Visa upp era figurer!

Diskussioner om leksaker och nostalgia.
Användarvisningsbild
Tex Murphy
Fine
Inlägg: 254
Blev medlem: mån 24 aug 2009, 13:57

Re: Visa upp era figurer!

Inlägg av Tex Murphy »

Okej, nu är det dagens sista. Förvisso ingen figur, men jag tar mig friheten att posta den här bilden ändå eftersom det säkert finns de som är intresserade. Lite bättre bildkvalitet när blixten nu behagade fungera!

Bild

Den här chokladen är från slutet av 90-talet, 1998 tror jag. Jag och min bror smakade de tre olika sorterna och den var rätt god, vill jag minnas. Något bäst före-datum går inte att hitta, men jag tror att chokladen är fullt ätbar än idag. Lådan har olika bilder på alla sidor, inklusive undersidan! Det är bara baksidan, nedanför lockets "gångjärn" som inte har en stor bild utan bara en liten Bone och text.
<ÔvÔ> Owly Rules!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Visa upp era figurer!

Inlägg av burnout »

Tex Murphy skrev:Okej, nu är det dagens sista.

Den här chokladen är från slutet av 90-talet, 1998 tror jag. Lådan har olika bilder på alla sidor, inklusive undersidan! Det är bara baksidan, nedanför lockets "gångjärn" som inte har en stor bild utan bara en liten Bone och text.



Kul. Den ska du vara lite rädd om, jag tror det kommer att bli en marknad längre fram på lite udda prylar och detta kommer säkert att ingå i det. Det ser man på andra förpackningar, det klättrar i priserna.
Användarvisningsbild
Tex Murphy
Fine
Inlägg: 254
Blev medlem: mån 24 aug 2009, 13:57

Re: Visa upp era figurer!

Inlägg av Tex Murphy »

burnout skrev:
Tex Murphy skrev:Okej, nu är det dagens sista.

Den här chokladen är från slutet av 90-talet, 1998 tror jag. Lådan har olika bilder på alla sidor, inklusive undersidan! Det är bara baksidan, nedanför lockets "gångjärn" som inte har en stor bild utan bara en liten Bone och text.



Kul. Den ska du vara lite rädd om, jag tror det kommer att bli en marknad längre fram på lite udda prylar och detta kommer säkert att ingå i det. Det ser man på andra förpackningar, det klättrar i priserna.

Jo, jag ska vara rädd om den, och den choklad som är oäten ska få förbli så!
<ÔvÔ> Owly Rules!
Användarvisningsbild
Tex Murphy
Fine
Inlägg: 254
Blev medlem: mån 24 aug 2009, 13:57

Re: Visa upp era figurer!

Inlägg av Tex Murphy »

Okej, inga figurer nu heller - men jag tror att jag kommer undan med det...

Bild

Delbilderna ovan:
1) Lådan
2) Man kan lyfta Alfreds ansikte och få lite mer information
3) CD-fodralen med tidstypiska Alfreds
4) Toapapper och en manual som är rolig (en del Aragonés marginal-serier)

Totally Mad släpptes 1999, och som ni ser innehåller den över 500 nummer, plus interaktiva Mad Fold-Ins och animerade Mad-serier. Det kom en uppdaterad version - Absolutely Mad - 2006, som då innehöll över 600 tidningar på en dvd-skiva. Såvitt jag vet följde inget extra med den utgåvan, och jag har hört att en del material från Totally Mad saknas. Tyvärr blev det inte av att jag köpte den nya versionen, men förhoppningsvis kommer det fler utgåvor i framtiden.
<ÔvÔ> Owly Rules!
Användarvisningsbild
Tex Murphy
Fine
Inlägg: 254
Blev medlem: mån 24 aug 2009, 13:57

Re: Visa upp era figurer!

Inlägg av Tex Murphy »

Jag fick chansen att fara iväg och ta några nya bilder av Spirit-samlingen. De var (naturligtvis) inte uppackade. Jag är ingen mästerfotograf, men jag gjorde mitt bästa och de är tydligare än de gamla. Men det är förunderligt hur bra kameror är på att visa damm!!! Håll till godo! Storleken på figurerna är ca nio cm.

Ellen:
Bild

Commissioner Dolan:
Bild

The Spirit:
Bild

Plaster of Paris:
Bild
<ÔvÔ> Owly Rules!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Visa upp era figurer!

Inlägg av Labrador Road 26 »

Läckra, förstod nästan att de var rejält gamla, de enda jag fick träff på när jag letade efter dem var de nya kopplade till Frank Millers film. Intressant att se att Plaster of Paris kör med en slags inverterad Vulcanhälsning-variant förresten.
http://en.wikipedia.org/wiki/Vulcan_salute

När det gäller annat än figurer i samlingarna hänvisar jag över till denna tråd:
viewtopic.php?f=19&t=954
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Visa upp era figurer!

Inlägg av Kung Orne I »

(Om man inte har superbredband blir det lite svårt med trådar som har så stora bilder. Någon moderator kanske kan misnka ner dom till naturlig figurstorlek?))
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Tex Murphy
Fine
Inlägg: 254
Blev medlem: mån 24 aug 2009, 13:57

Re: Visa upp era figurer!

Inlägg av Tex Murphy »

Kung Orne I skrev:(Om man inte har superbredband blir det lite svårt med trådar som har så stora bilder. Någon moderator kanske kan misnka ner dom till naturlig figurstorlek?))

Jag ville att bilderna skulle vara stora och visa lite av detaljerna (till skillnad från första bilden på setet). Så stora är bilderna egentligen inte (ca 140k-170k) - men det är klart att om man inte har bredband så kan det kanske gå lite segt. Kanske någon moderator i stället kan tala om ifall det finns någon begränsning för hur stora bilderna får vara? Och skulle någon vilja visa bilder som är ännu större kanske dessa går att lägga i en speciell tråd som alla med långsam uppkoppling kan undvika?

Själv har jag inte speciellt snabb uppkoppling, men trots det så är jag glad om någon vill bidra med detaljerade bilder på figurer, tidningar och annat intressant! Så jag säger: "Mer detaljerade bilder till de intresserade!" [:)]
<ÔvÔ> Owly Rules!
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Visa upp era figurer!

Inlägg av Kung Orne I »

Aha, jag hade fel, trodde dom var stora i minnet. Hur får man bilderna så stora med så litet minne?
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Tex Murphy
Fine
Inlägg: 254
Blev medlem: mån 24 aug 2009, 13:57

Re: Visa upp era figurer!

Inlägg av Tex Murphy »

Kung Orne I skrev:Aha, jag hade fel, trodde dom var stora i minnet. Hur får man bilderna så stora med så litet minne?


Genom att spara med ett bildformat som komprimerar storleken. Det vanligaste är jpeg, som jag använde på bilderna ovan. Då kan man välja komprimeringsgrad - mindre bilder (lagringsmässigt) med lite sämre bildkvalitet, eller så tar man bättre bildkvalitet, men då tar bilderna lite mer plats att lagra. Jag tror jag valde en komprimeringsgrad någonstans i mitten...
<ÔvÔ> Owly Rules!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Visa upp era figurer!

Inlägg av burnout »

Dom är maffiga. Jag hittade några på Franska,tyska E-bay men oj vilken frakt det blev. Blev över 500:- men det kanske dom är värda(skulle tro det) Hittade även i Skottland men dom har bara pay pal och det har jag inte så då är det kört.
Användarvisningsbild
Tex Murphy
Fine
Inlägg: 254
Blev medlem: mån 24 aug 2009, 13:57

Re: Visa upp era figurer!

Inlägg av Tex Murphy »

Labrador Road 26 skrev:Läckra, förstod nästan att de var rejält gamla, de enda jag fick träff på när jag letade efter dem var de nya kopplade till Frank Millers film. Intressant att se att Plaster of Paris kör med en slags inverterad Vulcanhälsning-variant förresten.
http://en.wikipedia.org/wiki/Vulcan_salute

När det gäller annat än figurer i samlingarna hänvisar jag över till denna tråd:
http://www.serieforum.se/viewtopic.php?f=19&t=954


Jag tror inte att de är så gamla. Det kan vara så att de är utgivna förra året, eller möjligen 2008. Jag hoppas i alla fall det - tänk om jag har gett bort någon form av antikvitet!!! Synd att jag inte tänkte på att kolla efter ett årtal när jag fotade... Däremot håller jag med om att de ser gamla ut - jag antar att det kan vara ett medvetet val för att få ett klassiskt Spirit-utseende.

Kul att du noterar den inverterade Vulcan-hälsningen - det hade jag inte tänkt på! Och dolken har hon i högra handen bakom ryggen. Vad hon nu ska med den till, måntro? [?]
<ÔvÔ> Owly Rules!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Visa upp era figurer!

Inlägg av burnout »

Dom är nya,(2008-09) priset ligger på e-bay på ca. 18-25 euro och lika mycket till i frakt.
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Visa upp era figurer!

Inlägg av Mithroth »

Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Visa upp era figurer!

Inlägg av Kung Orne I »

burnout skrev:Dom är maffiga. Jag hittade några på Franska,tyska E-bay men oj vilken frakt det blev. Blev över 500:- men det kanske dom är värda(skulle tro det) Hittade även i Skottland men dom har bara pay pal och det har jag inte så då är det kört.


PayPal är ju väldigt smidigt, finns det någon nackdel? [B)]
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Visa upp era figurer!

Inlägg av burnout »

Kung Orne I skrev:
PayPal är ju väldigt smidigt, finns det någon nackdel? [B)]


Det vet jag inte. Jag har det inte (och vill inte ha det heller) och det är en nackdel. [:)]
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Visa upp era figurer!

Inlägg av UlfK »

burnout skrev:Dom är maffiga. Jag hittade några på Franska,tyska E-bay men oj vilken frakt det blev. Blev över 500:- men det kanske dom är värda(skulle tro det) Hittade även i Skottland men dom har bara pay pal och det har jag inte så då är det kört.


Du behöver inte ha PayPal-konto för att köpa via PayPal. Däremot måste du ha ett konto om du skall ta emot betalning. Köp via PayPal är som vilket kortköp som helst.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Visa upp era figurer!

Inlägg av burnout »

UlfK skrev: Köp via PayPal är som vilket kortköp som helst.


Är bara ett fel, Jag har INGA KREDIT-kort (inte ens ett bankomatkort!!! dedu) [:)] . Kan dom inte ta kontanter så blir dom utan mig som kund. Men jag har ett Bensinkort(ihop med Sambon) [:o)]
Användarvisningsbild
Tex Murphy
Fine
Inlägg: 254
Blev medlem: mån 24 aug 2009, 13:57

Re: Visa upp era figurer!

Inlägg av Tex Murphy »

De här känner nog de flesta Tintin-vänner igen. Figur, plus pin och kortlek. Har en t-shirt någonstans också, tror jag.
Bild
<ÔvÔ> Owly Rules!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Visa upp era figurer!

Inlägg av Labrador Road 26 »

Aha, det är därför man sett kortleken så ofta på Tradera, den fanns inte som bonus när jag började prenumerera på bilarna, för det är väl de nya sakerna som hör ihop med bilarna från Edition Atlas? Jag fick en annan Tintin (från Solens tempel), t-shirten, vykort, och en väska tror jag, kanske fixade väskan senare.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Skriv svar