Franska Musse Pigg-album (Trondheim/Keramidas/Cosey)

Information, nyheter, på gång från små och stora serieförlag- saker som inte är rena kom-och-köp annonser.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Franska Musse Pigg-album (Trondheim/Keramidas/Cosey)

Inlägg av germund »

Via Kalle Ankas hemsida går det nu att förhandsboka exemplar av de svenska utgåvorna av de två första, smått sjövilda Musse Pigg-albumen från Glénat.

* Mickey's Craziest Adventures, av Lewis Trondheim och Keramidas.
* En mystisk melodi, av Cosey (som bland annat fick årets pris i Angouleme).

http://www.kalleanka.se/ankeborgsposten ... stallning/
Användarvisningsbild
Johan Blixt
Very Good
Inlägg: 71
Blev medlem: sön 21 jan 2007, 18:23
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Franska Musse Pigg-album (Trondheim/Keramidas/Cosey)

Inlägg av Johan Blixt »

Och nu finns de på Adlibris och Bokus också. Jag fick nummer 860 och 695 – dåligt av Adlibris att inte se till att jag fick samma nummer (eller mitt kollusorsnummer)!
It is possible to predict the past by gathering data about the future.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Franska Musse Pigg-album (Trondheim/Keramidas/Cosey)

Inlägg av germund »

Johan Blixt skrev:Och nu finns de på Adlibris och Bokus också. Jag fick nummer 860 och 695 – dåligt av Adlibris att inte se till att jag fick samma nummer (eller mitt kollusorsnummer)!
Det är inte Adlibris fel, då de inte tar hänsyn till numreringen. Vi hade självklart önskat att alla som beställer hade fått samma nummer i båda böckerna, men det var inte möjligt med lagrets upplägg. Tyvärr.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Franska Musse Pigg-album (Trondheim/Keramidas/Cosey)

Inlägg av BoJustBo »

Ganska säker att Adlibris bara skickar den bok som ligger överst i högen... Precis som det ska vara.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
morpa
Good
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 17 jul 2015, 21:46

Re: Franska Musse Pigg-album (Trondheim/Keramidas/Cosey)

Inlägg av morpa »

Köpte nyligen båda och de var fantastiska. Jag är inget super Disney-fan annars, förutom favoriterna Barks och Rosa då förstås. Hoppas nu att intresset är stort nog för att flera album i serien ska komma på svenska.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Franska Musse Pigg-album (Trondheim/Keramidas/Cosey)

Inlägg av Wakuran »

morpa skrev:Köpte nyligen båda och de var fantastiska. Jag är inget super Disney-fan annars, förutom favoriterna Barks och Rosa då förstås. Hoppas nu att intresset är stort nog för att flera album i serien ska komma på svenska.

Det har kommit ut fyra album i serien på franska, hittills.

http://www.bedetheque.com/serie-51438-B ... lenat.html

Som gammalt Régis Loisel-fan blir jag ju rätt nyfiken på "Café Zombo".

https://www.lambiek.net/artists/l/loisel.htm

http://www.bdgest.com/news-1161-BD-J-au ... tarbe.html

(Där Musse ger Svarte-Petter spö!...)

Bild
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
morpa
Good
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 17 jul 2015, 21:46

Re: Franska Musse Pigg-album (Trondheim/Keramidas/Cosey)

Inlägg av morpa »

Wakuran skrev:
morpa skrev:Köpte nyligen båda och de var fantastiska. Jag är inget super Disney-fan annars, förutom favoriterna Barks och Rosa då förstås. Hoppas nu att intresset är stort nog för att flera album i serien ska komma på svenska.

Det har kommit ut fyra album i serien på franska, hittills.

http://www.bedetheque.com/serie-51438-B ... lenat.html

Som gammalt Régis Loisel-fan blir jag ju rätt nyfiken på "Café Zombo".

https://www.lambiek.net/artists/l/loisel.htm

http://www.bdgest.com/news-1161-BD-J-au ... tarbe.html


Ser så läckra ut så att om de inte kommer på svenska får jag nog skaffa resterande ändå (utan att kunna nästan ett ord franska).
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Franska Musse Pigg-album (Trondheim/Keramidas/Cosey)

Inlägg av Wakuran »

morpa skrev:
Wakuran skrev:
morpa skrev:Köpte nyligen båda och de var fantastiska. Jag är inget super Disney-fan annars, förutom favoriterna Barks och Rosa då förstås. Hoppas nu att intresset är stort nog för att flera album i serien ska komma på svenska.

Det har kommit ut fyra album i serien på franska, hittills.

http://www.bedetheque.com/serie-51438-B ... lenat.html

Som gammalt Régis Loisel-fan blir jag ju rätt nyfiken på "Café Zombo".

https://www.lambiek.net/artists/l/loisel.htm

http://www.bdgest.com/news-1161-BD-J-au ... tarbe.html


Ser så läckra ut så att om de inte kommer på svenska får jag nog skaffa resterande ändå (utan att kunna nästan ett ord franska).


Jag tror åtminstone de två första kommit ut på engelska, också. Det kan vara ett alternativ.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Franska Musse Pigg-album (Trondheim/Keramidas/Cosey)

Inlägg av germund »

Bok 3+4 (Tebo och Loisel) ser fantastiska ut och vi/Egmont ger ut dem på svenska om de två första säljer tillräckligt bra. Jag hoppas fortfarande så innerligt att det ska gå att visa Egmont att det går att få ekonomi i sådana här spännande projekt, nu när vi faktiskt ger ut spännande saker i riktiga kvalitetsutgåvor (ärligt talat, betydligt mer påkostade än de amerikanska), men det återstår att se. Det krävs ännu en hel del sålda exemplar till, för att böcker 1+2 ska gå runt. Tyvärr. Vi konsumenter röstar när vi väljer vilka utgåvor vi köper: köper man svenska utgåvor går det att ge ut fler av dem; köper man amerikanska röstar man för engelska "världsutgåvor" (vilket självklart inte är fel i sig).
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Franska Musse Pigg-album (Trondheim/Keramidas/Cosey)

Inlägg av BoJustBo »

germund skrev:(ärligt talat, betydligt mer påkostade än de amerikanska)

Finns ju dock andra variabler som pris (vilket inte blev så fruktansvärt stor skillnad här som det verkade att det skulle bli.) och även timing av släpp. Den som släpper först säljer bäst brukar det ju bli.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
morpa
Good
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 17 jul 2015, 21:46

Re: Franska Musse Pigg-album (Trondheim/Keramidas/Cosey)

Inlägg av morpa »

germund skrev:Bok 3+4 (Tebo och Loisel) ser fantastiska ut och vi/Egmont ger ut dem på svenska om de två första säljer tillräckligt bra. Jag hoppas fortfarande så innerligt att det ska gå att visa Egmont att det går att få ekonomi i sådana här spännande projekt, nu när vi faktiskt ger ut spännande saker i riktiga kvalitetsutgåvor (ärligt talat, betydligt mer påkostade än de amerikanska), men det återstår att se. Det krävs ännu en hel del sålda exemplar till, för att böcker 1+2 ska gå runt. Tyvärr. Vi konsumenter röstar när vi väljer vilka utgåvor vi köper: köper man svenska utgåvor går det att ge ut fler av dem; köper man amerikanska röstar man för engelska "världsutgåvor" (vilket självklart inte är fel i sig).


Det låter dels positivt att viljan finns för flera delar, men också synd om resten inte skulle komma ut på grund av för få sålda exemplar. Jag köper själv alltid svenska utgåvorna av det skälet och ett annat - jag är språknörd och tycker om det svenska språket, att se det användas. och att det ger en annan upplevelse än att läsa på engelska. Ibland köper jag engelska utg. och den svenska för att kunna jämföra översättning.

Ni som ännu inte har dem, gör er själv en tjänst och ut och köp, samt blogga gärna lite om dem etc. så att vi får se fortsättningarna också!

Jag upplever just nu att vi har en väldigt fin utgivning av album i Sverige av både klassiker och nytt, så jag förstår om kontokorten inte kan räcka till allt, men ibland får man handla lite taktiskt också:)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Franska Musse Pigg-album (Trondheim/Keramidas/Cosey)

Inlägg av Agentum »

Jag tycker bra serier verkar sälja i Sverige idag.
Jag förstår att man är försiktig men det fiins absolut kunder för bra svensköversatta serier i rätt form.
Som säg MAD i tjock mjukpärm, perfekt ju.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Franska Musse Pigg-album (Trondheim/Keramidas/Cosey)

Inlägg av germund »

Serier säljer alldeles utmärkt, men det finns så många förlag och utgåvor i lilla Sverige idag att det oftast är riktigt svårt att gå runt på enskilda utgåvor (undantag finns självklart!) Marginalerna på softcover-utgåvor är oftast löjligt små, vilket är skälet till att många förlag rör sig mot hardcover där man kan ta ut högre pris, få bättre marginal och inte behöver sälja lika många exemplar. Sen tävlar svenska utgåvor i många fall mot amerikanska utgåvor, som trycks i betydligt högre "världsupplagor" och därmed får ner tryckkostnaden per exemplar, ofta inte behöver betala för översättning och textning m.m. Och vad jag sett av arvodena för nyskrivna/nytecknade serier från de amerikanska förlagen är de ofta ännu lägre än i Sverige. Generellt är det också lättare för mindre förlag att gå runt, eftersom de inte har lika stora kringkostnader – stora lokaler, ekonomifolk, IT-människor etc.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Franska Musse Pigg-album (Trondheim/Keramidas/Cosey)

Inlägg av Looding »

Är bakgrundsstoryn i Mickey's Craziest Adventures helt påhittad? Hittar inget om Mickey's Quest.

Följdfråga: står Keramidas för alla illustrationer?
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Franska Musse Pigg-album (Trondheim/Keramidas/Cosey)

Inlägg av Wakuran »

Ja på båda frågorna. Det är en "mockumentär"-serie...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Johan Blixt
Very Good
Inlägg: 71
Blev medlem: sön 21 jan 2007, 18:23
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Franska Musse Pigg-album (Trondheim/Keramidas/Cosey)

Inlägg av Johan Blixt »

Såg just att det kommit två album till på franska, kul att de fortsätter även om de nya serieskaparna mest är italienare som jag inte är bekant med (förutom Cavazzano).

Jag hittar inget tecken på att IDW kommer att ge ut album tre och fyra så vi får väl hoppas på en svensk fortsättning (eller läsa dem på finska).
It is possible to predict the past by gathering data about the future.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Franska Musse Pigg-album (Trondheim/Keramidas/Cosey)

Inlägg av germund »

Johan Blixt skrev:Såg just att det kommit två album till på franska,
Det är minst ett femte album under produktion. Underbara saker. De här albumen skiljer sig ifrån all annan Disneyproduktion, i och med att serieskaparna får betydligt större frihet att göra vad de vill och resultaten blir därmed allt mer vilda och entusiastiska. Det är dock ytterst osäkert om det blir fler svenska utgåvor från Egmont.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Franska Musse Pigg-album (Trondheim/Keramidas/Cosey)

Inlägg av Wakuran »

Ett av de kommande albumen, "Mickey Maltese : La ballade de la souris salée" ser förresten ut att vara en ren översättning av Corto Maltese-parodin "Una ballata del topo salato" som gavs ut i Italien i mars förra året.

http://www.fumettologica.it/2017/01/top ... cavazzano/
http://wasteoftime.it/topo-maltese/

Min franska är förresten åtminstone bättre än min finska...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Franska Musse Pigg-album (Trondheim/Keramidas/Cosey)

Inlägg av germund »

Wakuran skrev:Ett av de kommande albumen, "Mickey Maltese : La ballade de la souris salée" ser förresten ut att vara en ren översättning av Corto Maltese-parodin "Una ballata del topo salato" som gavs ut i Italien i mars förra året.
Kul; den har jag velat läsa länge, men den är väl inte del av Glenats satsning på nya kreatörsdrivna Musse-serier?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Franska Musse Pigg-album (Trondheim/Keramidas/Cosey)

Inlägg av Wakuran »

Johan Blixt la just in den på Seriewikin...

Disney by Glénat
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar