Görs det ekivoka serier idag?

Diskussioner om erotiska serier.
Frank
Very Good
Inlägg: 90
Blev medlem: fre 11 feb 2011, 15:43

Görs det ekivoka serier idag?

Inlägg av Frank »

Serier med ekivokt innehåll, utan att för den skull vara avsedda att vara erotiska, såsom Edika, Gotlib, Vuillemin, S Clay Wilson och J Lindengren, görs det idag? På 80-talet fanns det ju ganska många, men jag har inte sett något sådant på länge. (Charlie Hebdo-teckningarna är visserligen rätt utmanande, men det är ju inte direkt serier.)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Görs det ekivoka serier idag?

Inlägg av Wakuran »

Jag skulle väl iofs snarare klassa det som burleskt än ekivokt, men sak samma...

Tecknare som Edika, Vuillemin och Willem jobbar ju fortfarande för den franska marknaden, om man kan franska.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: Görs det ekivoka serier idag?

Inlägg av mikaelsol »

När jag var i Angouleme för nån helg sen på deras seriefestival var det många ekivoka serier. Deras barnserier innehåller ju till och med ofta snusk och gubbig humor.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Görs det ekivoka serier idag?

Inlägg av Wakuran »

mikaelsol skrev:När jag var i Angouleme för nån helg sen på deras seriefestival var det många ekivoka serier. Deras barnserier innehåller ju till och med ofta snusk och gubbig humor.

Det där är ju vanligt i manga också.

Min kompis hade något projekt tidigare där han ville förklara hur speciell mangavärlden var eftersom det gjordes så mycket snusk i barnserier, men han hade mest jämfört med amerikanska serier, och mainstreamserierna i USA känns som kanske den prydaste seriekulturen i världen efter typ den arabiska... [B)]

Flera mer eller mindre burleska tecknare som fått hederspriset "Grand Prix de la ville d'Angoulême" genom åren också; Reiser (1978), Gotlib (1991), Lauzier (1993), Martin Veyron (2001), Wolinski (2005) och Willem (2013).
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Görs det ekivoka serier idag?

Inlägg av smorkin »

Reiser är nog det bästa exemplet på äldre franska serier som är ekivoka utan att vara sexiga; han var fantastiskt bra tycker jag, och jag är verkligen glad att det finns så pass många album av honom på svenska, ofta i mycket justa utgåvor :-)

Nutida ekivokt finns också, till exempel en hel del självbiografiskt (typ Frida Ulvegrens Tack & Förlåt), engelska album (jag kan helhjärtat rekommendera Garth Ennis/Amanda Conners The Pro; fantastisk rolig och burlesk så det förslår), en hel del manga (GTO har en hel del ekivokt, mycket humor men också en hel del allvar i en utmärkt blandning), men visst har de alla en smula annan ton än de franska 80-talsartisterna. Någon ny Reiser lär vi knappast få se, någonsin. Tyvärr!
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Skriv svar