Rocky läggs ner

Information, nyheter, på gång från små och stora serieförlag- saker som inte är rena kom-och-köp annonser.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Rocky läggs ner

Inlägg av RioGrande »

Tydligen läggs Rocky magasin ner. Om nån bryr sig?
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Rocky läggs

Inlägg av Agentum »

Ärligt talat nej.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Rocky läggs

Inlägg av Looding »

Har du något källa som stärker det?
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Rocky läggs

Inlägg av germund »

Looding skrev:Har du något källa som stärker det?
Jag kan i alla fall bekräfta det.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Rocky läggs

Inlägg av Looding »

germund skrev:Jag kan i alla fall bekräfta det.

Ojdå! Många, i svenska mått mätt, titlar som går i graven nu; Gustaf, Ernie, Elvis och Rocky (och säker fler som jag inte kommer på för tillfället).

Går Rocky året ut eller?
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Rocky läggs

Inlägg av germund »

Looding skrev:
germund skrev:Jag kan i alla fall bekräfta det.

Ojdå! Många, i svenska mått mätt, titlar som går i graven nu; Gustaf, Ernie, Elvis och Rocky (och säker fler som jag inte kommer på för tillfället).

Går Rocky året ut eller?
Ja, det gör den. Ernie lever också vidare i Serieparaden, som utökas till 80-sidiga nummer med 26 sidor Ernie i varje utgåva. Och Bud ska fortfarande skriva en krönika till varje nummer.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rocky läggs ner

Inlägg av Wakuran »

Själva serien går väl fortfarande i DN, så jag antar att Kellerman bara satsar på dagspress och albumpublicering fr.o.m. nu...

Men den där tidiga magasinvarianten där Kellermans kompisar fick skriva om litet av varje som intresserade dem var ju annars en intressant variant... Den där blandningen av serietidning och livsstilsmagasin är fortfarande ganska ovanlig...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: Rocky läggs

Inlägg av mikaelsol »

Alltså, det fanns ju de som läste och köpte tidningen, även om det inte var tillräckligt många för att titeln ska bära sig ekonomiskt. Känns lite osolidariskt mot de seriefansen och Martin och de andra som jobbat med tidningen att formulera sig på sådant sätt "om nån bryr sig". Nu är iofs detta forumet ökänt för att hålla en tråkig ton.

Personligen tycker jag att det är mycket tråkigt att den här typen av tidningar med mer samtida svenska serier inte funkar eftersom det leder till mindre bredd på marknaden och riskerar att tillväxten stannar av när det gäller nya kreatörer.

Elvis lades för övrigt inte ner pga olönsamhet utan för att Tony och Maria Cronstam slutade producera serien. Elvis-tidningen gick bra och var en mycket bra serietidning.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rocky läggs ner

Inlägg av Wakuran »

mikaelsol skrev:Personligen tycker jag att det är mycket tråkigt att den här typen av tidningar med mer samtida svenska serier inte funkar eftersom det leder till mindre bredd på marknaden och riskerar att tillväxten stannar av när det gäller nya kreatörer.

Hmmm.... Galago finns ju fortfarande, men den har ju sin egen nisch...

Och det finns en hel del licensproduktion som Hälge (planerad), Bamse och 91:an, men där krävs det ju en hel del anpassning...

Undrar om den där planerade omstarten av Utopi skulle kunna få en fungerande utgivningstakt och affärsmodell... Där skulle nog Kim W. Anderssons Astrid-projekt kunna platsa, t.ex...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Rocky läggs

Inlägg av Kung Orne I »

Det är ju inte första gången någon "trampar" på serien Rocky i detta forum. Märkligt att den väcker så mycket känslor. (Fortfarande en mycket bra serie som håller klassen år efter år, vilket är mycket ovanligt.)
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Rocky läggs

Inlägg av burnout »

mikaelsol skrev: Känns lite osolidariskt mot de seriefansen och Martin och de andra som jobbat med tidningen att formulera sig på sådant sätt "om nån bryr sig". Nu är iofs detta forumet ökänt för att hålla en tråkig ton.



Det kan inte bara vara "klackarna i taket och ryggdunkningar" som gäller på ett forum. Vi är många samlare av olika tidningar och jag kan bara hålla med ang. rocky, den är "svårläst" troligen för mycket "huvudstads" humor. Personligen har jag aldrig gillat serien (jag har hört fler som säger samma sak) om det är pga. för mycket text för att dra den framåt för att komma till slutpoängen vet jag inte. Arne Anka är också lite så, men där finns humorn. Sen att Martin lade ner sin själ i den, men det var något som fattades som aldrig kom fram. Negativt?? Ja kanske det, men jag kommer inte att sakna den. Däremot Ernie kommer jag att sakna, tyvärr kommer den i "nya Serieparaden" som jag tycker inte heller håller måttet.(nu får jag väl Germund på mig på sw.Rock nästa år[:o)] )
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Rocky läggs

Inlägg av smorkin »

Trist, det var en bra tidning, och jag gillade fokuset på roliga svenska moderna serier. Typ "nyare" humor än de gamla klassiska 91:an m.fl., och utan det politiska bagaget i Galago som inte faller alla på läppen :-/
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Rocky läggs

Inlägg av UlfK »

Själv slutade jag ganska snabbt köpa tidningen eftersom jag köpte albumen allt eftersom de kom. Det kändes ointressant att dubbelköpa allt, framförallt eftersom resten av tidningen inte hade något intresse för mig.

Rocky är den bästa svenska serien som gjorts, möjligen delad första med Kronblom. (Observera att jag är fullständigt allvarlig.) Martin Kellerman har ett unikt sinne för humor, dialog och humoristisk dialog. Dessutom kan han rita - något som faktiskt börjar göra comeback inom svenska serier - men som Kellerman var nästan ensam om när serien började.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Stranger
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 04 aug 2015, 23:04

Re: Rocky läggs

Inlägg av Stranger »

Läser fortfarande Rocky, men det känns som den har tappat stinget rejält på sistone.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Rocky läggs

Inlägg av Looding »

Rocky är en serie som jag stundtals inte kan lägga ifrån mig. Rockypedia-böckerna, tillsammans med Cobolts utgivning är bland det bästa som kommit på svenska marknaden på senare tid. Tidningen har jag aldrig köpt, men å andra sidan är det få serietidningar jag köper/köpt, samlingsböcker och album har alltid lockat mig mer, så även med Rocky.

Kommer Martin fortsätta att teckna, eller läggs serien ner helt och hållet också?
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Rocky läggs

Inlägg av larsa66 »

mikaelsol skrev:Känns lite osolidariskt mot de seriefansen och Martin och de andra som jobbat med tidningen att formulera sig på sådant sätt "om nån bryr sig". Nu är iofs detta forumet ökänt för att hålla en tråkig ton.


Det var väl synd att vi hade ett sånt rykte. Jag tycker personligen att detta forum har en bra stämning och är stundtals väldigt inspirerande för både läsning och skapande av serier. Ungefär som seriefrämjandets forum där du själv var aktiv för några år sedan.

Sen finns det lite galghumor och ironi som inte alla förstår...( inklusive undertecknad)

Personligen beklagar jag att Rocky läggs ner. Jag har själv inte varit bra på att köpa den men jag gillar serien.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Rocky läggs

Inlägg av UlfK »

mikaelsol skrev:Nu är iofs detta forumet ökänt för att hålla en tråkig ton.


Eh, nej. Vi har bara vunnit "Sveriges tråkigtonigaste webbforum"-utmärkelsen sju gånger de senaste tio åren. Det tycker jag inte tillräckligt för att föranleda de överord du kommer dragande med. Eller som kidsen säger nuförtiden: "Källa på det!" [;)]
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Rocky läggs

Inlägg av UlfK »

Och appropå tråkig ton och språkbruk och sånt - är det bara jag som tycker att det saknas (minst) ett ord i trådtiteln?
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rocky läggs

Inlägg av Wakuran »

UlfK skrev:Och appropå tråkig ton och språkbruk och sånt - är det bara jag som tycker att det saknas (minst) ett ord i trådtiteln?

Lägg ner!
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Rocky läggs

Inlägg av UlfK »

Wakuran skrev:
UlfK skrev:Och appropå tråkig ton och språkbruk och sånt - är det bara jag som tycker att det saknas (minst) ett ord i trådtiteln?

Lägg ner!


[:o)]
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Skriv svar