Disneyfigurer från glassar

Diskussioner om leksaker och nostalgia.
Användarvisningsbild
Rhododendron777
Very Good
Inlägg: 92
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 19:12
Ort: Sverige

Inlägg av Rhododendron777 »

Kung Orne I skrev:
Aha! Trodde det var en kexfigur. Nu har jag köpt den. Det är en av de få glassfigurer jag saknade! :-)


Kul, att jag kunde hjälpa dig!!! Hjälpte Burnout tidigare med 2 st Lucky Luke figurer som han saknade. Tur jag köpte en större samling, så att jag kan glädja andra här på Forumet. :-)
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Det uppskattas.[:o)]
Användarvisningsbild
bas03
Fine
Inlägg: 486
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:33
Ort: Sverige

Inlägg av bas03 »

Kung Orne I skrev:
Aha! Trodde det var en kexfigur. Nu har jag köpt den. Det är en av de få glassfigurer jag saknade! :-)


Kexfiguren av kajsa är väl lite mer kompakt (rosett och skor sticker inte ut lika mycket). Jag har en vit sådan på ingång, [:)] den säljs nog vidare så småningom, jag ska som sagt inte samla på kexfigurer och liknade.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Vita är eftertraktade, ska bli intressant att se vad du får.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
bas03
Fine
Inlägg: 486
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:33
Ort: Sverige

Inlägg av bas03 »

Kung Orne I skrev:
Vita är eftertraktade, ska bli intressant att se vad du får.


Får se hur fin den är när jag får hem den. Jag har ett gäng andra kexfigurer jag tänkte sälja. Vad tror du är bäst, sälja den vita försej eller ihop med dom andra?

jag gjorde ett kap här för någon dag sen.. en MFF Tuffa Viktor, en vit kexfigur, och lille skutt( vilken jag själv var ute efter) med mera för 41kr+porto. Bara Vitor går ju för minst 70kr i vanliga fall [:o)]

http://www.tradera.com/auction/auction. ... d=77945487

Sorry för lite off topic.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Jag skulle sälja den vita separat. Men är det verkligen en kexfigur? Tycker det ser ut som en glassfigur.

(Den där auktionen missade jag, annars hade jag nog bjudit...)
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
bas03
Fine
Inlägg: 486
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:33
Ort: Sverige

Inlägg av bas03 »

Kung Orne I skrev:
Jag skulle sälja den vita separat. Men är det verkligen en kexfigur? Tycker det ser ut som en glassfigur.

(Den där auktionen missade jag, annars hade jag nog bjudit...)


Den är inte lika som Kajsa högre upp i tråden i alla fall och det var väl glass-figuren? Men jag vet inte vad man ska kolla på för att skilja dem åt så jag vet inte.

Ja ibland är det bra för köparen att folk säljer många figurer med namn som tex "blandat", är en del som missar då [:o)]
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Rhododendron777 skrev:
Ursprungligen postat av madam_mim

Hej. Jag är nybörjare här, men är hängiven samlare av plastfigurer.

Jag har vaga minnen av att det fanns Disney-figurer i glass-paket eller liknande när jag var liten(sent 60/tidigt 70-tal). Vill minnas att dessa figurer liknade kex-figurerna men att de var 'vackrare' o mer stilrena. Snövit o dvärgarna exempelvis, har väl inte kommit som kex-figurer, utan de är väl förhoppningsvis från glassar.

Kan någon reda ut detta, o jag vill gärna veta vilka glassar vi pratar om, om det nu är glassar vi pratar om :)


Hej!

Jag fick veta av en schysst Traderare att min röda KAJSA ANKA är från Trollhätteglass 1967.
...ifall intresse finns?
Se bifogad länk:
http://www.tradera.com/auction/auction. ... d=78180413


"En schysst Traderare" hade tyvärr fel. Nu har jag fått hem den och det var en kexfigur trots allt. [B)]
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Om Kajsa var med bland glassfigurerna, vet jag inte. Men jag vet att det finns två olika "Kalle Anka kex-figurs Kajsa". En från 1970-talet och en senare från 1980-talet då tillverkaren bytte ut sina gjutformar och alla figurer fick nytt utseende.
Användarvisningsbild
bas03
Fine
Inlägg: 486
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:33
Ort: Sverige

Inlägg av bas03 »

Kung Orne I skrev:
Jag skulle sälja den vita separat. Men är det verkligen en kexfigur? Tycker det ser ut som en glassfigur.

(Den där auktionen missade jag, annars hade jag nog bjudit...)


Du kan nog ha rätt, nu när jag fick hem den och kollat lite på den så känns det inte som en kexfigur, men som sagt jag vet inte. Den är bara 3cm hög och som sagt rätt så kompakt.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

bas03 skrev:
Kung Orne I skrev:
Jag skulle sälja den vita separat. Men är det verkligen en kexfigur? Tycker det ser ut som en glassfigur.

(Den där auktionen missade jag, annars hade jag nog bjudit...)


Du kan nog ha rätt, nu när jag fick hem den och kollat lite på den så känns det inte som en kexfigur, men som sagt jag vet inte. Den är bara 3cm hög och som sagt rätt så kompakt.


Glassfigurerna är mindre. Se t ex Pluto i Heimo-tråden.

Det innebär nog att DINA Kajsor är en glassfigurer, och i så fall är jag spekulant. [:)]
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

burnout skrev:
Flinta figurerna är troligen från Cornflakes (men kan blanda ihop dom med Kexen) Ska tala lite kompisen om det.


Vad svarade han? [8)]
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Kung Orne I skrev:Vad svarade han? [8)]


Ja det undrar jag med.[:D]
Jag har för mig att han sa att dom följde med Flinta kexpaketen, Cornflake var han aldrig någon älskare av (usch fy som han säger)
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Inlägg av Mithroth »

Är den här Kajsa en glassfigur?
Bild
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

mithroth skrev:
Är den här Kajsa en glassfigur?


Jag tror det, men frågan är om någon egentligen kan ge ett säkert besked på den punkten. Jag har nämligen hört att dessa eller ganska liknande figurer gavs ut tillsammans med tuggummi, och det kan även vara så att de som gav ut förpackningar med en massa små figurer från Asterix och Lucky Luke även gav ut med Disney-motiv. Men detta är vad folk har sagt, och vittnesuppgifter från sånt som hände för så länge sen, är inte alltid korrekta. Däremot vet vi, eftersom det fanns reklam i Kalle Anka & Co, att det fanns glassfigurer.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

burnout skrev:
Kung Orne I skrev:Vad svarade han? [8)]


Ja det undrar jag med.[:D]
Jag har för mig att han sa att dom följde med Flinta kexpaketen, Cornflake var han aldrig någon älskare av (usch fy som han säger)


Jag tror också mer på Flinta-kex än Cornflakes. Jag har nämligen också hört att det ska ha funnits Flinta-kex med figur.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Dom är ganska vanliga, trots att det var över 40 år sedan dom kom. Så kexpaket verkar troligt. Eller glassar. Eller varför inte tuggummipaket...[:p]
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Kung Orne I skrev: Så kexpaket verkar troligt. Eller glassar. Eller varför inte tuggummipaket...[:p]


Tuggummi var inte så tjocka vill jag minnas, dom var platta och följde med andra samlarbilder.

jag har INGET minne av Flinta tuggummi. Men det kan ha med åldern att göra (säger en del)[:)]
Användarvisningsbild
Steamboat Willie
Very Good
Inlägg: 107
Blev medlem: tis 06 feb 2007, 21:25
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Disneyfiguer från glassar

Inlägg av Steamboat Willie »

De små Disneyfigurerna är från Trollhätteglass, från Musse Pigg's "bästisar".

De kom i 24 olika figurer tillsammans med 4 st olika papp-figurer 1967.

Det finns dock fler färger, och fler figurer som passar in i serien, men som inte är svenska. De är antagligen tillverkade på samma ställe, men det är lite okänt var. Om de alternativa figurerna sålts i Sverige så vet jag inte hur de sålts.

Liknande snarlika figurer finns även med Familjen Flinta, Asterix och Lucky Luke, men de är inte Disney, så dem har jag dålig koll på... :-)

Här är en annons från KA&C:o 1967.

Bild
// Steamboat Willie
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Disneyfiguer från glassar

Inlägg av Kung Orne I »

Intressant: "I varje kartong finns det 5 Disneyfigurer i plast."

Men det är 10 glassar i kartongen. Dessa måste alltså ha sålts i hel kartong, inte en och en. Jag har precis för mig att det gick att köpa som lösglass och att figuren satt fast i glassen så att man fick "suga" fram den.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Skriv svar