Lösenord

Frågor om funktioner och/eller felrapporter postas här.
Kategoriregler
Kontakta Serieforum.se genom att posta ett inlägg i detta delforum, eller genom att skicka e-post till info@serieforum.se.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Lösenord

Inlägg av Ingemar »

Är det verkligen nödvändigt att kräva krångliga lösenord? Jag försökte ändra lösen till mitt vanliga, men det dög inte. Jag kan inte hålla reda på olika lösenord för alla sidor jag går in på. Jag kan så klart sätta lösen till Ndj78"6hj(&thj eller nåt sånt, men inte katten kommer jag ihåg det.
Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine
Inlägg: 1163
Blev medlem: sön 08 jan 2006, 17:00
Ort: Wallis and Futuna Islands

Re: Lösenord

Inlägg av impeesa »

Lösningen heter post-it-lappar runt skärmen... [:D] Många lösenord blir det.
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Lösenord

Inlägg av Mithroth »

Välj alternativet att förbli inloggad så slipper du skriva i lösenordet varje gång du besöker sidan. Annars med lösenord som kräver både bokstäver och siffror brukar jag köra mitt vanligaste lösenord och sen lägga till något enkelt nummer som födelsedag, -år eller liknande.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Lösenord

Inlägg av UlfK »

Ingemar skrev:Är det verkligen nödvändigt att kräva krångliga lösenord? Jag försökte ändra lösen till mitt vanliga, men det dög inte. Jag kan inte hålla reda på olika lösenord för alla sidor jag går in på. Jag kan så klart sätta lösen till Ndj78"6hj(&thj eller nåt sånt, men inte katten kommer jag ihåg det.


Själv har jag gett upp för länge sen och använder ett lösenordshanteringsprogram, 1Password. Finns bara till Mac, dessvärre. Det finns en hel del olika till Windows, jag har använt PINs, men det utvecklas inte längre. KeePass tror jag är bra. Har folk bra förslag på bättre program får ni hemskt gärna posta dem här.

På den direkt frågan, är det verkligen nödvändigt att kräva krångliga lösenord?, vill jag svara "JA". Ju mer man lägger av sitt offentliga liv på Internet, desto mindre vill man att det skall vara enkelt att bryta sig in. Analogin är att man inte vill kunna låsa upp både sitt hem, sin bil, sin cykel och sitt jobb med en glasspinne.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Lösenord

Inlägg av Wakuran »

Man kan ju skriva upp lösenord i något block eller så, också. Jobbigt om någon skulle hitta blocket, bara, men förhoppningsvis är det väl inget man bär runt på stan.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Re: Lösenord

Inlägg av Ingemar »

Klart man skall ha ett bra lås på huset och bilen, men cykeln måste inte ha riktigt samma säkerhet, och jag behöver inte dubbla sjutillhållarlås på trädgårdsskjulet. Och jag vill inte ha olika nycklar till alla lås. Jag har en bra och hyfsat säker nyckel (dvs lösenord) som jag har till de flesta fora jag är på, men det godkänns inte längre.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Lösenord

Inlägg av UlfK »

Ingemar skrev:Klart man skall ha ett bra lås på huset och bilen, men cykeln måste inte ha riktigt samma säkerhet, och jag behöver inte dubbla sjutillhållarlås på trädgårdsskjulet. Och jag vill inte ha olika nycklar till alla lås. Jag har en bra och hyfsat säker nyckel (dvs lösenord) som jag har till de flesta fora jag är på, men det godkänns inte längre.


Nu är det en svag metafor, men jag tror man måste finna sig i att ha olika nycklar till hemmet och bilen.

Våra lösenordskrav är:
minst sex tecken (men det går att ha upp till ett hundra)
lösenordet måste innehålla:
minst en liten bokstav
minst en stor bokstav
minst en siffra

Med andra ord kan man inte ha "banan", men "Banan1" går utmärkt. Det tar mindre än en sekund för en dator att knäcka ett sånt lösenord, ungefär lika snabbt som det tar en tränad låssmed att öppna ett ASSA-lås. :-)

Jag förstår problemet och frustrationen, men lägre än såhär kommer vi inte att gå. Tyvärr går det inte att sätta olika gränser för olika användare, annars hade vi såklart släppt efter för de användare som hade så önskat.

Åter igen rekommenderar jag ett lösenordshanteringsprogram. Man har ett lösenord till programmet, och kan sedan om man vill ha olika lösenord till alla siter man besöker. Mitt eget lösenord hit till exempel är på tjugo tecken och ser ut något i den här stilen: 1xNroFKpvOBNDi8OIPkO. (Nej, jag är inte dum nog att skriva mitt faktiska lösenord.) Jag behöver aldrig komma ihåg det, det synkar till min telefon, och det är hyfsat oknäckbart.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lösenord

Inlägg av rkaj »

De flesta webbläsare (Firefox, Safari, etc) har en funktion för att komma ihåg lösenord. Själva listan med lösenord brukar vara skyddad med ytterligare ett lösenord. Så i stället för att komma ihåg ett lösenord för varje site kommer du ihåg ett lösenord för din browser.
Skriv svar