Hur mycket läser du?

Här kan du skapa omröstningar. Är Kalle Anka starkare än Fantomen?

Hur mycket läser du?

1-10 timmar i veckan
19
56%
11-20 timmari veckan
9
26%
21-30 timmar i veckan
4
12%
31-40+ timmar i veckan
2
6%
 
Antal röster: 34

Användarvisningsbild
Basse
Very Good
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 05 jul 2012, 16:18

Hur mycket läser du?

Inlägg av Basse »

Hejsan,

Det här kan va en känslig fråga och inkräktande på ens intrigritet. Jag värnar om att du inte svarar om du känner så.

Jag tycker det är intressant att veta hur mycket tid folk tillbringar med sina hobbys. Jag själv är smed och smider ungefär 50-80 timmar i veckan när det är full rulle. Men som tur är så är det lite lugnare i sommar så jag hinner med lite annat. Resten av min tid lägger jag på böcker, serier och spel. Dock va jag inget "läs-barn" för jag tyckte det va tråkigt förutom Kalle Anka och Spindelmannen, typ. Men nu läser jag varje dag, ibland på lunchen också.

kommentera gärna något :)
Som Smed måste man tvätta händerna innan man läser.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hur mycket läser du?

Inlägg av rkaj »

Beroende på vad som ingår (och vilken vecka) någonstans mellan 2 och 120 timmar i veckan. [8D]

Jag valde att räkna serier och skönlitteratur och räkna bort källkod och manualer etc som jag läser i jobb- och hobbyhackande, men även räkna bort twitter, det här serieforumet, nyhetsartiklar och annat "ajourläsande", även den del (som serieforum) som handlar om nöjesläsandet. Då innbillar jag mig att jag hanmar i segmentet 11-20 timmar (även om det blir 0-10 en del veckor så hoppas jag att de är i minoritet).
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Hur mycket läser du?

Inlägg av mikaelbergkvist »

Hm. Vad definerar en hobby? I tre år har jag arbetat med min hobby, serietecknande, 100% av min vakna tid. :-/
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Hur mycket läser du?

Inlägg av Labrador Road 26 »

För min del så blir det mycket mer läsande på Serieforum än läsande av enskilda serier, vet inte hur många timmar det blir, men chansade på 1-10 i veckan, fast det är kanske mer.

Blir väldigt mer skummande än läsande från pärm till pärm numera också.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Hur mycket läser du?

Inlägg av Peral »

Serier ligger nog kring tio timmar.
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Hur mycket läser du?

Inlägg av jens-olof »

Jag svarade på enbart serier, annars hamnar runt 30 timmar med alla
politiska handlingar.

Jens
Användarvisningsbild
Basse
Very Good
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 05 jul 2012, 16:18

Re: Hur mycket läser du?

Inlägg av Basse »

rkaj skrev:Beroende på vad som ingår (och vilken vecka) någonstans mellan 2 och 120 timmar i veckan. [8D]


Det kan man välja helt själv vad som ingår :) Men jag räknar bort all vardagsting som är ett mer "måste".
Som Smed måste man tvätta händerna innan man läser.
Användarvisningsbild
Basse
Very Good
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 05 jul 2012, 16:18

Re: Hur mycket läser du?

Inlägg av Basse »

mikaelbergkvist skrev:Hm. Vad definerar en hobby? I tre år har jag arbetat med min hobby, serietecknande, 100% av min vakna tid. :-/


Tjaa du, min definition av hobby är något man gör på sidan av sitt ordinare arbete (jobbet kan också vara sin hobby som Smide för mig) som man tycker är kul att hålla på med. Men om du serietecknar 100% av din vakna tid så visst, det kan vara din hobby.
Som Smed måste man tvätta händerna innan man läser.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Hur mycket läser du?

Inlägg av Peral »

Basse skrev:
mikaelbergkvist skrev:Hm. Vad definerar en hobby? I tre år har jag arbetat med min hobby, serietecknande, 100% av min vakna tid. :-/


Tjaa du, min definition av hobby är något man gör på sidan av sitt ordinare arbete (jobbet kan också vara sin hobby som Smide för mig) som man tycker är kul att hålla på med. Men om du serietecknar 100% av din vakna tid så visst, det kan vara din hobby.


Var det inte bara ren nöjesläsning som efterfrågades. Skall jag lägga in tecknande, research och manusskrivande får jag lägga på ett stort antal timmar. Skall jag dessutom lägga in timarna jag spenderar på serieforum...
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Hur mycket läser du?

Inlägg av larsa66 »

Det blev 1-10 timmar för min del. Men vissa veckor blir det nog inte ens en timme. Men det är just nu. Jag har nog läst betydligt mer. speciellt under min ungdom. Sedan är jag ju också som många andra här i en skapande process där min serie tar all min lediga tid (lite av det övriga också, men säg inget till min chef).
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Hur mycket läser du?

Inlägg av Magnus »

Jag svarade hur mycket serier eller om serier(nätet/böcker) jag läser.
Det blir 11-20 timmar för min del.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Hur mycket läser du?

Inlägg av Agentum »

Väldigt mycket, men periodiskt, mer än jag ser på TV eller film tex.

Ofta är jag nog upp i närmare max på skalan här.

Men ibland så bar lägger jag av nästan helt och gör nåt annat.
Nu emnade jag då allt jag läser både serier och annan läsning.

Nej, jag har ingen familj osv vilket givetvis gör att det ökar en del i möjlighet att genomföra.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Re: Hur mycket läser du?

Inlägg av Bufkin »

Jag svarade bara för serier 11-20h.. får jag räkna allt annat som böcker/tidningar(utanför arbetstid) så blir det nog 21-30... räknar jag in tid som jag läser på forum och internetläsande så skulle jag bara må dåligt så jag vill inte veta.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Hur mycket läser du?

Inlägg av germund »

Om jag inte räknar in läsningen på jobbet (vilket ju också är serier för min del) hamnar jag bara på runt en timme om dagen, kanske lite mer i genomsnitt. Antalet lästimmar sjönk avsevärt när jag blev pappa och jag tror knappast det kommer att öka markant förrän lilltjejen blir äldre. Just nu plöjer jag dessutom en del album på tyska och med tanke på hur skrämmande usel min tyska är, trots fem års skoltyska för 20 år sedan, blir det inte så många sidor om dagen.
Skriv svar