Forumets tekniska status?!

Frågor om funktioner och/eller felrapporter postas här.
Kategoriregler
Kontakta Serieforum.se genom att posta ett inlägg i detta delforum, eller genom att skicka e-post till info@serieforum.se.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Forumets tekniska status?!

Inlägg av Coppas »

Tycker det varit ovanligt mycket tekniskt strul med forumet de senaste 2-3 månaderna.

Oavsett webbläsare (Explorer, Chrome, Firefox, Safari) så har det ibland inte gått att komma in alls, ibland tagit så lång tid för servern att svara så time-out inträffat eller segt med att öppna sidor, förhandsgranska, skicka inlägg mm. i största allmänhet.

Ibland hänvisas det till att sidan inte är säker osv. Känns lite som sidan håller på att klappa ihop. Är det någon som vet hur forumet ”mår” rent tekniskt?
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Forumets tekniska status?!

Inlägg av Wakuran »

Mjukvaran är ju egentligen utdaterad, så det behöver göras en ordentlig uppdatering. Tyvärr är jag inte så datorteknisk själv, och av olika anledningar har det inte tagits itu med, som det egentligen borde.

/Admin
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Forumets tekniska status?!

Inlägg av Coppas »

Gissade att det var ungefär så det låg till.

Har sedan lite dålig koll på vilka det är som leder forumet, men Ellingen och UlfK är ju listade under gruppen "Ledningen" så jag utgår från att de har en mera överordnad roll. Kollade snabbt deras medlemsuppgifter/status och UlfK var tydligen inne på forumet den 8/12 medan Ellingen senast var här den 19/11. Får därmed en känsla av att inte heller ledningen är så aktiv längre... eller finns det andra som övertagit deras roller?

Undrar då om du vet ifall det ändå finns någon plan för att korrigera detta eller är forumet predestinerat att självdö när tekniken helt ger upp? Personligen skulle jag tycka det är trist då jag inte gillar att diskutera på FB osv. och serierelaterade forum har vi inte många om man säger så.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Forumets tekniska status?!

Inlägg av Wakuran »

Coppas skrev:Gissade att det var ungefär så det låg till.

Har sedan lite dålig koll på vilka det är som leder forumet, men Ellingen och UlfK är ju listade under gruppen "Ledningen" så jag utgår från att de har en mera överordnad roll. Kollade snabbt deras medlemsuppgifter/status och UlfK var tydligen inne på forumet den 8/12 medan Ellingen senast var här den 19/11. Får därmed en känsla av att inte heller ledningen är så aktiv längre... eller finns det andra som övertagit deras roller?

Undrar då om du vet ifall det ändå finns någon plan för att korrigera detta eller är forumet predestinerat att självdö när tekniken helt ger upp? Personligen skulle jag tycka det är trist då jag inte gillar att diskutera på FB osv. och serierelaterade forum har vi inte många om man säger så.

Jag har haft litet kontakt med Ellingen och UlfK på mailen, men skulle väl inte säga att någon av dem har en särskilt aktiv roll längre, vad jag har märkt...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Forumets tekniska status?!

Inlägg av Coppas »

På förstasidan för Serieforum.se så står det bara "Serieforum.se är inte knutet till någon förening, stiftelse eller organisation." Frågan är då vem som äger/driver forumet och betala för domänen?

Med tanke just tekniken, samt på att ingen annan verkar ha kommenterat denna tråd, så känns det onekligen lite som forumet ifråga håller på att somna in för gott tråkigt nog.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Forumets tekniska status?!

Inlägg av Rufus »

Coppas skrev:Gissade att det var ungefär så det låg till.

Har sedan lite dålig koll på vilka det är som leder forumet, men Ellingen och UlfK är ju listade under gruppen "Ledningen" så jag utgår från att de har en mera överordnad roll. Kollade snabbt deras medlemsuppgifter/status och UlfK var tydligen inne på forumet den 8/12 medan Ellingen senast var här den 19/11. Får därmed en känsla av att inte heller ledningen är så aktiv längre... eller finns det andra som övertagit deras roller?

Undrar då om du vet ifall det ändå finns någon plan för att korrigera detta eller är forumet predestinerat att självdö när tekniken helt ger upp? Personligen skulle jag tycka det är trist då jag inte gillar att diskutera på FB osv. och serierelaterade forum har vi inte många om man säger så.


Vi blir färre och färre känns det som, men vi är i alla fall några få tappra som håller igång det och försöker att göra det bästa av situationen. Förhoppningsvis kommer de tekniska problemen att lösas. Du skriver "FB". Menar du Facebook eller Flashback? Oavsett vilket så håller jag med. Även jag föredrar att diskutera serier här istället för på något av de två FB-ställena.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Forumets tekniska status?!

Inlägg av K-E Lindkvist »

Tyvärr är det numera så att forum i mindre språkområden för exklusiva intressen för en tynande tillvaro på grund av att det är så enkelt att starta en facebookgrupp och posta i denna. Att seriebranschen i Sverige (alla kategorier från kreatörer och förläggare via aktiva samlare och läsare till mera tillfälliga intressenter) likt forna tiders bokstavsvänster gärna delar på sig i vredesmod på grund av äkta eller inbillade oförrätter och oförenliga åsikter gör inte situationen bättre.

Det enda någorlunda heltäckande och inkluderande forum som funnits var Seriefrämjandets, men när det imploderade och spammades sönder av någon från ett grannland i söder kunde aldrig deltagarna enas om vart man skulle söka sig istället. Komikas försök dog snabbt ut, Serieforum anses i vissa kretsar för elakt (och inte tillräckligt pretentiöst) och Flashback skall nog inte betraktas som ett seriöst alternativ.

På Facebook finns numera bland annat Seriefrämjandets Tankebubbla, Nätverk för serieskapare (både öppen och sluten), Rio Grandes Epix-grupp och Forum för seriefolk (som startades efter en schism i Nätverk för serieskapare). Det säger sig självt att det blir väldigt splittrat med denna struktur, men kan man inte hålla sams är det där vi hamnar.

I likhet med Coppas vill jag inte diskutera på Facebook då jag tycker att nackdelarna överväger. Sökbarheten kan inte mäta sig med ett forum vilket gör att viktiga inlägg försvinner. Det är svårt att hänvisa till tidigare diskussioner och vissa ämnen tenderar att ideligen återkomma vilket inte främjar diskussionen. Kort sagt är Facebook bra till vissa saker, men inte till forumdiskussioner.

(Coppas känner säkert igen situationen från järnvägsbranschen som hade en liknande utveckling med tre [!] järnvägsforum utöver Postvagnen [Svenskt MJ-forum, Stinsen & Mötesspåret] när det var som värst.)

Om nuvarande administratörer inte själva besitter rätt kompetens för att utföra mjukvarubytet finns ju alltid möjligheten att:
-Vädja till forumet att medlemmar med dessa kunskaper ger sig till känna och är behjälpliga.
-Kolla med webbhotellet där forumet finns vad kostnaden skulle bli om de hjälper till med uppgraderingen och ordna en insamling bland forumiterna. Det finns säkert fler än jag som skulle vilja ge ett ekonomiskt bidrag för att forumet skall överleva.
Men om det blir som Rufus skriver i sista stycket och de tekniska problemen ändå kommer att lösas är det ju ännu bättre.

Jag skulle definitivt sakna forumet om det försvann.

(Staffan Dahlberg diskuterade forumproblematiken mer ingående i ett inlägg på Staffars Seriers blogg 2013.)
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Forumets tekniska status?!

Inlägg av Rufus »

K-E Lindkvist skrev:Tyvärr är det numera så att forum i mindre språkområden för exklusiva intressen för en tynande tillvaro på grund av att det är så enkelt att starta en facebookgrupp och posta i denna. Att seriebranschen i Sverige (alla kategorier från kreatörer och förläggare via aktiva samlare och läsare till mera tillfälliga intressenter) likt forna tiders bokstavsvänster gärna delar på sig i vredesmod på grund av äkta eller inbillade oförrätter och oförenliga åsikter gör inte situationen bättre.

Det enda någorlunda heltäckande och inkluderande forum som funnits var Seriefrämjandets, men när det imploderade och spammades sönder av någon från ett grannland i söder kunde aldrig deltagarna enas om vart man skulle söka sig istället. Komikas försök dog snabbt ut, Serieforum anses i vissa kretsar för elakt (och inte tillräckligt pretentiöst) och Flashback skall nog inte betraktas som ett seriöst alternativ.

På Facebook finns numera bland annat Seriefrämjandets Tankebubbla, Nätverk för serieskapare (både öppen och sluten), Rio Grandes Epix-grupp och Forum för seriefolk (som startades efter en schism i Nätverk för serieskapare). Det säger sig självt att det blir väldigt splittrat med denna struktur, men kan man inte hålla sams är det där vi hamnar.

I likhet med Coppas vill jag inte diskutera på Facebook då jag tycker att nackdelarna överväger. Sökbarheten kan inte mäta sig med ett forum vilket gör att viktiga inlägg försvinner. Det är svårt att hänvisa till tidigare diskussioner och vissa ämnen tenderar att ideligen återkomma vilket inte främjar diskussionen. Kort sagt är Facebook bra till vissa saker, men inte till forumdiskussioner.

(Coppas känner säkert igen situationen från järnvägsbranschen som hade en liknande utveckling med tre [!] järnvägsforum utöver Postvagnen [Svenskt MJ-forum, Stinsen & Mötesspåret] när det var som värst.)

Om nuvarande administratörer inte själva besitter rätt kompetens för att utföra mjukvarubytet finns ju alltid möjligheten att:
-Vädja till forumet att medlemmar med dessa kunskaper ger sig till känna och är behjälpliga.
-Kolla med webbhotellet där forumet finns vad kostnaden skulle bli om de hjälper till med uppgraderingen och ordna en insamling bland forumiterna. Det finns säkert fler än jag som skulle vilja ge ett ekonomiskt bidrag för att forumet skall överleva.
Men om det blir som Rufus skriver i sista stycket och de tekniska problemen ändå kommer att lösas är det ju ännu bättre.

Jag skulle definitivt sakna forumet om det försvann.

(Staffan Dahlberg diskuterade forumproblematiken mer ingående i ett inlägg på Staffars Seriers blogg 2013.)


Jag håller med dig.

Försök görs att få tag på någon som kan lösa de tekniska bitarna. Nu är det inte jag som håller i det där, men om någon här kan och vill hjälpa till med det, så går det naturligtvis bra att kontakta oss.

Förövrigt när det gäller just Facebook, så tycker jag att det är ganska uselt som alternativ till diskussionsforum, så jag är inte med i någon av seriegrupperna, men jag är med i några andra intressegrupper. Gamla inlägg dränks i allt annat, och sånt som skrevs för en vecka sedan brukar vara helt bortglömt, och refererar man till nåt sånt så förstår folk inte vad man menar, och det blir eviga återupprepningar av sånt som redan har diskuterats tidigare. Däremot är Facebook alldeles utmärkt till mycket annat såsom t.ex. visa bilder och annat kul, lokala köp- och säljgrupper och dyl och att hålla kontakten med nära och kära. Just mina serievänner brukar jag undvika att "adda" på Facebook, eftersom jag vill umgås med er här, via mejl eller IRL istället.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Forumets tekniska status?!

Inlägg av smorkin »

Ett ställe som skulle kunna vara ett alternativ är Reddit, med en funktionalitet som ligger typ mittemellan ett forum och Facebook, och som är populärt för allt möjligt.
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Forumets tekniska status?!

Inlägg av MAD »

Jag håller helt med om att forum är klart bättre än andra varianter av de anledningar som redan tagits upp. Jag tror att skapa en undergrupp på Sweddit skulle kunna fungera men känslan kommer inte vara densamma som här...

Det jag funderar på angående forumet, hur är upplägget med mjukvaran? Betalar vi för ett webhotell och sen har vi lagt upp egen mjukvara eller är det webhotellet som står för mjukvaran?
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Forumets tekniska status?!

Inlägg av Rufus »

K-E Lindkvist skrev:
(Staffan Dahlberg diskuterade forumproblematiken mer ingående i ett inlägg på Staffars Seriers blogg 2013.)


Nu har jag även hunnit med att läsa den länkade artikeln, och det var absolut intressant information. Inte minst med tanke på att Serieforum nämns och kritiseras. Absolut kan Serieforum kritiseras för vissa saker med all rätt, men att det kallas för trollforum, kände jag inte alls till, och det håller jag inte alls med om naturligtvis. Men jag tar personligen åt mig av kritiken, eftersom jag har hängt här i många år, är moderator och jag tycker att serier var bättre förr (med vissa undantag förstås).

Men sen ska man komma ihåg att Serieforum blir vad man själv är med och gör det till. Jag kan inte vurma för serier som jag själv inte gillar. Det måste dom som gillar dom, göra i så fall.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Forumets tekniska status?!

Inlägg av Wakuran »

K-E Lindkvist skrev:Om nuvarande administratörer inte själva besitter rätt kompetens för att utföra mjukvarubytet finns ju alltid möjligheten att:
-Vädja till forumet att medlemmar med dessa kunskaper ger sig till känna och är behjälpliga.
-Kolla med webbhotellet där forumet finns vad kostnaden skulle bli om de hjälper till med uppgraderingen och ordna en insamling bland forumiterna. Det finns säkert fler än jag som skulle vilja ge ett ekonomiskt bidrag för att forumet skall överleva.
Men om det blir som Rufus skriver i sista stycket och de tekniska problemen ändå kommer att lösas är det ju ännu bättre.

Det här är nog det största problemet. Brist på tid och teknisk kompetens känns som ett större hinder för uppdatering än själva ekonomin.
K-E Lindkvist skrev:Jag skulle definitivt sakna forumet om det försvann.

Jo, jag med.
smorkin skrev:Ett ställe som skulle kunna vara ett alternativ är Reddit, med en funktionalitet som ligger typ mittemellan ett forum och Facebook, och som är populärt för allt möjligt.

Mitt intryck av Reddit är att även det är svårövergripbart och splittrat. Men du tycker att det fungerar?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Forumets tekniska status?!

Inlägg av Wakuran »

MAD skrev:Det jag funderar på angående forumet, hur är upplägget med mjukvaran? Betalar vi för ett webhotell och sen har vi lagt upp egen mjukvara eller är det webhotellet som står för mjukvaran?

Ulf Käck hälsar via mailen:
Ulf Käck skrev:Om ni inte gjort något på sistone betalar ni för ett webhotell på vilket vi en gång i tiden själva installerade forummjukvaran phpBB.

FSData, webhotellet, hade på den tiden god support (dock inte på phpBB), men blev för några år sen uppköpta av någon storspelare jag inte kommer ihåg namnet på, och jag har fått intrycket från vad som står i tidningarna att kvalitén inte är vad den var. Jag har dessvärre ingen insyn i webbvärlden nuförtiden, och kan inte rekommendera något bättre, eller ens något annat. Sorry. :-(

Hälsar
//UlfK
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Forumets tekniska status?!

Inlägg av Agentum »

Visst är serier inom mindre språkområden dömda att vara små.

Men inom just intresset serier har jag stött på flest personer som förstör för andra eller som förföljer vissa, gubben i lådan inlägg osv.

Ok det tyder kanske på at Autistiska problem är vanligt bland de mer intresserade då de ändå tar sig tid att gör vad de gjort, ibland har det väl iofs varit fråga om tjafs mellan olika storsäljare tex.

Det önskas väl ofta tat det ska var dött, och enbart vissa ska skriva, men kommer DE göra det i längden om inte några andra är med alls?
Att fler läser vet vi ju men om de folk gillar inte heller gör inlägg finns inget att läsa.

Folk kanske hänger på amerikanska forum, men då missar de ju Europa kan jag säga, jag har tröttnat på det iaf och bryr mig inte längre, det hela är överblåst lika fort som nån nämnt det där borta.
Jag menar absolut inte att de alla är idioter de är väl som vi men bara många fler pga hur många som bor i USA och även då de som använder engelska utifrån.

Jag tycker som sagt dock att jag inte får ut särskilt mycket av det, jag föredrar en svensk som recenserar nånting, vi tenderar att var hyfsat obundna av nånting sen länge, det finns inte ens tokiga Marvelfans längre tror jag.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Forumets tekniska status?!

Inlägg av smorkin »

Wakuran skrev:
smorkin skrev:Ett ställe som skulle kunna vara ett alternativ är Reddit, med en funktionalitet som ligger typ mittemellan ett forum och Facebook, och som är populärt för allt möjligt.

Mitt intryck av Reddit är att även det är svårövergripbart och splittrat. Men du tycker att det fungerar?

Jag föredrar personligen definitivt ett forum som det här, men forum överlag har tappat så mycket i popularitet att det är svårt för eventuellt serieintresserade (t ex) att hitta dem. De forum som verkar överleva och dra till sig användare är de bredare forumen, dvs de som handlar om vsh och där det sen finns möjlighet att göra underavdelningar för specialintressen, som Reddit. Jag tycker att Reddit fungerar helt ok, men med ett stort OBS för att det finns ohyggligt mycket saker där, inklusive skräp och riktigt hemska saker också...
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Wildis90
Very Good
Inlägg: 175
Blev medlem: lör 20 jun 2020, 13:10

Re: Forumets tekniska status?!

Inlägg av Wildis90 »

smorkin skrev:Jag föredrar personligen definitivt ett forum som det här, men forum överlag har tappat så mycket i popularitet att det är svårt för eventuellt serieintresserade (t ex) att hitta dem.


Jag har inte varit medlem på forumet så länge, men jag tycker verkligen om det här forumet. Men det är precis som du säger, det är lite svårt att hitta hur man blir medlem eftersom ”skapa konto” inte fungerar. Jag är inte så teknisk men det kanske skulle kunna gå att lägga en mailadress på startsidan av Serieforum.se , dit man kan skicka ett meddelande om man vill bli medlem. Dock kommer det ju finnas botar etc... [B)]

Jag tror att det kan finnas någon någonstans som vill vara medlem, men inte vet hur man gör...

Med vänlig hälsning, Wildis90 :)
”Jag ska bli tuffare än de tuffa och smartare än de smarta, och tjäna mina pengar på ett hederligt sätt”
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Forumets tekniska status?!

Inlägg av Wakuran »

Wildis90 skrev:Jag har inte varit medlem på forumet så länge, men jag tycker verkligen om det här forumet. Men det är precis som du säger, det är lite svårt att hitta hur man blir medlem eftersom ”skapa konto” inte fungerar. Jag är inte så teknisk men det kanske skulle kunna gå att lägga en mailadress på startsidan av Serieforum.se , dit man kan skicka ett meddelande om man vill bli medlem. Dock kommer det ju finnas botar etc... [B)]

Jag tror att det kan finnas någon någonstans som vill vara medlem, men inte vet hur man gör...

Med vänlig hälsning, Wildis90 :)

Jo, jag har funderat på det. [B)] /Admin
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Forumets tekniska status?!

Inlägg av Agentum »

Forum över lag har tappat i Sverige men det är inte Facebook som tagit det heller, visst en spridning finns ditåt men inte sällan i nya grupper eftersom som rätt snart sommar in och nån konskap går inte att söka då bara det som just har diskuterat nyligen ligger i topp.

Jag vet inte riktigt varför det är så här om intresseområdena som frodades hyfsat som forum helt enkelt inte hittar nya som jag lägger intresse nog på de sakerna som ofta kan vara mer klassiska äldre intressen utan inblandning av ny datorteknik tex.
Dessutom kan mycket idag googlade men måste inte fråga nån.

I var fall är detta inget ovanligt läge, men oftast brukar fler av äldre finnas kvar, de som inte så lätt faller bort från hobbyn, här finns ju inte dessa heller längre som förr.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Forumets tekniska status?!

Inlägg av Wakuran »

Det känns som de flesta ersättare är så hoppiga och tillfälliga, med bara gimmickar och de nyaste inläggen som märks, som Instagram och TikTok och allt vad det heter...

...men det kan ju också vara jag som är en butter gammal gubbe...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Forumets tekniska status?!

Inlägg av Agentum »

jo troligen jag med, jag vill hellre samla intresset.
Inte för att jag kan det, men det är så jag tänker.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar