Sökes: Projektledare för serietidningar

Annonsmarknad för företagare och/eller säljare som inte går att betrakta som hobbysäljare.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Sökes: Projektledare för serietidningar

Inlägg av germund »

Vill du arbeta med Fantomen, Hälge och andra tecknade serier? Att snickra ihop serietidningar och leda nyproduktion av serier? Det är inte ofta tillfällen som det här dyker upp:
https://egmont.csod.com/ats/careersite/ ... e=1&id=723
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Sökes: Projektledare för serietidningar

Inlägg av Agentum »

det är mao inte en redaktör, det tar ni kanske bland de egna, utan projekt? är det framställning av ev nya serietidningar?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Sökes: Projektledare för serietidningar

Inlägg av Wakuran »

Det låter ju rätt redaktionellt att döma av beskrivningen.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Sökes: Projektledare för serietidningar

Inlägg av germund »

Det är mycket redaktionellt; den officiella titeln är projektledare, men en annan beskrivning vore kanske "chefsredaktör". Många uppgifter kan läggas ut på frilansare och för en del titlar har vi frilansande redaktörer, men det är projektledaren på kontoret som har ansvaret, lägger ut uppdrag, sätter ramar m.m. Eller väljer att göra vissa jobb själv, beroende på vad som fungerar bäst från fall till fall. Sen fins det två delar i jobbet: dels produktionen av serierna (synopsis, manus, teckningar), dels själva bok- och tidningssnickrandet då man i praktiken bestämmer vilka serier som publiceras i vilka tidningar, vilka böcker vi ska ge ut o s v. En driven person kan påverka väldigt mycket, men det finns så klart även en ekonomisk sida till vad man kan göra.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Sökes: Projektledare för serietidningar

Inlägg av Rufus »

germund skrev:Vill du arbeta med Fantomen, Hälge och andra tecknade serier? Att snickra ihop serietidningar och leda nyproduktion av serier? Det är inte ofta tillfällen som det här dyker upp:
https://egmont.csod.com/ats/careersite/ ... e=1&id=723


Tack för tipset! Jag har redan skickat in min ansökan. [:)]

Men nu efter att ha funderat mer kring tjänsten och även efter att ha läst mer om tjänsten här, så skulle jag vilja skriva om mitt ansökningsbrev,
och jag har försökt att registrera mig (på "create a profile"). Men det verkar inte fungera. [B)] Jag har försökt flera gånger nu. Lite
märkligt också att man bara kan välja mellan engelska och norska i "Language-fältet", tycker jag. Så det verkar vara nåt fel där.

Anledningen till att jag vill ändra, är att jag vill få fram mer i brevet hur jag ser på den här tjänsten och vad jag vill göra.

Saken lär ju vara den att konkurrensen troligtvis blir hård om denna tjänst, och flera konkurrenter har förmodligen jobbat som
redaktör för andra tidningar hos Egmont eller hos andra större förlag, och sen jag då som ju är ett mer obeprövat kort som
redaktionschef i större sammanhang. Så jag tror att jag bör beskriva mer detaljerat om vad jag har tänkt att göra, och vilka planer jag har,
för att överhuvudtaget ha en chans. Jag har absolut inga radikala förändringsplaner, men jag har redan nu funderat kring några serier som
jag skulle vilja försöka få med som biserier i Fantomen, och jag har redan nu några namn på några mycket roliga svenska serieskapare,
som jag skulle vilja försöka få med på nåt sätt i Hälge. Som mångårig seriefan, så vore detta drömjobbet för mig, och jag kan inte låta
bli att börja planera långt innan jag ens har fått jobbet.

Kan jag kanske mejla in en komplettering till min ansökan? I så fall tar jag tar gärna emot en mejladress för detta (i PM el dyl lämpligast).
Eller så ringer jag till Ulf Lundin Nilsson om några dagar.

En sista fråga: Min erfarenhet av danska företag är att det är en ganska konservativ klädsel för tjänstemän som gäller. Hos t.ex. Maersk
är det så att det är skjorta, kavaj och slips som krav även för lägre tjänster utan kundkontakt. Hur är det hos Egmont? Och är det någon
speciell klädsel som gäller för just denna tjänst, och som man då bör ha på anställningsintervjun?

Edit: Jag skapade nu en omröstning på Serieforum om vilken serie som är/var bästa biserien i Fantomen. Risken är nog dock stor att det inte blir
tillräckligt många röstande för att ge ett tillförlitligt resultat för att se vad tusentals läsare tycker, men det säger i alla fall lite om mitt
engagemang inför den här uppgiften.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Sökes: Projektledare för serietidningar

Inlägg av Agentum »

Nej och framför allt är ju många läsare av Fantomen just främst bara det, dvs de skulle aldrig komma hit, de som gör det är ju även när vi var större mer intresserade av serier än genomsnittet.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Sökes: Projektledare för serietidningar

Inlägg av germund »

Rufus skrev:En sista fråga: Min erfarenhet av danska företag är att det är en ganska konservativ klädsel för tjänstemän som gäller.
Ulf är kontaktperson för sökande, så ja, det är lämpligt att ställa alla frågor till honom. Angående klädsel: Nej, det är inte strikt. Vårdat, men avslappnat. Där arbetar kreativa människor som pysslar med serier, böcker, tidningar, spel m.m.
Skriv svar