Tintin-figurer

Diskussioner om leksaker och nostalgia.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Tintin-figurer

Inlägg av Kung Orne I »

Jag har länge jagat Heimo-figurerna, men dom blir så förskräckligt dyra:

Bild

Oftast över 300 kr.

Min hustru, som är måttligt road över att ha huset fullt av figurer, kom dock hem med dessa (minus Lady) när hon besökte Bryssel i höstas: [|)]

Bild
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tintin-figurer

Inlägg av Wakuran »

-That's the seond biggest Milou plastic figure I have ever seen!
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tintin-figurer

Inlägg av Kung Orne I »

Den platsar egentligen inte, eftersom den är av trä. [8)]
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tintin-figurer

Inlägg av Wakuran »

-Damn! That's the second biggest Milou wooden figure I have ever seen!

Edit: Milou heter ju förresten Snowy på engelska, kom jag på...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tintin-figurer

Inlägg av UlfK »

Disclaimer: Jag samlar egentligen inte på plastfigurer. Att jag har några stycken är en helt annan sak. Här är några Tintin Esso/Belvision:

Bild
Bild
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tintin-figurer

Inlägg av Kung Orne I »

Intressant att Esso delade ut dessa figurer, och jag bannar fortfarande min pappa för att vi tankade på Gulf på den tiden... [}:)]
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tintin-figurer

Inlägg av Kung Orne I »

Ni som samlar på Tintinprylar - är det inte trist att dom vräker ut så mycket, och att det är så dyrt? Att köpa allt kräver ju att man är miljonär...

Denna hittade jag på Sci-fi-bokhandeln:

Bild

Jättefin - men priset!?!
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Tintin-figurer

Inlägg av Labrador Road 26 »

Jag tillhör nog en av de få Tintinsamlarna i Stockholm som inte alls gillar de där dyra linjerna. Det finns en rätt fin linje från Plastoy där de ligger på cirka 50 kr styck. Men jag skulle gärna se fler lågprislinjer, nu har det istället dragit iväg åt andra hållet och över tio lakan är inte helt ovanligt.

Hobbyn blir förunnat vuxna med stor plånbok och inte något ungar har råd med. Man skjuter sig själv i foten då +40-åringarna kommer dö ut vartefter och det inte blir någon påfyllning eftersom nutidens ungar inte riktigt haft det i sin barndom. Bilarna man skymtar är i alla fall lite mer rimligt pris på. Kan bara instämma alltså, det är verkligen trist.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tintin-figurer

Inlägg av Wakuran »

Det är väl till stor del Nick Rodwell som har del i den utvecklingen. När Hergé levde lär han ha delat ut rättigheter litet huller om buller, men Rodwell ska ha uttryckt explicit att han såg Tintin som ett lyxigt varumärke.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Tintin-figurer

Inlägg av Labrador Road 26 »

Ja det har skett ett rätt kraftigt skifte sedan han gängade sig med änkan. Han har vad jag vet inte uttalat sig om Happy Mealsakerna som var till långfilmen, för de är nog så långt ifrån övriga officiella saker som man kan komma. Jag misstänker att de insett att de inte kommer kunna tjäna så fasligt mycket mer på själva albumen, att de istället får förlita sig på prylar, i mängder och med saftiga prislappar.

Det har nästan blivit som en europeisk motsvarighet till Star Wars och alla prylarna kring det.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Tintin-figurer

Inlägg av Peral »

Jag blev glatt överraskad av att hitta en Tintin-affär i Stockholm och var naturligtvis tvungen att stödja detta initiativ genom att köpa två figurer.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Tintin-figurer

Inlägg av Cadial »

Peral skrev:Jag blev glatt överraskad av att hitta en Tintin-affär i Stockholm och var naturligtvis tvungen att stödja detta initiativ genom att köpa två figurer.

Far man gissa? Tintin och Haddock?
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Tintin-figurer

Inlägg av Peral »

Nej en fäktande Haddock och Rackham den röde!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Tintin-figurer

Inlägg av Labrador Road 26 »

Peral skrev:Jag blev glatt överraskad av att hitta en Tintin-affär i Stockholm och var naturligtvis tvungen att stödja detta initiativ genom att köpa två figurer.

Har funnits i mer än tio år, finns förstås listad i forumets butikstråd så jag kan inte riktigt förstå hur du kan bli överraskad av det. Själv har jag skrivit om den säkert tjugo gånger eller mer under årens lopp.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Tintin-figurer

Inlägg av Cadial »

Peral skrev:Nej en fäktande Haddock och Rackham den röde!

Jag prickade I alla fall in en! Bild pa paret?
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Tintin-figurer

Inlägg av Peral »

Haddock är given även om detta är Francois av Haddock!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tintin-figurer

Inlägg av Wakuran »

Vann precis de två figurerna i en Generation T-tävling för någon månad sen. De är snygga.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tintin-figurer

Inlägg av Kung Orne I »

Labrador Road 26 skrev:
Peral skrev:Jag blev glatt överraskad av att hitta en Tintin-affär i Stockholm och var naturligtvis tvungen att stödja detta initiativ genom att köpa två figurer.

Har funnits i mer än tio år, finns förstås listad i forumets butikstråd så jag kan inte riktigt förstå hur du kan bli överraskad av det. Själv har jag skrivit om den säkert tjugo gånger eller mer under årens lopp.


Menar du att du förväntar dig att alla läser alla inlägg i forum? [:(]

(Inlägg av typen "är du dum, eller?" känns lite onödiga...)
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Tintin-figurer

Inlägg av Labrador Road 26 »

Kung Orne I skrev:Menar du att du förväntar dig att alla läser alla inlägg i forum? [:(]

Om man är stammis så räknar jag med att man läser i stort sett alla inlägg. Jobbar man i staben antar jag absolut att det ingår i "jobbet" att göra det.

I vilket fall som helst kan man ha nytta av läsa inläggen, för då skulle man veta var i Stockholm exempelvis man ska bege sig om man vill besöka Tintinbutiken. Eller någon av de andra serieaffärerna med för den delen. Forumet har extremt mycket kunskap att bjuda på, men då gäller det att man läser inläggen/trådarna förstås. Jag tror helt enkelt att man får mer ut om man läser inläggen, inte svårare än så.

Här är tidigare trådar som tagit upp Tintinbutiken i Stockholm och/eller i Visby. Finns säkert fler där den (be)nämns också, på annat sätt.
viewtopic.php?f=33&t=1560
viewtopic.php?f=38&t=899&start=220
http://www.serieforum.se/phpbb3/viewtop ... &start=420
http://www.serieforum.se/phpbb3/viewtop ... &start=480
http://www.serieforum.se/phpbb3/viewtop ... 8&start=20
viewtopic.php?f=8&t=8407&start=120
http://www.serieforum.se/phpbb3/viewtop ... f=38&t=936
http://www.serieforum.se/phpbb3/viewtop ... &start=120

Plus förstås själva butikstråden.
viewtopic.php?f=19&t=3011

Vill man hellre leva ett serieliv fullt med överraskningar gör man nog bäst i att inte besöka Serieforum alls, för då riskerar man att få reda på saker och ting. Det ligger liksom i sakens natur.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tintin-figurer

Inlägg av Kung Orne I »

Men den inställningen skrämmer man bort många från ett forum, tyvärr.

Jag vet inte riktigt om jag räknas som stammis, men jag är här varje dag, och jag läser en bråkdel av alla inlägg.

Och jag tycker fortfarande att inlägg av typen "är du dum, eller?" känns lite onödiga. Det enda dom leder till är att folk tröttnar på att läsa forumet.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Skriv svar