Vilken samlartyp är du?

Här kan du skapa omröstningar. Är Kalle Anka starkare än Fantomen?

Vilken sorts samlare är du?

Komplettist, det viktigaste är att samlingen någon gång ska bli komplett.
12
29%
Nöjessamlare, det är inte så viktigt med om jag har alla nummer det får bli som det blir.
11
27%
Jag är läsare (eller något annat typ serieskapare) men egentligen ingen samlare.
18
44%
 
Antal röster: 41

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Vilken samlartyp är du?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Det finns ju lite olika typer av samlare. Sådana som jagar år ut och år in efter de där sista tidningarna som saknas för en komplett samling.

Eller de som samlar på sig lite vad som helst som verkar intressant för stunden.

Eller sådana som inte ser sina tidningar som något som samlas på utan de är bara.

Vilken sort tillhör du? Berätta gärna varför du har just den inriktningen och varför du inte samlar på de andra sätten.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Vilken samlartyp är du?

Inlägg av Peral »

Jag är läsare den enda samling jag har består av ett gäng signerade svenska serier
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Vilken samlartyp är du?

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Nöjessamlare. Det är inte viktigt att samlingen är komplett. En komplett samling låter tråkigt? Vad ska man då hitta på? Däremot är jag noga med andra aspekter av samlandet, som t ex skick och förvaring.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vilken samlartyp är du?

Inlägg av Isegrim »

Jag samlar inte för tillfället, om jag vore samlare skulle det nog vara av den andra (mitten) sorten.
Har i och för sig börjat "samla" på signerade tidningar, så det kanske får bli något att ta mer seriöst.
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vilken samlartyp är du?

Inlägg av UlfK »

Jag är helt klart läsare. Det leder till att jag har vad som påminner om en samling hemma, men jag har inga problem att göra mig av med saker. Jag försöker till och med hålla en in = en ut i hyllorna. Om det fanns köpare skulle jag till och med kunna sälja Snobben-samlingen (som fortfarande inte är komplett). Men som tur är är det bara jag som samlar Snobben. [:o)]
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Vilken samlartyp är du?

Inlägg av Labrador Road 26 »

UlfK skrev:Men som tur är är det bara jag som samlar Snobben. [:o)]

Man får väl hävda det när man inte riktigt kan stå för sina laster.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Vilken samlartyp är du?

Inlägg av burnout »

Jag tillhör nog "komplettisten" men samtidigt "läsaren" för dom ska läsas. Jag vill ha komplett annars är det ingen samling. Samtidigt är det jakten på dom sista nr som driver en framåt, men i jakten på det sista nr:e så upptäcker man andra serier som ingår mera som läs nyttigt.
Användarvisningsbild
Basse
Very Good
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 05 jul 2012, 16:18

Re: Vilken samlartyp är du?

Inlägg av Basse »

jag är lite av varje har jag märkt.

Komplettister kommer fram när jag hör Conan Barbaren. Mest för jag är uppvuxen med en bror som spelade mycket Sword & Sorcerey spel på 80-90 talet. Både tabletop och digitalt. Jag haka på den stilen som 4 åring. Då satt jag och lira Dungeon Crawlers på hans Amiga.

Nöjessamlaren kommer fram när jag går på loppis. Lite lösnummer här och där som ser roliga ut.

Läsaren finns alltid där, en bra story kompletterat med shysst konst är alltid kul. Om det inte är något jag vill ha så forslar jag det sedan vidare till andra samlare eller butiker osm kan ha bättre glädje av tidningarna.
Som Smed måste man tvätta händerna innan man läser.
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Vilken samlartyp är du?

Inlägg av jens-olof »

Attans, jag är ju komplettist, men jag läser ALLT innan det hamnar i samlingen.
Dessutom är jag inte supernoga med skick, bara tidningen är komplett.

För övrigt så vet jag att en komplett samling av något, är en död samling! [;)]

Jens
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Vilken samlartyp är du?

Inlägg av MAD »

Det går inte riktigt att specificera enligt de kriterierna :-)

I första hand samlar jag för att läsa, men det är självklart roligare att läsa om man har alla nr... Däremot gör det inte så mycket ifall jag har några nr i trades, några som lösnr osv. bara jag kan läsa storyn från början till slut. Det ser ju dock snyggare ut i hyllan om det bara är trades, vilket jag också föredrar.

Sen föredrar jag att inte sälja nåt, åtminstone inte nåt som är bra, men jag har inga problem att låna ut till kompisar. Det är alltid trevligare om sakerna uppskattas.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Vilken samlartyp är du?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Det jag är ute efter är alltså vad som driver de av er som räknar er som samlare. Är det läsupplevelsen som styr vad som införskaffas helt och hållet, eller är det mera själva objekten, alltså ett saknat nummer eller liknande.

Det handlar inte om att någon variant är bättre eller sämre än någon annan, bara vad det är som motiverar samlandet, vad som driver det framåt eller vad som är roligaste biten med det.

Bryr man sig egentligen inte om samlande över huvud taget så finns tredje alternativet.

Är ens tidningar på något sätt strukturerad, man har dem i nummerordning, kanske i speciella fickor eller lådor. Jag helt enkelt på något sätt organiserat efter i alla fall någon typ av system ja då kan man nog räkna sig som samlare. Verkar som en del av er nästan är rädda för att erkänna vad som driver er seriekontakt. Det är bara att rösta anonymt i så fall.

Jag är nyfiken på hur folk själva ser på sitt samlande men då kräver det på sätt och vis att man är ärlig mot sig själv också och inte skäms över detta.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Vilken samlartyp är du?

Inlägg av MAD »

Det var lite det jag försökte uttrycka i mitt inlägg, att jag passar in på alla 3 alternativen som de är formulerade.

Tredje känns närmast eftersom det är läsningen som är det viktigaste, men i det alternativet utesluter man att man skulle samla och det stämmer verkligen inte. Jag har min seriehylla strukturerad efter författare i första hand och vilken serie det är i andra hand (mina otaliga bokhyllor är däremot bara sorterade på författare eftersom det inte är så vanligt med en bokserie med olika författare).

Första alternativet funkar inte eftersom det inte känns viktigt att få samlingen komplett, om jag däremot tycker att kvaliteten på just den serien är väldigt hög vill jag ha allt som getts ut av den anledningen.

Andra alternativet känns heller inte rätt eftersom jag som sagt vill ha det komplett om det går, men inte av anledningen att det ska vara komplett utan för att jag vill läsa det :-D

Sen skulle jag köpa upp nr jag saknar av saker som är mindre bra ifall jag hittar det tillräckligt billigt... samlandet är mer komplext än att det kan sorteras upp i tre kategorier ;-)
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Vilken samlartyp är du?

Inlägg av Labrador Road 26 »

MAD: Vad är det första du skulle söka efter om du gick in på Tradera, något nummer som du saknar, kanske för att göra läsningen komplett eller mer begriplig, eller bara för att du saknar just det numret det spelar ingen större roll.

Eller skulle du börja någon ny serie som du inte läst eller har alls sedan tidigare. Kanske någon serie som nämnts här på forumet som verkar intressant, eller att du bara får syn på den och auktionen är billig.

Vilka auktioner är det som får bud från dig? Kan man definiera 16 personlighetstyper ska det gå att få fram vilken samlartyp man är.
http://www.personalitydesk.com/personality-types

Brukar du inte frekventera Tradera får du tänka dig rent hypotetiskt.

EDIT: Antingen gör du samlingen, om det nu är en samling vill säga, mer komplett (skälen här spelar egentligen ingen roll) eller så blir den bara större eller bredare men egentligen inte mer komplett.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Vilken samlartyp är du?

Inlägg av MAD »

När jag går in på Tradera så kollar jag vilka nya serier som lagts in sen jag var där senast. Om det är saker jag aldrig hört talas om kollar jag upp vad det är för att sen kanske buda om priset är ok. Ifall det är saker jag har början av och fortfarande gillar kan jag buda. Ifall det är saker jag tycker är ok men inte så överdrivet bra så budar jag ifall det är tillräckligt lågt pris och jag ändå ska handla av personen så jag slipper betala frakt för de specifika serierna :-)

Jag har en lista på serier som jag tänker införskaffa nån gång i framtiden och jag har fyllt på listan varje gång jag hör talas om nåt som verkar intressant. Där finns det både saker jag aldrig testat samt fortsättningen på serier jag påbörjat.

Precis, om du gör en lista på 16 olika samlartyper kan jag tänka mig att jag passar in på en av dem :-) i det där testet blev jag ENTP: The Visionary. Lite skojigt test.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Vilken samlartyp är du?

Inlägg av Labrador Road 26 »

MAD skrev:Precis, om du gör en lista på 16 olika samlartyper kan jag tänka mig att jag passar in på en av dem :-) i det där testet blev jag ENTP: The Visionary. Lite skojigt test.

Tror inte jag skulle kunna få ihop så många som sexton olika. Men glömde nog bort varianten som är mer kopplad till shopoholism, där samlandet på sätt och vis är en tröst eller substitut för något man saknar som man kanske inte ens vet vad det är. Där införskaffandet/köpandet av nya objekt på sätt är viktigare än vilka saker det egentligen är.

Om samlandet är objektsdrivet eller upplevelsebaserat. Vilket är viktigast, att ha många eller just specifika tidningar, är det tidningarna i sig som är det roliga/givande med samlandet eller är det upplevelsen som de ger vid läsningen? Hur är förhållandet till själva samlingen, något du är stolt över eller gömmer undan och nästan skäms för om det skulle komma främmande besök?

Är pysslandet med själva samlingen något som ägnas mycket tid åt? Att sortera, strukturera upp, fixa förvaring eller hur den ska visas upp, som det kanske handlar mer om för figursamlarna.

Dessa frågor är för alla som deltar i omröstningen alltså. Att man funderar igenom lite vad man har för relation till både sin samling och sitt samlande i stort.

Jag blir för övrigt alltid INTJ på Myers-Briggs, fast skulle själv tro att jag är inne och nosar på INTP också. De skojade till det med att försöka placera in några kända superhjältar också.
http://www.personalitydesk.com/blog/mye ... ro-edition
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Vilken samlartyp är du?

Inlägg av burnout »

Man kan lugnt säga att samlare är man när man har 3 saker utav samma och letar efter den 4:e. Sen att man benar upp den delen, för att få fram vilken typ av samlare man är. [:)]
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Vilken samlartyp är du?

Inlägg av Labrador Road 26 »

burnout skrev:Man kan lugnt säga att samlare är man när man har 3 saker utav samma och letar efter den 4:e. Sen att man benar upp den delen, för att få fram vilken typ av samlare man är. [:)]

Jag går för egen del steget längre och säger att så fort man har mer än en sak av något så är det en påbörjad samling. Sedan är det inte säkert att man aktivt samlar på just den typen av sak man råkar ha två eller fler av men i grund och botten är det början på en samling. Jag har varit inbiten samlare så länge jag minns, och på allt möjligt. Någonstans har jag till och med en medioker samling frimärken.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Vilken samlartyp är du?

Inlägg av MAD »

Nu börjar vi komma nånstans, jag gillar att problematisera saker som du kanske märker :-)

Tror inte jag är nån shopoholic direkt, jag tycker visserligen det är tillfredsställande att hitta fynd (vilket inte nödvändigtvis innebär ett bra pris) men det ligger inte ett egenvärde i att handla.

Samlandet är definitivt upplevlesebaserat, att läsa dem är det viktigaste.

Jag har min seriehylla med alla trades och hc framme i vardagsrummet så alla som kommer på besök kan se den, både min flickvän och jag har samma åsikt om inredning att det ska synas vilka personer vi är av att komma in i vår lägenhet så det finns många bokhyllor eftersom vi båda är mycket intresserade av att läsa, både böcker och serier, även om hennes serieintresse svalnat något på senare år och det är jag som stått för alla inköp (vilket iaf delvis är anledningen till att hon inte köper nåt, hon ligger redan långt efter i läsningen :-)), sen har vi även väggarna fyllda med tavlor, batik, masker och andra prydnader vi inhandlat på våra resor runt om...

Däremot har jag gömt undan alla dussinserier och liknande som jag samlade på när jag var yngre, jag har runt 30-40 flyttkartonger i källaren med serier som jag inte har nåt behov av att visa för folk... jag sparar dem med förhoppningen att min son kommer gilla serier... han är 3mån nu så det kanske dröjer ett tag...

Nope, inte så mycket pysslande mer än att jag får strukturera om hyllorna ibland för att få plats med fler saker, alternativt välja sånt som inte känns lika relevant att ha framme för att jag helt enkelt inte får plats med allt.

Har du fått en någorlunda inblick i hur mitt samlande fungerar eller blir du mer förvirrad av mina svar?
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Vilken samlartyp är du?

Inlägg av Labrador Road 26 »

MAD skrev:Har du fått en någorlunda inblick i hur mitt samlande fungerar eller blir du mer förvirrad av mina svar?

En viss bild har det absolut gett. Mest är jag nog intresserad av hur folk själva ser på sitt samlande. Om de funderar igenom hur det ser ut och fungerar, inte bara någon slags drömbild av hur det skulle kunna vara.

Tanken kom upp i samband med en annan diskussion, och att jag fått intrycket att en kraftig majoritet av alla samlare är komplettister mer än breddsamlare. Så då blev det lämpligt att göra en något mer vetenskaplig undersökning, om man nu kan säga att en omröstning här är vetenskaplig, men åt det hållet i alla fall.

Jag tycker även de psykologiska aspekterna av samlande är intressanta.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Vilken samlartyp är du?

Inlägg av MAD »

Labrador Road 26 skrev:
burnout skrev:Jag har varit inbiten samlare så länge jag minns, och på allt möjligt. Någonstans har jag till och med en medioker samling frimärken.


Känner igen det där, jag har samlat på saker så länge jag kan minnas. När jag var liten samlade jag på stenar, bokmärken, suddgummin, frimärken, kapsyler och serier... jag har kvar frimärkena och serierna [:)]

Jag tror för övrigt att du kan ha rätt i att det finns fler komplettister och jag håller med om att det är en intressant fråga. När jag tänker efter har jag nog varit komplettist innan jag insåg att det fanns saker i livet som var viktigare... som att lägga pengarna på att vara ute och festa [8)] sen kom jag över det stadiet också och många år senare återupptäckte jag serierna, dock utan känslan att jag måste ha allt.
Skriv svar