SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Information, nyheter, på gång från små och stora serieförlag- saker som inte är rena kom-och-köp annonser.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av AndreasEriksson »

SERIEMIX är en tidning av serieentusiaster, för serieentusiaster – oavsett om du som läser den precis upptäckt serier som berättarform eller läst serier i decennier.

Vi siktar på att tidningen ska ha samma känsla som klassiska SERIEMAGASINET, med mycket variation och utrymme för alla möjliga typer av serier.

Nu efterlyser vi serier till det första numret av tidningen!

Materialet får ha publicerats tidigare, och alla rättigheter kvarstår hos seriens skapare och får således även publiceras i andra publikationer efter publicering i SERIEMIX.

Arvodet för medverkande är ett gratisexemplar av tidningen + rätt att köpa hur många exemplar man vill till självkostnadspris (tryckkostnad).
Dessa förutsättningar gäller för första numret av Seriemix, och kan komma att ändras för ev. kommande nummer. Om första numret går med vinst kommer vinsten att gå till utgivning av kommande nummer, men vi räknar med att detta är ett hobbyprojekt som på sin höjd täcker tryckkostnaderna.

Tryckformat: 17 x 26 cm (+5 mm utfall i alla riktningar om du tecknar ända ut till sidans kant).
Förmodligen 68 till 84 sidor i första numret.
Färg eller svart/vitt beroende på vilka serier vi får in, men mest troligt blir det övervägande svartvita sidor i tidningen. Om du skickar in en färgserie, ange om det är viktigt att den publiceras i färg eller om du kan tänka dig att den publiceras i sv/v.

Tidningen är öppen för såväl glada amatörer som rutinerade proffs. Både svenska och utländska serieskapare är välkomna, men inskickade bidrag måste vara antingen på svenska eller engelska så vi kan bedöma innehållet.

Deadline: 1 december 2015
Skicka bidrag till info(a)adesmedia.se men undvik stora filer. Skicka antingen lågupplöst (gärna PDF) eller via nedladdningsbar länk, t.ex. http://www.sprend.com
Redaktionen har som ambition att färdigställa urvalet innan sista december 2015. Utvalda serieskapare ombeds då skicka in sin serie i tryckfärdigt skick (om de inte redan gjort det) omgående.

I undantagsfall tar vi emot serier på papper, om tillgång till scanner saknas. Men för urvalsprocessen vill vi att ni i så fall skickar kopior. Maila först ovanstående adress för mer information.

Seriens längd: 1 till 20 sidor (humorstrippar, skämtrutor o.dyl. går också bra)
Alla typer av serier beaktas, men tidningen kommer främst ha inriktning på äventyrsserier/berättande serier, kompletterat med några sidor humorserier för variationens skull. Avsnitten bör vara fristående, men serier med återkommande figurer är välkomna.

Första numret av Seriemix beräknas släppas under första halvåret 2016.
Utgivningstakt bestäms senare.

Redaktionen består (för närvarande) av Andreas Eriksson, Janne Murevärn och Lars Andersson.

Ades Media bistår med distribution och utgivning, men Seriemix är ett fristående projekt som uppstått ur diskussioner på Serieforum.

Vill du annonsera?

Visa ditt stöd för Seriemix genom att köpa annonsplats i tidningen. Maila info(a)adesmedia.se för vidare diskussion.

Vill du köpa tidningen?

Information om priser och försäljningsställen kommer senare, men ett uttalat mål är att första numret ska finnas ute till SIS 2016. Räkna inte med bred distribution i kiosker och matbutiker, vi är närmare fanzine-nivå än Egmont [:)]

Vill du hjälpa till?

Vi kan behöva fler personer som hjälper till med redaktionellt arbete, urval, marknadsföring, försäljning med mera. Allt arbete är givetvis ideellt. Tycker du att ovanstående förutsättningar passar dig, så kan höra av dig till info@adesmedia.se och berätta vad du kan/vill hjälpa oss med.

Allmänna frågor, tips och förhastade hyllningar kan tas i denna tråd [:)]
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av Allan Kämpe »

Jag vet att aktiviteten är lite låg på Serieforum.se just nu, semestertider osv. Men var inte blyga nu! :oops: Kom gärna med frågor här i tråden om serietidningen SERIEMIX. Frågor om visioner för tidningen, seriematerial till tidningen, seriegenrer, utgivningtakt osv. Redaktionen kommer att svara efter bästa förmåga! [:)]
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av Allan Kämpe »

Här kommer en affisch för att illustrera att det är en mix/blandning av serier från många olika genrer vi förväntar oss att publicera i den kommande serietidningen SERIEMIX

Bild
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av Rufus »

Seriemix är annars ett seriefanzine från 1982 utgivet av Johnny Benjaminsson. Det var ett provnummer till Seriehorisont, vilket inte bara var ett seriefanzine utan även blev något av en amatörserieförening. Ambitionerna var högt ställda och med tiden blev Seriehorisont allt proffsigare. Är planen för er del att göra ungefär samma resa? Eller ni kanske inte kände till Seriemix?
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av AndreasEriksson »

Nepp, jag kläckte namnet som en kombination av SERIER och COMIX, som också skulle tydligt visa att vi tänker publicera en bred MIX av olika typer av serier [:)]

Det du nämner kände jag inte till. (jag googlade på namnet efter jag kom på det, vilket gav en träff på en nyhetsbilaga från Bulls om serienyheter). Det låter väl iofs trevligt att kunna sikta högre med tiden men vi försöker att inte ta knäcken på oss med för högt ställda ambitioner såhär i början.

Tror vi måste få ut ett nummer och känna av responsen innan vi får en känsla för i vilken riktning vi kan ta det här projektet.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av Rufus »

AndreasEriksson skrev:Det du nämner kände jag inte till. (jag googlade på namnet efter jag kom på det, vilket gav en träff på en nyhetsbilaga från Bulls om serienyheter).


Ja, jag såg att den inte har kommit med i Seriewikin. Men i "Seriefanzineindex 2001" av Ingemar Bengtsson och Gunnar Krantz, är den med.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av tfels »

Trevligt initiativ som jag kommer att följa och stötta! Kanske kan man bidra på något sätt.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av larsa66 »

tfels skrev: Kanske kan man bidra på något sätt.


Det hoppas jag verkligen.

Du och alla andra skapare som hänger här är speciellt inbjudna till detta projekt. Det var här idén föddes och jag tror, av det jag sett hittills, att det kommer att bli en publikation som alla serieforums medlemmar kommer att känna sig stolt över.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av Allan Kämpe »

larsa66 skrev:
tfels skrev: Kanske kan man bidra på något sätt.


Det hoppas jag verkligen.

Du och alla andra skapare som hänger här är speciellt inbjudna till detta projekt. Det var här idén föddes och jag tror, av det jag sett hittills, att det kommer att bli en publikation som alla serieforums medlemmar kommer att känna sig stolt över.


Precis, serieforums serieskapare är ju extra speciellt varmt välkomna att skicka in bidrag till SERIEMIX!
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av BoJustBo »

Gillar detta initiativ starkt. Speciellt att det kommer va äventyr/story serie fokuserat. Sveriges serier är ju ganska humor och vardagsrealism dominerade.

Det nämns att serier ska postas på svenska eller engelska, betyder detta att det även ska tryckas på dessa språk eller bara svenska? Jag har personligen mycket större vokabulär på engelska trotts att jag levt hela mitt liv i sverige. Plus att jag kanske kommer posta in en serie skapad med en utlänsk kompis som inte kan en gnutta svenska.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av AndreasEriksson »

Tidningen ska vara helt på svenska, men det räcker med engelska för att bedöma den. Om den väljs ut för publicering måste den översättas, antingen av kreatören eller så hjälper redaktionen (jag) till med det.

Att jag skrev så var just med tanke på utländska kreatörer som inte kan svenska. Och ja, vi har redan fått in bidrag på engelska från utlandet så det finns en möjlighet att något sådant publiceras i Seriemix. Så vi tar gärna emot bidrag från dig och din kompis på engelska.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av BoJustBo »

Ok, bra att veta, ska börja skissa på det här direkt.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av AndreasEriksson »

Några saker som tagits upp till diskussion på annat håll:

Att vi nu skriver att arvodet är noll kronor är för att vara realistiska. Vi vill hellre att man skickar in bidrag till det här projektet med insikten att det vi erbjuder är en publicering som annars inte skulle ha funnits, och inte en möjlighet att tjäna pengar (varken för oss själva eller deltagande serieskapare). Det finns andra möjligheter om man vill ha arvode för sitt arbete (vilket givetvis är mycket välförtjänt!), i första hand tänker jag då på Svenska Serier.

Med det sagt så är inte budgeten för projektet färdigställd ännu, det finns många frågetecken att räta ut innan vi har en tidning i handen.
Skulle det visa sig att det faktiskt är möjligt att gå med vinst så är vi inte främmande för vinstdelning med medverkande.

Det finns dock viss möjlighet till ekonomisk ersättning, tidningen kommer att ha ISSN/ISBN-nummer och medverkan kan därmed tillgodoräknas för IR-ersättning från BUS.
Allt sådant är dock upp till serieskaparen själv att hantera. Läs mer här: http://www.bildupphovsratt.se/2855
och ställ inga frågor till i denna tråd om hur det funkar för det är inte vi som ligger bakom den ersättningen [:)]

Om det är så att det finns tecknare som saknar manus, eller en manusförfattare som behöver tecknare så vore det ju jättekul om dessa kunde komma i kontakt med varandra. Man får gärna skriva "kontaktannonser" i denna tråd, eller maila till ovanstående mailadress om man vill ha hjälp av oss i redaktionen med "matchmaking".
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av Rufus »

AndreasEriksson skrev:Skulle det visa sig att det faktiskt är möjligt att gå med vinst så är vi inte främmande för vinstdelning med medverkande.


Det låter trevligt! [:)] Men jag räknar inte med nåt sådant utan ser det i så fall som en trevlig överraskning.
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av lennon »

Kul initiativ - ska bli roligt att läsa tidningen!

Jag läste på Facebook om gnället på ekonomisk ersättning, varför kan man inte se det som en chans att nå ut med sina serier, och varför tror folk att bara för att det är ett förlag inblandat så finns det massor av pengar att hämta... märkligt...
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av Ray »

Antagligen för att förlag ofta drivs av ett kommersiellt syfte och för att tjäna pengar, när så sedan dessa småförlag som gärna gör det bara för att det är kul (hobby verksamhet) startar upp något liknande Seriemix blir de automatiskt inräknade till de stora giganterna av allmänheten. Jag har förstått att det inte tjänas några pengar, utan att det bara tycks gå runt för att få nästa publikation att bli möjlig att trycka.

Jag/vi drar ju igång utgivning nu med Isfolket och det är inte omöjligt, snarare troligt, att det blir andra titlar i framtiden också av andra tecknare. Men då hojtar vi till.

Kör på med Seriemix, gör det för att det är kul och skit i pengarna. Kommer dom så kommer dom. Steg 1 bli utgiven, Steg 2 ta med ditt publicerade alster till en större förläggare och sök jobb där, har alltid fått höra att kan du visa upp publicerat material så har du större chans att bli publicerad. Det stämmer, till viss del.
Ray
Stranger
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 04 aug 2015, 23:04

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av Stranger »

Om jag minns rätt var såna här tidningar rätt vanliga för litteratur och sånt, innan Internet fanns. Tidningar som publicerade korta historier och liknande av nya författare i utbyte mot erfarenhet och friexemplar.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av BoJustBo »

Jupp, mycket av HP Lovecrafts tidigaste verk (innan han skapade Cthulhu och sånt) blev publicerat på liknande sätt.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av Wakuran »

Pulpfiktion brukar det kallas.

Även om jag har svårt att se så stora likheter annat än antologiformen...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: SERIEMIX – Ny tidning söker serieskapare!

Inlägg av BoJustBo »

Nej pulparna var betalda (dåligt betalda men...), Lovecrafts tidigare mer fantasy/poesi saker var ofta i vad som nu antagligen skulle publicerats som fanzines. Ganska vanligt innan pulp tidningarna blev poppis.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Skriv svar