Vem är den bäste kalle anka tecknaren?

Här kan du skapa omröstningar. Är Kalle Anka starkare än Fantomen?

Vilka 3 är de bästa kalle anka tecknarna?

Carl Barks
14
48%
Don Rosa
7
24%
Vicar
1
3%
Daniel Branca
1
3%
Giorgio Cavazzano
0
Inga röster
Al Taliaferro
2
7%
Paolo Moturra
0
Inga röster
Floyd Gottfredsson
0
Inga röster
Arild Midthun
2
7%
Walt Kelley
2
7%
 
Antal röster: 29

Wildis90
Very Good
Inlägg: 175
Blev medlem: lör 20 jun 2020, 13:10

Vem är den bäste kalle anka tecknaren?

Inlägg av Wildis90 »

Vilken kalle anka tecknare tycker ni om mest? Man får välja upp till 3 alternativ!

Med vänlig hälsning, Wildis90 [:o)]
”Jag ska bli tuffare än de tuffa och smartare än de smarta, och tjäna mina pengar på ett hederligt sätt”
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vem är den bäste kalle anka tecknaren?

Inlägg av Wakuran »

Hmm, det var nära att det blev en röst på Floyd Gottfredson, men jag ändrade mig då jag kom på att han ju var en Musse Pigg-tecknare...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Wildis90
Very Good
Inlägg: 175
Blev medlem: lör 20 jun 2020, 13:10

Re: Vem är den bäste kalle anka tecknaren?

Inlägg av Wildis90 »

Jag har för mig att han tecknade en del tidiga kalle anka, men jag kan förstås ha fel [B)]
”Jag ska bli tuffare än de tuffa och smartare än de smarta, och tjäna mina pengar på ett hederligt sätt”
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vem är den bäste kalle anka tecknaren?

Inlägg av Wakuran »

Wildis90 skrev:Jag har för mig att han tecknade en del tidiga kalle anka, men jag kan förstås ha fel [B)]

Hmm, han tecknade ju en del tidiga Musse Pigg-serier där Kalle var med som bifigur, i och för sig...

Och Carl Barks tecknade ju en enda Musse Pigg-serie...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Vem är den bäste kalle anka tecknaren?

Inlägg av MrKumquack »

Nu finns det ju en uppsjö Kalle-tecknare, men personligen saknar jag Marco Rota, William Van Horn och Romano Scarpa bland de i listan här ovan.
Barks är för mig given etta. Don Rosas teckningar hade jag väldigt svårt för de första gångerna jag kom i kontakt med dem, men uppskattar dom mycket nu. Inte minst för alla humoristiska inslag han för in i sina bilder.
Därefter blir det nog jämnt skägg mellan Branca, Midthun, Scarpa och Rota.
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vem är den bäste kalle anka tecknaren?

Inlägg av Wakuran »

Kan ni andra förresten välja tre olika alternativ? Jag kunde det, då jag var admin, men det känns ju som ovanligt få svar som kommit in för att vara 19 röster...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Vem är den bäste kalle anka tecknaren?

Inlägg av Coppas »

Jag har lagt tre röster, men om samtliga tre blev godkända vet jag inte. Det kom dock inga protester från systemet.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Vem är den bäste kalle anka tecknaren?

Inlägg av MrKumquack »

Jag trodde att allas sammanlagda röster, skulle visa vilka "tre i topp" det blev.
Lade en(1) röst igår, och kan inte lägga fler röster idag... Skulle jag göra det, blev det Rosa och Midthun.
(Stod det förresten inte i själva omröstningsposten, att man fick lägga endast en röst? Eller sviker mitt minne mig återigen? [?] )
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Wildis90
Very Good
Inlägg: 175
Blev medlem: lör 20 jun 2020, 13:10

Re: Vem är den bäste kalle anka tecknaren?

Inlägg av Wildis90 »

Man kan själv ställa in när man skapar omröstningen hur många röster som man får lägga in. Konstigt att du inte kan skriva in de två andra rösterna nu. Någon kanske borde göra en lite bättre omröstning där alla de stora tecknarna är med. Jag är rätt så ny här på forumet så jag har inte riktigt lärt mig alla funktioner än :)

Med vänlig hälsning, Wildis90 :D
”Jag ska bli tuffare än de tuffa och smartare än de smarta, och tjäna mina pengar på ett hederligt sätt”
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vem är den bäste kalle anka tecknaren?

Inlägg av Agentum »

Ärligt, det blir en kamp mellan Rosa och Barks för de flesta, visst finns andra tecknare, då det ju gäller detta.

Rosa är ju tex Ankseriernas Perez ärligt talat och det finns mycket bakgrund Ch detaljer, men han kan inte teckna människoliknande figurer och hans ankor är lite stela, han använde väl en del hjälpmedel.

Barks gissar jag tecknade sitt på frihand till stor del, och egentligen var det brödtecknande, men han har swung som jag kallar det, figurerna är lite som gummi, animeringsmäsessiga, det gillar jag.
Tror han rent allmänt om han gjort mer annat hade varit en bra tecknare oavsett till skillnad mot Rosa.

OBS att inte manus avses här dör har Rosa sin starka sida imo.

Taliaferro är bra med imo, dagstripparna är helt ok.

Gottfredson är som sagt Musse tecknare men troligen den bäste där, även om det märks att han tröttnade ned åren längre fram.

Varför lägga massor av röster? Nån tycker man väl bäst om?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vem är den bäste kalle anka tecknaren?

Inlägg av Wakuran »

MrKumquack skrev:Jag trodde att allas sammanlagda röster, skulle visa vilka "tre i topp" det blev.
Lade en(1) röst igår, och kan inte lägga fler röster idag... Skulle jag göra det, blev det Rosa och Midthun.
(Stod det förresten inte i själva omröstningsposten, att man fick lägga endast en röst? Eller sviker mitt minne mig återigen? [?] )

Jag tror man kan lägga 1-3 röster när man röstar, men efter att man skickat in sin röst, så kan man inte ändra den. Det kan inte ens jag, som admin.

Agentum skrev:Barks gissar jag tecknade sitt på frihand till stor del, och egentligen var det brödtecknande, men han har swung som jag kallar det, figurerna är lite som gummi, animeringsmäsessiga, det gillar jag.
Tror han rent allmänt om han gjort mer annat hade varit en bra tecknare oavsett till skillnad mot Rosa.

OBS att inte manus avses här dör har Rosa sin starka sida imo.

Jo, Barks är väl egentligen mycket drivnare, och mångsidigare än Rosa. När Barks ritar lejon och tigrar ser det ut som (åtminstone Disney-)lejon och tigrar, när Rosa gör det så ser de rätt konstiga ut. Och Barks excellerar ju ofta i naturskildringar, som t.ex. när han ska skildra ett stormigt hav. (Enligt egen uppgift snodde han vågorna från Hal Foster, om jag minns rätt, men det är ju ändå riktigt snyggt...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vem är den bäste kalle anka tecknaren?

Inlägg av Agentum »

Jo även andra bakgrunder är väldigt bra, den gamla borgen dimmig osv tex, detaljer i bakgrunden tillägger ju skämt.

Så ja han var nog bra som bakgrundstecknare vilket man inte ska förakta, i tex Cerebus tillkom ju en bakgrundstecknare och det gjorde stor skillnad.
9mm, i'm never further away than that.
Wildis90
Very Good
Inlägg: 175
Blev medlem: lör 20 jun 2020, 13:10

Re: Vem är den bäste kalle anka tecknaren?

Inlägg av Wildis90 »

Var det inte Garé Barks som tecknade bakgrunderna och Carl Barks som gjorde ankorna och manuset? Eller är det så att jag blandar ihop det med oljemålningarna?
”Jag ska bli tuffare än de tuffa och smartare än de smarta, och tjäna mina pengar på ett hederligt sätt”
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vem är den bäste kalle anka tecknaren?

Inlägg av Agentum »

Carl Barks var inte alls samma detaljerade bakgrunder som Rosa som vi pratade om här.

Om han hade hjälp dör så var det för att få ut det han tecknat fort, det var andra tider helt enkelt, inom andra områden fick de ju oftast inte tuscha själv ens och ned fel person såg det ju ut som skit.

Kort sagt man pressade fram serier, de sålde för den enda gången massmedialt då.
Ingen visste iofs vilka de flesta var.

De var ett jobb bara, att Barks la tid på att inte vara formalistisk och skapa äventyr var nog mycket hans egna val, det var tråkigt att teckna nåt oinspirerade.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vem är den bäste kalle anka tecknaren?

Inlägg av Wakuran »

När jag kollar upp det verkar det som hon snarast fungerade som en assistent, Carl gjorde huvuddragen i alla miljöbilder, och Garé fick rycka in för att tuscha i ytor och liknande pilljobb för att deadlinen skulle hållas...

https://seriewikin.serieframjandet.se/i ... 3%a9_Barks

http://www.cbarks.dk/GAR%C3%89BIOGRAPHY.htm
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Wildis90
Very Good
Inlägg: 175
Blev medlem: lör 20 jun 2020, 13:10

Re: Vem är den bäste kalle anka tecknaren?

Inlägg av Wildis90 »

Agentum skrev:Varför lägga massor av röster? Nån tycker man väl bäst om?


Jag tänkte att om man bara fick rösta en gång så skulle Carl Barks vinna direkt, jag tror inte att det gör en så stor skillnad ändå, Barks verkar vinna.

Men nu när man ändå får rösta tre gånger så ser vi att det kommer röster på dem flesta tecknarna.

Jag gjorde kanske den här omröstningen lite dåligt, för Mr Kumquack har rätt.

MrKumquack skrev:Nu finns det ju en uppsjö Kalle-tecknare, men personligen saknar jag Marco Rota, William Van Horn och Romano Scarpa bland de i listan här ovan.


Jag glömde tyvärr bort några av de främsta tecknarna och lade istället in några nyare och Floyd Gotfredsson :oops:

Jag hade kunnat göra omröstningen bättre. Ursäkta mig.. [B)]

Med vänlig hälsning, Wildis90
”Jag ska bli tuffare än de tuffa och smartare än de smarta, och tjäna mina pengar på ett hederligt sätt”
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Vem är den bäste kalle anka tecknaren?

Inlägg av MrKumquack »

Wildis90 skrev:Jag hade kunnat göra omröstningen bättre. Ursäkta mig.. [B)]

Möjligen bättre att fler ("stora") tecknare fanns med, men absolut inget att be om ursäkt för! Bra och kul initiativ tycker jag!! [:)]
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Erik
Very Good
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 26 jul 2005, 13:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vem är den bäste kalle anka tecknaren?

Inlägg av Erik »

Skickligaste tecknaren: Don Rosa, blir dock silvermedalj
Bästa tecknaren: Carl Barks, guldmedalj
Och bronsmedaljen går till Marco Rota.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vem är den bäste kalle anka tecknaren?

Inlägg av Agentum »

Personligen blir jag glad att Barks är erkänd ännu.

just som tecknare iaf, lägger man till författare av sina verk kommer ju Rosa att vinna antar jag då han verkade under en tid när man kunde använda sig av mer känslor än som var möjligt på Barks tid.

Men ok det är en annan historia.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar