Boken Plåstra

Annonsmarknad för företagare och/eller säljare som inte går att betrakta som hobbysäljare.
Användarvisningsbild
Malin
Fair
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 14 maj 2009, 09:05

Boken Plåstra

Inlägg av Malin »

Hej!
Strippserien Plåstra har samlats i bokform kronologiskt från nummer ett i boken som heter just Plåstra. Den är utgiven på mitt eget förlag Svenska serieförlaget och finns att köpa på http://svenskaserieforlaget.se och på Staffars serier.

Plåstra har publicerats i olika serietidningar och dagstidningar i Sverige, Norge och Finland under tio år, men inte samlats i en egen bok tidigare. Serien löper för närvarande i tidningen Elvis. Har du inte läst något med Plåstra så finns det mycket strippar i Plåstrabloggen, kolla in den: http://plastrabloggen.blogspot.se/
frankjw
Fine
Inlägg: 212
Blev medlem: ons 27 apr 2011, 15:52

Re: Boken Plåstra

Inlägg av frankjw »

Och den är dessutom rolig... tycker jag! rekommenderas!



Malin skrev:Hej!
Strippserien Plåstra har samlats i bokform kronologiskt från nummer ett i boken som heter just Plåstra. Den är utgiven på mitt eget förlag Svenska serieförlaget och finns att köpa på http://svenskaserieforlaget.se och på Staffars serier.

Plåstra har publicerats i olika serietidningar och dagstidningar i Sverige, Norge och Finland under tio år, men inte samlats i en egen bok tidigare. Serien löper för närvarande i tidningen Elvis. Har du inte läst något med Plåstra så finns det mycket strippar i Plåstrabloggen, kolla in den: http://plastrabloggen.blogspot.se/
Mvh,
Frank Westdahl
Läsesamlare - serier skall konsumeras :)
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Boken Plåstra

Inlägg av larsa66 »

Nu tycker jag faktiskt att alla som gillar plåstra, eller gillar att skaka om i dagstidningsvärlden överhuvudtaget ska gå in på den här sidan och rösta fram serien.

Annars kommer hälge, till alla jägares stora förtjusning rulla på i ännu en av 1400 tidningar.

Vi behöver faktiskt något nytt i SerieSverige och jag tror att Plåstra kommer att axla Elvis fallna mantel fint.

http://norran.se/norranbloggen/ny-serie-i-norran-fran-och-med-april-348921
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Boken Plåstra

Inlägg av RioGrande »

Ja, rösta på en LEVANDE serietecknare! [:o)]
/
(Hälges skapare Mortimer är ju som bekant AVLIDEN... [:0] )
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Boken Plåstra

Inlägg av Looding »

Så de döda har ingen plats? Eller hur menar du? Eller ville du bara göra en ordvits på Hälges hemort och hans skapare?
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Boken Plåstra

Inlägg av rkaj »

Inte för att jag vet hur Rio menar, men orsaken till att tidningen behöver en ny serie är att Elvis inte görs längre, och då verkar det ju märkligt att att ta in en annan serie som inte heller nyproduceras ... Då blir det bara två serier kvar i omröstningen, och av dem föredrar jag helt klart Plåstra.

Förtydligande: Bamse nyproduceras förvisso, men inte som dagstripp. Det har tydligen aldrig funnits några dagstrippar av Bamse, och de söndagssidor som är aktuella här är tydligen urgamla. Men det där har Andreas mer koll på!
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Boken Plåstra

Inlägg av larsa66 »

Det verkar nu som att Plåstra kommer att vinna. Sist jag kollade hade hon över 100 rösters försprång.
Förutom glädjen att hennes serie hamnar i en tidning som faktiskt tar sina serier på allvar är jag överraskad att Blixt Gordon fick 35 röster.

Att det finns dom som kommer ihåg den gamle rymdhjälten och vill ha den typ av seriestripp i en modern dagstidning gör att mina egna planer börjar smidas.

Bamse verkar vara den söndagsserie dom körde i Folkbladet på 90-talet. Det passade bra för mig då ungarna var små och det var riktigt fina Lördagmornar att få läsa den för ungarna, jag undrar om inte dagens Bamse -skapare skulle tänka på om inte dagsstrippar vore så dumt. Man behöver inte göra så långa berättelser. Kanske sikta in sig på en veckas dagsstripp-berättelse som avslutas med en vekosida på Lördag.

Ganska lagomt för en unge som just börjat läsa att hänga med i.

Carpe diem är också en bra serie men Niklas gör nog åt dom andra två västerbottens-tidningarna så det räcker. om inte serien brukar han göra en halvsidas skämtteckning varje lördag.

Det behövs något nytt, så Välkommen till Västerbotten, Plåstra.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Boken Plåstra

Inlägg av Allan Kämpe »

larsa66 skrev:överraskad att Blixt Gordon fick 35 röster.

Att det finns dom som kommer ihåg den gamle rymdhjälten och vill ha den typ av seriestripp i en modern dagstidning gör att mina egna planer börjar smidas.


Nu blir jag nyfiken!!! [;)]
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Boken Plåstra

Inlägg av germund »

rkaj skrev:Inte för att jag vet hur Rio menar, men orsaken till att tidningen behöver en ny serie är att Elvis inte görs längre, och då verkar det ju märkligt att att ta in en annan serie som inte heller nyproduceras ...
Jag vill inte stjäla Plåstra-tråden och visserligen är de Hälgestrippar som går i dagstidningarna just nu äldre strippar av Lars, men jo, det produceras nya Hälgestrippar löpande. Långt färre än en om dagen, men det var många många år sedan Hälgeproduktionen höll den takten.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Boken Plåstra

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Det nyproduceras en veckoserie med Bamse. En ny halvsida finns med i varje nummer av Hemmets Journal.
Men det som Bulls verkar sälja är Runes gamla. (Den orestaurerade versionen. Inte den version som vi tog fram till veckosides-samlingen.)
Dagsstrippar med Bamse tror jag inte skulle fungera alls idag. Äventyrsstrippsmarknaden är i stort sett död och figurerna lämpar sig inte särskilt bra för kortare skämt.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Boken Plåstra

Inlägg av Wakuran »

Joakim Gunnarsson skrev:Det nyproduceras en veckoserie med Bamse. En ny halvsida finns med i varje nummer av Hemmets Journal.
Men det som Bulls verkar sälja är Runes gamla. (Den orestaurerade versionen. Inte den version som vi tog fram till veckosides-samlingen.)
Dagsstrippar med Bamse tror jag inte skulle fungera alls idag. Äventyrsstrippsmarknaden är i stort sett död och figurerna lämpar sig inte särskilt bra för kortare skämt.

Vad tror du om Larsas idé, då? Ett team som producerar ett enveckorsäventyr åt gången? För liten marknad? Inte värt mödan?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Boken Plåstra

Inlägg av rkaj »

germund skrev:... jo, det produceras nya Hälgestrippar löpande. ...


Ok. I stand corrected, som det heter. Tack Germund!
Simpukka
Very Good
Inlägg: 111
Blev medlem: tis 13 jan 2015, 13:23

Re: Boken Plåstra

Inlägg av Simpukka »

Malin skrev:Plåstra har publicerats i olika serietidningar och dagstidningar i Sverige, Norge och Finland under tio år, men inte samlats i en egen bok tidigare. Serien löper för närvarande i tidningen Elvis. Har du inte läst något med Plåstra så finns det mycket strippar i Plåstrabloggen, kolla in den: http://plastrabloggen.blogspot.se/


Två år gammalt inlägg förvisso, men klickade nu för första gången på blogglänken för att läsa mer om Plåstra och ja... bloggen var väll inte riktigt vad jag hade förväntat mig... :P
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Boken Plåstra

Inlägg av AndreasEriksson »

germund skrev:[...]visserligen är de Hälgestrippar som går i dagstidningarna just nu äldre strippar av Lars, men jo, det produceras nya Hälgestrippar löpande. Långt färre än en om dagen, men det var många många år sedan Hälgeproduktionen höll den takten.

Av vem? Har dessa börjat publiceras ännu, typ i Hälge-tidningen?

Joakim Gunnarsson skrev:Det nyproduceras en veckoserie med Bamse. En ny halvsida finns med i varje nummer av Hemmets Journal.
Men det som Bulls verkar sälja är Runes gamla.
Vem gör den nya veckoserien, och publiceras den enbart där eller i någon serietidning också?
Eftersom det fortfarande är veckoserien från 60-talet som visas på Bulls hemsida, innebär det att Bulls inte är inblandade den här gången?
Senast redigerad av 1 AndreasEriksson, redigerad totalt 0 gånger.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Boken Plåstra

Inlägg av Wakuran »

Det här är intressant. Både Hälge och Bamse har väl fungerat som ett studioarbete under lång tid. Nu borde det ju finnas studiotecknare som arbetat under Mortimer så länge att de kan imitera både stilen och humorn utan alltför stark skärningskänsla.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Boken Plåstra

Inlägg av Wakuran »

Det här är intressant, och borde kunna infogas i Seriewikin. Både Hälge och Bamse har väl fungerat som ett studioarbete under lång tid. Nu borde det ju finnas studiotecknare som arbetat under Mortimer så länge att de kan imitera både stilen och humorn utan alltför stark skärningskänsla.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Boken Plåstra

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Nu är vi ju rejält OT, men ändå.
Jag tror inte på Bamse som dagspresserie. På en vecka blir det knappt nåt äventyr att tala om. Tror inte heller att serien skulle nå målgruppen. Vilka barn läser dagstidningar idag?
En halvsida i färg i en veckotidning har större chans att bli läst av barnen.

Det är olika personer som gör den nya Bamseveckoserien. Varierar från äventyr till äventyr. Ett av äventyren finns med i nya numret av Bamses äventyr, för den som är nyfiken. (Manuset är skrivet av undertecknad.)

Vad gäller studioarbete så är det inte så varken för Bamse eller Hälge. Alla kreatörer sitter utspridda på olika platser i landet.
Skriv svar