Radering av inlägg

Frågor om funktioner och/eller felrapporter postas här.
Kategoriregler
Kontakta Serieforum.se genom att posta ett inlägg i detta delforum, eller genom att skicka e-post till info@serieforum.se.
Användarvisningsbild
Schuberg
Very Fine
Inlägg: 770
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 16:07
Ort: Sverige

Radering av inlägg

Inlägg av Schuberg »

Frågan dök upp härom dagen då LR 26 uttalade sig i ärendet i någon tråd kontra en forumit. Citerar med "egna ord"; det går inte att radera ett inlägg som man gjort långt tillbaka i tiden, utan endast om man nyligt postat det- varför? Kommer denna funktion att införas snarast? Det går att städa bort mycket onödiga inlägg i vissa delar av forumet, hade själv tänkt radera ett inlägg från mig själv som inte tillförde tråden något(utan bara tog plats). Men icke, det enda som går att göra är att ändra det. [?]
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Radering av inlägg

Inlägg av UlfK »

När jag tittar lite närmre i foruminställningarna och mina anteckningar ser jag att vi faktiskt valde att låta inlägg kunna såväl redigeras som tas bort på obestämd tid. (Trots att vi i svunnen tid haft problem med folk som har tagit bort lite för mycket.) Det skall med andra ord gå utmärkt att ta bort sina inlägg, förutom naturligtvis i låsta trådar.

Frågan är då varför det inte fungerar för dig, eller andra. Min första misstanke är att det rör sig om inlägg gjorda före flytten i våras. Kan någon verifiera detta?

Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Schuberg
Very Fine
Inlägg: 770
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 16:07
Ort: Sverige

Re: Radering av inlägg

Inlägg av Schuberg »

Inte bara gamla inlägg, verkar vara alla för mig. Om jag tittar på mitt inlägg ovan så kunde jag välja det "svarta krysset" ute i kanten för att radera det efter jag skrivit och postat inlägget, men i skrivande stund(Ca 11-12 timmar efter jag skrivit det) är detta borta och gör att jag inte kan ta bort mitt eget inlägg här ovan om jag nu skulle önska det.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Radering av inlägg

Inlägg av UlfK »

Då kanske det är som så att man inte kan ta bort ett inlägg om någon annan har svarat? Det borde innebära att du nu inte har något kryss på det inlägget du precis postade.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Radering av inlägg

Inlägg av UlfK »

Svarar själv: Ja, titta! Det står ju här:
faq.php#f2r1

Och för alla som inte orkar läsa länken:
Observera att vanliga användare inte kan ta bort ett inlägg om det redan besvarats.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Radering av inlägg

Inlägg av Wakuran »

UlfK skrev:Svarar själv: Ja, titta! Det står ju här:
faq.php#f2r1

Och för alla som inte orkar läsa länken:
Observera att vanliga användare inte kan ta bort ett inlägg om det redan besvarats.

Låter iofs rimligt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Radering av inlägg

Inlägg av Looding »

Men man kan gå in och ändra och lämna det helt tomt vilket gör det hela meningslöst.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Radering av inlägg

Inlägg av Wakuran »

Iofs, jag kom på det efter att jag skrivit...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Radering av inlägg

Inlägg av UlfK »

Looding skrev:Men man kan gå in och ändra och lämna det helt tomt vilket gör det hela meningslöst.


Att man inte kan ta bort ett inlägg efter att det besvarats är inbyggt i systemet, och det kan vi inte göra något åt. Att man kan radera det man har skrivit anser vi följa en av grundtankarna, frihet under ansvar. Det är med andra ord som det skall vara.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Radering av inlägg

Inlägg av Labrador Road 26 »

UlfK skrev:Svarar själv: Ja, titta! Det står ju här:
http://serieforum.se/faq.php#f2r1

Och för alla som inte orkar läsa länken:
Observera att vanliga användare inte kan ta bort ett inlägg om det redan besvarats.

Besvarats, menas det när någon citerat från inlägget, eller bara postat ett inlägg senare i samma tråd? Det är ju inte riktigt samma sak, och ett senare postat inlägg behöver ju nödvändningtsvis vara ett svar utan kan ju vara något helt nytt, som i exempelvis Snabbfrågetråden eller tråden om roliga Traderaauktioner.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Radering av inlägg

Inlägg av UlfK »

Labrador Road 26 skrev:
UlfK skrev:Svarar själv: Ja, titta! Det står ju här:
faq.php#f2r1

Och för alla som inte orkar läsa länken:
Observera att vanliga användare inte kan ta bort ett inlägg om det redan besvarats.

Besvarats, menas det när någon citerat från inlägget, eller bara postat ett inlägg senare i samma tråd?


Postat.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Radering av inlägg

Inlägg av Kattmannen »

Looding skrev:Men man kan gå in och ändra och lämna det helt tomt vilket gör det hela meningslöst.


Jag försökte det en gång, men det gick inte. Man kan väl då iofs gå in och ändra och skriva någonting i stil med "ångrar postning".
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Radering av inlägg

Inlägg av Kattmannen »

Det vore rimligt att kunna ha så att man skulle kunna radera eget inlägg om man gör det innan någon har läst det, eller kanske t.o.m. efter att någon läst det. Men har någon skrivit något nytt i tråden (ny post eller citat) så bör man inte kunna ta bort inlägg.

Om man skulle få ta bort egna inlägg hur som helst så skulle trådar kunna bli obegripliga.

En variant kanske skulle kunna vara att kontakta någon av moderatorerna och be dem att radera?
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Radering av inlägg

Inlägg av Nima »

Kattmannen skrev:Det vore rimligt att kunna ha så att man skulle kunna radera eget inlägg om man gör det innan någon har läst det, eller kanske t.o.m. efter att någon läst det. Men har någon skrivit något nytt i tråden (ny post eller citat) så bör man inte kunna ta bort inlägg.

Om man skulle få ta bort egna inlägg hur som helst så skulle trådar kunna bli obegripliga.

En variant kanske skulle kunna vara att kontakta någon av moderatorerna och be dem att radera?


Om det blir dubbelpost kan man antingen PMa en moderator och be denne ta bort inlägget, eller så ändrar man helt enkelt innehållet till "dubbelpost" eller liknande.
Detta är dock den enda situationen då vi tar bort inlägg.
Vi raderar alltså inte för att man ändrat ståndpunkt från den man uttrycker i sitt inlägg, vad det än handlar om.
Utan som regel har vi att publicerar man ett inlägg så får man leva med att andra läser det.

Just därför är det så viktigt att man tänker efter innan man klickar på "skicka".

/Admin
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Radering av inlägg

Inlägg av Kattmannen »

Nima skrev:
Kattmannen skrev:Det vore rimligt att kunna ha så att man skulle kunna radera eget inlägg om man gör det innan någon har läst det, eller kanske t.o.m. efter att någon läst det. Men har någon skrivit något nytt i tråden (ny post eller citat) så bör man inte kunna ta bort inlägg.

Om man skulle få ta bort egna inlägg hur som helst så skulle trådar kunna bli obegripliga.

En variant kanske skulle kunna vara att kontakta någon av moderatorerna och be dem att radera?


Om det blir dubbelpost kan man antingen PMa en moderator och be denne ta bort inlägget, eller så ändrar man helt enkelt innehållet till "dubbelpost" eller liknande.
Detta är dock den enda situationen då vi tar bort inlägg.
Vi raderar alltså inte för att man ändrat ståndpunkt från den man uttrycker i sitt inlägg, vad det än handlar om.
Utan som regel har vi att publicerar man ett inlägg så får man leva med att andra läser det.

Just därför är det så viktigt att man tänker efter innan man klickar på "skicka".

/Admin


Det låter ganska vettigt det du skriver Nima. Jag kan tänka mig just såna situationer som ”dubbelpost” eller om man postat något i fel tråd. Har under mina ca 3 ½ år här bara varit med om en gång att jag ångrat en postning.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Radering av inlägg

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Har någon annan medlem än TE visat tendenser att förstöra trådar? Om inte, är det ganska hårt att ha en regel som ska beivra något som 99,969% av forumets medlemmar sköter och dessutom mer eller mindre förstör upplägget för sök/sälj/köp-listor.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Radering av inlägg

Inlägg av Mithroth »

Har varit minst en annan medlem som haft ofoget under min tid iaf. Sen håller jag med om att det är tråkigt att det ska behövas men hur man än har det så finns det för och nackdelar.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Radering av inlägg

Inlägg av Agentum »

Det är heller inget viktigt, det är ju ett forum och inte en ren kunskapsbank som måste stämma sterilt utan nån känsla.
Från början tillkom det ju för att folk skrev en massa och ångrade dagen därpå, och rensade annat med, obegripliga trådar blev kvar.

Ingen vet nåt om framtiden eller vad som folk försöker då det ju är igång.

Vill man inte st för det man skrivit är det väl bara att be om ursäkt eller rätta sig själv, för mig käns det mer mänskligt än att posterna plötsligt är redigerade för att få en annan profil.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Radering av inlägg

Inlägg av Labrador Road 26 »

Är det något specifikt man skulle vilja ändra/rätta till kan man ju alltid be någon mod om assistans.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Radering av inlägg

Inlägg av Nima »

Jag är medveten om att i princip alla våra användare skulle fixa detta utomordentligt, men då enstaka användare inte har kunnat sköta det förr, så går det tyvärr ut över alla.
Man får helt enkelt posta ett nytt inlägg. I och för sig tror jag att många går direkt till senaste inlägget i en tråd, så problemet är nog inte egentligen ett problem.

Tyvärr går det inte, som jag har förstått det, att ändra inställningarna så att man kan ändra sina inlägg endast i en kategori, t ex köp- och säljtrådarna.
Hade det gått så hade problemet varit löst.

Felstavningar kan ju hända den bästa och det är ju bara att leva med. Är det så viktigt för en att inget blir felstavat får man korrekturläsa sin text plural gånger.

/Admin
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Skriv svar