Monokroma figurer

Diskussioner om leksaker och nostalgia.
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Mithroth »

Jag håller med om att internet öppnar upp helt andra möjligheter till samlande. Utan Tradera hade min samling i stort sett inte existerat. Och det är möjligt att det inte går att stoppa utvecklingen och försäljningen utomlands. Men för mig känns det som en negativ utveckling.
Problemet som jag ser det att man öppnar upp marknaden så mycket att den kollapsar. Efterfrågan blir större än tillgången och möjligheten till att samla försvinner. Visst kan jag sitta dagarna i ända på ebay och försöka hitta figurerna igen från säljare över hela världen, men antagligen tröttnar jag tillslut och slutar samla helt enkelt. Vi kommer tillbaka till tiden innan internet, då samlandet kändes lite halvt hopplöst.

Jag tycker inte att någon är girig om denne nu väljer att sälja sina figurer utomlands istället. Det är sådant jag får acceptera helt enkelt. Jag vet att jag inte har en chans att slåss mot de priserna och får sätta hoppet till att det kommer lite figurer på Tradera ändå.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
runewolf
Fair
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 22 jun 2013, 18:41
Ort: harstad
Kontakt:

Re: Monokroma figurer

Inlägg av runewolf »

jag ville gärna hatt flera av de figurer från kexpaketer. jag har tyvärr tappat mitt barndom. jag är på tradera, men säg till om ni vill sälja. och jag sitter i nårje...
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Kung Orne I »

Jaha, då trodde jag att jag skulle få en av mina sista luckor, vit Bambi, men oj vad dyrt det blev:

http://www.tradera.com/Tom-Jerry-figure ... tional_bid

De vita figurerna är verkligen svåra. [B)]

Är det någon som känner vinnaren runewolf? Jag skulle vilja få kontakt med honom och fråga om jag får köpa/byta till mig dubbletten.

Vit Joakim missade jag i en annan auktion. De är de sista jag saknar, förutom gul Bambi.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
rdbulldozer
Fine
Inlägg: 597
Blev medlem: tis 28 jun 2005, 17:33
Ort: Visby

Re: Monokroma figurer

Inlägg av rdbulldozer »

Är det inte han som postat inlägget över ditt? I så fall kanske han läser här fortfarande. Testa pm.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Grumme »

Kung Orne I skrev:Är det någon som känner vinnaren runewolf? Jag skulle vilja få kontakt med honom och fråga om jag får köpa/byta till mig dubbletten.


Annars kan du ju testa att kontakta säljaren via någon av hans andra auktioner, och be honom att vidarebefodra dina kontaktuppgifter till vinnaren.

http://www.tradera.com/finding.mvc/item ... gnr=426121
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Kung Orne I »

Tack, vi har fått kontakt nu.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Kung Orne I »

Jag undrar om gul Bambi finns? Jag har över hundra dubbletter, och har sett hundratals annonser med kexfigurer på Tradera, men aldrig sett gul Bambi!
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Rufus »

Kung Orne I skrev:Jag undrar om gul Bambi finns? Jag har över hundra dubbletter, och har sett hundratals annonser med kexfigurer på Tradera, men aldrig sett gul Bambi!


Nu var det många år sen som jag sålde min samling, men jag har för mig att den är svår, men att den finns.

Nu förutsätter jag att det var typ I som du menade? Det finns ju nämligen en tidigare typ och en senare med helt annat utseende.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Kung Orne I »

japp, typ 1. undrar varför den är svår.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Beef Supreme
Good
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 21 feb 2010, 23:45

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Beef Supreme »

Jag blev komplett för ett tag sedan (yeay!) men för mig var det röd Långben som var knepig. Förutom de vita såklart. Och de orangea förstås [:D]. Tyvärr har jag som vana att slänga de blå/röda/gula/gröna eftersom de finns i drivor (och pga platsbrist) annars hade du gärna fått en gul Bambi. Jag lägger undan en om jag kommer över en.

Pics or it didn't happen:
Bild
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Kung Orne I »

Wow, imponerande! [|)]

Att få ihop komplett i orange måste ha kostat en förmögenhet?
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Beef Supreme
Good
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 21 feb 2010, 23:45

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Beef Supreme »

Om man håller koll på spanska Ebay och todocoleccion går det att hitta de orangea figurerna för mellan 20-40 kr. Inte så farligt kan jag tycka om man jämför med vissa andra serier (Ruy, el peqeno cid, Vicke viking eller den mest eftertraktade av dom alla- David the gnome). Jag uppfattar det som att alla färger är lika vanliga i Spanien, dock verkar samlandet där vara mycket större än här vilket ger lite högre priser i allmänhet.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Rufus »

Orange färg kände jag inte till sen tidigare att den fanns. Men det finns naturligtvis varianter av de svenska som gavs ut i andra länder. Eller har de även hittats i svenska kexpaket? Det skulle vara en större sensation i så fall.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Kung Orne I »

Beef Supreme skrev:Om man håller koll på spanska Ebay och todocoleccion går det att hitta de orangea figurerna för mellan 20-40 kr. Inte så farligt kan jag tycka om man jämför med vissa andra serier (Ruy, el peqeno cid, Vicke viking eller den mest eftertraktade av dom alla- David the gnome). Jag uppfattar det som att alla färger är lika vanliga i Spanien, dock verkar samlandet där vara mycket större än här vilket ger lite högre priser i allmänhet.


Vad ska man söka på? Dunkin?
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Beef Supreme
Good
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 21 feb 2010, 23:45

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Beef Supreme »

Ber om ursäkt för sent svar, men dunkin är det man ska söka på när det gäller Spanien.

För övrigt fick jag hem ett paket från Peru häromdagen, de hade serien i den urtjusiga färgen rosa :shock:. Att man aldrig ska bli komplett...

Hittade denna till dig KOI - gul Bambi
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Rufus »

Sen har vi ju t.ex. dom här Aristocats-figurerna, om man nu ska samla även sånt som gavs ut utomlands.

http://www.ebay.de/itm/5-alte-Aristocat ... 565eabbceb
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Labrador Road 26 »

Finns det flera utgåvor av Aristocatsfigurerna. Har Thomas O'Malley som jag fick med i någon "lot" med figurer jag köpte. Målad och är troligen i samma typ av plast som Smurfarna brukar vara (pvc?). Sådana där enfärgade kexfigurer har jag fått uppfattningen är i en annan sorts plast, hårdare och mera glänsande än den matta i Smurfarna.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Rufus »

Labrador Road 26 skrev:Sådana där enfärgade kexfigurer har jag fått uppfattningen är i en annan sorts plast, hårdare och mera glänsande än den matta i Smurfarna.


Ja, en annan sorts hårdare plast.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Labrador Road 26 »

Missade att sätta frågetecken ovan, det var alltså en fråga om Aristocats kommit i både målad pvc(?) och den där andra monokroma plasten? Eller om katten jag har inte alls är O'Malley som jag tror. Den ligger nog i källaren just nu så jag kan inte bifoga bild. Men katten är orange med vit svanstipp i alla fall.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Beef Supreme
Good
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 21 feb 2010, 23:45

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Beef Supreme »

Anders1 skrev:Sen har vi ju t.ex. dom här Aristocats-figurerna, om man nu ska samla även sånt som gavs ut utomlands.

Jepp, det ska man. Har ett gäng av dessa, men de är i dyraste laget allt för ofta.
Skriv svar