Monokroma figurer

Diskussioner om leksaker och nostalgia.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Monokroma figurer

Inlägg av Kung Orne I »

(Det finns en tråd med Disney-glassar-figurer, men jag startar en ny tråd för alla monokroma figurer.)

Jag tycker det är väldigt trevligt med monokroma, dvs enfärgade, figurer. Och det är nostalgitarmen som styr; jag samlade på dessa som barn. [V]

Jag köpte "Nostalgiboken om godis och glass" av Annica Triberg & Eva Kallhed på bokrean. Där berättar olika personer om sina godis- och glassminnen från 50- t o m 80-talet. Mycket kul bok för nostalgiker! [:)]

Framförallt hajdade jag till när jag läste detta:

"En favorit som fanns på 60-talet tror jag var gjord av vaniljglass. Men det intressanta med glassen var själva pinnen som var gjord av rosa eller ljusblå plast och förställde olika figurer, troligen från sagan om Snövit. Sjävla figuren satt i glassens mitt och syntes inte förrän glassen nästan var uppäten".

Intressant! Jag var lite för liten när dom kom, så jag minns inte detta. Men oj vad jag hade köpt den glassen om jag varit i rätt ålder! Här kommer en bild för att visa hur många färgvarianter det fanns. (Jag har några kvar från barndomen, troligen var det min syster som köpte, och jag har fyndat på Tradera och loppisar.) Dock undrar jag om dom som är mer pastellfärgade är från samma tid. Dom har en lite annorlunda plast och verkar nyare på något vis.

Bild

Återkommer snart med bilder på hela min monocroma samling!

Glassarna såg ut så här:

Bild
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Kung Orne I »

Jag hittade dessa på engelska eBay:


Bild


Samlingen påstås innehålla samtliga 24 i serien, men jag tvivlar. Det verkar finnas en katt bland hermelinerna på rad 2, nr 3; vad är det för gubbe?
Senast redigerad av 1 Kung Orne I, redigerad totalt 0 gånger.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Looding »

Peter Pan?
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Kung Orne I »

Möjligt, men den ser inte ut att vara samma serie. Dessutom är alla figurerna samma som Heimo, och där finns ingen Peter Pan.

Men, så här ser Peter Pan ut i serien Disney-Kins, som var föregångare till heimo:

Bild

Men det är inte samma, tycker jag.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Rufus »

Jag är ganska säker på att det är Peter Pan. Jag har själv haft "monokrom-Peter Pan" och den såg ut så där.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Kung Orne I »

Ok. Men håll med om att den avviker lite från övriga figurer?
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Rufus »

Jo, men i så fall tycker jag att det är mer skumt att det tydligen är med två st olika Kajsa.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Kung Orne I »

Jaha, jag skulle ju bara spara en av varje, men den lilla samlardjävulen på axeln har länge viskat att "olika färger är olika figurer", och han vann... :twisted:

Här kommer mina kexfiguer:

Bild

Bild

Bild


Beträffande Kalle Anka-figurerna etc. så är dom första fem raderna ursprungsfigurer. Bakom står färgvarianter samt de lite nyare varianterna som jag har lite dålig koll på.

Metall-King Louie måste vara väldigt ovanlig! :mrgreen:

Jag saknar följande:

* Ludde vit
* Piff/Puff grön
* Piff/Puff gul
* Kajsa vit (min är målad)
* Kajsa grön
* Joakim von Anka vit
* Bambi vit
* Bambi gul
* Pluto vit


* Gamen grön
* Elefantungen röd
* Baghera blå (min är ful)
* Elefantungen grön (min är ful)


Jag byter/köper gärna om ni har någon av mina luckor!
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Rufus »

Kung Orne I skrev:Metall-King Louie måste vara väldigt ovanlig! :mrgreen:


Det är den. Jag har bara sett den en gång på Tradera. Väger den mer än de andra figurerna eller är det bara metallfärg?

Det är några av de figurer som du har listat att du saknar som det finns två olika modeller på. (Äldre och nyare modell).
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Monokroma figurer

Inlägg av UlfK »

Förlåt en okunnig icke-figursamlare ett par kanske dumma frågor. Finns alla kexfigurerna i metallvarianter, eller bara King Louie? Kom även metallvarianten i kexpaketen, eller var det någon separat promotiongrej?
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Kung Orne I »

Kung Louien är av metall och är tung. Den köpte jag på Tradera, har aldrig sett någon förut, och vet ingenting om den.

De jag listar är av de äldre modellerna. De nyare har jag dålig koll på. Vilka finns och i vilka färger?

Jag har en Kalle, en Kajsa, en Joakim och en Pluto som syns längst bak. Samt 4 Långben. Sen har jag några enfärgade Bambi som är större än den gamla modellen, men jag vet inte om det är kexfigurer.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Wakuran »

Känns det som Louie är metall rakt av, eller att det är en legering ovanpå plasten?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Kung Orne I »

Den känns solid.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Wakuran »

Okej, så då har iallafall någon gjort en gjutform ("mold") i förväg, och inte bara sänkt ned en plastfigur i flytande metall (med handskar eller någonting). Känns mer avancerat, och litet för mycket jobb för en unik figur.

(Nu tror jag inte plast smälter om man doppar figuren snabbt nog, men jag kan ha tänkt hafsigt här. Läste aldrig fysik.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Kung Orne I »

Den är lika väldetaljerad som plastfigurerna, så det verkar inte vara en hemmabygge-kopia.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
bas03
Fine
Inlägg: 486
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:33
Ort: Sverige

Re: Monokroma figurer

Inlägg av bas03 »

Wakuran skrev:Okej, så då har iallafall någon gjort en gjutform ("mold") i förväg, och inte bara sänkt ned en plastfigur i flytande metall (med handskar eller någonting). Känns mer avancerat, och litet för mycket jobb för en unik figur.

(Nu tror jag inte plast smälter om man doppar figuren snabbt nog, men jag kan ha tänkt hafsigt här. Läste aldrig fysik.)



någon kan ju ha gjort en form i lera och sen hällt i metall...känns inte så jobbigt även om det är mycket jobb. Ah det låter ju kul :)


Snygga figurer Orne, hade ju bestämt att inte samla på "tråkiga " kexfigurerna men ställer du upp dem sådär så ser dom fina ut :)
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Rufus »

UlfK skrev:Förlåt en okunnig icke-figursamlare ett par kanske dumma frågor. Finns alla kexfigurerna i metallvarianter, eller bara King Louie? Kom även metallvarianten i kexpaketen, eller var det någon separat promotiongrej?


Vi andra (alltså även vi som har samlat eller samlar) är nog lika okunniga när det gäller den här metallvarianten och dess ursprung. Det bara dök upp en metall-Kung Louie på en Tradera-auktion av samma typ som kex-figurerna, vilken vi alltså inte hade någon aning om att den existerade. Eller är det nån här som kände till den sen tidigare och även känner till fler exemplar?

Kung Orne I, finns det några inskriptioner på den? När det gäller "plastkexfigurerna" med Djungelboken finns tre olika typer. 1. Ingen inskription alls 2. Inskription med copyright-tecken och "Walt Disney Productions" under figurernas ena fot/tass. 3. Samma inskription som i 2 + "Made in Spain", vilket på Kung Louie i så fall bör vara på ryggen, har jag för mig.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Rufus »

Kung Orne I skrev:De jag listar är av de äldre modellerna. De nyare har jag dålig koll på. Vilka finns och i vilka färger?

Jag har en Kalle, en Kajsa, en Joakim och en Pluto som syns längst bak. Samt 4 Långben. Sen har jag några enfärgade Bambi som är större än den gamla modellen, men jag vet inte om det är kexfigurer.


Jag hade en stor samling en gång i tiden, vilken jag sålde, och jag skrev även en artikel om allt det där i NAFS(k)uriren på 1990-talet, och nu hinner jag tyvärr inte plocka fram mitt ex av den, men jag har för mig att det är 8 stycken olika av den nyare modellen och 12 st av den äldre. De som jag har för mig är med i den nyare är Kalle, Kajsa, Musse, Långben, Joakim, Bambi, Pluto och Mimmi. I den äldre är även figurerna Ludde, Knatte, Lady och Puff med och de finns alltså även i vit färg. Allt verkar finnas i de fyra vanliga färgerna.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Kung Orne I »

Ingen text på metallfiguren.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Wakuran »

En teori är att det kan vara någon form av prototyp som tillverkas innan massproduktion. Isåfall är det inte konstigt att den är sällsynt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar