Bästa seriefiguren någonsin 1

Här kan du skapa omröstningar. Är Kalle Anka starkare än Fantomen?

Bästa seriefigur någonsin

Omröstningen slutade tor 05 apr 2012, 00:16

1. Batman möter
13
16%
16. Musse Pigg av Floyd Gottfredson
9
11%
9. Gaston av Franquin möter
7
9%
8. Kalle Anka av Carl Barks
13
16%
5. Fantomen möter
14
17%
12. Snobben av Charles M SchultzBlueberry
6
7%
13. Blueberry/Giraud möter
5
6%
4. Obelix av Goscinny/Uderzo
14
17%
 
Antal röster: 81

Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Bästa seriefiguren någonsin 1

Inlägg av Peral »

Obelix av Goscinny/Uderzo slog enkelt ut Romeros version av Modesty Blaise och slåss nu mot femton andra seriefigurer om titeln "bästa seriefigur"!
Ni har nu åtta röster, en för varje åttondelsfinal som pågår i fjorton dagar
OBS: Eftersom man kan bara ange tio omröstningsalternativ pågår omröstningen i två olika trådar, den övre delen här och den undre i "Bästa seriefiguren någonsin 2"

Motivera gärna era val!

Ett förtydligande krävs eftersom omröstningen inte tillåter tomma rader
Batman möter Musse Pigg
Gaston möter Kalle Anka
Fantomen möter Snobben
Blueberry möter Obelix
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Bästa seriefiguren någonsin 1

Inlägg av Agentum »

Jag pangade det totalt då jag inte läste villkoren så jag råkade ta de som beviskligen har haft störst inflyrtande plus nån jag gillar bara, sorry.

Av dessa är ju bar Batman, Musse Pigg och Kalle Anka jättar egentligen kommersiellt.

Fantomen är enbart svenskt, Blueberry okänt, Snobben är väl nästa i led där, men jag röstade Gaston hahaha, bara för att han var dn första figur jag började hitta på egna scenarion med, dvs man går steget längre än att läsa serien bara man börjar bry sig om världen runt dem, vilka som jobbar på kontoret osv.

Så jag får väl stå för pajandet då jag ställde dina motsatser på samma sida.

De 4 jag tycker är bäst eller oundvikligen är de mest lyckade kommersiellt och kända.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Bästa seriefiguren någonsin 1

Inlägg av Peral »

Batman slår naturligtvis Musse Pigg ingen tvekan
Gaston bara Haddock kan mäta sig med honom
Gillar inte fjäderfjän så Fantomen
Obelix har mycket större personlighet än Blueberry

Till Agentum, oroa dig inte, det här blev så komplicerat på grund av forumets begränsningar att fler kommer att göra fel. Jag hade nog gjort fel om jag inte haft lottningen framför mig!!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Bästa seriefiguren någonsin 1

Inlägg av Wakuran »

Mycket svåra val, men så här får det bli...

Musse Pigg av Floyd Gottfredson - Tecknare/författare anges inte för Batman som har väldiga toppar och dalar.

Kalle Anka av Carl Barks - Väldigt svårt val, men Kalle har en mångsidigare personlighet.

Snobben av Charles M. Schulz - Äntligen ett enkelt möte. [;)]

Blueberry av Giraud - Jag har läst alldeles för litet Blueberry, men nittygrittyt känns svårslaget.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Bästa seriefiguren någonsin 1

Inlägg av Peral »

Wakuran skrev:Mycket svåra val, men så här får det bli...

Musse Pigg av Floyd Gottfredson - Tecknare/författare anges inte för Batman som har väldiga toppar och dalar.



Du har en bra motivering där Wakuran om man ser historiskt på Batman/Läderlappen. Jag väljer Batman mycket baserat på den version som Frank Miller utvecklade
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Bästa seriefiguren någonsin 1

Inlägg av Agentum »

Fast Golden Age varianten är inte så dum, man ser var grunden till allt kommer från redan där, sen kommer hemska år det stämmer, hos DC gick han om Superman försäljningsmässigt för ett bar tag sen och är mao bäst säljande superhjälte har jag för mig.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Bästa seriefiguren någonsin 1

Inlägg av Peral »

Agentum skrev:Fast Golden Age varianten är inte så dum, man ser var grunden till allt kommer från redan där, sen kommer hemska år det stämmer, hos DC gick han om Superman försäljningsmässigt för ett bar tag sen och är mao bäst säljande superhjälte har jag för mig.


Det är inte så förvånande, Batman är en fantastisk karaktär
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Bästa seriefiguren någonsin 1

Inlägg av Wakuran »

Peral skrev:
Agentum skrev:Fast Golden Age varianten är inte så dum, man ser var grunden till allt kommer från redan där, sen kommer hemska år det stämmer, hos DC gick han om Superman försäljningsmässigt för ett bar tag sen och är mao bäst säljande superhjälte har jag för mig.


Det är inte så förvånande, Batman är en fantastisk karaktär

Superman, som han utvecklats idag, känns på flera sätt mycket svårare att göra något vettigt av. En superhjälte med närmast gudomliga krafter och "Jesuslik" helylleattityd känns mycket krångligare att få en bra historia ur än en mångalen besatt brottsbekämpare med ihärdighet och intellekt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Bästa seriefiguren någonsin 1

Inlägg av Agentum »

Ja sant, men Golden Age varianten är riktigt bra egentligen, tanken var god, dvs han bekämpar sånt i samhället som upphovsmännen inte tyckte om och han är klart hårdare mot de hårda, bollar med folk och orsakar indirekt folk död genom att inte göra nånting bla.

Krafterna var super en liksom inte så han kunde bogsera jorden.

Sen kom en gube in vetu och tyckte att nu ska det bli annat av det här, kasta ut de där trashankarna som givit oss en millionindustri till karraktär och så hittar JAAG på hur han ska vara Mort Weisinger mannen som ingen kunnat sagt nåt gott om även fast han är död sen länge.

Nåväl det kan ha varit rätt drag för tiden jag vet inte jag gillar inte Superman silverage alls, det måste hittas på det mest korkade grejor för att man ska uppleva tat det är nån form av fara ens.

Så rullade ddete på så kom Byrnes variant klart nedgraderad och kändes skaplig faktikst, en av de bästa episoderna med figuren i sin egna DCU blaska, men så kom folk efter och höjde allt ett snäpp, ett till och ett till och så var man där igen.

Nu vet jag inte vad de hittat på men i princip allt vettigt efter Byrnes och de inblandade i de tidningarna är bara elseworlds och alternativa historier, resten är verkligen genomtrist tycker jag.

Symbolen dock sägs var i princip lika känd som det kristna korset.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Bästa seriefiguren någonsin 1

Inlägg av Peral »

Om man ser på de 16 figurer som finns i "Bästa seriefiguren någonsin" ett och två, så är det långt ifrån den ultimata uppställningen för mig. Vilka seriefigurer saknar ni? De jag saknar mest är förstås Herges Haddock och Tintin, Wolverine från X-Men, Jack Monks Twilight, Christin och Mezieres Linda, Al Capps Mamma Yokum och Alan Moores V för att nämna några!
Användarvisningsbild
luckylök
Fine
Inlägg: 220
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 14:17
Ort: Knivsta

Re: Bästa seriefiguren någonsin 1

Inlägg av luckylök »

Musse Pigg, Kalle Anka, Fantomen och Obelix här.
Musse är egentligen ganska tråkig, förutan när det är Floyd Gottfredson som gjort serien.
Kalle av Carl Barks vinner utan tvekan, då jag är ett stort Barks fan.
Fantomen har jag läst mer av och känner till mer av än Snobben.
Obelix måste jag ju ta, då jag är ett Asterix fan.
Skriv svar