Serie-pins

Diskussioner om leksaker och nostalgia.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Jag säger inte att det är det, men det skulle kunna vara någonting Disney gjorde under kriget för att stödja flottan eller liknande. Om det skulle vara det är den nog litet värdefull.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Jag är också ganska tveksam, men man kanske borde fråga säljaren om det står copyright Walt Disney Productions eller liknande nånstans på den.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Är det en Disney så borde det stå det någonstans på baksidan.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

ÖNSKAS KÖPA: Musse Pigg nål

Inlägg av Rufus »

Jag skulle vilja köpa den här medlemsnålen som medlemmarna i den svenska Musse Pigg-klubben (Musse Pigg kamraterna) fick, om någon vill sälja.

Jag har en Musse Pigg nål som bör vara från denna tid (1930-talet), men den är lite olik andra som jag har sett på bild.
Användarvisningsbild
Stefan_N
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 10:10
Ort: Sverige

Re: ÖNSKAS KÖPA: Musse Pigg nål

Inlägg av Stefan_N »

Hur ser nålen ut?

Har du någon bild?
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: ÖNSKAS KÖPA: Musse Pigg nål

Inlägg av Rufus »

Stefan_N skrev:Har du någon bild?


Dessvärre inte.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Serie-pins

Inlägg av Rufus »

Riktigt gamla nålmärken med Musse Pigg är kul. Här är min samling:

Bild

Den ena är lite mindre än den andra. Kan det var Teddi eller Freddi?

Sen vill man ju gärna veta om de (eller någon av dom) var medlemsnål i den gamla klubben Musse Pigg-kamraterna (http://seriewikin.serieframjandet.se/in ... Kamraterna), eller om de har något helt annat ursprung?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serie-pins

Inlägg av Wakuran »

Anders1 skrev:Den ena är lite mindre än den andra. Kan det var Teddi eller Freddi?

Tveksamt. De såg ju helt annorlunda ut då. Ser snarare ut som någon billig piratvariant eller liknande.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Serie-pins

Inlägg av Rufus »

Wakuran skrev:
Anders1 skrev:Den ena är lite mindre än den andra. Kan det var Teddi eller Freddi?

Tveksamt. De såg ju helt annorlunda ut då. Ser snarare ut som någon billig piratvariant eller liknande.


Fast de ser ut att kunna vara från samma tillverkare, tycker jag. Min bild är inte så bra (har ingen bra kamera), så jag ser dom lite bättre. [:)]
Användarvisningsbild
bas03
Fine
Inlägg: 486
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:33
Ort: Sverige

Re: Serie-pins

Inlägg av bas03 »

Jag har flygplanet ifrån Tintin och en fantomen (som jag tycker verkar mindre värd) är det något ni Tintin- och Fantomendårar skulle vara intresserade av? :)
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Serie-pins

Inlägg av Labrador Road 26 »

bas03 skrev:Jag har flygplanet ifrån Tintin och en fantomen (som jag tycker verkar mindre värd) är det något ni Tintin- och Fantomendårar skulle vara intresserade av? :)

Vilket flygplan? Laszlo Carreidas specialplan från Plan 714 till Sydney? Vad hade du tänkt dig ungefär för den?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serie-pins

Inlägg av Wakuran »

Inte för att jag tror jag vill köpa, men har du foton?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Steamboat Willie
Very Good
Inlägg: 107
Blev medlem: tis 06 feb 2007, 21:25
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: ÖNSKAS KÖPA: Musse Pigg nål

Inlägg av Steamboat Willie »

Anders1 skrev:Jag skulle vilja köpa den här medlemsnålen som medlemmarna i den svenska Musse Pigg-klubben (Musse Pigg kamraterna) fick, om någon vill sälja.

Jag har en Musse Pigg nål som bör vara från denna tid (1930-talet), men den är lite olik andra som jag har sett på bild.



Det finns tre varianter av den... En vanlig, en ovanlig och en svin-sällsynt. Eventuellt finns det flera varianter av den vanliga, men det är nog ingen som vet längre.


... tyvärr så görs det ingen skillnad på dem på tradera, så den vanliga går för lika högt pris som den svin-sällsynta.
// Steamboat Willie
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: ÖNSKAS KÖPA: Musse Pigg nål

Inlägg av Rufus »

Steamboat Willie skrev:
Anders1 skrev:Jag skulle vilja köpa den här medlemsnålen som medlemmarna i den svenska Musse Pigg-klubben (Musse Pigg kamraterna) fick, om någon vill sälja.

Jag har en Musse Pigg nål som bör vara från denna tid (1930-talet), men den är lite olik andra som jag har sett på bild.



Det finns tre varianter av den... En vanlig, en ovanlig och en svin-sällsynt. Eventuellt finns det flera varianter av den vanliga, men det är nog ingen som vet längre.


... tyvärr så görs det ingen skillnad på dem på tradera, så den vanliga går för lika högt pris som den svin-sällsynta.


Jag har den numera (tror att det är rätt nål i alla fall) så denna tråd är egentligen inaktuell. Men jag blir väldigt nyfiken på det som du skrev och jag vill gärna att du berättar mer om vad du vet angående dessa nålar (så bryter jag ut tråden och lägger i rätt avdelning sen).
Användarvisningsbild
Steamboat Willie
Very Good
Inlägg: 107
Blev medlem: tis 06 feb 2007, 21:25
Ort: Sverige
Kontakt:

ÖNSKAS KÖPA: Musse Pigg Kamraterna - Medlemsdiplom

Inlägg av Steamboat Willie »

Anders1 skrev:
Steamboat Willie skrev:
Anders1 skrev:Jag skulle vilja köpa den här medlemsnålen som medlemmarna i den svenska Musse Pigg-klubben (Musse Pigg kamraterna) fick, om någon vill sälja.

Jag har en Musse Pigg nål som bör vara från denna tid (1930-talet), men den är lite olik andra som jag har sett på bild.



Det finns tre varianter av den... En vanlig, en ovanlig och en svin-sällsynt. Eventuellt finns det flera varianter av den vanliga, men det är nog ingen som vet längre.

... tyvärr så görs det ingen skillnad på dem på tradera, så den vanliga går för lika högt pris som den svin-sällsynta.


Jag har den numera (tror att det är rätt nål i alla fall) så denna tråd är egentligen inaktuell. Men jag blir väldigt nyfiken på det som du skrev och jag vill gärna att du berättar mer om vad du vet angående dessa nålar (så bryter jag ut tråden och lägger i rätt avdelning sen).


Tja, det kan bli lite komplicerat, men så här ungefär enligt klubbens egen dokumentation:

1930-11-09 så bildas Musse Pigg Kamraterna. Som medlem får man ett märke+diplom för 15 öre (om man är Stockholmare och kan hämta själv) och 20 öre (om man är minst två och det måste skickas... "annars ter sig expeditionen för dyr") Diplomet finns publicerat i senaste numret av Bild & Bubbla.

"Medlemskap i klubben erhåller av varje pojke eller flicka, som därom gör anmälan och som bär klubbmärket."

Klubben kallas för övrigt ömsom "Musse Pigg-Kamraterna", "Musse Pigg Kamraterna" och "Musse-Pigg-Kamraterna"---

1930-11-21 meddelas att Helge Björklund tilldelats silvernålen nr 1 som ett hedersmärke. På annat ställe står det att silvernålen tillverkas hos en namngiven guldsmed i Stockholm - med reservation för mitt minne eftersom jag inte hittar den passagen just nu.

1930-12-10 Så meddelas att brevmärkena är klara. 25 st. ges automatiskt till nya medlemmar, och gamla eller den som vill ha fler kan få en karta om 100 st för 15 öre.

1930-12-14 Så meddelas att man från och med det datumet kan få köpa en "Paradnål" som är "i äkta försilvring och finaste emalj". Kostar 50 öre.

Klubben nämns sista gången 1931-11-19 och försvinner sedan spårlöst.

Enligt min sammanräkning så slutade medlemsantalet på någonstans runt 35.000 medlemmar.

Så...
    Vanligt märke 35.000 i upplaga. (ev. flera varianter)
    Ovanligare märke "försilvrat och finaste emalj" okänd upplaga.
    Svin-ovanlig: Hedersmärke i silver. nio stycken blev tilldelade hedersnålen, så upplagan borde vara därikring.

Det omtalas med jämna mellanrum att upplagan tar slut, och mer märken beställs, så det är dessutom mycket möjligt att det vanliga märket finns i flera varianter. Jag söker flera exemplar av dessa, för köp eller ett bra foto, för jag har inte fått se så många - och man behöver fler för att kunna avgöra vilket som är vilket.

Förutom nålmärkena så finns det annat som är svårt att få tag i.
Brevmärkena är väl det vanligaste man kan hitta. Ett medlemsdiplom söker jag om någon har och kan tänka sig att skilja sig ifrån.

Brevpapper, Noter till en vals (omslaget publicerat i senaste B&B), Noter till en foxtrot, pennor, vimpel (liten för cykel, bil?), fick/kavajmärke i tyg, Flagga/Standert till båt, och dessutom såldes det skor som kan vara märkta, eller ha något till som är av intresse.
// Steamboat Willie
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: ÖNSKAS KÖPA: Musse Pigg nål

Inlägg av Kung Orne I »

Sen finns ju denna också, från 30-talet, av papp: [:)] Ovanlig?

Bild
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Steamboat Willie
Very Good
Inlägg: 107
Blev medlem: tis 06 feb 2007, 21:25
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: ÖNSKAS KÖPA: Musse Pigg nål

Inlägg av Steamboat Willie »

Kung Orne I skrev:Sen finns ju denna också, från 30-talet, av papp: [:)] Ovanlig?


Den är inte helt ovanlig. Det finns de som samlar Barnens dag, och den med askungen är ovanligare. Som pappmärke är den ju så klart lite med ömtålig, så jag gissar att den bör vara ovanligare än ett MPK metallmärke av den vanliga sorten. MPK-märken dyker ju upp på auktioner någon gång i månaden, men pappmärket från barnens dag ser jag högst en gång om året... Askungenmärket ser jag aldrig.

Musse Pigg ha förekommit minst två gånger på Barnens Dag-märken, och minst en gång på poststämpel i samband med Barnens Dag.
// Steamboat Willie
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: ÖNSKAS KÖPA: Musse Pigg Kamraterna - Medlemsdiplom

Inlägg av Rufus »

Steamboat Willie skrev:Så...
    Vanligt märke 35.000 i upplaga. (ev. flera varianter)
    Ovanligare märke "försilvrat och finaste emalj" okänd upplaga.
    Svin-ovanlig: Hedersmärke i silver. nio stycken blev tilldelade hedersnålen, så upplagan borde vara därikring.


OK, då vet jag vilka som du tänkte på. Sen finns det ju även andra. Nålar med olika teman. T.ex. en där han spelar trummor och en där han har ett paraply.

Bild
Bild

Sen skiljer sig många av de "vanliga" lite åt också. Kanske pga att det är olika upplagor, men kanske även för att vissa av dom är från nåt annat än just Musse Pigg kamraterna? Och jag vet att liknande nålmärken gavs ut i t.ex.Tyskland.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Serie-pins

Inlägg av Rufus »

Det här gamla nålmärkets motiv känner jag igen från Floyd Gottfredsons Musse Pigg-dagstrippar. Jag är ganska säker på att en serieruta där är förlaga. Dock hittar jag inte vilket äventyr och år. Någon som har koll på detta?

Bild
Skriv svar