Monokroma figurer

Diskussioner om leksaker och nostalgia.
Användarvisningsbild
Beef Supreme
Good
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 21 feb 2010, 23:45

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Beef Supreme »

Kung Orne I skrev:Dargaud. Säljs på Tradera då och då, bl a nu.


Aha, jag har alltid trott att det var företaget som tillverkade gubbarna!

Bild
De här två är riktigt svåra att hitta kompletta, jag har nog slängt ett tjugotal utan trumpet och fjäder.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Kung Orne I »

Sorry, jag missuppfattade dig. Det var Dargaud som tillverkade, vet ej vilka som gav ut dom. Kanske Dargaud det med. Det vore kul att få se en originaltuggummipåse.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Labrador Road 26 »

Nu har det nog blivit lite förvirring, Dargaud är förlaget som ger ut Asterix och alltså har rättigheterna. Tror knappast att de har figurtillverkning då de är ett albumförlag, precis som Casterman som har Tintin.
http://www.dargaud.com/

Som att jämföra att det står © Marvel på figurer från Toybiz eller Hasbro som är tillverkare av förlaget Marvels figurer. Eller LFL på figurer från Kenner/Hasbro som är licensierade från Lucasfilm Limited.
http://marvel.com/
http://lucasfilm.com/

Med all sannorlikhet är figurerna tillverkade på licens från Dargaud.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Wakuran »

Wakuran skrev:Varför är det så många bretoner (eller vad det heter) och egyptier? Var det de senaste albumen när figurerna kom ut, eller?

Britter heter de tydligen på svenska, precis som det moderna folkslaget. Kan ju vara därför albumet heter "Asterix och britterna". :oops:

Apropå Dargaud kan jag nämna att det var de som gav ut tidningen Pilote, och en mängd "vuxnare" serier som debuterade i tidningen, jämfört med konkurrenterna Dupuis (Spirou) och Casterman (Tintin), t.ex. Asterix, Blueberry, Linda och Valentin, Iznogoud etc. Morris gick över från Dupuis till Dargaud, då han tyckte deras interna censurregler var alltför hårda.

Numera ägs dock både Dupuis och Dargaud av samma holdingbolag, Média-Participations, och Dupuis verkar ha lättat betydligt på sina regler, att döma av serierna i Spirou. (Média-Participations verkar vara ett i grunden kristet bolag, men det märks inte särskilt i serierna de ger ut.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Beef Supreme
Good
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 21 feb 2010, 23:45

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Beef Supreme »

Labrador Road 26 skrev:Med all sannolikhet är figurerna tillverkade på licens från Dargaud.


Så är det naturligtvis. Då är frågan vilka som gjorde figurerna, vilket företag i Sverige som gav ut dom och vad det var för tuggummi.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Rufus »

Beef Supreme skrev:Så är det naturligtvis. Då är frågan vilka som gjorde figurerna, vilket företag i Sverige som gav ut dom och vad det var för tuggummi.


Sannolikt var det samma tuggummiföretag som gav ut dessa figurer även i andra länder som t.ex. Västtyskland. Det händer att figurer säljs tillsammans med förpackning på E-bay och jag har ett minne av att en sådan tuggummiförpackning hette Americana. Jag vet att jag sparade bilden från auktionen, men tyvärr verkar det som att jag inte har kvar den.
Användarvisningsbild
Beef Supreme
Good
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 21 feb 2010, 23:45

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Beef Supreme »

Americana gav ut överraskningspåsar med figurer sk. wundertüte där det ingick olika typer av leksaker, här glassfigurer som vi kallar dom. Det står made in spain på baksidan, det kanske betyder att Transplastic tillverkade alla dessa små plastgubbar.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Kung Orne I »

Beef Supreme, du har PM!
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
bas03
Fine
Inlägg: 486
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:33
Ort: Sverige

Re: Monokroma figurer

Inlägg av bas03 »

När jag läser denna tråd så inser jag att det finns en hel del kunskap på detta forum. :D

Välkommen Beef Supreme
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Kung Orne I »

bas03 skrev:När jag läser denna tråd så inser jag att det finns en hel del kunskap på detta forum. :D

Välkommen Beef Supreme


Mycket viktig kunskap, dessutom! [:p]
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Kung Orne I »

Det finns monokrona Tintinfigurer från Spanien:

http://cgi.ebay.es/FIGURAS-TIPO-DUNKIN- ... 27b93c78cd

Kanske nåt för tintin-samlarna?
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Kung Orne I »

Är det läge att sälja sina Djungelbokenfigurer i Spanien? [|)]

http://cgi.ebay.es/Premium-Dunkin-8-fig ... 3cb64ef5a0


Bild
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Rufus »

Kung Orne I skrev:Bild


Hm, vissa av dessa figurer är väldigt olika de som vi har i Sverige, men andra liknar kexfigurerna väldigt mycket.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Kung Orne I »

Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Mithroth »

Dök upp en auktion på Tradera som var intressant. Har tidigare i tråden lagt upp en bild på paket med Flinta-kexgubbar. En likadan box har nu kommit upp på auktionssajten och när man läser beskrivningen av plastfigurerna som följde med där verkar det inte vara de figurerna som liknar disney-figurerna.
Här är auktionen: http://www.tradera.com/familjen-flinta- ... _164731976
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
sopalajo
Good
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 19:52

Re: Monokroma figurer

Inlägg av sopalajo »

First tell you that my english isn´t ver good...
Hi, my name is Miguel and I´m from Spain, I collect "monokroma figurer" from all the world, looking for google I have seen your forum, I was interesting to trade figures if there is someone interested and if I can solve any dude you have.

Kind regards.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Nima »

sopalajo skrev:First tell you that my english isn´t ver good...
Hi, my name is Miguel and I´m from Spain, I collect "monokroma figurer" from all the world, looking for google I have seen your forum, I was interesting to trade figures if there is someone interested and if I can solve any dude you have.

Kind regards.


Welcome to the forum, Miguel.

If you have any specific figures you'd like to buy/sell/trade, you can make a thread about it here:
viewforum.php?f=13

Just click on the "ny tråd"-button to create a thread.

If not, I'm sure people who are interested will contact you via the PM-function.
/Admin
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
sopalajo
Good
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 19:52

Re: Monokroma figurer

Inlägg av sopalajo »

Thank you very much, I will post there.
sopalajo
Good
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 19:52

Re: Monokroma figurer

Inlägg av sopalajo »

This is my figures from Sweden

Bild




Bild
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Mithroth »

Gick igenom samlingen lite igår och listade bl.a. Flinta-figurerna. Hur många färgvarianter sorterar ni in i? Så vitt jag vet finns det de självklara röd, grön och blå. Ska man nöja sig med det eller gå djupare. Jag tycker mig urskilja så man kan dela upp i iaf. två nyanser av varje färg. Problemet kommer när det skiljer så väldans lite att man inte riktigt kan vara säker på att det är olika. Detta gäller främst den röda färgen, blå och grön skiljer sig tydligt på de figurer jag har. Några exempel:

Grön: (Ljus-Mörk-Ljus-Mörk)
Bild

Blå: (Mörk-Ljus-Mörk)
Bild

Röd: (Mörk-Ljus-Ännu Ljusare)
Bild

Det blir en del mer att samla på iaf, vilket håller samlandet vid liv längre [:)]
Bild

För övrigt är det väldigt dåligt med figurer på Tradera de senaste månaderna tycker jag. Var en annons uppe med djungel+flinta+disney i helgen men om man bortser från den var det länge sedan jag såg något.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Skriv svar