Albumförlaget

Information, nyheter, på gång från små och stora serieförlag- saker som inte är rena kom-och-köp annonser.
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Inlägg av KRax »

[quote="lennon"]

[quote="Bufkin"]

Nåt att fundera på inför framtiden. Prenumerationer.

Om du lyckas få upp utgivningen till säg 6album om året skulle iallafal jag vara intresserad av att prenumerera. Det har ju fungerat för serier som Finn och Fiffi eller tintins äventyrsklubb så det borde gå att få ordning på för vuxna.

Kan vara skönt att ha en bunt ex som redan är sålda varje utgivning.
[/quote]

Sant. Jag ska fundera på upplägget.
[/quote]

Hoho, kul! Kanske som en bokklubb tillsammans med andra serieförlag? Om jag fick hem ett blad fyra gånger om året med fina priser på serier skulle jag absolut köpa mer nytt än jag gör nu... Behöver inte ens vara flådigt, man är ju tillräcklig insnöad för att köpa bara man vet vad som finns (och har pengar över).

Benton ser, ja, två veckor sade du? Lång tid...

Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
Comic man
Fine
Inlägg: 508
Blev medlem: sön 29 jun 2008, 23:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Comic man »

Så, då blir det ytterligare en titel att lägga i önskelistan. *suck* [;)] Sedan håller jag med om att prenummerationer kanske säkert skulle funka.
Vi Veri Veniversum Vivus Vici
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

Jag tar till mig tipset om att ha möjligheten att prenumerera på Albumförlagets utgåvor.

Förutsättningarna är som följer; cirka 6-7 utgåvor i år, blandad kompott med inriktning på vuxenserier, priset blir 125:- + frakt, vilket är lite dyrare än t.ex. AdLibris, men något mervärde ska det ge att prenumerera. Jag har lite idéer om vad det skulle kunna vara, men är det någon som har något förslag så tas det tacksamt emot.
Så fort jag får albumen från tryckeriet postar jag, tillsammans med en lapp om belopp och bankkonto/bankgiro.

Välkommen med anmälan till bestallning@albumforlaget.se

Mvh Jonas
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

Ingen aning om någon skrivit om detta men denna serien verkar vara något att kolla på:

L'Ordre des Dragons
[url]http://www.bedetheque.com/serie-17699-BD-Ordre-des-dragons-%28L-%29.html[/url]
[url]http://www.bdtheque.com/main.php?bdid=7261&action=4[/url]
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

[quote="Sir-L"]

Ingen aning om någon skrivit om detta men denna serien verkar vara något att kolla på:

L'Ordre des Dragons
[url]http://www.bedetheque.com/serie-17699-BD-Ordre-des-dragons-%28L-%29.html[/url]
[url]http://www.bdtheque.com/main.php?bdid=7261&action=4[/url]
[/quote]
Den ser ok ut, men jag hittade bara några stycken bilder, så det är svårt att säga. Dessutom - samma tidsperiod som Sir Arthur Benton, så det lär inte bli före Benton är avslutad.
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
Jan Hoff
Very Good
Inlägg: 145
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 13:47
Ort: Sverige

Inlägg av Jan Hoff »

Benton låter absolut intressant.
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

Några ytterligare gråa hår senare har äntligen Sir Arthur Benton kommit fram.
Vassegoa och beställ [:)]
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

Alltid trevligt när Albumförlaget uppmärksammas:

http://www.staffars.se/blog/2009/02/5-snabba-med-jonas-fran-albumforlaget.html

Dessutom kan tilläggas att Staffars har en snygg hemsida, med tillhörande webshop.
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
Jan Hoff
Very Good
Inlägg: 145
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 13:47
Ort: Sverige

Inlägg av Jan Hoff »

Hej Albumförlaget!
Det verkar som om du gillar William Vance? Du försökte få loss "Bruce Hawker"... Har du försökt med hans andra, äldre serier? Exempelvis "Howard Flynn", "Rodric" och "Ramiro". De har aldrig synts i Egmontalbum i alla fall. "Howard Flynn" gick i Banggg i och för sig, men det var på 1960-talet. Jag vet inte om det fanns någon koppling mellan Egmont och Hemmets journals förlag redan då...
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

[quote="Jan Hoff"]

Hej Albumförlaget!
Det verkar som om du gillar William Vance? Du försökte få loss "Bruce Hawker"... Har du försökt med hans andra, äldre serier? Exempelvis "Howard Flynn", "Rodric" och "Ramiro". De har aldrig synts i Egmontalbum i alla fall. "Howard Flynn" gick i Banggg i och för sig, men det var på 1960-talet. Jag vet inte om det fanns någon koppling mellan Egmont och Hemmets journals förlag redan då...
[/quote]
Jag har faktiskt ingen koll på dom serier du nämner. Är det värt att kolla upp dom ? Skulle Bruce J. Hawker sälja 1000 ex tror ni ?

Annars känns det mer rätt att satsa på nyare serier än på äldre, om det inte är väldigt bra grejer.
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Egmont fanns inte i Sverige då iaf, det var väl Semic eller nåt sånt som var de stora förr.
Så just _Egmont bör ju inte kunna sätta krokben om de nu inte ärver allt från det bolag de köper upp?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

[quote="lennon"]


[...]
Jag har faktiskt ingen koll på dom serier du nämner. Är det värt att kolla upp dom ? Skulle Bruce J. Hawker sälja 1000 ex tror ni ?
[...]
[/quote]
Just "Bruce J. Hawker" har väl gått i "Egmonts-Fantomentidning"? Är inte säker, den gick ju definitivt under Semics regi.
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

[quote="Sir-L"]

[quote="lennon"]


[...]
Jag har faktiskt ingen koll på dom serier du nämner. Är det värt att kolla upp dom ? Skulle Bruce J. Hawker sälja 1000 ex tror ni ?
[...]
[/quote]
Just "Bruce J. Hawker" har väl gått i "Egmonts-Fantomentidning"? Är inte säker, den gick ju definitivt under Semics regi.
[/quote]
Det stämmer, men i och med att det var svart/vitt på den tiden, så kom den aldrig till sin rätt. Fantastisk serie!
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

Albumförlaget kommer att dyka upp på SPX09, som är den 23:e till 26:e april i kungliga huvudstaden (Stockholm).
Det hade varit trevligt att träffa på andra från forumet :-)
Dessutom hoppas jag kunna presentera en nyhet!
Jag återkommer med mer info om SPX när jag har fått det.
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
Jan Hoff
Very Good
Inlägg: 145
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 13:47
Ort: Sverige

Inlägg av Jan Hoff »

[quote="lennon"]

[quote="Jan Hoff"]

Hej Albumförlaget!
Det verkar som om du gillar William Vance? Du försökte få loss "Bruce Hawker"... Har du försökt med hans andra, äldre serier? Exempelvis "Howard Flynn", "Rodric" och "Ramiro". De har aldrig synts i Egmontalbum i alla fall. "Howard Flynn" gick i Banggg i och för sig, men det var på 1960-talet. Jag vet inte om det fanns någon koppling mellan Egmont och Hemmets journals förlag redan då...
[/quote]
Jag har faktiskt ingen koll på dom serier du nämner. Är det värt att kolla upp dom ? Skulle Bruce J. Hawker sälja 1000 ex tror ni ?

Annars känns det mer rätt att satsa på nyare serier än på äldre, om det inte är väldigt bra grejer.

[/quote]
Ramiro är en relativt modernt tecknad serie, utspelar sig på medeltiden. Borde funka lika bra som den helt osannolikt populära Thorgal (Det låter ju helt idiotiskt om man skulle förklara vad den går ut på=utomjording bland belgisk/polska fantasyvikingar).
Håller med rösten om Bruce J Hawker... Serien förtjänar färg för att komma till sin rätt. Men ett sådant här forum är väl rätta platsen för drömmar? Blir tufft att sälja 1000 ex. (Men fan vet, blir det en positiv recension hos BTJ, biblioteken köper (Skolbiblioteken vill kanske satsa på något historiskt som får ungarna att bli intresserade av historieämnet....)....osv)
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Inlägg av KRax »

[quote="lennon"]

Några ytterligare gråa hår senare har äntligen Sir Arthur Benton kommit fram.
Vassegoa och beställ [:)]
[/quote]

Bra!

Ärligt talat, jag såg teckningarna i ditt nyhetsbrev och blev lite skraj, men efter att ha sett dem i verkligheten... Imponerande! Passar skönt till manuset, som i sin tur är, ja, känsligt i brist på bättre ord. Ännu ett "vill läsa fortsättningen nu på studs"-album!
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
Comic man
Fine
Inlägg: 508
Blev medlem: sön 29 jun 2008, 23:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Comic man »

Jag blev faktiskt en aningen förvirrad av handlingen, så det albumet måste jag läsa om flera ggr tror jag. Men en spionserie bör väl inte vara för uppenbar. Teckningarna passar väldigt bra, särskilt med inslagen av accentfärger mot en i övrigt mörk bakgrund. Den blir säkert en serie som jag kommer att följa i fortsättningen.
Vi Veri Veniversum Vivus Vici
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

Jo, jag var lite osäker på hur teckningarna skulle mottagas, men det var ju bra att dom uppskattades.
Vad tyckte ni om pappret då ? bättre med det behandlade pappret, eller hade det varit bättre med obehandlat (som i Bouncer och DTT) ?
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Inlägg av KRax »

Papret: Kluven, antagligen mest för att det helt enkelt inte är som vanligt. Snyggt är det absolut, det blir lite magasinkänsla, men ja, just det, det är inte som vanligt.

Comic man, har du läst det härliga albumet Operation Istanbul av Vittorio Giardino? Det är inte helt fel att ha det i bakhuvudet när man läser Benton, samma tid och i viss mån samma tema som Benton del 1, men skildrat på helt olika sätt.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
Comic man
Fine
Inlägg: 508
Blev medlem: sön 29 jun 2008, 23:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Comic man »

[quote="lennon"]

Vad tyckte ni om pappret då ? bättre med det behandlade pappret, eller hade det varit bättre med obehandlat (som i Bouncer och DTT) ?
[/quote]

Det var intressant att du hade växlat jämfört med DTT, dvs nu var omslaget matt och inlagan blank. Och jag tycker att det fungerar bra ihop med serien, definitivt ngt att fortsätta med.

[quote="KRax"]

Comic man, har du läst det härliga albumet Operation Istanbul av Vittorio Giardino? Det är inte helt fel att ha det i bakhuvudet när man läser Benton, samma tid och i viss mån samma tema som Benton del 1, men skildrat på helt olika sätt.
[/quote]

Nej, den har jag inte läst. Är den läsvärd?
Vi Veri Veniversum Vivus Vici
Skriv svar