Albumförlaget

Information, nyheter, på gång från små och stora serieförlag- saker som inte är rena kom-och-köp annonser.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Albumförlaget

Inlägg av Labrador Road 26 »

Finns, eller har det funnits, några planer på att ge ut Bob de Moors album om Barelli?
http://www.bedetheque.com/serie-2442-BD-Barelli.html

Rätt obegripligt egentligen att varken Carlsen Comics eller Tintin Äventyrsklubb gav ut den sviten.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Albumförlaget

Inlägg av Wakuran »

Annars finns det några album på danska.

http://comicwiki.dk/wiki/Barellis_oplevelser
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Albumförlaget

Inlägg av Labrador Road 26 »

Vet inte hur många gånger jag ska behöva förklara att jag inte läser danska. Så jag struntar högeligen hur många saker de ger ut. Svenska eller engelska utgåvor är det som gäller för mig.

Kan inte heller påminna mig att Jonas sagt något om att han har planer på att ge ut album på danska, så jag inväntar istället svar från honom.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Albumförlaget

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Labrador Road 26 skrev:Vet inte hur många gånger jag ska behöva förklara att jag inte läser danska.

Snälla LR26, bara en gång till! [:o)]
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Albumförlaget

Inlägg av lennon »

Labrador Road 26 skrev:Finns, eller har det funnits, några planer på att ge ut Bob de Moors album om Barelli?
http://www.bedetheque.com/serie-2442-BD-Barelli.html

Rätt obegripligt egentligen att varken Carlsen Comics eller Tintin Äventyrsklubb gav ut den sviten.

Kan ärligt säga att jag nog inte har läst ett enda av dessa album - så svaret blir nej, inga planer finns eller har funnits.
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Albumförlaget

Inlägg av RioGrande »

Tror formatet (30 s.) gjorde det svårt för Barelli på den svenska marknaden, där folk vill att saker ska se ut på ett visst sätt. Men man hade ju kunnat packa dem två och två --- till något som skulle liknat ett Tintinalbum rätt mycket! /// Barelli är en mer lyckad produkt än Frank världsreportern (exempelvis), så det handlar väl mycket om vad olika aktörer på utgivningsmarknaden lyckas få rättigheter till också?
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Albumförlaget

Inlägg av mikaelbergkvist »

Jag läste dem. Min far reste mycket när jag var barn och köpte hem allt möjligt. (jag var en bortskämd unge vad gäller serier)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Albumförlaget

Inlägg av Wakuran »

mikaelbergkvist skrev:Jag läste dem. Min far reste mycket när jag var barn och köpte hem allt möjligt. (jag var en bortskämd unge vad gäller serier)

På danska, då, eller?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Albumförlaget

Inlägg av Peral »

Har du funderat på "Les Innommables" Den introducerades i Sverige av Horst Schröder i EPIX, och har skapats av Yann och Asterix nye tecknare Didier Conrad.
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Albumförlaget

Inlägg av lennon »

Peral skrev:Har du funderat på "Les Innommables" Den introducerades i Sverige av Horst Schröder i EPIX, och har skapats av Yann och Asterix nye tecknare Didier Conrad.

Nej [:)]
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Albumförlaget

Inlägg av Wakuran »

Det finns 12 album på franska. Jag har för mig att tillkomsthistorien är litet rörig, så det allra första äventyret publicerades i Spirou-tidningen, men gavs aldrig ut i ett album innan samlingsvolymerna.

http://www.bedetheque.com/serie-3225-BD ... uelle.html
http://www.bedetheque.com/serie-27878-B ... rales.html
http://www.bedetheque.com/serie-400-BD- ... ettes.html

Sen finns det även en spinoff-serie av samma team, Tigresse Blanche

http://www.bedetheque.com/serie-11872-B ... anche.html
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Albumförlaget

Inlägg av Peral »

Jo jag gillar hans stil, Didier Conrads, jag har åtta av albumen på franska. Sedan får jag fylla på med Tigresse Blanche. Det är en stil som ligger nära Franquins och många andra frasnk-belgiska mästares.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Albumförlaget

Inlägg av tfels »

Aahh. Först läste jag "fnask-belgiska". Knasigt det kan bli.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Albumförlaget

Inlägg av Wakuran »

Själv läser jag en del fnåsk-belgiskt...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Albumförlaget

Inlägg av Peral »

Jag tänkte närmast att det var en bra idé att rida på vågen av det nya skaparparet i Asterix, men Jonas är smart, jag antar han har mycket vinnande planer.
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Albumförlaget

Inlägg av lennon »

Bra recension av Det var en gång i Frankrike - Herr Josephs imperium:

"Som med all riktigt bra seriekonst samverkar text och bild sömlöst. Vallées teckningar är realistiska
och filmiska med många inzoomningar och "snabba klipp". Nurys text lutar åt det hårdkokta men blir aldrig löjlig.
Tempot är högt, även om få regelrätta actionscener förekommer. Resultatet är strålande!"

Taget från BTJ-recensionen.
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Albumförlaget

Inlägg av Sir-L »

Jag var inne hos min "lokale" hökare (så lokalt det kan bli när man bor ute på vishan). Det kom in en stamkund medan jag var där och knappt hade han kommit in genom dörren så tipsade ägaren om ett album som kunden bara måste kolla in. Det rörde sig om "Det var en gång i Frankrike". Ägaren var så lyrisk över albumen att kunden köpte båda albumen på fläcken!
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Albumförlaget

Inlägg av Peral »

Jag fick idag de tre Sir Arthur Benton albumen jag beställt. Fanns det någon grym tanke när Jonas slår in dem i semesterreklam, fullt med folk som springer omkring i badkläder under palmer! I Örebro var det minus två grader, med en fuktig kyla som går genom alla kläder. Men tack ändå för en snabb leverans Jonas.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Albumförlaget

Inlägg av Labrador Road 26 »

Väldigt smart taktiskt förstås. Effekten blev ju mycket riktigt att du ser bilderna, jämför med den bistra verkligheten utanför. Jag kan sätta en badbrudsbild på att i din hjärna fladdrade förbi en tanke om bättre tider, om inte medvetet så garanterat i det undermedvetna. Hjärnan ställdes alltså in på verklighetsflykt och var med det alltså redo för de tre albumen på ett bättre sätt än utan denna geniala påverkan. Snyggt jobbat Lennon.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Albumförlaget

Inlägg av Peral »

Snarare var det så att hinner jag läsa dessa tre album innan jag flyr denna vidriga kyla?
Skriv svar