litet ©", som är laminerad så får ni gärna skicka mig beskrivning och titeln under bilden. Ju fler samlare som kan samarbeta gör ju att vi kan lösa frågan och så småningom separera de här tre serierna.


Känns som att några av mina bilder motsvarar den beskrivningen. Här är en mobilbild av de jag för närvarande har koll på var de är.

Bild
Användarvisningsbild
Steamboat Willie
Very Good
Inlägg: 107
Blev medlem: tis 06 feb 2007, 21:25
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Disneysamlarbilder

Inlägg av Steamboat Willie »

rkaj skrev:
Steamboat Willie skrev:Alla som råkar ha en bild av typen: Texten i versaler och gemena m. seriffer. © uppe till vänster. "Litet ©", som är laminerad så får ni gärna skicka mig beskrivning och titeln under bilden. Ju fler samlare som kan samarbeta gör ju att vi kan lösa frågan och så småningom separera de här tre serierna.


Känns som att några av mina bilder motsvarar den beskrivningen. Här är en mobilbild av de jag för närvarande har koll på var de är.

Bild



Jo, men ingen av dem ser laminerade ut, eller?
// Steamboat Willie
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Disneysamlarbilder

Inlägg av rkaj »

Steamboat Willie skrev:Jo, men ingen av dem ser laminerade ut, eller?


Nä, det kan man nog inte säga. Aningens plastig känsla i och för sig, men bara glansigt tryck på hårt papper.
Användarvisningsbild
Steamboat Willie
Very Good
Inlägg: 107
Blev medlem: tis 06 feb 2007, 21:25
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Disneysamlarbilder

Inlägg av Steamboat Willie »

rkaj skrev:
Steamboat Willie skrev:Jo, men ingen av dem ser laminerade ut, eller?


Nä, det kan man nog inte säga. Aningens plastig känsla i och för sig, men bara glansigt tryck på hårt papper.



Jag har försökt ta bilder för att kunna visa upp hur man ser skillnad, men det är inte så lätt att fånga det på bild med bara telefonen, eller mina högst rudimentära kunskaper i fotografering.. ;-)
// Steamboat Willie
Skriv svar