Agent X9 och framtiden

Information, nyheter, på gång från små och stora serieförlag- saker som inte är rena kom-och-köp annonser.
Användarvisningsbild
Agent X9
Very Good
Inlägg: 158
Blev medlem: ons 07 okt 2009, 11:29
Ort: Sverige
Kontakt:

Agent X9 och framtiden

Inlägg av Agent X9 »

Hur och vad tycker ni?
Hjälp oss att motivera rätt beslut.
http://agent-x9.blogspot.com/2011/01/ag ... a-det.html
Åsikter uppsnappade här, eller på annan plats, kan komma att citeras på redmöten, på bloggen eller i tidningen Agent X9.
Detta i enlighet med svensk upphovsrätt men framförallt för att försöka göra Agent X9 så bra som möjligt för så många som möjligt.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av Erik S »

Är det red. själv som klistrat in en massa utdrag ur inlägg härifrån forumet? Bra gjort, hursomhelst.
EDIT: Och svaret på min egen fråga får jag genom att mer än slarvläsa själva blogginlägget. Klantigt av mig.
Användarvisningsbild
Agent X9
Very Good
Inlägg: 158
Blev medlem: ons 07 okt 2009, 11:29
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av Agent X9 »

hehe.
Men för säkerhets skull: ja.
Åsikter uppsnappade här, eller på annan plats, kan komma att citeras på redmöten, på bloggen eller i tidningen Agent X9.
Detta i enlighet med svensk upphovsrätt men framförallt för att försöka göra Agent X9 så bra som möjligt för så många som möjligt.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av Agentum »

Ni är inte kloka.

Att bara köra repriser är högst kortvarigt.

Jag hörde att ni körde 100 bulets förmodligen till fasa för läsarna som ju vet vad som är nåt så bra.

Det finn som vi diskuterat en hel del mer även om de blivit filmer eller anses för svårförsteliga för svenska läsare.

För jag tyckr det kommer ner till det oc h inet barar inom erat område utan i de flesta andra områdn med, tänkande är inte av intresse.

Problmet är att serir som är skapade ens för barar UK eller mer världen gått ifrån er, jag förstår inte hur dumma era läsare r egentligen?

Vi ser det saamma i Fantomen, vílket överlägset klarat sig bättre än er genom sina möjlighter att placera historien i en annan tid dvs en tidigare Fatomens problem. här anser jag att han vilat bra då han är en figur som klart fungerar bättre innan modern tid på alla sätt.

Agent X9, tja det finns en möjlighet att försöka få folk som levde då att förstå det kalla kriget osv, som i modern tid är det fiasko helt enkelt.

HAHAHAHA, ni vet nog vilken serie jag komer ifrån.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agent X9
Very Good
Inlägg: 158
Blev medlem: ons 07 okt 2009, 11:29
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av Agent X9 »

Agentum skrev:Ni är inte kloka.
Att bara köra repriser är högst kortvarigt.


Du har inte läst nr 1/2011, eller hur?
Kanske ska du göra det först: en tredjedel är reprismaterial med (nästan) alla Agent X9-läsares favorit Modesty Blaise, som tidningen bevisligen måste ha med.
Resten av tidningen är nytt material: Sherlock Holmes och Die Hard. Båda har sofistikerat manus.
Senast redigerad av 1 Agent X9, redigerad totalt 0 gånger.
Åsikter uppsnappade här, eller på annan plats, kan komma att citeras på redmöten, på bloggen eller i tidningen Agent X9.
Detta i enlighet med svensk upphovsrätt men framförallt för att försöka göra Agent X9 så bra som möjligt för så många som möjligt.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av UlfK »

Får man önska sig en länk? Typ här i texten: "Seriefans (som mest hängt på serieforum.se)"

UlfK, moderator och gratisreklamnasare.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av Labrador Road 26 »

Det bör absolut finnas en länk till originalpubliceringen. Hoppas också att de medlemmar vars texter använts har tillfrågats för godkännande av denna utomstående publicering. Serieforum äger ingen upphovsrätt på inläggen skrivna här, men det betyder inte att de kan användas hur som helst av kommersiella aktörer.

/Admin
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av Erik S »

Labrador Road 26 skrev:Hoppas också att de medlemmar vars texter använts har tillfrågats för godkännande av denna utomstående publicering. Serieforum äger ingen upphovsrätt på inläggen skrivna här, men det betyder inte att de kan användas hur som helst av kommersiella aktörer.

/Admin

Så har det inte varit. I alla fall inte med mitt inlägg. Hursomhelst tycker jag inte att det spelar nån särskild roll. Så länge mitt namn anges och min text inte används för att tjäna pengar till egen ficka (hur nu det skulle gå till? [:)] ) är det fritt fram för min del. Jag kan inte se att X9-red som kommersiell aktör ekonomiskt gynnas av copy-pasteandet. Jag instämmer dock i att det vore lämpligt med en länk till forumet.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av RioGrande »

Jag tycker absolut att X9-red ska ge de publicerade skribenterna en påse godis eller några serietidningar/pocketar (om de hör av sig till redaktionen och anger sina riktiga namn och sinna addressr!)
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Erik S skrev:
Labrador Road 26 skrev:Hoppas också att de medlemmar vars texter använts har tillfrågats för godkännande av denna utomstående publicering. Serieforum äger ingen upphovsrätt på inläggen skrivna här, men det betyder inte att de kan användas hur som helst av kommersiella aktörer.

/Admin

Hursomhelst tycker jag inte att det spelar nån särskild roll. Så länge mitt namn anges och min text inte används för att tjäna pengar till egen ficka (hur nu det skulle gå till? [:)] ) är det fritt fram för min del. Jag kan inte se att X9-red som kommersiell aktör ekonomiskt gynnas av copy-pasteandet. Jag instämmer dock i att det vore lämpligt med en länk till forumet.


Egmont är inte ett vinstdrivande företag? Agent X9 görs på ren hobbyinstinkt och feedbacken vill redaktionen ha för att man har för lite annat att göra? :)

Det är klart att alla som har skrivit och vars inlägg används i en officiell blogg jobbar gratis åt Egmont i teorin. Det stod inget i användaravtalet för Serieforum att Egmont hade rätt att klippa och klistra och använda inläggen. Inte det jag läste i alla fall.

Jag tycker inte heller att det är en stor sak, och absolut inget som ska kompenseras, men det är klart att företaget tjänar pengar på ditt "ideella" arbete.

Att få in synpunkter från konsumenterna är något som generellt kostar pengar för ett företag. Vilka förevändningar (kundomsorg, produktförbättring eller annat) man använder för insamlandet spelar ju ingen roll.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av Labrador Road 26 »

APenny4YourThoughts skrev:Det stod inget i användaravtalet för Serieforum att Egmont hade rätt att klippa och klistra och använda inläggen. Inte det jag läste i alla fall.

Stämmer bra, det står inget om det. Vi tillhandahåller bara en plats för medlemmarna att diskutera på. Eventuell upphovsrätt på enskilda inlägg innehas av postaren själv. I och med att detta är ett publikt forum på internet finns det möjlighet för utomstående att citera inlägg härifrån, precis som vi ibland gör från andra svenska och utländska forum.

Om kommersiella aktörer hämtar inlägg härifrån hoppas jag att de gör med tillåtelse från respektive postare eller på annat sätt följer god affärssed och etik.

Publicerar man något på internet får man räkna med att det kan komma att användas på andra ställen än där själva ursprungspubliceringen skedde. När så sker beror det nog oftast på att det publicerade är så pass bra att även andra hänvisar till det.

Serieforum har inget skydd mot att inlägg kan dyka upp på andra ställen men i och med att det mesta som diskuteras är relativt smala ämnen så är risken för det också relativt liten. "What happens on the internet stays on the internet" skulle man kunna säga, det gäller bara att komma ihåg att internet är stort och till största delen okontrollerat.

/Admin
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
pogono
Fine
Inlägg: 529
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 09:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av pogono »

I svensk lag regleras citaträtten, kort och koncist, i 22 § upphovsrättslagen: "Var och en får citera ur offentliggjorda verk i överensstämmelse med god sed och i den omfattning som motiveras av ändamålet."
God sed innebär bland annat att upphovsmannen anges, och att citatet inte är till sådan omfattning att det kommer att utgöra huvuddelen i det nya verket.

[url]http://sv.wikipedia.org/wiki/Citaträtt[/url]
Användarvisningsbild
Agent X9
Very Good
Inlägg: 158
Blev medlem: ons 07 okt 2009, 11:29
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av Agent X9 »

Länk till citerad X9-tråd är fixad på båda ställena som serieforum nämns i blogposten.
Det borde det så klart ha varit från början men jag glömde det.

Vi (jag) har inte frågat de enskilda användarna, på grund av att det inte hade varit möjligt – då hade de kommentarerna aldrig hamnat vid bloggposten och aldrig nått fram till de som inte hänger på serieforum.
De inlägg som inte gick direkt till Egmont, dvs åsikter som tog "omvägen" via serieforum (och därmed inte heller når fram till Egmont), kändes såväl relevanta som nödvändiga för att det vid nästa redaktionsmöte ska tas ett beslut som faktiskt gynnar tidningen(s innehåll).
Om vi ska vara krassa: serieforumets medlemmars åsikter.
Som i stort stämmer med flera av redaktionsmedlemmarna.
(och som faktiskt är åsikter vi bett om av samma anledning som vi bett om åsikter på bloggen. Med syfte att göra tidningen bättre för de som läser den och de som vill läsa den men inte gör det av olika anledningar)
Jag tycker att jag balanserar rätt bra på på vad som är försvarbart enligt citaträtten. Möjligen är några av inläggen lite väl långa, men jag ger credit till såväl serieforum som den enskilda postaren.
Och framförallt: Nr 1/2011 är faktiskt en produkt som tagits fram med just serieforums hjälp.
Ni hade gärna fått lägga de kommentarerna på agentX9-bloggen, men nu gjorde ni inte det. Så för att visa de som vill ha det som förutom (t ex 2/3 Modesty i tidningen) att det finns andra åsikter (t ex era) kändes det här som en rimlig manöver.

Sen kommer vi till en betydligt mer komplex fråga.
Vem som ev tjänar pengar på det hela.
Egmont är definitivt ett vinstdrivande företag, ja.
Och Agent X9 kommer läggas ner i samma ögonblick som den går back, så enkelt är det.
Men det är INTE Egmont, eller någon anställd på Egmont, som driver bloggen.
Det är förvisso Egmont som äger domänen http://www.agentx9.se, men den skickar bara besökaren vidare till en gratisblogg (så egentligen är det väl Google som äger den).
Som i stort sett enbart administreras av mig (med undantag för några enstaka inlägg som skrivs av andra som fått förtroende), och jag får inte betalt för att driva bloggen. Jag gör det enbart på vilja. Däremot får jag betalt för att sätta ihop en tidning som frilansande redaktör.
Sen är det så klart så att även jag driver ett företag som måste gå med vinst, jag menar: jag, som privatperson, måste betala hyran. Och visst: i förlängningen kan man hoppas att det extra, obetalda jobb, som jag lägger ner för att öka mervärdet på tidningen (såväl blogg, som jakt på bättre material än det som används tidigare (t ex de 100-tals originalscanningar som gjordes för Holdaway-publiceringen)) kommer ge mig ett bättre arvode en vacker dag. Men i dagsläget är det alltså inget jag får betalt för, och inget jag räknar med att få heller. Det hade alltså varit betydligt mer tids- och kostnadseffektivt att köra repriser rakt av.
Men hur kul hade det varit för läsarna? Och för mig (jag anser mig trots allt tillhöra iallafall de serieintresserade)? Personligen tror jag inte att det varit till Agent X9:s fördel.
Så: om jag, eller Egmont, tjänar pengar på att jag samplade några av era åsikter för att kunna argumentera för att vi tagit rätt beslut... det får ni avgöra själva.
Vill ni inte att det som står bland kommentarerna i X9-posten som nu finns där, och ni inte skrivit det själva, så är ni välkomna att höra av er så lovar jag att ta bort det omedelbart även om jag tror att jag hållit mig inom gränsen för vad som är ok.

/Johan, redaktör för Agent X9
Senast redigerad av 5 Agent X9, redigerad totalt 0 gång.
Åsikter uppsnappade här, eller på annan plats, kan komma att citeras på redmöten, på bloggen eller i tidningen Agent X9.
Detta i enlighet med svensk upphovsrätt men framförallt för att försöka göra Agent X9 så bra som möjligt för så många som möjligt.
Användarvisningsbild
aakeforsmark
Fine
Inlägg: 362
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 08:22
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av aakeforsmark »

Jag tycker att det är mycket bra att du vill kommunicera. Det var vi inte så bortskämda med på sjuttiotalet. Skitbra faktiskt. Jag tittar i Agent X9 nuförtiden när jag ser någon och har faktiskt köpt någon trots att jag har köpstopp.

Helt apropå så tog sej den första redaktören Janne Lundström sej för att skriva frågor själv som han undertecknade med namn som han hämtat från Thuds frågelåda nar han skulle starta frågelådan i X9.
http://forsmarx.se
http://forsmark-stralandetider.blogspot.com
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Johan: Det var ingen kritik mot varken Egmont, dig, Agent X9 eller metoderna att samla in feedback. Jag tycker också initiativet är bra, och jag läser inte ens Agent X9 längre.

Jag ser heller inget fel i att användare här bidrar med sina åsikter om det kan bidra till att hålla en publikation levande. Samtidigt tycker jag inte man ska göra sig några illusioner kring vems ärende man går och att man gör det gratis.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Agent X9
Very Good
Inlägg: 158
Blev medlem: ons 07 okt 2009, 11:29
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av Agent X9 »

Förvisso.
Men i de aktuella trådarna är vi väl alla överens om att försöka göra tidningen så bra som möjligt, i den mån det går att göra det som icke anställda på Egmont. Men alla insåg nog att jag kommer ta med mig så mycket som möjligt av den grå arbetskraften (som de läsare och serieintresserade som nu tagit sig tid att skriva något är enligt det här - i det här fallet - rätt löjliga sätt att se på det) till Egmonts mötresrum. Eller?
Åsikter uppsnappade här, eller på annan plats, kan komma att citeras på redmöten, på bloggen eller i tidningen Agent X9.
Detta i enlighet med svensk upphovsrätt men framförallt för att försöka göra Agent X9 så bra som möjligt för så många som möjligt.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av UlfK »

Min egen åsikt är att det är berömvärt att någon på Egmont, anställd eller ej, jobbar aktivt med sin produkt i web2.0-samhället. Jag skulle gärna se fler av koncernens redaktörer här på Serieforum.se. Det tror jag både Egmont och vi i publiken skulle gynnas av.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av K-E Lindkvist »

Jag har just plockat upp nummer 3/11 och jag måste säga att tidningen nu känns mera som "riktig" Agent X9. Jag är den förste att beklaga att Modesty numera måste tryckas med frimärksformat på rutorna, men med bra tryckoriginal och läsglasögon är det i alla fall läsbart. Som en jämförelse kan nämnas att stripparna vid originalpubliceringen i Evening Standard hade ett format om ca 200 x 60mm så de 153 x 47 som de håller i tidningen är inte så förtvivlat mycket mindre. Både Die Hard och Sherlock Holmes passar bra i sammanhanget (även om Howie Chaykin kanske presterat bättre grejor än just Die Hard) och bidrar till variationen som i forna tider.

Sen var ju faktartikeln väldigt bra och genomarbetad också... [;)] Likaså tycker jag om initiativet med fan-art i varje nummer. Här kan ju nämnas att Katarina brukar synas på forumet ibland. Men usch vilket gräsligt omslag! Ytterligare kommentarer överflödiga. (Och Death of a Jester som ändå är en av mina favoritepisoder av Romero.)
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av Peral »

Jag ser gärna mer Torpedo i X9, som i stort sett är den enda svenska serietidningen värd att köpa. Så länge inte Modesty tar över hela tidningen. Jag har en hel låda med gamla x9 liggandes i mitt vindsförråd och jg tror jag har alla MB redan
Användarvisningsbild
jedi tomas
Fine
Inlägg: 563
Blev medlem: fre 20 mar 2009, 21:49
Ort: Trelleborg sweden

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av jedi tomas »

Nya serier som ej varit i Agent x9 innan,samt kanske publicera nya avsnitt på serier som funnits innan i x9 men som inte blivit publicerats innan är lösningen på att Tidningen ska fortsätta leva 50 år till i tiden .

Repris avsnitt hela tiden gör nya köppare kommer till,men när dom läst alla repriserna så slutar dom köppa tidningen.
Samtidigt i det läget så tappas många gamla läsare som redan läst samma Mb avsnitt 3 gånger och är trött på betala fullpris för en tidning med repriser.

Die hard ,sherlock och buillets är rätt väg att gå.

Lägga alla Mb repriserna i ett Modesty blaise albulm som kommer ut en gång om året som julalbulm.
Eller varför inte ge ut 2 inbunda Modesty blaise albulm om året med bara Modesty tills allt finns i en fin Inb serie .

Och bara köra kanske 3 st rep i Agent x9 på denna uttjattande fina serie .

Sedan tycke rjag det är roligt och kul att Agent x9 för en dialog med oss läsare ,Önskar alla gjorde det.

Detta får gärna kopieras till andra forum vad jag skriver
Skriv svar