NY (OBS ny) Bergkvist-röstning! VAD VILL VI?

Här kan du skapa omröstningar. Är Kalle Anka starkare än Fantomen?

Vilken sorts serie skulle Mikael Bergkvist kunna göra?

Omröstningen slutade tor 18 nov 2010, 13:58

En sjörövarserie
8
18%
En serie om två romare, som är stumma.
4
9%
En serie om en cowboy
5
11%
En serie om några tokstollar som kör jättefort med läckra bilar
4
9%
en serie som utspelar sig i en främmande värld
7
16%
En serie om en liten mus
4
9%
En serie om en flicka som tappat humöret
4
9%
En serie om vanliga sjöborrar
4
9%
en serie om andra världskriget
5
11%
 
Antal röster: 45

Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

NY (OBS ny) Bergkvist-röstning! VAD VILL VI?

Inlägg av Zara Hero »

Endast ett fåtal röstande nappade på den förra Bergkviströstningen. Därför gör jag en ny. Hoppas fler tar chansen!
Användarvisningsbild
pumbaaerik
Fine
Inlägg: 289
Blev medlem: tor 21 okt 2010, 18:26
Ort: Vänersborg

Re: NY (OBS ny) Bergkvist-röstning! VAD VILL VI?

Inlägg av pumbaaerik »

Det finns överlag alldeles för få sjörövarserier tycker jag. Ett bra ämne!
Illustrerade Klassiker, första utgåvan. Köper allt från VG-M!
Kapten Stofil (memorabilia helst, om ni har!)
Skräckserier finns det också intresse för, helst kompletta årgångar!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: NY (OBS ny) Bergkvist-röstning! VAD VILL VI?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Bör väl påpeka att Bergkvist har slutat på forumet, så det är inte säkert att han ens läser resultatet.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: NY (OBS ny) Bergkvist-röstning! VAD VILL VI?

Inlägg av Wakuran »

Javisstja, så var det. Jag kan säga till honom på Facebook när omröstningen är klar.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: NY (OBS ny) Bergkvist-röstning! VAD VILL VI?

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Labrador Road 26 skrev:Bör väl påpeka att Bergkvist har slutat på forumet, så det är inte säkert att han ens läser resultatet.


Och om han mot förmodan läser på forumet, lägger han förmodligen inte så mycket fokus på ytterligare en poll som fyller ett tomrum motsvarande en fis i elliptisk bana runt Jupiter.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: NY (OBS ny) Bergkvist-röstning! VAD VILL VI?

Inlägg av Zara Hero »

Wakuran skrev:Javisstja, så var det. Jag kan säga till honom på Facebook när omröstningen är klar.


Jag märkte inte ens att han försvann. Precis efter valet, väl?
Vad synd. Han är ju ändå bäst. En sån go' grabb.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: NY (OBS ny) Bergkvist-röstning! VAD VILL VI?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Zara Hero skrev:Jag märkte inte ens att han försvann. Precis efter valet, väl?
Vad synd. Han är ju ändå bäst. En sån go' grabb.

Från denna sida i politiktråden:
viewtopic.php?f=21&t=5488&start=440
mikaelbergkvist skrev:Nej, det är inte värt det. Man väljer sitt umgänge efter vad man står ut med.
Jag kommer inte att orka vara 'trevlig' och respektera forumreglerna här i långa loppet, så..
Jag hittar ingen information om hur man gör, så jag får be moderatorn att avsluta mitt medlemskap på forumet här åt mej, eller ge mej information om hur man gör detta.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: NY (OBS ny) Bergkvist-röstning! VAD VILL VI?

Inlägg av Zara Hero »

Så j*kla synd att den där politiska tråden skapades. Politik leder bara till elände. Och det är väl förklaringen till att jag inte märkte något... att jag inte följde denna tråd!
Nu tappade vi Sveriges (förmodligen) skickligaste seriegeni... :( :? :(
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: NY (OBS ny) Bergkvist-röstning! VAD VILL VI?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Zara Hero skrev:Så j*kla synd att den där politiska tråden skapades. Politik leder bara till elände. Och det är väl förklaringen till att jag inte märkte något... att jag inte följde denna tråd!
Nu tappade vi Sveriges (förmodligen) skickligaste seriegeni... :( :? :(

Det stod upp till var och och en om man ville diskutera i den tråden, fanns/finns inget krav på det. Kan man inte acceptera att folk har olika åsikter om saker och ting blir det nog svårt att hantera forum över huvud taget, oavsett vad det handlar om. Det är liksom en av förutsättningarna på ett forum, att det finns skilda åsikter om saker.

Trodde för övrigt att den titeln innehades av Jan Lööf. [^]
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: NY (OBS ny) Bergkvist-röstning! VAD VILL VI?

Inlägg av Zara Hero »

Lööf också ett geni. Båda har åtminstone pallplats! (vem tar brons?).
Visst kunde Bergkvist låtit bli. Helt sant. Men ibland finns det sug in i en diskussion, man dras med. Att ta upp vissa infekterade ämnen kan vara lite som att öppna ett avgrundshål.

Ett avgrundshål är något fruktansvärt. Dels kan man falla handlöst ner i hålet och aldrig komma tillbaka. Dels kan det komma upp en massa sk*t och elände ur det. Nästan virala saker som gör även vanligtvis snälla och hyggliga personer till rasande monster.

Ingens fel, förstås. Men synd. Lite som en tsunami eller nåt ditåt.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: NY (OBS ny) Bergkvist-röstning! VAD VILL VI?

Inlägg av Peral »

Det är problemet med politiska diskussioner, påminner lite om första värlskriget. Bara frustration när man gräver ner sig i sina skyttegravar och kastar argument på varandra
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: NY (OBS ny) Bergkvist-röstning! VAD VILL VI?

Inlägg av Zara Hero »

Peral skrev:Det är problemet med politiska diskussioner, påminner lite om första värlskriget. Bara frustration när man gräver ner sig i sina skyttegravar och kastar argument på varandra


Borde inte vi starta en ny tråd? En enbart positiv tråd. Där man bara får posta positiva saker.
Ungefär som en gilla-knapp, fast där man även kan specificera: Du är snygg. Du är snygg i håret. Du är söt. Du är söt i håret. Jag älskar dig. Jag älskar dig mycket. Jag tyckte din senaste serieruta var tuff. Jag tyckte din nya seriefigur (Roboten som ingen kunde stoppa) var gullig. Vad klokt du kommenterade den där gamla bortglömda serien som gick i Buster nr 4/1974! Jag gillar dig. Jag gillar Peral. Jag gillar Tintin. Jag gillar LR26. Jag gillar mig själv. Jag älskar Spirou. Jag älskar dina smarta inlägg mycket, jag gillar inlägg som är korta koncisa och genomtänkta... och även sådana som har korrekt meningsbyggnad, de tycker jag jättemycket om.

Och alla söta avatarer! Wow!
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: NY (OBS ny) Bergkvist-röstning! VAD VILL VI?

Inlägg av Peral »

Skulle inte en sådan tråd ligga farligt nära en Tele-tubbies "Brrrr" stämning! Å andra sidan är den troligen mer givande än en politisk tråd, där ingen lyckas övertyga någon om någonting!
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: NY (OBS ny) Bergkvist-röstning! VAD VILL VI?

Inlägg av Zara Hero »

Helt sant. Man kan nog styra någon mycket längre med kärleksfulla handlingar som förstärkning på sådant som man vill att någon annan ska syssla mer med. Det sägs att man kan dressera barn och hundar enbart genom att ge positiv förstärkning (klapp, kel, godis etc, vänlig ord). Det borde fungera ungefär likadant med vuxna som ska fostras till att tycka likadant som en själv.
Jag är säker på att du, om du gjorde tre serier parallellt och vi var några stycken här på forumet som konsekvent "gillade" en av dessa serier -- (där gick visst meningsbyggnaden åt f*nders!) hur som helst: du skulle satsa på den av serierna som fick mest positiv förtstärkning. Om du inte hade en väldigt stark egen agenda för någon av de andra.
Du skulle bli manipulerad. Men det skulle kännas bra, det skulle kännas som AH WOW de älskar mig och mina alster.
De man ska akta sig för allra mest är faktiskt just de som VERKAR VARA ens vänner. Det kan vara så att de verkligen är det. Men de kan också ha en dold agenda. Ibland är kanske rentav en otrevlig och oartig typ att föredra. (Undrar vart detta resonemang driver hän nu? Ska vi kanske ha en "fy f*n vad jag hatar dig och även allt annat"-tråd istället?) :? [^] [:I]
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: NY (OBS ny) Bergkvist-röstning! VAD VILL VI?

Inlägg av Peral »

Sedan kan man ha en liten klocka vid datorn som ringer varje gång man får beröm och till slut blir man glad av att höra en klocka! Jo Pavlov han kunde han!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: NY (OBS ny) Bergkvist-röstning! VAD VILL VI?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Zara Hero skrev:Det borde fungera ungefär likadant med vuxna som ska fostras till att tycka likadant som en själv.

Det är väl mer eller mindre det Scientologerna med flera sysslar med. Även kallat hjärntvätt.

Angående tråd-förslaget så finns redan sådana i samma stil, förstås, bland andra dessa.
viewtopic.php?f=21&t=1779
viewtopic.php?f=21&t=2246
viewtopic.php?f=21&t=968
viewtopic.php?f=21&t=1419

Och din egna tråd, men den har du kanske glömt bort. [?]
viewtopic.php?f=21&t=4707
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: NY (OBS ny) Bergkvist-röstning! VAD VILL VI?

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Zara Hero skrev:Så j*kla synd att den där politiska tråden skapades. Politik leder bara till elände. Och det är väl förklaringen till att jag inte märkte något... att jag inte följde denna tråd!
Nu tappade vi Sveriges (förmodligen) skickligaste seriegeni... :( :? :(


Jag tycker precis tvärtom. Klarar man inte av att diskutera politik eller ta det personligt så ska man låta bli att medverka. Politik definierar samhället vi lever i och att inte vilja vara del av den politiska debatten känns märkligt tycker jag.

Är det bättre att låta bli debatten och låtsas som att vi alla luktar blommor och älskar varandra?

Det är ju givetvis tråkigt att sagda illustratör vill göra ett statement och lämna, men om jag måste välja har jag i ärlighetens namn hellre ett öppet debattklimat med politiskt svängrum än någon som postar sina photoshop-alster.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: NY (OBS ny) Bergkvist-röstning! VAD VILL VI?

Inlägg av Peral »

Labrador Road 26 skrev:
Zara Hero skrev:Det borde fungera ungefär likadant med vuxna som ska fostras till att tycka likadant som en själv.

Det är väl mer eller mindre det Scientologerna med flera sysslar med. Även kallat hjärntvätt.



Nja det här är ett mer behavioristiskt synsätt (i debatten arv-miljö) Vid hjärntvätt handlar det mer om att bryta ner invanda mönster, få individen att ifrågasätta allt som känns sant och sedan bygga om. Hjärntvätt sker i en kontrollerad miljö där man kan kontrollera alla aspekter av individens verklighet.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4095
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: NY (OBS ny) Bergkvist-röstning! VAD VILL VI?

Inlägg av Rufus »

Zara Hero skrev:Så j*kla synd att den där politiska tråden skapades. Politik leder bara till elände. Och det är väl förklaringen till att jag inte märkte något... att jag inte följde denna tråd!
Nu tappade vi Sveriges (förmodligen) skickligaste seriegeni... :( :? :(


Jag har lite svårt att tro på att någon slutar på ett forum enbart pga en viss tråd i en "diverse-avdelning" som inte ens har med forumets ämne att göra. Jag tror mer på att det då är annat som egentligen spelar in som dåligt med tid pga arbete, familj och annan fritidssysselsättning.

Förövrigt har jag faktiskt inte läst någon serie alls av Mikael Bergkvist. Jag gillar främst Disney och dyl och misstänker att hans serier inte är något som riktar sig till just min smak. Men jag kan naturligtvis ha fel. Vilken serie är den bästa som han har gjort, och var hittar man den?
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: NY (OBS ny) Bergkvist-röstning! VAD VILL VI?

Inlägg av UlfK »

Jag vill dra lite lätt i handbromsen här. Det står alla våra medlemmar fritt att posta eller inte posta inlägg så länge de följer våra regler. Det står också vem som helst fritt att sluta delta på forumet, utan att behöva få det beslutet ifrågasatt eller spekulerat kring. Våra medlemmar är privatpersoner, och behöver inte förklara sina beslut för någon.

//UlfK, moderator
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Skriv svar