Vart handlar man serier från USA bäst och billigast?

Annonsmarknad för företagare och/eller säljare som inte går att betrakta som hobbysäljare.
Användarvisningsbild
andersb80
Very Good

Vart handlar man serier från USA bäst och billigast?

Inläggav andersb80 » mån 28 mar 2011, 16:36

Jag har handlat från tfaw.com och det var billigt (halva priset på Conan TPB mot vad Bokus tar och ännu billigare än vad andra svenska seriehandlarna tar - låg dollar är inte fel!) och bra för övrigt. Men har ni tips på andra bra och billiga online butiker från USA?

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Re: Vart handlar man serier från USA bäst och billigast?

Inläggav Agentum » mån 28 mar 2011, 20:07

nä, från UK handlar jag ofta från the book depository.

När jag tar nåt från USA så gäller det bara sånt som inte kommer tll Europa av nån anledning.

Annars blir det fr min del iaf dyrare att ta nåt från USA än från UK, jag har hört annat av andra men det är iaf in erfarenhet, dessutom tar det lång tid från USA om det ska vara skitbillifgt då de går i säck via båt.
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » mån 28 mar 2011, 20:15

Agentum skrev:Annars blir det fr min del iaf dyrare att ta nåt från USA än från UK, jag har hört annat av andra men det är iaf in erfarenhet, dessutom tar det lång tid från USA om det ska vara skitbillifgt då de går i säck via båt.

Det låter ju mindre bra för skicket också...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » mån 28 mar 2011, 20:20

Kan vara om inte handlaren fattar vad de håller på med, och det är det främst rena seriehandlare som vet, då packar de därefter med så att säga, vanliga bokhandlare inte så insatta att man kan tänka sig vilja ha saker lite mindre kantsstötta.

Det ser alltså ut som en säck och i säcken ligger sen paketet, så det går att packa bra om man vill.

Användarvisningsbild
andersb80
Very Good

Inläggav andersb80 » tis 29 mar 2011, 08:52

Ett exempel: Conan Volume 5: Rogues in the House TPB

Kostar 10,77 USD på tfaw = 70 KR (I stort sätt alla TBP på tfaw kostar mellan 70 - 100 kr)
Kostar 12,28 GBP från book depository = 125 KR

Alltså 80 % dyrare! Dock ingår frakten i de 125 kr men även med frakten på 45 kr från USA så blir den billigare. Och man tjänar förstås ännu mer på att köpa ett större lass från USA för frakten ökar ju inte proportionerligt.

Nackdelen är levernastiden. Det tog ca 3 veckor att få hem det jag köpte. Hur fort får man hem böckerna från book depository?

Användarvisningsbild
mohsart
Fine
Kontakt:

Inläggav mohsart » tis 29 mar 2011, 10:11

Moms ska tillkomma, även om den ofta inte gör det. Trots att den är relativt marginell (6% på böcker) så bör den nämnas.
Alltså, handlar man från utanför EU så ingår inte moms utan den ska betalas i samband med leveransen.
Dvs 70:- -> 74:- i det här fallet.
Och gäller det andra saker än böcker är det 25% moms plus ev. tull (tex kortlekar är det tull på då de klassas som hasardspelsredskap, eller vad man ska kalla't). Om det tillkommer moms på tullen vet jag inte, men det skulle inte förvåna mig ;)

/Mats
mohsart - spel & böcker
http://mohsart.se

Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine

Inläggav Bufkin » tis 29 mar 2011, 12:50

mohsart skrev:Moms ska tillkomma, även om den ofta inte gör det. Trots att den är relativt marginell (6% på böcker) så bör den nämnas.

Man skall också komma ihåg att man betalar moms på fraktavgiften då den anses ingå i priset. Men 6% och lätta paket så är det ju okej... har åkt på 28% (3% tullavgift) på paket på flera kilos vikt... det är mindre kul.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » tis 29 mar 2011, 18:14

Det går säkert att hitta exempel på både det ena och det andra, jag anser iaf inte att det är en vinst att ta hem trades eller vad det nu är från USA när de fins i Europa.

Ibland är man dock tvungen då de inte finns här alls, gäller mindre amerikanska utgivare bla.

Väntetiden med surface siom ju är det som nämns här ska man veta är 6-8 veckor åtminstonde, airmail är mycket dyrare.

Men man får göra hur man vill, jag har inte sett de extrema vinsterna helt enkelt, nån får väl var dum också om inte annat :-)

Har de böckerna hemma i UK så tar det allt från 3 dar till nån vecka beroende på hur dagarna faller sig, dock aviserar de ju ibland att de har saker hemma fast de inte har det, då tar det längre tid.

Enklaste sättet att jämföra är att köra Amazon.co.uk och Amazon.com och jämföra priserna, tänk dock på att det är dollar i USA och pund i UK, pundet ligger dock så lågt nu att det bara är typ 11 spänn eller nåt.

Jag gör bara affärer med de som jag vet jag kan lita på, jag väljer inte bara det billigaste alternativet så att säga, ibland kan man ju hitta saker för typ inget från USA, men det är trasigt och jävligt, gamla biblioteksex. mm när man får dem.

Köp där du känner att det funkar bäst, men just ditt exempel käns som nåt som inte alltid kommer upp så att säga, det vill säga det är inte 80% billigare tat handla från USA, då förstäår du ju att alla andra fick slå igen.

Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine

Inläggav Bufkin » ons 30 mar 2011, 11:27

Ibland funderar jag på att köpa trades för en del serier som jag bara har i lösnummer. Då skulle jag förmodligen beställa kanske 50trades på en gång och då skulle det vara värt att be om kostnadsförlag från en del affärer i tex usa (som ofta är bättre på det där med mängdrabbat)... annars så handlar jag typ95% av minna nya grejer från den lokala butiken eftersom jag gillar den och vill ha kvar den.

prekrasna

Inläggav prekrasna » fre 22 apr 2011, 01:10

Jag handlade precis från USA för superpris från MileHighComics.com. Normalt sett har de billig frakt (Standard International, snigelpost som tar veckor om inte månader, men brukar gå på 10$). Har handlat från dem förut så kan rekommendera dem även om jag själv blev lite orolig första gången runt vecka 4-5.

Nu har de däremot helt gratis frakt om man handlar för över 10$, vilket gjorde att jag bestämde mig för att impulsshoppa. Googlade lite snabbt och hittade koden "nanette" som skulle ge 50% rabatt. Den skulle ha gått ut, men jag tänkte att det var lika bra att testa.

Och jo då, den fungerar fortfarande!

Ni kan alltså handla hos ett enormt utbud för halva priset med gratis frakt! Vågar påstå att detta lär vara billigast från staterna för tillfället (fyllde själv på alla luckor fram till nummer 50 i Wonder Woman vol. 2, och köpte hela Hawkgirl serien, dvs. #50-66 - totalt blev det 31 nummer för blygsamma 23$, eller ca 150 SEK).

Så passa på innan de inaktiverar koden!

Användarvisningsbild
Nima
Near Mint

Inläggav Nima » fre 22 apr 2011, 01:20

Fun fact: Killen som äger sidan startade tydligen butiken från sina föräldrars källare!

Säkert ställt frågan tidigare, men finns det risk att varorna hamnar i tull och man får betala en massa? Menar inte den här sidan specifikt, utan öht.
Har aldrig handlat från det världsomspännande utlandet!
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."

Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint

Inläggav Magnus » fre 22 apr 2011, 07:34

prekrasna skrev:Så passa på innan de inaktiverar koden!

Tack för tipset!
Koden fungerade utmärkt.
Drog just en order på 14 backissues av Hellblazer. Ordern slutade på rimliga $ 27.65 (det är tidiga nummer jag beställt).
Simma lugnt!

Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine

Inläggav MagnusR » fre 22 apr 2011, 09:03

kungnima skrev:Fun fact: Killen som äger sidan startade tydligen butiken från sina föräldrars källare!

Säkert ställt frågan tidigare, men finns det risk att varorna hamnar i tull och man får betala en massa? Menar inte den här sidan specifikt, utan öht.
Har aldrig handlat från det världsomspännande utlandet!

Extremt slumpartat och går i perioder. Ibland har allt fastnat, ibland har allt gått igenom. Definitivt mer riskabelt ju mer iögonfallande paketet är.

/Magnus

PS: Chucks historier på hemsidan om företagets start är roliga att läsa.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » lör 23 apr 2011, 22:40

Jo Milehigh har jag handlat mycket lösnumer av, det bästa är att köpa mycket på en gång som sagt.

Säkert har jag köpt 1500 tidningar eller nåt ditåt, aldrig blivit blåst, men som sagt väntetiden är lång, fast ofta struntar man i det då man iaf vet att de inet försöker blåsa en.

Used comics/papers brukar de skriva på dem sånt tullar de inte då det ju är begagnat.

Så det har jag iaf aldrig fått gjort.

Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint

Inläggav Magnus » mån 25 apr 2011, 06:35

Verkar som MileHighComics har fysiska affärer också, med gemensamt lager med webbutiken.
Trots att jag fått två orderbekräftelser så får jag fortfarande inget definitivt besked om ordern kan leveraras fullständigt pga ev. försäljning i butiken.
De var dock blixtsnabba med att reservera hela beloppet på mitt visakort.

Amerikanska webbutiker verkar ligga c:a 5-8 år efter svenska webbutiker i funktionalitet.
Inget som förvånar mig iofs.
Skall blir spännande att se hur det här utvecklar sig. [:)]
Simma lugnt!

Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint

Inläggav spindelmannenelektra » mån 25 apr 2011, 14:32

Magnus skrev:
prekrasna skrev:Så passa på innan de inaktiverar koden!

Tack för tipset!
Koden fungerade utmärkt.

Jag brukar också beställa från milehighcomics men jag har aldrig använt några koder. Är lite trög var någonstans knappar man in koden? Tacksam för svar.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".

Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint

Inläggav spindelmannenelektra » mån 25 apr 2011, 20:23

Letat överallt på milehighcomics hemsida var man kan knappa in koden men hittar inte den. Måsta man vara någon speciell medlem för att använda koden? Kan inte någon schysst här på forumet förklara var man skall knappa in koden. Har en en hel del serier jag vill köpa på stört, vill gärna ha halva priset. [:)] Irriterande att jag inte hittar det.

För att svara på tråden. Kan jag också varmt rekommendera midtowncomics.com, där kan man få schyssta priser och bra serier. Beställer man endast 15 serier så kostar frakten 14-15 dollar så det är rätt ok. Jag handlar mina serier på Amazon.com, Amazon.uk, milehighcomics och midtowncomics.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint

Inläggav Magnus » mån 25 apr 2011, 20:30

Först fyller du varukorgen som vanligt med det du vill ha.
När du går till kassan och checkar ut inköpen så finns det en ruta att skriva i kampanjkoden.
Då räknas 50% av på att backissue-tidningar som det inte är någon anna rabatt på.
Simma lugnt!

Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint

Inläggav spindelmannenelektra » mån 25 apr 2011, 20:42

Magnus skrev:Först fyller du varukorgen som vanligt med det du vill ha.
När du går till kassan och checkar ut inköpen så finns det en ruta att skriva i kampanjkoden.
Då räknas 50% av på att backissue-tidningar som det inte är någon anna rabatt på.

Tackar, aschysst. [:)]
Idrottsläraren

Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint

Inläggav Magnus » tor 28 apr 2011, 01:00

prekrasna skrev:Jag handlade precis från USA för superpris från MileHighComics.com. Normalt sett har de billig frakt (Standard International, snigelpost som tar veckor om inte månader, men brukar gå på 10$). Har handlat från dem förut så kan rekommendera dem även om jag själv blev lite orolig första gången runt vecka 4-5.

Nu har de däremot helt gratis frakt om man handlar för över 10$, vilket gjorde att jag bestämde mig för att impulsshoppa. Googlade lite snabbt och hittade koden "nanette" som skulle ge 50% rabatt. Den skulle ha gått ut, men jag tänkte att det var lika bra att testa.

Och jo då, den fungerar fortfarande!

Ni kan alltså handla hos ett enormt utbud för halva priset med gratis frakt! Vågar påstå att detta lär vara billigast från staterna för tillfället (fyllde själv på alla luckor fram till nummer 50 i Wonder Woman vol. 2, och köpte hela Hawkgirl serien, dvs. #50-66 - totalt blev det 31 nummer för blygsamma 23$, eller ca 150 SEK).

Så passa på innan de inaktiverar koden!

Mile High Comics har idag annonserat att de fortsätter med kampanjen ett tag till.
Samma villkor som tidigare kampanj alltså, den nya koden är NANETTE2.

Det har också kommit en förklaring till varför de kör en såpass "brutal" rabatt.
Företaget har stora likviditetsproblem och behöver få in kontanter omgående.

Vill ni handla billigt så är det alltså ett bra tillfälle.
Simma lugnt!

Återgå till "Företagsannonser"