Var går din gräns?

Diskussioner om erotiska serier.
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Var går din gräns?

Inlägg av skaraborg76 »

Denna tråd är väl inbakad i de övriga. Men var går din gräns för vad som är tillåtet och inte tillåtet?
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Var går din gräns?

Inlägg av Nima »

tillåtet och inte tillåtet inom vad?
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Var går din gräns?

Inlägg av skaraborg76 »

Ja vad ska vi säga, sex i serier?
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Var går din gräns?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Det är ju bara tusch, färg och papper, så för min del finns det nog ingen gräns egentligen, även om jag långt ifrån skulle uppskatta allt som kan tänkas göras. Vill skaparen/skaparna dra det extremt långt åt något håll, så är jag troligen inte intresserad av att läsa det. Men jag tycker de har friheten att göra vad de känner för, inget jag tänker mig lägga mig i. De kan nog inte räkna med särskilt stora inkomster dock, om de brassar på för mycket.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Var går din gräns?

Inlägg av Erik S »

(Det är ju väldigt svårt att svara när du skriver så oerhört luddigt, men jag försöker väl.)
Jag ser, varken principiellt eller personligen, ingen gräns för vad man "får" skildra i en skönlitterär serie. Allt ska vara tillåtet, censurering är trams.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Var går din gräns?

Inlägg av rkaj »

Gräns för när jag tycker att tecknaren / manusförfattaren borde hamna i fängelse? Nej, det tycker inte finns någon (vad gäller själva serierna. Om någon begår en våldtäckt och sedan skildrar den i en serie bör personen givetvis straffas för våldtäckten).

Gräns för när jag inte är intresserad av att läsa serien? Tja, kiss & bajs som inte är motiverad av humor jag gillar (personligen tycker jag Herman Hedning är bra men mycket i Python var skräp). Erotik som inte är sensuell (enligt mitt eget subjektiva mått) eller storymässigt motiverad (det kan nog vara ganska subjektivt det också).
Användarvisningsbild
manter
Very Good
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 24 mar 2008, 21:26
Ort: Sverige

Re: Var går din gräns?

Inlägg av manter »

Om man ska gå efter vad som visas i porrfilmer finns det väl inga gränser kvar längre sen åratals tillbaka.Fast olika medier bedöms ju olika!T.ex."Johnny Cash at San Quentin"när han säger"son of a bitch" har censuren lagt in ett bliiiiiiiiiiip istället.På den tiden(känns länge sen)kunde man säga sånt på film men inte på skiva.Fast nu förtiden censureras väl inga medier alls eller.....................Nån som sett nån censur sista åren???? :?: :?: :x :oops: :mrgreen: :roll: :roll: :roll: :roll: [|)] [|)]
manter
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Var går din gräns?

Inlägg av Looding »

Min gräns är vad jag tycker är bra, kan inte dra någon direkt linje, beror på vad och hur det är skildrat.

Lite OT: Har hört om en tecknare i USA som i princip inte får dra ett enda streck med sin penna då hans serier är så frånstötande. Någon som vet mer kanske kan fylla i?
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Var går din gräns?

Inlägg av rkaj »

Looding skrev:Lite OT: Har hört om en tecknare i USA som i princip inte får dra ett enda streck med sin penna då hans serier är så frånstötande. Någon som vet mer kanske kan fylla i?


Du syftar kanske på Mike Diana? Han har gjort en hel del ganska motbjudande serier, och blivit dömd i amerikansk domstol på ett ännu mera motbjudande sätt, men lyckligtvis har amerikanska delstater inte utlämningsavtal med varandra för alla lagar, så har är relativt safe genom att ha flyttat till en annan delstat ...
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Var går din gräns?

Inlägg av skaraborg76 »

Men om någon skildrar våldtäkt och offret är vacker vit kvinna och förövaren är en person som liknar en antisemitisk nidbild av judar eller är en neger som är tecknad på ett "rasistskt sätt".
Då blir det nog rubriker!
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Var går din gräns?

Inlägg av Zara Hero »

Beror även på i vilket sammanhang detta förekommer och syftet med serien.
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Var går din gräns?

Inlägg av skaraborg76 »

Det verkar som om vi i Sverige har en stor acceptans mot naket, sex, homosexualitet men väldigt lite tolerans mot rasism, antihumanism, judehat och antidemokratiska värderingar.

I USA för att ta ett exempel är det mer inskränkt då det hjäler det första. men mer tolerans mot det andra.

För mig är den politiska åsiktsfriheten viktigare.

Jag skulle inte gråta om det blev förbud mot att teckna sex med djur, barn och lik.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Var går din gräns?

Inlägg av Labrador Road 26 »

skaraborg76 skrev:Det verkar som om vi i Sverige har en stor acceptans mot naket, sex, homosexualitet men väldigt lite tolerans mot rasism, antihumanism, judehat och antidemokratiska värderingar.

I USA för att ta ett exempel är det mer inskränkt då det hjäler det första. men mer tolerans mot det andra.

För mig är den politiska åsiktsfriheten viktigare.

Jag skulle inte gråta om det blev förbud mot att teckna sex med djur, barn och lik.

Håll i minnet att detta inte är ett politiskt forum, utan ett forum för att diskutera serier.

Mike Diana kände jag inte till, men det låter helt snurrigt vad han råkat ut för, även om det handlar om osmakliga serier (vilket jag antar att det gör), så verkar det underligt att ge honom straff.

Är det inte lite motsägelsefullt förresten, att vara för åsiktsfrihet men samtidigt vilja se ett förbud mot vissa typer av teckningar/serier?

Jag tror man egentligen inte behöver oroa sig för äckliga/osmakliga serier, de har en sådan liten marknad att de alldrig kommer att slå igenom stort. Vilket fick mig att tänka på en gammal intervju med Meatloaf, där han konstaterar att det är snarare han själv som är indie (independent) än band som Green Day, Linkin Park och liknande, de spelades ju för fullt på MTV, medan han själv knappt syntes till. Med det inte sagt att Meatloaf spelar osmaklig musik, det var bara för att ge ett perspektiv på vad som är underground/alternativ eller inte.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Var går din gräns?

Inlägg av skaraborg76 »

Labrador Road 26 skrev:
skaraborg76 skrev:Det verkar som om vi i Sverige har en stor acceptans mot naket, sex, homosexualitet men väldigt lite tolerans mot rasism, antihumanism, judehat och antidemokratiska värderingar.

I USA för att ta ett exempel är det mer inskränkt då det hjäler det första. men mer tolerans mot det andra.

För mig är den politiska åsiktsfriheten viktigare.

Jag skulle inte gråta om det blev förbud mot att teckna sex med djur, barn och lik.

Håll i minnet att detta inte är ett politiskt forum, utan ett forum för att diskutera serier.

Mike Diana kände jag inte till, men det låter helt snurrigt vad han råkat ut för, även om det handlar om osmakliga serier (vilket jag antar att det gör), så verkar det underligt att ge honom straff.

Är det inte lite motsägelsefullt förresten, att vara för åsiktsfrihet men samtidigt vilja se ett förbud mot vissa typer av teckningar/serier?

Jag tror man egentligen inte behöver oroa sig för äckliga/osmakliga serier, de har en sådan liten marknad att de alldrig kommer att slå igenom stort. Vilket fick mig att tänka på en gammal intervju med Meatloaf, där han konstaterar att det är snarare han själv som är indie (independent) än band som Green Day, Linkin Park och liknande, de spelades ju för fullt på MTV, medan han själv knappt syntes till. Med det inte sagt att Meatloaf spelar osmaklig musik, det var bara för att ge ett perspektiv på vad som är underground/alternativ eller inte.


Ja om det gäller mig så är jag för åsiktsfrihet. Bara om jag har nytta av den. Den har inget högre mål i sig självt.
De flesta tycker så. Det skriks alltid på förbud.
Förbud mot det ena och än det andra.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Var går din gräns?

Inlägg av Cadial »

skaraborg76 skrev:Det verkar som om vi i Sverige har en stor acceptans mot naket, sex, homosexualitet men väldigt lite tolerans mot rasism, antihumanism, judehat och antidemokratiska värderingar.

I USA för att ta ett exempel är det mer inskränkt då det hjäler det första. men mer tolerans mot det andra.

För mig är den politiska åsiktsfriheten viktigare.

Jag skulle inte gråta om det blev förbud mot att teckna sex med djur, barn och lik.


Varfor borde nagon visa tolerans mot en rasist? ( Till admin: Jag vet att det inte ar ett politiskt forum utan ett forum for serier, men i en forlangning kan tolerans mot rasister leda till rasistiska serier). Sa svara bara varfor, Skaraborg; handlar det om politisk asiktsfrihet?
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Var går din gräns?

Inlägg av UlfK »

Cadial skrev:( Till admin: Jag vet att det inte ar ett politiskt forum utan ett forum for serier, men i en forlangning kan tolerans mot rasister leda till rasistiska serier).


Om vi lägger serier som skapats av politiska och religiösa fanatiker i ena högen, och serier som skapats av människor med humanistiska idéal i andra högern blir den sista högen störst. Vi behöver inte vara rädda för rasistiska serier.

Tvärtom kan det vara viktigt att emellanåt låta även rasister och andra mörkmän komma till tals. Deras vanliga haranger om hur yttrandefriheten minsann inte gäller för alla brukar ju dessvärre dölja att de faktiskt inte har något att säga. Och det kan nog vara bra att påminnas om det ibland.

Tänk på den självutnämnde profeten i Tintin-albumet Den mystiska stjärnan. Mannen som gick omkring och talade om att slutet var nära. Han upplevde säkert hans yttrandefrihet var begränsad. Inga tidningar tog in hans insändare, ingen ville lyssna på honom på gatan. Att han själv inte förstod att hans tänkande var irrrationellt och ologiskt hindrade honom inte från att fortsätta. Men nu är vi off-topic i tråden. [:)]
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Var går din gräns?

Inlägg av skaraborg76 »

Jag tycker det är ett problem i Sverige att åsiktsfriheten den politiska inskränks.
Men det är kanske utanför ämnet.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Var går din gräns?

Inlägg av Labrador Road 26 »

skaraborg76 skrev:Jag tycker det är ett problem i Sverige att åsiktsfriheten den politiska inskränks.
Men det är kanske utanför ämnet.

Det är inte bara utanför ämnet, det är egentligen även utanför forumet. Det finns säkerligen en drös med forum där just politik/ideologi avhandlas generellt och mer ingående, i Sverige och utanför.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 08:52
Ort: Westeros
Kontakt:

Re: Var går din gräns?

Inlägg av Nitro74 »

Det är dessutom, som vi redan gått igenom i en annan tråd, ett felaktigt påstående. Debattklimatet är, inte minst genom internets försorg, betydligt öppnare idag än för 15-20 år sedan.

För att svara på frågan var min gräns går så kommer den naturliga motfrågan; gräns för vad? Vad jag vill läsa? Vad jag tycker bör vara åtalbart? Vad jag skulle kunna tänka mig att publicera (om jag var publiciist)? Dessa tre svar skiljer sig ganska markant åt. Sen blir det också väldigt svårt att säga "situation A skulle jag aldrig tillåta". Det beror i sin tur på hur situation A presenteras, i vilket sammanhang och i vilket syfte situation A förekommer.
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
Användarvisningsbild
Comic man
Fine
Inlägg: 508
Blev medlem: sön 29 jun 2008, 23:08
Ort: Stockholm

Re: Var går din gräns?

Inlägg av Comic man »

Jag håller med Nitro74, att svaret beror på situationen. Fast jag personligen har inga invändningar mot vare sig sex, våld eller liknande i serier. Dock kanske jag inte köper serien, om den inte också uppfyller mina krav på kvalité och dess engagemang.
Vi Veri Veniversum Vivus Vici
Skriv svar