Albumförlaget

Information, nyheter, på gång från små och stora serieförlag- saker som inte är rena kom-och-köp annonser.
Användarvisningsbild
jedi tomas
Fine

Re: Albumförlaget

Inläggav jedi tomas » lör 03 aug 2013, 09:02

Jodå Helsingborg =)

Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Kontakt:

Inläggav lennon » lör 03 aug 2013, 19:47

Ett riktigt snyggt omslag! :

Bild

Fler bilder finns på hemsidan; http://www.albumforlaget.se

Utkommer i september.
www.albumforlaget.se

Användarvisningsbild
luckylök
Fine

Inläggav luckylök » lör 03 aug 2013, 20:59

Så du har fått med dig serie Harris kompisar i gänget!(En av initiativtagarna bakom 1000 ögon serien för de som inte vet). Är det en fortsatt berättelse på dessa, eller är det här en helt fristående del? Såg att den också utspelade sig i Uppsala(som för mig är en VÄLDIGT familjär stad) vilket jag gillar skarpt.
Kommer att införskaffa denna samtidigt som LL albumet på bokmässan, förhoppningsvis.

Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Kontakt:

Inläggav lennon » lör 03 aug 2013, 22:18

luckylök skrev:Så du har fått med dig serie Harris kompisar i gänget!(En av initiativtagarna bakom 1000 ögon serien för de som inte vet). Är det en fortsatt berättelse på dessa, eller är det här en helt fristående del? Såg att den också utspelade sig i Uppsala(som för mig är en VÄLDIGT familjär stad) vilket jag gillar skarpt.
Kommer att införskaffa denna samtidigt som LL albumet på bokmässan, förhoppningsvis.

Det är ett helt fristående album, med manus av Anders Björkelid och tecknat av Daniel Thollin och Jonas Anderson (inte jag alltså - bara samma namn).
Ses på Bokmässan [:)]
www.albumforlaget.se

GuestOnQuest
Fine

Inläggav GuestOnQuest » tis 06 aug 2013, 11:37

Det verkar vara full fart med flera titlar varav två helt nya. Skoj! Hur är det med Bouncer och Lanfeust? Var ett bra tag sen man (jag) fick läsa något nytt av dem. Funderar på varför och börjar misstänka att de inte säljer så bra och därför kommer så sällan. Har jag rätt eller fel? Vilken titel har varit populärast hittills dvs sålt bäst?
Jag har skakat hand med Stan Sakai.

mikaelbergkvist
Near Mint

Inläggav mikaelbergkvist » tis 06 aug 2013, 11:40

Yowsa.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » tis 06 aug 2013, 11:58

GuestOnQuest skrev:Det verkar vara full fart med flera titlar varav två helt nya. Skoj! Hur är det med Bouncer och Lanfeust? Var ett bra tag sen man (jag) fick läsa något nytt av dem. Funderar på varför och börjar misstänka att de inte säljer så bra och därför kommer så sällan. Har jag rätt eller fel? Vilken titel har varit populärast hittills dvs sålt bäst?

För Bouncer finns det på franska åtta album ute, varav det senaste gavs ut 2012. Man gav tidigare ut ett samlingsalbum med de sju första albumen, (Band sex och sju ska bilda en avslutad historia) så jag antar att det betyder att serien fortfarande pågår.

För Lanfeust finns det också åtta album. Det senaste gavs ut 2000 och det har givits ut ett samlingsalbum med alla åtta album, så jag antar att den serien däremot är avslutad. Däremot har manusförfattaren Scotch Arleston givit ut mängder med spinoffs, varav flera albumserier fortfarande är pågående.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Kontakt:

Inläggav tfels » tis 06 aug 2013, 16:40

Fylgia ser mycket spännande ut! Ett köpmåste för min del! Thollin ritar ju alltid så spännande!
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se

Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Kontakt:

Inläggav lennon » tis 06 aug 2013, 17:27

GuestOnQuest skrev:Det verkar vara full fart med flera titlar varav två helt nya. Skoj! Hur är det med Bouncer och Lanfeust? Var ett bra tag sen man (jag) fick läsa något nytt av dem. Funderar på varför och börjar misstänka att de inte säljer så bra och därför kommer så sällan. Har jag rätt eller fel? Vilken titel har varit populärast hittills dvs sålt bäst?

Bouncer säljer hyggligt, men jag kände att jag kunde kosta på mig ett litet uppehåll nu när episod två var avslutad. Fler Bouncer-album kommer.
Lanfeust har sålt rätt så svagt, men säljer fortfarande, så jag ville vänta lite tills det fanns fler läsare innan del 3 skulle komma. Skriv kontrakt på del 3 idag faktiskt, och den är planerad att komma ut i november.

Populärast har Viktor Kasparsson och Sir Arthur Benton varit.
www.albumforlaget.se

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » tis 06 aug 2013, 20:06

Kan passa på att fråga hur det ser ut för uppföljaren "Le Vol du corbeau" av Gibrat?
http://www.bedetheque.com/serie-4135-BD ... rbeau.html
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » tis 06 aug 2013, 20:33

"Korparnas flykt" kom tydligen innan "Korpens flykt"...

http://www.albumforlaget.se/suite/det/2

...men annars* finns den på danska (som "Kråkans flykt").

http://comicwiki.dk/wiki/Kragens_flugt

*om det ser illa ut med rättigheterna...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

GuestOnQuest
Fine

Inläggav GuestOnQuest » tis 27 aug 2013, 08:17

Såna usla översättare det finns! Översätta "corbeau" till "kråka/krage" är i mina ögon bedrövligt. Om de inte ens lyckas få en enkel titel korrekt så kan man ju fråga sig hur innehållet ser ut. Skulle vara finemang om Albumförlaget gav ut Gibrat-boken (2 i 1 och inbundet som den förra) med en ordentlig, svensk översättning. Visst kan man läsa och förstå danska/norska men jag brukar ändå störa mig lite då texten inte flyter lika lätt som på svenska.
Jag har skakat hand med Stan Sakai.

Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Ray » tis 27 aug 2013, 08:43

om du inte är norsk eller dansk då vill säga ;)

Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Kontakt:

Inläggav lennon » tis 10 sep 2013, 20:54

Lagom till Kulturnatten i Uppsala i helgen släpps Albumförlagets senaste album - Fylgia. Här är några frågor till skaparna (hela texten från Seriezonen):

INFÖR KULTURNATTEN: TRE FRÅGOR TILL DANIEL THOLLIN OCH JONAS ANDERSON

På Kulturnatten den 14/9 släpps en ny bok i 1000 Ögon-serien: Fylgia, av Anders Björkelid, Daniel Thollin och Jonas Anderson. Som vanligt kommer upphovsmännen att finnas på plats på Seriezonen mellan 18:00 och midnatt för att signera och diskutera den nya boken. Som uppvärmning bjuder vi på en kort utfrågning av Daniel och Jonas:

1. Kan ni, utan att avslöja för mycket, berätta något spännande om er nya bok?
DANIEL: Nej, eller, jo, kanske. I Fylgia kommer vi att få se Uppsala som vi aldrig sett det tidigare - Tupilak trilogin (Tupilak, Hrafnir & Vondur) var bara ett smakprov på vad som kan hända med Uppsala. I Fylgia får vi verkligen se Uppsala vakna till liv!
JONAS: Fylgia tar en helt egen plats i vårt lilla 1000 ögon-universum. Det finns inga referenser till tidigare händelser i serien. Det är alltså ett perfekt tillfälle att hoppa in i vår värld.

2. Ni är bägge två ivriga konsumenter av böcker, serier och film. Vad skulle ni själva säga har påverkat er under arbetet med 1000 Ögon-serien?
DANIEL: Ursprungligen var det en stark Mike Mignola och H.P. Lovecraft influens i 1000 Ögon och den lever kvar, om än i mindre tydlig form. Framförallt så det som påverkat mig är att se hur Mike Mignola och John Arcudi kan bygga upp en sån enorm och levande värld som i B.P.R.D och kan man ta till sig en bråkdel av det och få in den levande känslan i 1000 Ögon så är jag nöjd.
JONAS: Jag har tittat en del på Teddy Kristiansens bilder inför Fylgia. Hans ruffighet och lösa färgläggning har inspirerat mig. Men också självklart Ben Stenbeck och Guy Davis.

3. Den här gången har ni arbetat med en författare istället för att själva fokusera på bilderna. Hur kändes det att släppa in någon ny i 1000 Ögon-världen?
DANIEL: Väldigt spännande! Anders kom till oss med en idé som vi genast kände starkt för. Anders tillför en ny dimension till 1000 Ögon. Han är en enormt skicklig berättare och bygger upp en spännande historia. Att få ta ett steg tillbaka och se Anders skriva en 1000 Ögon-historia, bitvis från den värld och mytologi som Jonas och jag skapat var himla skoj!
JONAS: Jag har känt Anders i över 20 år och ofta jobbat ihop. Han har gjort intressanta djupdykningar i skildringar av ett alternativt, skräck-Uppsala långt innan vi gjorde Tupilak. Det var bara spännande att se vad någon annan hittar i vår sandlåda.

Titta in till oss på Kulturnatten för att skaffa ett signerat ex av en ny spännande svensk serieroman!
www.albumforlaget.se

Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Kontakt:

Inläggav lennon » tis 10 sep 2013, 20:56

Kör förresten billigare pris nu på Makabra Mysterier-appen - endast 28:- för ett helt album. Här kan man ladda ner: https://itunes.apple.com/se/app/viktor- ... ?mt=8&uo=4
www.albumforlaget.se

Användarvisningsbild
luckylök
Fine

Inläggav luckylök » ons 11 sep 2013, 12:43

Kom över senaste Lucky Luke idag på Pressbyrån Extra i Stockholm C. Riktigt bra serie, njöt av den totalt. Rekommenderar den starkt till alla Lucky Luke fans. Bra jobbat lennon. Tyvärr kan jag inte komma till bokmässan, därför köpte jag detta album idag... Men det var ett riktigt kanon äventyr. Hoppas att du kommer att ge ut fler i framtiden.

Användarvisningsbild
Peral
Moderator

Inläggav Peral » ons 11 sep 2013, 19:49

Håller helt med, ett mycket bra album! Bra jobbat Albumförlaget!

Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Kontakt:

Inläggav lennon » tor 12 sep 2013, 17:23

Här kommer lite frågor till Anders Björkelid som har skrivit manus till Fylgia: (allt snott från Seriezonen)

INFÖR FYLGIASLÄPPET OCH KULTURNATTEN: TRE FRÅGOR TILL ANDERS BJÖRKELID

På Kulturnatten, lördagen den 14/9, släpps 1000 ÖGON: FYLGIA, något vi firar med signering i butiken från klockan 18:00 till midnatt. I tisdags fick Jonas Anderson och Daniel Thollin säga några ord om den nya boken. Idag är det författaren Anders Björkelids tur att säga sitt.

1. Du är nyinflyttad i 1000 Ögon-världen. Hur var det att jobba ihop med tecknarna Jonas och Daniel?
ANDERS: Jonas och jag har samarbetat sedan gymnasiet, så på sätt och vis var det mesta välbekant. Både Jonas och Daniel är dessutom proffs som verkligen förstår seriemediet– det är lätt att förmedla idéer till personer som själva har dem. Sedan var det ju skitkul att få leka med deras värld. Och de gav mig verkligen fria händer. Det roligaste var tiden när jag var helt klar med manus och jag bara kunde sitta på kvällarna och gotta mig åt nya sidor som ramlade in.

2. Har du några särskilda författare som du inspireras av, eller som du bara vill rekommendera?
ANDERS:. Jag har som regel att försöka hitta inspiration så långt bort från det jag skriver som möjligt men vi kan väl hålla oss till serier den här gången. Det finns ju många fantastiska serier som inte alls är skräck, och som ändå alla borde läsa. DAVID MAZZUCHELLIs "Asterios Polyp" är en sådan. Arkitektur, både i handlingen och i berättelsens konstruktion. Och med en så tajt rytm i handlingen att man ryser. Man bör inte heller missa Lorenzo MATTOTTI. Berättelsen är dröm och poesi och handlingen går vilse i storslagna associationer. "Eldar" är ett bra exempel, eller "Murmur". Sedan borde det vara obligatoriskt att läsa ALISON BECHDELs "Fun Home" (på svenska som "Husfrid"). Det finns så många lager i berättelsen här och ändå verkar allt vara återgivet på det enklaste och rakaste sätt. POSY SIMMONDS är en annan, helt egen röst i serievärlden och ofta orättvist förbisedd. "Gemma Bovary" eller "Tamara Drew" bör man nog ha läst. Det är serieberättande i en annan tradition än den vi för det mesta möter. Stora textmassor, layout hämtad från tidningsvärlden, och fullkomligt briljanta personporträtt. Till sist, om man prompt vill läsa någon annan skräckserie än Fylgia, så rekommenderar jag JUNJI ITOs "Uzumaki"!

3. Kan du, utan att släppa några spoilers, berätta något spännande om Fylgia?
ANDERS: Fylgia är kanske den första skräckserien för den sociala medie-generationen. Mobiltelefonen har en huvudroll och det liv som invaderas av en gammal, hotfull ondska i serien, är lika mycket IRL som digital. Men givetvis gräver vi ned oss i en del smaskig Uppsala-historia också.

Anders som har en hel del skrivande bakom sig; https://www.adlibris.com/se/sok?q=anders+bj%C3%B6rkelid
www.albumforlaget.se

Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Kontakt:

Inläggav Allan Kämpe » sön 15 sep 2013, 15:45

Nu har jag läst albumet "Fylgia" som jag fick signerat av serieskaparna i seriebutiken Seriezonen i Uppsala igår på kulturnatten.
En intressant och sammansatt berättelse även om jag hade lite svårt att följa storyn då och då.
Seriens skräck-atmosfär blev nästan starkast i de textlösa partierna där bara de stämningsfyllda bilderna fick tala och föra berättelsen vidare.
Trevligt med fint tecknade Uppsalamiljöer som man kan känna igen sig i.
Svagheterna i albumet som jag uppfattade dem anser jag vara en något tillkrånglad dialog i vissa textbubblor och att människorna ibland känns lite slarvigt tecknade.

Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Kontakt:

Inläggav Nitro74 » tor 19 sep 2013, 11:48

Kommer första delen av Det Tredje Testamentet att tryckas om? Jag har varit sugen på den serien länge men vill så klart läsa den från början.
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"

Återgå till "Info från Seriebranschen"