Varför tecknar du?

Här kan du skapa omröstningar. Är Kalle Anka starkare än Fantomen?

Varför tecknar du?

jag vet inte
0
Inga röster
Det råkar bara bli så när jag får en penna i handen
5
21%
För att se om jag idag kan dra den magiska linjen.
5
21%
För min egen skull bara. Världen är inte mogen att se min konst
1
4%
Jag brukar visa det bästa jag gjort för min familj och mina vänner
0
Inga röster
Jag ritar inte jag skapar
2
8%
För att bearbeta mina innersta känslor
1
4%
För att få utlopp för energin som bubblar inom mig
6
25%
För att få bekräftelse
1
4%
För pengarnas skull
3
13%
 
Antal röster: 24

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Varför tecknar du?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Cadial skrev:Ar du medveten om vilken cool-faktor detta ar; "nar jag drev rockklubbar"? Sveriges The Marquee! Hur lat det nar det var pa topp, vilka klubbar?

OT.

I tur och ordning Stuttgart Avantgarde, The Frozen Bourbon Slam Bang Bar (med egna drinken "Frozen Bourbon"*), Club Sandwich (med mackan med samma namn förstås), spelade även på andra klubbar som inte var mina egna så att säga, Machine, Plektrum och Blitz. Kan knappast säga att det var i nivå med Marquee men det hade sina fördelar och charm.

* Frozen Bourbon
4 cl Jim Beam
4 cl Citronjuice
Skakad med krossad is och serverad "on the rocks". Slut OT.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Varför tecknar du?

Inlägg av Cadial »

Jag fann det omojligt att googla fram klubbarna; har Kate Moss varit dar? [:o)]
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Varför tecknar du?

Inlägg av Labrador Road 26 »

OT.

Det tror jag knappast, möjligen var någon/några från Mobile Homes på Stuttgart Avantgarde i övrigt troligen inga direkta kändisar.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mobile_Homes
http://www.youtube.com/watch?v=rvqYkN-PoIk

I alla fall en gång var Ylva Maria Thompson på Blitz för hon skickade hem en TV1000 T-shirt till mig senare.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ylva_Maria_Thompson

The Frozen Bourbon Slam Bang Bar (som i Expressen beskrevs: Stockholms längsta klubbnamn satsar på raggarmusik och billig bärs) och Plektrum var via Tritnaha/Frihetsfronten så troligen var både Mats Hinze (på TFBSBB vet jag att han var det för det var han som fixade lokalen åt mig) och Christian Gergils i kulisserna på ett eller annat sätt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tritnaha
http://sv.wikipedia.org/wiki/Frihetsfronten
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mats_Hinze
http://sv.wikipedia.org/wiki/Christian_Gergils

Stuttgart Avantgarde sponsrades av något galleri i Gamla Stan som jag glömt namnet på. The Frozen Bourbon Slam Bang Bar fick lite sponsring av Vinyl 107 (som på den tiden fortfarande bara körde gammal musik), den och Club Sandwich fick också intervjuer på Radio Stockholm. Egentligen är det inte svårare än att prata med vilken restaurang som helst som inte har någon klubbverksamhet på aktuella tider, lägga fram upplägget för dem och sedan köra. Alla ställen jag var i kontakt med var intresserad av allt som kunde locka fler gäster. Majoriteten av de här klubbarna var innan internet etablerats ordentligt så det var via andra kanaler man gick på den tiden. Ingen av dessa var riktade till eller för kändisar utan enbart för att jag saknade ställen i samma stil att själv besöka. Skulle jag få för mig att dra igång ytterligare, vilket inte är särskilt troligt, skulle nog inriktningen bli ska den här gången.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ska
http://www.youtube.com/watch?v=9pnzSxnsNI8
Slut OT.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Varför tecknar du?

Inlägg av Peral »

Nu vill jag dra linjer som Yves Chaland skulle ha gillat! Men serier är också mitt favorit bl.a. sätten att berätta en historia. Det har varit sedan jag i unga år introducerades till Tarzan och Tintin!
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Varför tecknar du?

Inlägg av larsa66 »

Jag fick en vision av en skön fest i serieforums regi där LR26 är DJ och bartender, som extranummer tar cadial fram gitarren knäpper fram "stairway to heaven".
Vid superhjälteborden har moderatorerna fullt sjå att övertyga forumiterna att hålla sig till ämnet...eller så är det just moderatorerna som avviker mest.
Framåt småtimmarna spårar det hela ur till en politisk diskussion som skulle få sverigedemokraternas "järnrörshistoria" att blekna... Men allt bryts med att agentum föreslår att vi röker fredspipa och snackar serier istället.

Fixar ni en sån kväll kommer jag till Stockholm :)

Nåväl tillbaka till ämnet. Det är starkt att säga att det är för att få bekräftelse... Det finns nog där för mig också...även om jag inte törs säga det direkt. Vem är man i denna värld egentligen. Det handlar ju inte om att göra "whatever". Det är ju redan bekräftat att talangen finns där...men hur långt räcker den egentligen, hur många uppskattar den. Räcker det med en klapp på axeln ett nickande bifall eller vill man att bilden ska etsa sig fast i näthinnan hos mottagaren, att den ska beröra dom djupaste rummen som finns i en människas själ?

Det finns skapare som gjort det hos dig. och hos mig. Kan du göra det? Ja, där är svaret på frågan. Om min serie kan beröra människor bara en 100-del av det dom bästa serierna berört mig....då är jag nöjd. Då fortsätter jag.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Varför tecknar du?

Inlägg av Labrador Road 26 »

larsa66 skrev:Jag fick en vision av en skön fest i serieforums regi där LR26 är DJ...

Försökte faktiskt få till något i den stilen, utan "jockande" på restaurang 91:an för några år sedan men intresset från övriga forumiter var svalt, minst sagt.
http://www.serieforum.se/phpbb3/viewtop ... =21&t=3134
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Varför tecknar du?

Inlägg av Peral »

Får jag bara tillräcklig förvarning skulle jag inte missa ett sådant evenemang! Det är alltid kul att träffa forumiter.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Varför tecknar du?

Inlägg av larsa66 »

Labrador Road 26 skrev:
larsa66 skrev:Jag fick en vision av en skön fest i serieforums regi där LR26 är DJ...

Försökte faktiskt få till något i den stilen, utan "jockande" på restaurang 91:an för några år sedan men intresset från övriga forumiter var svalt, minst sagt.
viewtopic.php?f=21&t=3134
Peral skrev:Får jag bara tillräcklig förvarning skulle jag inte missa ett sådant evenemang! Det är alltid kul att träffa forumiter.

Samma här... ge inte upp så lätt, LR26 ;) Även på den gamla tråden fanns ju ett visst intresse som höll i sig flera år efter du lagt ut det. Det är nog bara att hitta av rätt tid
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Varför tecknar du?

Inlägg av Cadial »

larsa66 skrev:Jag fick en vision av en skön fest i serieforums regi där LR26 är DJ och bartender, som extranummer tar cadial fram gitarren knäpper fram "stairway to heaven".
Vid superhjälteborden har moderatorerna fullt sjå att övertyga forumiterna att hålla sig till ämnet...eller så är det just moderatorerna som avviker mest.
Framåt småtimmarna spårar det hela ur till en politisk diskussion som skulle få sverigedemokraternas "järnrörshistoria" att blekna... Men allt bryts med att agentum föreslår att vi röker fredspipa och snackar serier istället.

Fixar ni en sån kväll kommer jag till Stockholm :)


Later kul! Om jag nagon gang dyker upp pa ett Serieforumsparty lovar jag att trotta ut alla med Stairway to Heaven, Nothing else matters och andra rockhojdare i de definitiva unplugged-versionerna.
Pa tal om bekraftelse; sa far man mer av den varan om man spelar rock an klassiskt eller flamenco.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Varför tecknar du?

Inlägg av Isegrim »

Man kan säga att det finns två personer, de som strävar efter att nå gemenskap, vill kommunicera skapar för att de vill uttrycka en åsikt, att värdera andra som lika värda; och de som tror att allt handlar om dem själva.
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Varför tecknar du?

Inlägg av larsa66 »

kloka ord, Isegrim men sedan finns ju även aspekten hur vi uppfattar/missuppfattar kommunikationen.

Det var trevligt att liknelsen med musik kom in. Jag har ju själv spelat i ett coverband och även trubadurat lite.

Men det är lustigt hur människor uppfattar den rollen. Min avsikt med spelandet är just att kommunicera...att bjuda in till deltagande i musiken som jag då har möjlighet att förstärka med mitt instrument.

I dessa "idoltider" finns det många som tror att trubaduren bara vill glänsa. Blir det för många av den sorten bland åhörarna rasar det ihop för mig för mig den kvällen.

Sista gångerna gjorde jag iordning ett eget sånghäfte med dom låtar jag tyckte skulle passa som allsång och det fungerade riktigt bra. då kände alla att det var dom själva det handlade om också, om det skulle bli bra.

Jag känner att tendenserna kan bli snarlika i serieskapandet också, men kanske är det bara för att jag inte visat det tillräckligt tydligt att det är en kommunikation det handlar om.

Cadial> Det var länge sedan jag hörde klassisk musik på gitarr...Det är väldigt vackert. Du har inte lagt ut nåt på you-tube? Flamenco däremot, tror jag blir för stressigt för min smak :)
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Varför tecknar du?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Isegrim skrev:...och de som tror att allt handlar om dem själva.

OT igen sorry.

Precis vad jag också tänkte gällande Club Sandwich, där spelade jag endast det folk önskade, och uppmanade alla komma fram och säga vad de ville höra. En levande jukebox så att säga, för jag var så trött på dj's som bara valde vad de själva tyckte var coolt. Det gav en synnerligen intressant mix, Edith Piaf avlöste AC/DC för att följas av Elvis eller något helt annat. Jag bara ordnade lokalen och så de hade något att dricka/äta, i övrigt fick det bli vad besökarna önskade. Slut OT.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Varför tecknar du?

Inlägg av Peral »

Serier, musik och umgänge låter som en perfekt kombination! Plus mat, glöm aldrig god mat!
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Varför tecknar du?

Inlägg av Isegrim »

larsa66 skrev:kloka ord, Isegrim men sedan finns ju även aspekten hur vi uppfattar/missuppfattar kommunikationen.


Det är ju just det där med kommunikation, man behöver ju inte vara bra på att kommunicera även om det är vad man främst eftersträvar.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Varför tecknar du?

Inlägg av RioGrande »

Kul --- förstås! --- om någon gillar en serie man gjort. Men det räcker gott för mig att själv vara nöjd med den. /// Har ni förresten varit med om att läsare (eller betraktare av enskilda teckningar) gillar FEL saker? Det man själv är mest nöjd med tycker de att man ska ta bort, "för då skulle serien/bilden bli mycket bättre". Och sedan gillar de istället något man bara slängt dit som dekoration.

De är inte intresserade av att ta del av konst, de vill se en apa göra konster på en marknadsplats... [:(] Ibland blir man mörkrädd.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Varför tecknar du?

Inlägg av APenny4YourThoughts »

RioGrande skrev:De är inte intresserade av att ta del av konst, de vill se en apa göra konster på en marknadsplats... [:(] Ibland blir man mörkrädd.


Och som konstnär/tecknare får man ibland ställa in sig på "hur länge?" om kunden/betraktaren säger "hoppa". I den bästa av världar står konsten helt fritt från verklighetens bojor (mat på bordet och annat tråkigt), men oftast får andra saker än den egna kreativiteten styra tecknandet. Det är en balansgång.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Varför tecknar du?

Inlägg av Isegrim »

Samtidigt, är det inte konstens uppgift att tillfredsställa på beställning. Kunden är sekundär.
Jobbar man med beställningsverk, hamnar man på andra sidan staketet. Men, det är inte så att det är sämre att göra beställningsverk.
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Varför tecknar du?

Inlägg av RioGrande »

Apan kan ha fantastiskt roligt medan den lär sig konsterna (cykla, jonglera, stå på huvudet), men när den gör det för 1008:e gången för en näve småmynt eller några kolor... då är det lite mer tveksamt...

Ändå vill folk bara höra de gamla låtarna när ett gammalt band uppträder. Alla bara "Iron Man"! och "Paranoid"! när Ozzy går upp, fastän han just skrivit några riktigt feta nya låtar. "Goyluytt Gurl" + "Navigation fuck sigh sign" + "Riding with Camilla" ...
Det finns ingen respekt eller förståelse för fritt skapande (det lekande och lustfyllda i skapandet)... "De ska lida och jobba som alla andra"
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Varför tecknar du?

Inlägg av tfels »

Jag tror att detta med bekräftelsebehov finns hos alla människor och att det är en drivkraft i nästan allt man gör som inte har med överlevnad att göra. Men på ett mer omedvetet plan. Sedan bör det inte vara avgörande eller ledande på ett medvetet plan när man skapar. Möjligtvis vill man få bekräftat om man är på rätt eller fel väg i processen.

Isegrim:
"Man kan säga att det finns två personer, de som strävar efter att nå gemenskap, vill kommunicera skapar för att de vill uttrycka en åsikt, att värdera andra som lika värda; och de som tror att allt handlar om dem själva."
Kom just på att du nog talar om de goda och de onda. Lite kul på nåt sätt.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Varför tecknar du?

Inlägg av Labrador Road 26 »

tfels skrev:Kom just på att du nog talar om de goda och de onda. Lite kul på nåt sätt.

Skulle snarare säga introverta kontra extroverta. De som trivs och uppskattar gemenskap och de som hellre trivs för sig själva. I respektive E i Myers-Briggs Type Indicator, vilket inte har något som helst med gott eller ont att göra.
http://en.wikipedia.org/wiki/Myers-Brig ... ator#E.2FI
http://www.youtube.com/watch?v=BfZatw7B5_I

Gällande bekräftelse från andra, som är viktigt för alla skulle jag säga att det är än viktigare för extroverta. Syns man inte så är man inte gäller mer för dem än för introverta som klarar ensamhet bättre, till och med föredrar det.
Isegrim skrev:Kunden är sekundär.

Om det man gör ska betalas av andra skulle jag säga att kunden är det primära. Inser man inte det kommer man aldrig kunna bli framgångsrik med innebörden sälja mycket av det man skapat. För mig låter det snarast som ett förakt för att andra faktiskt kan tänkas vara intresserad av det som just jag har skapat. Skriver eller tecknar man för skrivbordslådan alternativt papperskorgen ja då har kunden ingen relevans men om man över huvud taget överväger att sälja det skapade är kunden högst relevant.
Senast redigerad av 1 Labrador Road 26, redigerad totalt 0 gånger.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Skriv svar