Agent X9 och framtiden

Information, nyheter, på gång från små och stora serieförlag- saker som inte är rena kom-och-köp annonser.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av larsa66 »

K-E Lindkvist skrev:Om nu V for Vendetta vant Agent X9:s läsekrets vid fortsättningsserier tycker jag (precis som jag nämt på annan plats i forumet) att Velvet av Ed Brubaker och Steve Epting skulle passa perfekt i tidningen.
Brubaker skriver en lagom snårig agenthistoria, inspirerad av 60- och 70-talets spionthrillers, med en kvinnlig huvudperson och mycket action medan Steve Eptings teckningar jämförts med[/url] såväl Jim Holdaway som Alex Raymond och Stan Drake. Det här är riktigt, riktigt bra! Och Image brukar väl inte vara omöjliga att ha att göra med? Om inte annat kanske Johan kan ge ut den på Apart?

Här är några exempel ur de två första numren. Visst är det snyggt?



:) super!
Bra action i hoppet till Motorcykeln!
Den väcker absolut nyfikenhet.
Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine
Inlägg: 526
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 15:23
Ort: Umeå, Västerbotten

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av nicklas.johansson »

larsa66 skrev:
nicklas.johansson skrev:Lite enformigt i X9 än så länge! Hittills i år har alla nummer innehållit Modesty, Corrigan och V, samt några avsnitt av Ordningen upprätthålls alltid. Så även kommande nummer. Vore det inte för V så hade jag nog slängt in handduken, men jag får leva på hoppet att det blir intressantare serier så småningom.


Vilka serier skulle du vilja se i Agent X9, Nicklas?


Lite lurig fråga, jag har inte så stor koll på agentserier utifrån stora världen, men jag gillar alla fransk/belgiska albumserier som gått i tidningen de senaste 10-15 åren och jag gillade även Road to Perdition för ett antal år sedan. Saken är väl den att jag redan läst alla Modesty avsnitten två gånger om och nu är inne på tredje rundan så därför ledsnat lite även om det är få serier som håller så hög kvalitet. Corrigan, Kirby och liknande är mer rolig kuriosa från en tid som flytt snarare är att jag tycker att det är så bra och det är nog detta tillsammans som gjort att jag bara köpt färgnumren de senaste åren. Men jag gillar V och kommer fortsätta följa denna under året (även om jag har den amerikanska samlingsutgåvan i bokhyllan) och jag tycker ha hört någon liten fågel viska om Stig Larssons trilogi dyker upp i tidningen vad det lider, så det blir nog bra. Det var mest att jag blev lite förvånad när jag märkte att det var samma serier i de fyra-fem senaste numren.
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av tfels »

Vad sägs om Mickey Spillanes Mike Danger i X9? Gavs ut av Tekno Comix/Big Entertainment under 90-talet, ett förlag i stil med Vertigo men mer mainstream. 11 nummer blev det. Kanske vore även Neil Gaimans Mr Hero något? Samma förlag.
https://www.google.se/search?q=mickey+s ... 80&bih=690
https://www.google.se/search?q=neil+gai ... 80&bih=690
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av AndreasEriksson »

tfels skrev:Vad sägs om Mickey Spillanes Mike Danger i X9? Gavs ut av Tekno Comix/Big Entertainment under 90-talet, ett förlag i stil med Vertigo men mer mainstream. 11 nummer blev det.

Mike Danger har ju redan publicerats på svenska i Seriemagasinet (vilket iofs kan vara en fördel; eftersom materialet redan är översatt - men för oss som redan läst den blir det ytterligare en repris).

Velvet ser bra ut! [:o)]
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av tfels »

Eller så vore nog Mr Hero och TeknoPhage något för Albumförlaget! Att samla i album.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av Wakuran »

Så Mr Hero och TeknoPhage är bra på riktigt? Gaiman spottade ur sig en hel del koncept för det där förlaget. Jag läste första numret av Lady Justice, men det kändes mest som något han snytit ut ur näsan.

http://www.comics.org/publisher/847/
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av tfels »

Lady Justice var torr och trist! Mr Hero och TeknoPhage var klart bättre!
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine
Inlägg: 526
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 15:23
Ort: Umeå, Västerbotten

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av nicklas.johansson »

Jag gillade Mr Hero, TeknoPhage och alla spinoffer runt detta när det begav sig men jag vet inte om det skulle passa i X9. Snarare i Magnum om den funnits kvar.
Dock en serie från slutet av 90-talet som jag minns med ett rosa skimmer och som kanske skulle kunna passa i X9 var Saint Germaine från Caliber press, kanske lite mycket viktat åt övernaturliga händelser men ändå (Får nog ta och plocka fram och läsa om innan jag uttalar mig mer om dess förträfflighet, det var ju ändå 15-20 år sedan sist!).
http://www.garyreed.net/Titles/Saintgermaine.html klicka på "preview" så finns det några bildexempel.
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av tfels »

Fick en virusvarning på den sidan. Nåt med Exploit Black hole hette det.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine
Inlägg: 526
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 15:23
Ort: Umeå, Västerbotten

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av nicklas.johansson »

Aj då, ja då får ni kanske skippa sidan och göra en sökning via en sökmotor i stället om ni är nyfikna. Jag fick ingen varning på sidan, så jag länkade den rakt av bara.
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av GuestOnQuest »

nicklas.johansson skrev:...och jag tycker ha hört någon liten fågel viska om Stig Larssons trilogi dyker upp i tidningen vad det lider, så det blir nog bra.
Blir det den engelska eller franska versionen?
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av Wakuran »

Franska, enligt tidigare uppgift.

viewtopic.php?f=7&t=7828&hilit=Salander&start=57
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
satori
Fine
Inlägg: 431
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 23:34

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av satori »

Sylvain Runberg (Hammerfall, Den mörka sidan, Orbital, m.m.) har meddelat på sin facebooksida att hans serieversion av Stieg Larssons böcker kommer nu i juni i Agent X9.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av RioGrande »

Den X9-tidningen har visats även på andra ställen på fb. Kommer att bli episk. 148 sidor tjock. Modesty och Salander innanför samma pärmar. Det kommer att slå gnistor!
Användarvisningsbild
Apart Förlag
Fine
Inlägg: 235
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:51
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av Apart Förlag »

K-E Lindkvist skrev:Om nu V for Vendetta vant Agent X9:s läsekrets vid fortsättningsserier tycker jag (precis som jag nämt på annan plats i forumet) att Velvet av Ed Brubaker och Steve Epting skulle passa perfekt i tidningen.
Brubaker skriver en lagom snårig agenthistoria, inspirerad av 60- och 70-talets spionthrillers, med en kvinnlig huvudperson och mycket action medan Steve Eptings teckningar jämförts med såväl Jim Holdaway som Alex Raymond och Stan Drake. Det här är riktigt, riktigt bra! Och Image brukar väl inte vara omöjliga att ha att göra med? Om inte annat kanske Johan kan ge ut den på Apart?
Ser bra ut. Har inte läst den, men min erfarenhet av Brubaker är att de gör sig bäst samlade. Dock verkar det vara mer fart i den här… Bra tips, får se om det finns resurser för det i framtiden. Just nu gör det inte det, då vi har fullt upp på alla fronter, inkl Agent X9:s sidor, ett tag framåt.
Senast redigerad av 1 Apart Förlag, redigerad totalt 0 gånger.
Köp direkt av oss: http://www.apartforlag.se
10% rabatt till Serieforums medlemmar — använd rabattkod ”serieforum.se”
Bli vän med oss på Facebook: http://facebook.com/apartforlag.se
Användarvisningsbild
Agent X9
Very Good
Inlägg: 158
Blev medlem: ons 07 okt 2009, 11:29
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av Agent X9 »

Alla rykten ni hört är nu inte längre rykten, utan faktum.
Här har vi den: Ett riktigt, riktigt, bra och 148 sidor tjockt nummer – mycket läsning för pengarna!
Förutom första delen av Män som hatar kvinnor, Modesty och V for Vendetta så får ni tre true crime-noveller av Pär Thörn från Ordningen upprätthålls alltid, Illustrerade av Jonas Anderson, Malin Biller och Lisa Medin – och ett faktauppslag om de döda.
Finns i butik nu!

Officiellt pressrelease från Egmont finns här: http://bit.ly/1nnlgek

Bild
Åsikter uppsnappade här, eller på annan plats, kan komma att citeras på redmöten, på bloggen eller i tidningen Agent X9.
Detta i enlighet med svensk upphovsrätt men framförallt för att försöka göra Agent X9 så bra som möjligt för så många som möjligt.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av larsa66 »

Ja det var ett riktigt fett nummer.
Jag började med att läsa V och den är ju inne i en tråkig fas just nu. Stackars Evey...

Det som är fint är att se Tony Weares fantastiska teckningar igen. För varje teckning växer han till den mästare Lloyd måste ansett han vara.
Bild
Jag börjar tänka hur trevligt vore det inte att se Matt Marriott i färg. Om man anväder sig av samma färgläggning som V tror jag det skulle bli en ännu vackrare serie.
I varje fall intressant. Jag läste att Weare tecknat andra serier också:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tony_Weare
är någon av dessa bekanta för er forumiter?

V är i en mörk period just nu så förutom Weares teckningar går jag inte djupare i det avsnittet.

Huvudserien då? Män som hatar kvinnor?
När jag först bläddrade igenom den gillade jag inte teckningarna. Mikael Blomqvist ser ju ut som en luffare... Och Lisbeth som en punk-manga-tjej.
Nä, några höga förväntningar hade jag inte när jag började läsa. Jag har ju sedan tidigare lovordat Norstedts två album, inget kunde väl slå dom. Men ack vad jag bedrog mig.
Rio Grande t.ex. tycker inte att man ska hålla på och göra flera serier av samma berättelse, men jag tyckte det här var bra. Det blev inte som samma berättelse. eller det blev samma berättelse fast berättad av en annan person som varit med, andra vinklingar. mer fart, mer känsla. När man väl vant sig vid teckningsstilen blev den djävligt bra. Vissa bilder får jag lite berni Wrightson vibbar av, konstigt [B)]


Bild

När man sedan är klar med Milleniumtriologin tycker jag absolut man har en seriefigur som kan axla Modesty Blaises mantel. Om man nu får göra så.


Sedan gillar jag dom korta Pär Thörn och Loka Kanarp men jag tycker nog man kunde spridit ut dom i tidningen, mellan dom långa serierna. istället för att bunta ihop dom i mitten. Det är kanske en smaksak men jag tycker att lästempot blir trevligast så. Jag har ju boken "Ordningen upprätthålls alltid" men den har jag inte läst än. Just nu tycker jag det är perfekt att läsa dom på detta sätt i agent X9.

Jag ska inte skryta av er mer nu, risken är att ni blir för kaxiga [;)] Men som avslutning vill jag skriva det jag skrev på facebook. Det är en perfekt sommartidning att läsas när regnet smattrar mot rutan eller en solig dag i hängmattan.
Senast redigerad av 1 larsa66, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Agent X9
Very Good
Inlägg: 158
Blev medlem: ons 07 okt 2009, 11:29
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av Agent X9 »

Jo, kanske kunde man spridit ut de kortare serierna.
Dock knyts ju alla Ordning-serierna ihop eftersom de delar samma faktauppslag. Men det kanske man hade kunnat lista ut ändå...
Vi hade en tanke, tycker att den funkar, men tycker inte att din är fel för det.
Kul att du gillar MSHK. Vi tycker dock att det är lite väl mycket "talking heads" i den andra versionen och var rätt överens om att det var den här som skulle gå i X9.
Åsikter uppsnappade här, eller på annan plats, kan komma att citeras på redmöten, på bloggen eller i tidningen Agent X9.
Detta i enlighet med svensk upphovsrätt men framförallt för att försöka göra Agent X9 så bra som möjligt för så många som möjligt.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av larsa66 »

"Talking heads" Nä, där håller jag inte med. Om det är Mina/Manco/Muttis version du menar?
Jag tycker den var stämningsfull...Mer Norrländsk kanske. Flera sidor utan text och väldigt fina bilder. Växlade mellan två tecknare.
Den kändes som att den utspelades i Sverige.

Det gör däremot inte den här franska lika mycket, den kunde utspela sig vart som helst. Men jag gillar båda som sagt.

Jag gillar både Beatles och Stones också.

Detta är ett trevligt exempel på två olika berättarstilar, när Lisbeth möter sin nya förvaltare. Man får välja vilken som är bäst om man vill men jag tycker man får ut mer av livet om man kan ta till sig båda. Intressant hur man kan skriva två helt olika repliker men komma till samma mening.


Bild

Bild

Det är samma upplevelse om man först lyssnar på "hey bulldog" och sen "Brown sugar" :).
Användarvisningsbild
Agent X9
Very Good
Inlägg: 158
Blev medlem: ons 07 okt 2009, 11:29
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av Agent X9 »

Jo, man kan så klart gilla båda.
Men 300 sidor i X9 skulle behövt minst 6 nummer. Minst
Nu får man hela historien i två extra tjocka sommartidningar.
Vi tyckte det var en bra lösning.
Åsikter uppsnappade här, eller på annan plats, kan komma att citeras på redmöten, på bloggen eller i tidningen Agent X9.
Detta i enlighet med svensk upphovsrätt men framförallt för att försöka göra Agent X9 så bra som möjligt för så många som möjligt.
Skriv svar