Visa upp era figurer!

Diskussioner om leksaker och nostalgia.
Användarvisningsbild
Tex Murphy
Fine
Inlägg: 254
Blev medlem: mån 24 aug 2009, 13:57

Re: Visa upp era figurer!

Inlägg av Tex Murphy »

Labrador Road 26 skrev:Aha, det är därför man sett kortleken så ofta på Tradera, den fanns inte som bonus när jag började prenumerera på bilarna, för det är väl de nya sakerna som hör ihop med bilarna från Edition Atlas? Jag fick en annan Tintin (från Solens tempel), t-shirten, vykort, och en väska tror jag, kanske fixade väskan senare.

Det var vad man fick för ett par år sen. Synd att det blir så dyrt om man vill ha alla 70 bilarna - 14000 kronor!!! Kanske om man blir rik någon gång att man kan köpa en färdig samling. Edition Atlas har slutat ta nya prenumeranter på Tintin-bilarna, åtminstone i Sverige. Förresten har jag hört någonstans att i Belgien och Frankrike kom det ut fler än 70 bilar - är det någon som vet om detta stämmer? Och finns det någon som säljer bilarna löst, om man av någon anledning vill ha en viss bil?

Sedan tycker jag att det vore ju kul om vi kunde få Spirou-bilarna hit, men jag tvivlar på att det kommer att ske. Har förresten en Spirou-bil via Franquin-samlingen. Bild på den kommer för alla som inte sett den förut.

Fortsatt diskussion överflyttad till tråden om Tintins samlarbilar då den primärt rört detta ämne.
viewtopic.php?f=38&t=899&start=100

/Admin
Senast redigerad av 1 Labrador Road 26, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Tråd delad och flyttade inlägg
<ÔvÔ> Owly Rules!
Användarvisningsbild
madam_mim
Very Good
Inlägg: 78
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 01:52
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Visa upp era figurer!

Inlägg av madam_mim »

Ojojoj..Undertecknad o modern teknik har slutat att gå i takt. tänkte visa några axplock från min samling men Autofokus är tydligen inte vad jag trodde..... Men i morron är mina döttrar hemma igen o då kanske jag kan få mer skärpta bilder.
OBS. sPECIELLT Bild 2 visar trots sin oskärpa förödelsen som är en konsekvens av att nörd-fader tvingar tonårsdotter att ha fullspäckade vitrinskåp i sitt rum. Inte inne i alla kretsar och kanske väl magstarkt för figur-vänner.

Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Visa upp era figurer!

Inlägg av Wakuran »

Med tanke på att det är en tonårsdotter tycker jag man får vara nöjd att inte vitrinskåpet är fullt med intrikata bisexuella orgiescenarion. [B)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
madam_mim
Very Good
Inlägg: 78
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 01:52
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Visa upp era figurer!

Inlägg av madam_mim »

Wakuran skrev:Med tanke på att det är en tonårsdotter tycker jag man får vara nöjd att inte vitrinskåpet är fullt med intrikata bisexuella orgiescenarion. [B)]


Hellre det än att hon medvetet slår omkull alla mina vänner [:(!]
Användarvisningsbild
madam_mim
Very Good
Inlägg: 78
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 01:52
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Visa upp era figurer!

Inlägg av madam_mim »

Vilket elände det var o få upp bilderna nu då när inga ungdomar fanns hemma. Men här är lite bilder till slut. Det är metall på Läderlappen , men jag vet inte vilket material det är. Dom är vackra i alla fall.

Bild

Sen kommer exempel på mina favoriter. Gamla schackpjäser som definitivt är i tenn.

Bild

Batman från Comics Spain, som är en av mina största favoriter som figur-tillverkare

Bild

Sist idag 2 figurer som kanske borde få starta en egen tråd. Jag vet många som är intresserade av figurer plus fordon

Karl-Alfred är Corgitoys, Pantern troligen också, emn hittar den inte i gömmorna just nu

Bild
Bild

Ursäkta att bilderna inte är så skarpa, kameran är bra, men undertecknad lever fortfarande kvar i analoga åldern. Eftersom detta inte är en säljsida så nämner jag bara att Disney är allt för mej, dyker en gammal pryl upp som roar mej, så byter jag gärna.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Visa upp era figurer!

Inlägg av Wakuran »

madam_mim skrev:
Wakuran skrev:Med tanke på att det är en tonårsdotter tycker jag man får vara nöjd att inte vitrinskåpet är fullt med intrikata bisexuella orgiescenarion. [B)]


Hellre det än att hon medvetet slår omkull alla mina vänner [:(!]

Det är problemet om ens vänner är plastfigurer. [;)]

Coola tennstatyetter, f.ö.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Visa upp era figurer!

Inlägg av Labrador Road 26 »

madam_mim skrev:Dom är vackra i alla fall.

http://www.imagehost.se/images/j5g7sfni.jpg

Instämmer, absolut en av de snyggaste Robin-figurer jag sett. Hur hög är den ungefär och är det någon text på den, vem som tillverkat eller liknande?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Visa upp era figurer!

Inlägg av burnout »

Oh en sån ur Läderlappen har jag med.

Bild

Under står det.
ERTL 1122q
dyersvill iowa u.s.a
made in kina
1992 (och något mera)

Ca. 3 cm hög
Användarvisningsbild
madam_mim
Very Good
Inlägg: 78
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 01:52
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Visa upp era figurer!

Inlägg av madam_mim »

Labrador Road 26 skrev:
madam_mim skrev:Dom är vackra i alla fall.

http://www.imagehost.se/images/j5g7sfni.jpg

Instämmer, absolut en av de snyggaste Robin-figurer jag sett. Hur hög är den ungefär och är det någon text på den, vem som tillverkat eller liknande?


Grattis Burnout att du lyckades läsa så bra, det är nog dom minsta bokstäver jag sett, trots förstoringsglas.

Men det står ERTL (eller nåt liknande) 2240A

©DC/90 (tillverkningsår kanske)

MD IN CHINA

Höjd på Robin, cirka 4 cm

Kikade lite och attans, det finns 3 till från 1990 [:X] , då har man plötsligt bara hälften.....

http://www.pthinc.com/434/1859/TV-and-F ... 723B08075F
Användarvisningsbild
Jocke S
Fine
Inlägg: 559
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 13:32
Ort: Sverige

Re: Visa upp era figurer!

Inlägg av Jocke S »

Hade inte tänkt börja samla muminfigurer, sen hittade jag de här. [?]

Bild

Bild

Bild

Bild


Någon som vet hur många det finns? [:)]
Fått tag i 8 olika, och en massa dubletter, men sett åtminstone 2 till som jag saknar.
Borde rimligtvis finnas mer kända Mumin-karaktärer också.
Texten och bilderna på förpackningarna var tyvärr inte till mycket hjälp.
" Kopian blir aldrig bättre än originalet "
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Visa upp era figurer!

Inlägg av APenny4YourThoughts »

De där har jag sett i en lokal leksaksaffär också. Vad gav du för dina?
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Visa upp era figurer!

Inlägg av Magnus »

APenny4YourThoughts skrev:De där har jag sett i en lokal leksaksaffär också. Vad gav du för dina?


Jag skulle också vilja veta om det finns någon websida där man kan läsa mer?
Vad heter företaget som tillverkat?
Känner du till några återförsäljare?
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Visa upp era figurer!

Inlägg av Mithroth »

Hikmet har några sorters muminfigurer:

http://www.hikmet.se/Group.aspx?Group=1 ... story=1699
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Jocke S
Fine
Inlägg: 559
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 13:32
Ort: Sverige

Re: Visa upp era figurer!

Inlägg av Jocke S »

Vet inte riktigt vad jag gav för mina.
Köpte på mig muminfigurerna tillsammans med en massa annat.
Priset var överkomligt iallafall enl mig. [:)]

Såg Hemulen var märkt Bulls 2000 Moomin under, antar att de andra tillhör samma.
Några av figurerna kan vara märkta på ryggen, inte öppnat och kollat.
Såg på länken Mithroth postade att de fanns som mjuka figurer också i liknande förpackning.
De här är samtliga i helgjuten plast verkar de som, inga rörliga leder/snurrande huvuden eller liknande. [:)]
" Kopian blir aldrig bättre än originalet "
Användarvisningsbild
bas03
Fine
Inlägg: 486
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:33
Ort: Sverige

Re: Visa upp era figurer!

Inlägg av bas03 »

Stinky har jag av de där så kan kolla märkning.
Fint med MOC (är det rätta benämningen?) :)

Har för mig Mumin går för lite pengar på tradera det finns väl rätt så många Muminsamlare som inte är figursamlare antar jag.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Visa upp era figurer!

Inlägg av Labrador Road 26 »

bas03 skrev:Fint med MOC (är det rätta benämningen?) :)

MOC är helt riktigt, står för Mint On Card, alltså figur kvar i bubbla på bakgrundskortet. Finns även beteckningarna MOMC (Mint On Mint Card, när även kortet/förpackningen är Mint), MIB (Mint In Box eller Bag) och MISB (Mint In Sealed Box/Bag). Vanligast förekommande termen är dock MOC. Det är relativt ovanligt med individuell skickgradering av korten men figurer graderas normalt enligt en tiogradig skala, C1-C10.
http://www.toygrader.com/grading_scales.aspx
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Visa upp era figurer!

Inlägg av Kung Orne I »

Personligen tycker jag MOC är dumheter, figurerna ska man naturligtvis ta fram och beskåda. (Och låta sina yngre släktingar leka med.)

Det är i paritet med det meningslösa att köpa serier och sedan inte läsa dom... [8)]
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
bas03
Fine
Inlägg: 486
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:33
Ort: Sverige

Re: Visa upp era figurer!

Inlägg av bas03 »

Kung Orne I skrev:Personligen tycker jag MOC är dumheter, figurerna ska man naturligtvis ta fram och beskåda. (Och låta sina yngre släktingar leka med.)

Det är i paritet med det meningslösa att köpa serier och sedan inte läsa dom... [8)]



Det är sant, men de där kan man hänga upp på krokar som tavlor [;)]
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Visa upp era figurer!

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Kung Orne I skrev:Personligen tycker jag MOC är dumheter, figurerna ska man naturligtvis ta fram och beskåda. (Och låta sina yngre släktingar leka med.)

Det är i paritet med det meningslösa att köpa serier och sedan inte läsa dom... [8)]


Att samla frimärken i häften är också dumheter, de ska slickas och skickas!
Att samla servetter i förpackning är också dumheter, de ska tvätta flottiga fingrar!
Att samla miniatyrflaskor med alkohol är också dumheter, de ska drickas ur och innehållet ska vomiteras!

Listan kan göras fantastiskt lång och innefatta i stort sett allt samlande. Handlar det inte ganska mycket om fokus? Det är lite naivt att tro (och tycka) att figurers enda tillverkningsanledning är lek. Frågan är om det ens är den primära anledningen längre?

Att tycka att man ska slita upp en MOC Kenner Darth Vader från 1977 och låta barnen leka med är lika bisarrt som att sätta en Kalle-etta i handen på en treåring som gillar bilderna.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Visa upp era figurer!

Inlägg av Labrador Road 26 »

Man får inte glömma att den typen av figurer Kung Orne primärt samlar på finns inte som MOC, de säljs även i butik som lösa, så då är det kanske inte så konstigt med den åsikten. För oss som primärt samlar på figurer som kommer på kort (carded) blir det inte riktigt samma sak då vi så att säga fått en vana med förpackningarna också. För egen del så består nog samlingen av 70 procent MOC och 30 procent lösa. De enda som öppnats är de som kommit i öppningsbar box. De övriga lösa är köpta så, även om de flesta av dem är carded ursprungligen. Allra bästa lösningen jag har sett är den som Marvel Legends Icons har, där förpackningen är öppningsbar men det går även utmärkt att visa upp dem kvar i förpackningen.

Bild
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Skriv svar