Manusröstning. Svetlanas vapen.

Här kan du skapa omröstningar. Är Kalle Anka starkare än Fantomen?

Vilken sorts vapen blir coolast?

Omröstningen slutade tis 11 okt 2011, 14:49

1. Colt Single Action Army (Peacemaker) 1873
2
12%
2. Walker Colt 1847
0
Inga röster
3. Colt 1851 Navy Revolver
3
18%
4. Colt Army Model 1860
1
6%
5. Colt Model 1877 (Lightning)
1
6%
6. Colt Model 1878 (Frontier)
2
12%
7. Remington Revolver 1875
2
12%
8. Smith & Wesson 1869 (“First Model American” Army) .
2
12%
9. 1863 Remington Pocket Pistol
1
6%
10. Le Mat Revolver, 1864
3
18%
 
Antal röster: 17

Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Manusröstning. Svetlanas vapen.

Inlägg av Zara Hero »

Vad tycker ni?
Vilken sorts vapen ska Svetlana (i Serieforums seriemanus) vara beväpnad med?

(Och var nu seriösa och googla upp bilder på de som ni inte känner till, innan ni lägger era röster. Tänk på att hon dels har två hölster, dels kan ha dolda vapen innanför kläderna och i sadelväskorna. Ni kan alltså rösta på flera alternativ som ni gillar!)
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Manusröstning. Svetlanas vapen.

Inlägg av Peral »

Hej ZH kul med en ny omröstning! Jag väljer Dr. Jean Alexander LeMats (Jag gissar att han inte var helt bekant med den hippokratiska eden http://www.svls.se/etik/935.cs) puffra för dess estetiska charm och Peacemakern för dess namn
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Manusröstning. Svetlanas vapen.

Inlägg av Zara Hero »

Information saxad från Wikipedia:
Jonah Hex, a film based on the comic. Josh Brolin plays the title character, and uses a pair of LeMats in the film.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Manusröstning. Svetlanas vapen.

Inlägg av K-E Lindkvist »

Om man någon gång läst den magnifika inledningen till Alistair Macleans Åtta glas är det svårt att bortse från att Peacemakern är det mest naturliga valet. Då den använder patroner istället för primitivare svartkrutladdningar är den också väldigt praktisk samtidigt som designen är klassiskt stilren. Om double action önskas kan Colt Model 1878 vara ett alternativ (jag har svårt att skilja dem åt om jag inte ser dem samtidigt). Dessutom mera driftsäker än den ökända Model 1877.

Pipan på Remington Revolvern gör denna lättidentifierad också på håll så jag lägger även en röst på den.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Manusröstning. Svetlanas vapen.

Inlägg av Agentum »

Jag har alltid gillat Colt Navy .36an, med sin sexkantiga pipa.

Och den användes ochså av många gunslingers när det begav sig då den ansågs träffsäkrare än Colt Army .45an som väl var allenrådande före inan Colt peacemaker kom 73 eller när det nu var med hylsammunitation.

Så det beror väl på tidpunkten en del med, det är ju inte trolig tatt många som hade möjligheter behöll de äldre pistolerna när hylsammopistoler blev vanliga, de är ju klart överlägsna att ladda om.

En Navy eller Army får du ju alltså dels ha i krut och sen pressa i kulan med den lilla laddstake som är inbygt på vapnet, oftast var de smorda med fett.
Sen ska du sätta på en tändhatt på alla sex platserna bakifrån med som hanen slår på.

Jämför det med att bara trycka ur de använda hylsorna och sen mata i 6 fördiga patroner bara.

Men Navyn är bra cool:-D
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Manusröstning. Svetlanas vapen.

Inlägg av RioGrande »

Patroner var fasligt dyrt. Den farmare eller cowboy som intte hade dödandet som yrke (som sheriffer och banditer och revolvermän) behöll nog hellre sin gamla pisotl som han själv kunde gjuta kulor till och själv fylla på svartkrut i.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Manusröstning. Svetlanas vapen.

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Patroner var fasligt dyrt. Den farmare eller cowboy som intte hade dödandet som yrke (som sheriffer och banditer och revolvermän) behöll nog hellre sin gamla pisotl som han själv kunde gjuta kulor till och själv fylla på svartkrut i.

http://www.youtube.com/watch?v=V4DnNKKIfrM
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar