Albumförlaget

Information, nyheter, på gång från små och stora serieförlag- saker som inte är rena kom-och-köp annonser.
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Kontakt:

Re: Albumförlaget

Inläggav Mithroth » ons 03 apr 2013, 19:13

Såg att "L'apprenti cow-boy" nr 77 (frank numrering) inte har någon svensk titel översatt på Wikipedia. Har den kommit ut?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lucky_Luke
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.

Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Kontakt:

Inläggav lennon » ons 03 apr 2013, 19:25

nicklas.johansson skrev:Spännande! Kul att du kommit över en sådan klassiker. Jag trodde att Egmont fortfarande höll fast den. Kommer du att börja på en egen numrering eller fortsätter du på den gamla?

Det blir nog att fortsätta på den gamla - jag har inga direkta skäl att inte göra det vad jag kan komma på.
www.albumforlaget.se

Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Kontakt:

Inläggav lennon » ons 03 apr 2013, 19:28

Mithroth skrev:Såg att "L'apprenti cow-boy" nr 77 (frank numrering) inte har någon svensk titel översatt på Wikipedia. Har den kommit ut?

Inte vad jag vet. Den tillhör ju egentligen Lucky Kid-serien, som i Sverige ingår i den vanliga Lucky Luke-serien. Funkar det bra med Cavalier Seul så kanske den kommer senare.
www.albumforlaget.se

Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Mithroth » ons 03 apr 2013, 19:45

lennon skrev:
Mithroth skrev:Såg att "L'apprenti cow-boy" nr 77 (frank numrering) inte har någon svensk titel översatt på Wikipedia. Har den kommit ut?

Inte vad jag vet. Den tillhör ju egentligen Lucky Kid-serien, som i Sverige ingår i den vanliga Lucky Luke-serien. Funkar det bra med Cavalier Seul så kanske den kommer senare.

Okej, jag har inte läst LL på flera år nu så jag har ingen koll på albumen. Men det blir väl ändring nu... [;)]
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.

Användarvisningsbild
burnout
Mint

Inläggav burnout » ons 03 apr 2013, 21:46

Yeaaaaaaaaaaaaaa!!!
Grattis, Hoppas det kommer ett par till titlar med av bara farten nu. Blårockarna kanske???

Användarvisningsbild
spacemonkey
Fine

Inläggav spacemonkey » tor 04 apr 2013, 16:57

burnout skrev:Blårockarna kanske???

Ja tack!! :D
Like a monkey, ready to be shot into space. Space monkey! Ready to sacrifice himself for the greater good. - Taylor Durden

Köper:
- Marvel Premiere Classics vol 2-5 HC
- Uncanny X-Men #200-213, 337-345, 354-385, 442-511

Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Grumme » tor 04 apr 2013, 22:52

Annars borde väl Thorgal kunna sälja rätt bra på svenska?
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.

Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Kontakt:

Inläggav larsa66 » fre 05 apr 2013, 00:03

Får man ge tips?
Då tycker jag Linda och Valentin borde återutges. Vad jag förstått är inte ens alla album utgivna i Sverige.
Albumen som kommer ut på tradera blir oftast svindyra.
Jag har förstått att det är någon typ av låst läge, moment 22 när det gäller rättigheterna.
Men hoppet är ju det sista som lämnar människan.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » fre 05 apr 2013, 00:48

larsa66 skrev:Får man ge tips?
Då tycker jag Linda och Valentin borde återutges. Vad jag förstått är inte ens alla album utgivna i Sverige.
Jag har förstått att det är någon typ av låst läge, moment 22 när det gäller rättigheterna.

De kompletta samlingsutgåvorna tror jag är ganska lätta att få tag på på danska, annars.

Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Kontakt:

Inläggav jens-olof » fre 05 apr 2013, 11:47

Min inställning att köpa allt som Albumförlaget ger ut, börjar kännas allt lättare
att motivera för min omgivning! [:o)]
Finns massor jag skulle vilja se att det skulle ges ut, men eftersom det som kommer
är köpvärt, lutar jag mig bara bakåt och beställer det som kommer görs. Rätt som det
är kanske de där gamla franska eller belgiska albumen kommer i alla fall. Men jag
ser hellre att det ges ut saker som är ekonomiskt motiverbara och produktionen
fortsätter, än de där grejerna som jag och högst hundra andra nördar köper och
och som sedan hamnar som förlustaffärer i reabackarna...

Jens

Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator

Inläggav RioGrande » fre 05 apr 2013, 12:50

Undrar om inte hundra ex skulle räcka för att man skulle ha vinst på produkten? Hur är det Lennon? Hur många ex brukar du behöva sälja för att gå på plus på en titel?

Användarvisningsbild
burnout
Mint

Inläggav burnout » fre 05 apr 2013, 13:16

jens-olof skrev: Men jag ser hellre att det ges ut saker som är ekonomiskt motiverbara och produktionen
fortsätter, än de där grejerna som jag och högst hundra andra nördar köper och
och som sedan hamnar som förlustaffärer i reabackarna...

Jens

Håller med dig och nu har vi fått LL så nu är vi lite nöjd igen. Så väntar vi vad nästa roliga grej är som kommer. [:)]

Lite fråga var kommer den att säljas mer än på albumförlagets sid? jag har hittat LL i Ica på slutet men där lär jag inte hitta den nu när det blir ny utgivare eller? Jag vet i alla fall 6-10 st som jag måste ta kontakt med nu som inte kommer att hitta detta album om det inte kommer i någon större butik.

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » fre 05 apr 2013, 13:45

RioGrande skrev:Undrar om inte hundra ex skulle räcka för att man skulle ha vinst på produkten? Hur är det Lennon? Hur många ex brukar du behöva sälja för att gå på plus på en titel?

Runt tusen tror jag, men jag kan minnas fel.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » fre 05 apr 2013, 13:47

Så undrar man också litet över vad break-even ligger på, om det inte är affärshemligheter (kanske beror en del på rättighetskostnader och dylikt, iofs).

Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator

Inläggav RioGrande » fre 05 apr 2013, 14:18

Har för mig att någon förklarade (i samband med de inbundna Batmanböckerna) att det räckte med några hundra sålda för att gå med vinst. Någon på Egmont. Kanske von W?

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » fre 05 apr 2013, 14:20

Fast där hade väl Egmont rättigheterna till DC redan, så de marginalerna försvinner? Det är själva tryckningen som kostar?

Användarvisningsbild
Peral
Moderator

Inläggav Peral » fre 05 apr 2013, 19:49

larsa66 skrev:Får man ge tips?

LV är det jag vill läsa!

Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Kontakt:

Inläggav lennon » fre 05 apr 2013, 20:05

Oj, nu ska jag försöka ge svar och synpunkter på allas undringar :-)

Blårockarna; kommer inte på Albumförlaget. Det är ett för stort åtagande - för många album. Det skulle knäcka mig.
Linda & Valentin; har försökt få rättigheterna, men det går inte.
Break even; olika beroende på hur många man trycker. Men trycker man 1000 ex så bör man sälja cirka 800 st innan man går plus. Det är många variabler som spelar in; fasta kostnader, annonser, mässor, olika dyrt med rättigheter, tryckkostnader mm mm.

Jag gillar Jens inlägg.

Något som är lite kul/intressant är annars att så fort man presenterar något nytt så kommer det förslag på massa annat. Och jag gillar det, men jag hoppas alla inser att det är jävligt svårt att få ut bara ETT album.

Thorgal; helt ointressant nu. Egmont har kört det för mycket. Dessutom kommer aldrig rättigheterna att bli tillgängliga.

Var kommer Lucky Luke att säljas; Seriebutikerna, internetbokhandeln, via Albumförlaget, SF-bokhandeln, marknader. Förhoppningsvis i vissa boklådor.

Hmm, missade jag att svara på något ? Fråga om - jag svarar alltid så gott jag kan.
www.albumforlaget.se

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » fre 05 apr 2013, 21:05

lennon skrev:Något som är lite kul/intressant är annars att så fort man presenterar något nytt så kommer det förslag på massa annat. Och jag gillar det, men jag hoppas alla inser att det är jävligt svårt att få ut bara ETT album.

Jag vet inte om jag förstår din syftning här, riktigt. Menar du att varje album man ska få ut är en svårighet i sig, eller att enstaka one-shots är svåra att köpa rättigheterna till, enbart?

Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Kontakt:

Inläggav lennon » lör 06 apr 2013, 19:03

Wakuran skrev:
lennon skrev:Något som är lite kul/intressant är annars att så fort man presenterar något nytt så kommer det förslag på massa annat. Och jag gillar det, men jag hoppas alla inser att det är jävligt svårt att få ut bara ETT album.

Jag vet inte om jag förstår din syftning här, riktigt. Menar du att varje album man ska få ut är en svårighet i sig, eller att enstaka one-shots är svåra att köpa rättigheterna till, enbart?

Svar ja - på bägge.
www.albumforlaget.se

Återgå till "Info från Seriebranschen"