Seriefigurer som tenn gjutformar?

Diskussioner om leksaker och nostalgia.
Användarvisningsbild
Society
Very Good
Inlägg: 89
Blev medlem: mån 02 aug 2010, 23:02

Seriefigurer som tenn gjutformar?

Inlägg av Society »

När jag i helgen höll på att gå igenom saker här hemma så kom en låda full med tennformar fram och dessa vart jag såklart sittande med en liten stund då jag blev nyfiken och ville kolla vad som fanns däri. Det var allt från karoliner, cowboys och indianer till fantasyfigurer. Och då slog det mig... Finns det inga gjutformar för tenn för seriefigurer?

Någon som vet?
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Seriefigurer som tenn gjutformar?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Har sett enstaka figurer gjorda i tenn, men de är fabriksgjorda, kan inte påminna mig att jag sett några formar med seriefigurer för hemmabruk. Närmaste jag kommer på är de formar som fanns/finns för att gjuta gipsfigurer i, superhjältar från DC möjligen även Marvel.

Gjorde rätt mycket tennsoldater i yngre år men det var uteslutande soldater jag såg till då, framför allt karoliner. Hittar heller inga serierelaterade på Prince Augusts sida, nämns inga på Wiki heller (vad jag ser vid en snabbkoll i alla fall).
http://www.princeaugust.ie/
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tennfigur

Det finns med all säkerhet samlare av just tennfigurer som kan svara utförligare, var vet jag dock inte, men finns kanske något tennfigursforum.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
madam_mim
Very Good
Inlägg: 78
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 01:52
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Seriefigurer som tenn gjutformar?

Inlägg av madam_mim »

Jag har Disney-figurer som är gjorda i tenn(tror jag). Men de är schackpjäser och troligen fanns gjutformarna inte till salu.

Har även Läderlappen o Robin i tennliknande material.
Användarvisningsbild
Society
Very Good
Inlägg: 89
Blev medlem: mån 02 aug 2010, 23:02

Re: Seriefigurer som tenn gjutformar?

Inlägg av Society »

LR26:
Tack för länkarna! :)

madam_mim:
Oj, Läderlappen och Robin i tenn! Dessa skulle jag gärna se! Du råkar inte ha någon bild? *nyfiken*
Användarvisningsbild
madam_mim
Very Good
Inlägg: 78
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 01:52
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Seriefigurer som tenn gjutformar?

Inlägg av madam_mim »

Society skrev:LR26:
Tack för länkarna! :)

madam_mim:
Oj, Läderlappen och Robin i tenn! Dessa skulle jag gärna se! Du råkar inte ha någon bild? *nyfiken*


Hoppas det var tenn nu då......Ska försöka fixa bilder till i morron kväll nr jag är hemma igen
Användarvisningsbild
Society
Very Good
Inlägg: 89
Blev medlem: mån 02 aug 2010, 23:02

Re: Seriefigurer som tenn gjutformar?

Inlägg av Society »

madam_mim skrev:
Society skrev:LR26:
Tack för länkarna! :)

madam_mim:
Oj, Läderlappen och Robin i tenn! Dessa skulle jag gärna se! Du råkar inte ha någon bild? *nyfiken*


Hoppas det var tenn nu då......Ska försöka fixa bilder till i morron kväll nr jag är hemma igen


Låter spännande! Väntar nyfiket! [:)]
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Seriefigurer som tenn gjutformar?

Inlägg av burnout »

Tenn är inte så vanligt bland serier, Några gjutna har man sett men jag kan inte erinra mig om att sett några formar. Tror jag har en kronblom liggande!!!
Gips är vanligare i gjutningarna av seriefigurer.
Användarvisningsbild
madam_mim
Very Good
Inlägg: 78
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 01:52
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Seriefigurer som tenn gjutformar?

Inlägg av madam_mim »

Society skrev:
madam_mim skrev:
Society skrev:LR26:
Tack för länkarna! :)

madam_mim:
Oj, Läderlappen och Robin i tenn! Dessa skulle jag gärna se! Du råkar inte ha någon bild? *nyfiken*


Hoppas det var tenn nu då......Ska försöka fixa bilder till i morron kväll nr jag är hemma igen


Låter spännande! Väntar nyfiket! [:)]


Lite jobbigt för en oldtimer o lägga ut bilder här, men hoppa över till tråden 'Mina figurer' så hittar du 'ev.-inte-tenn-men-metall-i-alla-fall-Batman plus lite andra figurer. Visar en plast-Läderlapp också eftersom du verkar gilla honom
Användarvisningsbild
Society
Very Good
Inlägg: 89
Blev medlem: mån 02 aug 2010, 23:02

Re: Seriefigurer som tenn gjutformar?

Inlägg av Society »

burnout skrev:Tenn är inte så vanligt bland serier, Några gjutna har man sett men jag kan inte erinra mig om att sett några formar. Tror jag har en kronblom liggande!!!
Gips är vanligare i gjutningarna av seriefigurer.


Nej, det kanske inte är så vanligt. Då vore det ju en lämplig ak att samla på för då svämmar det inte över så snabbt! :)

madam_mim skrev:
Society skrev:
madam_mim skrev:
Society skrev:LR26:
Tack för länkarna! :)

madam_mim:
Oj, Läderlappen och Robin i tenn! Dessa skulle jag gärna se! Du råkar inte ha någon bild? *nyfiken*


Hoppas det var tenn nu då......Ska försöka fixa bilder till i morron kväll nr jag är hemma igen


Låter spännande! Väntar nyfiket! [:)]


Lite jobbigt för en oldtimer o lägga ut bilder här, men hoppa över till tråden 'Mina figurer' så hittar du 'ev.-inte-tenn-men-metall-i-alla-fall-Batman plus lite andra figurer. Visar en plast-Läderlapp också eftersom du verkar gilla honom


Tackar för att du ville ta dig tid! Gillade de första figurerna mkt (Läderlappen, Batman och Jokern). Den där Rosa Pantern på motorcykel hade jag när jag var liten. Kände igen den direkt när jag fick se en bild för första gången på länge! :)
Användarvisningsbild
madam_mim
Very Good
Inlägg: 78
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 01:52
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Seriefigurer som tenn gjutformar?

Inlägg av madam_mim »

burnout skrev:Tenn är inte så vanligt bland serier, Några gjutna har man sett men jag kan inte erinra mig om att sett några formar. Tror jag har en kronblom liggande!!!
Gips är vanligare i gjutningarna av seriefigurer.


Kronblom är jag ju extremt svag för, jag är ju liksom en reinkarnation av Kalle Anka ,Kronblom och Homer. Kan du visa en bild, tack?
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Seriefigurer som tenn gjutformar?

Inlägg av burnout »

madam_mim skrev: Kronblom är jag ju extremt svag för, jag är ju liksom en reinkarnation av Kalle Anka ,Kronblom och Homer. Kan du visa en bild, tack?


Hittar jag bara på vad jag lagt den så.
Användarvisningsbild
madam_mim
Very Good
Inlägg: 78
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 01:52
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Seriefigurer som tenn gjutformar?

Inlägg av madam_mim »

burnout skrev:
madam_mim skrev: Kronblom är jag ju extremt svag för, jag är ju liksom en reinkarnation av Kalle Anka ,Kronblom och Homer. Kan du visa en bild, tack?


Hittar jag bara på vad jag lagt den så.


Du har säkert gjort som jag brukar göra , lagt den på ett smart ställe [:o)] och då lär man aldrig se den igen
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Seriefigurer som tenn gjutformar?

Inlägg av burnout »

madam_mim skrev: Du har säkert gjort som jag brukar göra , lagt den på ett smart ställe [:o)] och då lär man aldrig se den igen


Ohnej, dom ställena har jag byggt bort (lägger tidningar där nu och dom hittar jag inte) Figurerna har jag på ett par ställen bara nu (2 stora vitrinskåp,1 mindre vitrinskåp,3 skrivbordslådor och 2 banan-kartonger) det är inte så många ställen att gömma det på. Om jag inte har ett hemligt ställe som jag har glömt. [:o)]
Skriv svar