Hur länge har du samlat på serier?

Här kan du skapa omröstningar. Är Kalle Anka starkare än Fantomen?

Hur länge har du samlat på serier?

1-5 år
1
8%
5-10 år
0
Inga röster
10-15 år
0
Inga röster
15-20 år
2
17%
20+ år
9
75%
 
Antal röster: 12

Wildis90
Very Good
Inlägg: 175
Blev medlem: lör 20 jun 2020, 13:10

Hur länge har du samlat på serier?

Inlägg av Wildis90 »

Det vore roligt att veta hur länge alla här på forumet har samlat på serier! Skriv gärna hur länge ni har samlat och hur/varför ni började! Det blir kul att höra alla häftiga/roliga berättelser! [:o)]

Jag själv har samlat i 1-5 år, jag började på en stor marknad något/några år sedan. På den här marknaden så var det en person som sålde 100 KAP för 200kr! Så jag slog till och köpte pocketarna, det var bland det bästa jag har gjort! Efter köpet av dessa pocketar så har det bara fortsatt!

Med vänlig hälsning, Wildis90 :D
”Jag ska bli tuffare än de tuffa och smartare än de smarta, och tjäna mina pengar på ett hederligt sätt”
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Hur länge har du samlat på serier?

Inlägg av Grumme »

För min egen del så har jag alltid haft en samlarnatur. Så fort jag råkade ha två serietidningar från samma årgång, så ville jag skaffa resten för att fylla igen luckan.
Fantomen, 91:an, Kalle Ankas Pocket och Seriepocketar var väl mina främsta samlarområden som yngre, men det mesta gick att samla på när jag väl hade fått tag i några nummer. Skicket var inte jätteviktigt för mig. Dessutom tappade jag lusten när jag blev komplett, och sålde av både Kallepocketarna och Seriepocketarna.
Numera föredrar jag samlingsvolymer, gärna inbundna. [:)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Wildis90
Very Good
Inlägg: 175
Blev medlem: lör 20 jun 2020, 13:10

Re: Hur länge har du samlat på serier?

Inlägg av Wildis90 »

Härligt! När, varför och hur började du samla?

Med vänlig hälsning, Wildis90 :D
”Jag ska bli tuffare än de tuffa och smartare än de smarta, och tjäna mina pengar på ett hederligt sätt”
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Hur länge har du samlat på serier?

Inlägg av MAD »

Det är väl ungefär detsamma för min del som för Grumme, jag har alltid samlat... som liten var det allt från frimärken till stenar till bokmärken till serier... men jag gissar på att jag började nånstans som 5-6-7-åring nånting... alltså nästan 4 decennier sedan :-o

Från början var det allt möjligt, har alltid gillat att läsa så i princip vad som helst i serie- eller bokväg passade i samlingen (förutom sport, har alltid varit helt ointresserad av sport), jag har fortfarande flera flyttlådor i mina föräldras källare med dussinserier från barndomen... måste ta tag i det nån gång :-)

I vuxen ålder är det väl framförallt samlingsvolymer som finns i bokhyllan, mycket enklare att sortera samt ha koll på. Plus att man slipper reklam.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Hur länge har du samlat på serier?

Inlägg av Rufus »

Oj, det var riktigt länge sedan. Det lär ha varit i samband med att jag började gå i skolan och blev läskunnig.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Hur länge har du samlat på serier?

Inlägg av Wakuran »

MAD skrev:... jag har fortfarande flera flyttlådor i mina föräldras källare med dussinserier från barndomen... måste ta tag i det nån gång :-)

Det kan bero på källaren, men när man väl tar tag i det... så, kan lukten överraska...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Hur länge har du samlat på serier?

Inlägg av Agentum »

Jag har aldrig samlat tänkte jag jag, nu börjar jag undra dock vad jag håller på med.

Men jag har aldrig sett det som samlande utan för läsning, tyvärr nångång i vissa fall förr.

Inte för jag vill slänga nåt direkt, men jag har just inget av värde riktigt, ingen inriktning däråt.
Jag är dock samlare till sinnet men i andra saker, det ena efter det andra, som sagt mycket riktigt gått att sälja sen, man har suttit på det i 20-30 år eller nåt.

Serier nej.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Hur länge har du samlat på serier?

Inlägg av MAD »

Wakuran skrev:
MAD skrev:... jag har fortfarande flera flyttlådor i mina föräldras källare med dussinserier från barndomen... måste ta tag i det nån gång :-)

Det kan bero på källaren, men när man väl tar tag i det... så, kan lukten överraska...

Jag har tittat till dem nån gång emellanåt och de verkar ok... får väl se när jag väl packar upp allt nån gång :-)
Wildis90
Very Good
Inlägg: 175
Blev medlem: lör 20 jun 2020, 13:10

Re: Hur länge har du samlat på serier?

Inlägg av Wildis90 »

Kul att det finns så många aktiva på forumet! Roligt också att läsa hur många personers samlingar började!

Med vänlig hälsning, Wildis90 :D
”Jag ska bli tuffare än de tuffa och smartare än de smarta, och tjäna mina pengar på ett hederligt sätt”
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Hur länge har du samlat på serier?

Inlägg av Agentum »

Wakuran skrev:
MAD skrev:... jag har fortfarande flera flyttlådor i mina föräldras källare med dussinserier från barndomen... måste ta tag i det nån gång :-)

Det kan bero på källaren, men när man väl tar tag i det... så, kan lukten överraska...

Ärligt har du haft ruttna tidningar?

Översvämning?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Hur länge har du samlat på serier?

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:
Wakuran skrev:
MAD skrev:... jag har fortfarande flera flyttlådor i mina föräldras källare med dussinserier från barndomen... måste ta tag i det nån gång :-)

Det kan bero på källaren, men när man väl tar tag i det... så, kan lukten överraska...

Ärligt har du haft ruttna tidningar?

Översvämning?

Mer eller mindre stark "stuglukt" har jag varit med om...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Hur länge har du samlat på serier?

Inlägg av Agentum »

tja, jo kanske jag känt et med ibland, dvs förvaringslukt, men jag har råkat på utana att köpa fuktskadade blaskor som luktat riktigt unket.

Våra svenska serietidningar hade ju helt klart något bättre än dasspapper som papper under en lång tid.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar