Planering: Kalle Ankas årgångar

Information, nyheter, på gång från små och stora serieförlag- saker som inte är rena kom-och-köp annonser.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Planering: Kalle Ankas årgångar

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

UlfK skrev:Jag skulle betala bra för en Dick Kinney Library-samling, à la Carl Barks Library. [:o)] Framför allt Hubbard och Strobl-historier, men allt Kinney är ljusår bättre än alla andra ankor förutom Barks.


En komplett Kusin Knase av Kinney och Hubbard är ett drömprojekt. Norge gav ut en Hall of Fame med många bra historier, men långt ifrån alla. Jag har sett avdrag på lite andra udda historier av det teamet som inte publicerats i Sverige eller USA. Fina grejer som vore kul att se i tryck!

UlfK skrev:Ni behöver inte tillmötesgå alla, det räcker om ni lyssnar på mig. [;)]


Vi lyssnar! [:)]
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Planering: Kalle Ankas årgångar

Inlägg av Mithroth »

Böckerna var väl bara tänkta att täcka fram till mitten av 50-talet ursprungligen, så det känns som om det har fortsatt på lånad tid. Hade väl känts bättre om Egmont hade kört 60-talet ut men lönsamheten blir väl mindre och mindre för var årgång gissar jag.

Kul initiativ, återstår att se hur länge det håller.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Planering: Kalle Ankas årgångar

Inlägg av Labrador Road 26 »

Joakim Gunnarsson skrev: Med risk för att låta arrogant här: Vem har lovat att alla nummer av Kalle Anka & C:o ska tryckas om?
Och berätta gärna hur man 1998 skulle gjort för att kalkylera lönsamheten för bokserien 2011 och framöver.
Om jag förstår det rätt ser du hellre att vi inte ger ut några böcker alls än böcker med ett bra, och delvis fanbaserat, urval?

Som jag sade så har jag uppfattat serien, baserat på dess namn som innehållande hela årgångar, vill man ge ut något annat så blir det väl helt skevt att kalla det "Den kompletta årgången", komplett är komplett inte urval. Det är det jag motsätter mig. Ska det vara så svårt att använda språket korrekt, komplett betyder urval och nummer är inte likvärdigt med antal.

Gällande hur länge utgåvan skulle pågå, ja det var mest en gissning från min sida att den planerades att rulla på så länge det gick. Visst har jag förståelse för att det vid ett senare tillfälle kan visa sig att det inte är ekonomiskt hållbart så att man måste avbryta. Men nu var det ju egentligen inte fråga om att abryta utan att byta upplägg och därmed blir samlingen avslutad. För att det kommande upplägget blir en ny typ av samling, inte fortsättning. Det blir liksom som om man avbrutit Hergés Arkiv och istället gjort som de där dubbelversionerna S1-4 av återstoden. Helst då också med annan layout så att det verkligen inte ser ut att vara samma utgåva. *Ironi*

Att jag låter sur är bara för att jag ytterligare en gång ser samlare få sina påbörjde samlingar avslutas i förtid. Det är beklagligt tycker jag. För det visade sig väl att inte heller Carl Barks samlade verk, var helt samlad utan där tillkom de några fler. Känns som det är lite väl många halvmessyrer.

Är det bara min uppfattning av detaljerna som eventuellt är felaktig, så är väl allt frid och fröjd och då är det bara att tuta och köra.

Hade inte synpunkter efterfrågats hade jag inte sagt ett ord om vad ni ger ut för Kalle-samlingar.

För att få ut ännu mer maximal kvalitet kan ni ju även skippa alla rutor som bara är transportsträcka eller intetsägande, så spar ni säkert ner ytterligare några sidor. Urval Helge, urval. *Vad detta är kan funderas på* [xx(]
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Planering: Kalle Ankas årgångar

Inlägg av Wakuran »

Om man ska märka ord så betyder väl "Den kompletta årgången" knappast "Den kompletta utgåvan". Jag är också förvånad över att utgivningen varat så här länge. Och en sån här utgåva är väl som sagt knappast "Den kompletta utgåvan" längre, snarare "Favoriter" eller "Höjdare" eller, något åt det hållet, så ni komplettistiska årgångssamlare kan hoppa av tåget nu, även om jag personligen inte skulle ha något emot att avläggaren fortsatte i liknande layout och design som förut.

Fast iofs, om man läser om första posten nu så noterar jag formuleringar som "gör om serien", istället för ursäkter för att inte kunna fortsätta serien som vanligt. Något sånt skulle man ju kunnat ha med.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Planering: Kalle Ankas årgångar

Inlägg av K-E Lindkvist »

Det verkar som det här behöver redas ut från grunden. Så här ligger det till: "Kalle Anka - den kompletta årgången" började som ett sätt att fira tidningens 50-årsjubileum 1998 och från början var det endast 1948 och 1949 som var tänkta att ges ut. Responsen blev dock så positiv att förlaget fortsatte att ge ut dem. Att det aldrig var tänkt att bli mer än två volymer bevisas inte minst av att det var långa diskussioner om hur B-numren skulle hanteras; I början när de inte var så talrika kunde de inkluderas tillsammans med "vanliga" nummer, men det beslöts sen att bryta ut dem i en egen bokserie.

I NAFS(k) har det alltid dryftats om hur länge Egmont skulle orka hålla ut (de flesta trodde att man skulle krokna när man kom fram till åren med veckoutgivning) och jag själv är imponerad över att det tog ända till årgång 1966 innan man valde att sätta stopp. 64:orna är verkligen gräsliga, om vi nu skall snacka dåliga årgångar... En bokserie som den Joakim beskriver är ju faktiskt något som bättre passar det inbundna bokformatet då detta i alla fall för mig signalerar att "om man gjort sig omaket med en fin förpackning så borde innehållet stå i paritet med denna". Jag skulle själv kunna tänka mig att köpa en dylik. Att det är start på ny kula tycker jag framgår klart av att Joakim säger så här:
Givetvis blir det ett avslut för de kompletta årgångarna 1966, då detta INTE är de kompletta årgångarna utan en helt annan bokserie. Dessa nya böcker är alltså inget alternativ till någon "Den kompletta årgången 1967" utan något nytt. Ingen behöver således känna sig blåst utan jag tror att många istället i likhet med Åke drar en lättnadens suck!
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Planering: Kalle Ankas årgångar

Inlägg av burnout »

Även om det blir "Något Nytt" så undrar man hur länge? 5-10-20 band? När faller dom i fällan och kommer med ett helt band av det vi läst 50elva ggr (en stor del av oss har det redan i andra utgåvor) men dom vet att det säljer. Risken för "mjölkning" känner jag så här nu "är stor".

Jag kan mycket väl köpa serien om det är bra och lite udda (spökplumpen tex) men kommer "Lilla Vargen" så spyr jag.
Jag köper nog 1:a bandet för att se vad/hur/varför. Den chansen ger jag i alla fall.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Planering: Kalle Ankas årgångar

Inlägg av Labrador Road 26 »

K-E Lindkvist skrev:...det var långa diskussioner om hur B-numren skulle hanteras...

Tack för genomgången det gav en klart tydligare bild av serien både som helhet och dess målsättning.

Undrar dock vad B-nummer är för något?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Planering: Kalle Ankas årgångar

Inlägg av Rufus »

UlfK skrev:Jag citerar mig själv från Hall of Fame-tråden: viewtopic.php?f=27&t=2431

UlfK skrev:Jag skulle betala bra för en Dick Kinney Library-samling, à la Carl Barks Library. [:o)] Framför allt Hubbard och Strobl-historier, men allt Kinney är ljusår bättre än alla andra ankor förutom Barks.


Alltså - Allt av Kinney, gärna samlat i box - och ni får mina pengar. På köpet blir det en best of -60 och -70 tal. Helst som faksimil, jag har inte sett något projekt som har lyckats med färgläggning.


Förvisso off-topic, men har svårt att låta bli att kommentera, eftersom just Kinney är en stor favorit även för mig. Framför allt de tidiga serierna där Al Hubbard tecknade. De är riktiga höjdare och bland det allra bästa som har gjorts, och det finns guldkorn som aldrig ens har publicerats på svenska. Men efter några år tappade hans serier allt ganska mycket i kvalitet, så frågan är om jag skulle köpa en komplett box. Ett annat problem är att det finns en hel del mycket bra Disney-serier, som kan vara författade av honom, men som ingen verkar veta säkert om det är så.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Planering: Kalle Ankas årgångar

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Labrador Road 26 skrev:
Joakim Gunnarsson skrev: Med risk för att låta arrogant här: Vem har lovat att alla nummer av Kalle Anka & C:o ska tryckas om?
Och berätta gärna hur man 1998 skulle gjort för att kalkylera lönsamheten för bokserien 2011 och framöver.
Om jag förstår det rätt ser du hellre att vi inte ger ut några böcker alls än böcker med ett bra, och delvis fanbaserat, urval?

Som jag sade så har jag uppfattat serien, baserat på dess namn som innehållande hela årgångar, vill man ge ut något annat så blir det väl helt skevt att kalla det "Den kompletta årgången", komplett är komplett inte urval. Det är det jag motsätter mig. Ska det vara så svårt att använda språket korrekt, komplett betyder urval och nummer är inte likvärdigt med antal.

Gällande hur länge utgåvan skulle pågå, ja det var mest en gissning från min sida att den planerades att rulla på så länge det gick. Visst har jag förståelse för att det vid ett senare tillfälle kan visa sig att det inte är ekonomiskt hållbart så att man måste avbryta. Men nu var det ju egentligen inte fråga om att abryta utan att byta upplägg och därmed blir samlingen avslutad. För att det kommande upplägget blir en ny typ av samling, inte fortsättning. Det blir liksom som om man avbrutit Hergés Arkiv och istället gjort som de där dubbelversionerna S1-4 av återstoden. Helst då också med annan layout så att det verkligen inte ser ut att vara samma utgåva. *Ironi*

Att jag låter sur är bara för att jag ytterligare en gång ser samlare få sina påbörjde samlingar avslutas i förtid. Det är beklagligt tycker jag. För det visade sig väl att inte heller Carl Barks samlade verk, var helt samlad utan där tillkom de några fler. Känns som det är lite väl många halvmessyrer.

Är det bara min uppfattning av detaljerna som eventuellt är felaktig, så är väl allt frid och fröjd och då är det bara att tuta och köra.

Hade inte synpunkter efterfrågats hade jag inte sagt ett ord om vad ni ger ut för Kalle-samlingar.

För att få ut ännu mer maximal kvalitet kan ni ju även skippa alla rutor som bara är transportsträcka eller intetsägande, så spar ni säkert ner ytterligare några sidor. Urval Helge, urval. *Vad detta är kan funderas på* [xx(]


Nu hoppar jag rakt in i diskussionen (jag har åtminstone läst alla inlägg i tråden), men jag håller med LR26 på alla punkter.

Bara för att man uttryckligen inte har lovat att ge ut 1948 - 2010 inbundna i band, ska man nog inte underskatta välviljan hos de som har köpt de första 25+ banden. Varför tror man att köparna av dessa främst är läsare och entusiaster som vill ha allt som trycks? Jag gissar att stora delar av de inköpta banden inte ens blivit öppnade. Att då komma med ytterligare "samlarsviter" och "Best of" (som inte heller kommer att kunna lova någon utgivningskontinuitet) är lite magstarkt.

Jag tror åtminstone inte att man ska räkna med att tidigare köpare är "säkra pengar" i det här fallet. Det finns absolut en fara i att skapa utgivningar där organiserat kaos (om uttrycket tillåts) råder. Sammelsurium tenderar att bli ointressant för samlare och i det här fallet är min gissning att det är den gruppen som är köpstark. "Best of 1967" är inget man köper till 7-åringen som kvällslektyr.

Det här kan liknas vid nedlagda Tv-serier. När en serie läggs ner och författarna/upphovsmännen lägger kraft på en spin-off eller en annan serie, brukar det inte falla väl ut hos de tidigare fansen.

Kalle Anka är väl dessutom en av världens billigaste serier för den som vill förkovra sig? Nu har jag inte läst tidningen aktivt sedan tidigt 80-tal, men redan då fick jag känslan av att det var mycket repriser från tidigare årgångar? 70-tals-KA går väl fortfarande för vår valutas minsta valör?
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Schuberg
Very Fine
Inlägg: 770
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 16:07
Ort: Sverige

Re: Planering: Kalle Ankas årgångar

Inlägg av Schuberg »

Labrador Road 26 skrev:
Undrar dock vad B-nummer är för något?


B-nummer är de 16 första numren med Walt Disney's Serier, ex.vis denna;

http://www.tradera.com/Walt-Disney-s-Se ... _129507506
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Planering: Kalle Ankas årgångar

Inlägg av Rufus »

APenny4YourThoughts skrev:
Labrador Road 26 skrev:
Joakim Gunnarsson skrev: Med risk för att låta arrogant här: Vem har lovat att alla nummer av Kalle Anka & C:o ska tryckas om?
Och berätta gärna hur man 1998 skulle gjort för att kalkylera lönsamheten för bokserien 2011 och framöver.
Om jag förstår det rätt ser du hellre att vi inte ger ut några böcker alls än böcker med ett bra, och delvis fanbaserat, urval?

Som jag sade så har jag uppfattat serien, baserat på dess namn som innehållande hela årgångar, vill man ge ut något annat så blir det väl helt skevt att kalla det "Den kompletta årgången", komplett är komplett inte urval. Det är det jag motsätter mig. Ska det vara så svårt att använda språket korrekt, komplett betyder urval och nummer är inte likvärdigt med antal.

Gällande hur länge utgåvan skulle pågå, ja det var mest en gissning från min sida att den planerades att rulla på så länge det gick. Visst har jag förståelse för att det vid ett senare tillfälle kan visa sig att det inte är ekonomiskt hållbart så att man måste avbryta. Men nu var det ju egentligen inte fråga om att abryta utan att byta upplägg och därmed blir samlingen avslutad. För att det kommande upplägget blir en ny typ av samling, inte fortsättning. Det blir liksom som om man avbrutit Hergés Arkiv och istället gjort som de där dubbelversionerna S1-4 av återstoden. Helst då också med annan layout så att det verkligen inte ser ut att vara samma utgåva. *Ironi*

Att jag låter sur är bara för att jag ytterligare en gång ser samlare få sina påbörjde samlingar avslutas i förtid. Det är beklagligt tycker jag. För det visade sig väl att inte heller Carl Barks samlade verk, var helt samlad utan där tillkom de några fler. Känns som det är lite väl många halvmessyrer.

Är det bara min uppfattning av detaljerna som eventuellt är felaktig, så är väl allt frid och fröjd och då är det bara att tuta och köra.

Hade inte synpunkter efterfrågats hade jag inte sagt ett ord om vad ni ger ut för Kalle-samlingar.

För att få ut ännu mer maximal kvalitet kan ni ju även skippa alla rutor som bara är transportsträcka eller intetsägande, så spar ni säkert ner ytterligare några sidor. Urval Helge, urval. *Vad detta är kan funderas på* [xx(]


Nu hoppar jag rakt in i diskussionen (jag har åtminstone läst alla inlägg i tråden), men jag håller med LR26 på alla punkter.

Bara för att man uttryckligen inte har lovat att ge ut 1948 - 2010 inbundna i band, ska man nog inte underskatta välviljan hos de som har köpt de första 25+ banden. Varför tror man att köparna av dessa främst är läsare och entusiaster som vill ha allt som trycks? Jag gissar att stora delar av de inköpta banden inte ens blivit öppnade. Att då komma med ytterligare "samlarsviter" och "Best of" (som inte heller kommer att kunna lova någon utgivningskontinuitet) är lite magstarkt.

Jag tror åtminstone inte att man ska räkna med att tidigare köpare är "säkra pengar" i det här fallet. Det finns absolut en fara i att skapa utgivningar där organiserat kaos (om uttrycket tillåts) råder. Sammelsurium tenderar att bli ointressant för samlare och i det här fallet är min gissning att det är den gruppen som är köpstark. "Best of 1967" är inget man köper till 7-åringen som kvällslektyr.

Det här kan liknas vid nedlagda Tv-serier. När en serie läggs ner och författarna/upphovsmännen lägger kraft på en spin-off eller en annan serie, brukar det inte falla väl ut hos de tidigare fansen.

Kalle Anka är väl dessutom en av världens billigaste serier för den som vill förkovra sig? Nu har jag inte läst tidningen aktivt sedan tidigt 80-tal, men redan då fick jag känslan av att det var mycket repriser från tidigare årgångar? 70-tals-KA går väl fortfarande för vår valutas minsta valör?


Som jag har uppfattat det är det väldigt få samlare/läsare av den kompletta årgångsutgivningen som fortfarande är kvar. Att det nu blev ett avslut tror jag att de allra flesta ser som något positivt.
Användarvisningsbild
aakeforsmark
Fine
Inlägg: 362
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 08:22
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Planering: Kalle Ankas årgångar

Inlägg av aakeforsmark »

För egen del så var det årgångarna 64-69 som jag minns bäst men det var ju inte några strålande årgångar som sådana. Nu har jag själv bara hunnit fram till 61 själv med det var ju de första tidningar som jag själv minns när de kom som nya.
http://forsmarx.se
http://forsmark-stralandetider.blogspot.com
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Planering: Kalle Ankas årgångar

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Lite OT:

Nu går det inte riktigt att jämföra marknaderna och möjligheten att fullfölja projekt, men jag har just kompletterat samlingen med alla Dark Horse utgivningar av Conan (inbundet). Hade man brutit den utgivningen efter 5 band hade jag nog surnat till mer än att jag såg möjligeten i att göra tema-baserade utgivningar av samma nummer (en inbindning för alla episoder med prinsessor, en för alla med vattenlevande djur, en för alla innehållande magiska krukväxter från Hyperboria, o s v).
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Planering: Kalle Ankas årgångar

Inlägg av UlfK »

Anders1 skrev:Ett annat problem är att det finns en hel del mycket bra Disney-serier, som kan vara författade av [Kinney], men som ingen verkar veta säkert om det är så.


Det brukar vara rätt lätt att identifiera Kinney, tycker jag, eftersom han har ett tydligt grundtema med variationer. Jag tittar bland annat på följande: Är det tankebubblor i serien? Är det nästan mer tankebubblor än pratbubblor? Finns det någon eller några rutor där personerna tittar på varandra utan att känna igen varandra? Är någon av personerna i trans? Förekommer det double-takes över flera rutor? osv osv [:)]
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Planering: Kalle Ankas årgångar

Inlägg av K-E Lindkvist »

burnout skrev:När faller dom i fällan och kommer med ett helt band av det vi läst 50elva ggr (en stor del av oss har det redan i andra utgåvor) men dom vet att det säljer.

Men det är ju precis det som Joakim säger INTE skall komma att hända: "Istället för att trycka om alla dåliga serier och Barksserier som redan publicerats allt för många gånger ligger fokus på att göra ett bra urval. Och tro mig när jag säger att allt inte var guld i KA & C:o på den tiden. Dessutom kommer rart och svåråtkomligt material letas fram och publiceras."

Tvärtom är ju en sån här bokserie direkt riktad till de som vill läsa serierna, inte samla på kompletta utgåvor. Som Anders1 mycket riktigt konstaterade så är dessa numera så få att man väljer att sluta publicera de kompletta årgångarna. De inbitna samlarna är nog inte representativa för den tilltänkta kundkretsen i detta fall. Det är väl snarast samlarna som skall rannsaka sig själva och tänka efter före innan man hoppar på en ny utgåva...? Och jag tycker det visar på ganska mycket välvilja att man vill ta hjälp av oss som skriver här på forumet med urvalet.

Lite OT: Guldböckerna var också dessa något som initierades till Kalles eget 50-årsjubileum 1984. Även här gjordes inga utfästelser om någon speciell utgivningsvolym, utan de rullade på så länge de var kommersiellt gångbara. I fallet CBSV förtjänar dock Egmont viss kritik, men också här talades det i erbjudandet specifikt om "disneyserier" så egentligen har man uppfyllt avtalet med prenumeranterna. För egen del har jag enbart valt att skaffa Åsnan & Björnen av extravolymerna och kan bara beklaga om andra är så drabbade av komplettspöket att de känner att de "måste" ha allt.

Problemet är att många verkar tolka in saker där de inte finns. Det är till exempel skillnad när Fantagraphics säger att man skall köra en komplett Barksutgåva och redovisar utgivningstakt och allt. Avbryter man denna i förtid har man verkligen förtjänat köparnas vrede.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Planering: Kalle Ankas årgångar

Inlägg av Labrador Road 26 »

K-E Lindkvist skrev:Det är väl snarast samlarna som skall rannsaka sig själva och tänka efter före innan man hoppar på en ny utgåva...?

Problemet är att många verkar tolka in saker där de inte finns. Det är till exempel skillnad när Fantagraphics säger att man skall köra en komplett Barksutgåva och redovisar utgivningstakt och allt. Avbryter man denna i förtid har man verkligen förtjänat köparnas vrede.

Att göra som jänkarna valt låter i mina öron som en betydligt bättre grundidé. Då kan ju samlarna direkt ta ställning till om de ska hoppa på eller inte, och förlaget får då också en tydlig bild att så många har valt att följa denna utgivning och kan då räkna med en säkrare inkomst än om man kör lite vind för våg utgivning och bara rullar på så länge det finns underlag. Sådant uppfattar folk, och får man känslan att det där förlaget ja de kan man inte riktigt lita på att de slutför saker de påbörjat. det är i alla fall den känslan jag får rätt starkt kopplad till Egmont.

Om då andra också känner så och väntar med köp tills dess det är säkerställt att man verkligen kommer få allt man förväntar sig, ja då missar man behövlig inkomst under tidens gång och kanske på grund av det inte kan slutföra projektet. Jag är övertygad om att kunderna bör kunna känna ett förtroende för företaget och att de levererar. Speciellt när det gäller samlarobjekt.

Lite lustigt i de här sammanhangen är att det är just Disney som ligger bakom Narnia-filmerna, och där kan man inte lita på att de någonsin blir kompletta. Vilket bör påverka försäljningen av boxar och liknande, jämfört med Sagan om Ringen-projektet.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Egmont
Very Good
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 06 okt 2008, 09:36

Re: Planering: Kalle Ankas årgångar

Inlägg av Egmont »

Jag vet inte hur mycket jag kan tillägga som inte Joakim eller Karl-Erik redan förtydligat, men här är några korta punkter:

Böckerna kommer naturligtvis inte att få undertiteln "Den kompletta årgången". Det kändes så självklart att jag inte ens skrev ut det i klartext. Som också påpekats har det aldrig någonsin varit tal om att denna bokserie skulle fortsätta ges ut för evigt och andra länder har redan låtit den gå i graven, så detta är inte att "avsluta halvvägs" – vi har gett ut enormt många fler volymer än någon kunnat drömma om när serien startades. Bokserier som har en tydlig slutpunkt tycker naturligtvis även jag bör fullföljas, men de slut-år som planerats för denna serie har konsekvent skjutits framåt.

Böckerna kommer att bli lika mycket böcker om Kalle Anka från en viss årgång som reprinter av material och det är det enkla skälet till att vi efterfrågar synpunkter redan innan böckerna är tryckta. Vi kommer att klämma in så mycket kul grejer vi får, som så få läsare som möjligt har sett, och för att lyckas med det ber vi om hjälp. Svårare än så är det inte. Visst, det hade kanske gått att ge ut några böcker till som rapar upp exakt det material som mängder av Kalle-samlare redan har i bokhyllorna, men nu kände vi för att göra något som känns både fräscht och nostalgiskt – helt enkelt för att erbjuda så kul böcker som möjligt. Någon skrev om urmjölkning – tja, det är precis det vi som jobbar "hands on" med böckerna försöker undvika. Och är man inte intresserad av dem införskaffar man dem inte.

Ett enkelt sätt att hjälpa till är att förslå och gärna motivera vilka serier ni tycker bör inkluderas, men kanske som Joakim föreslog begränsa sig till ett lägre antal (åtta kanske är ett lämpligt antal). Ännu mer givande är förslag på kul och relevant extramaterial som verkligen erbjuder läsare något helt nytt. Vi gräver i våra egna arkiv och samlingar, men vi är inte allvetande – långt långt ifrån.
/Germund (under alias Egmont eftersom detta handlar om Egmonts utgivning)

P.S. Naturligtvis, i brist eller väntan på en komplett utgivning avKinneys/Hubbards serier stoppar vi in de vi kan av dessa i de här volymerna.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Planering: Kalle Ankas årgångar

Inlägg av Wakuran »

UlfK skrev:
Anders1 skrev:Ett annat problem är att det finns en hel del mycket bra Disney-serier, som kan vara författade av [Kinney], men som ingen verkar veta säkert om det är så.


Det brukar vara rätt lätt att identifiera Kinney, tycker jag, eftersom han har ett tydligt grundtema med variationer. Jag tittar bland annat på följande: Är det tankebubblor i serien? Är det nästan mer tankebubblor än pratbubblor? Finns det någon eller några rutor där personerna tittar på varandra utan att känna igen varandra? Är någon av personerna i trans? Förekommer det double-takes över flera rutor? osv osv [:)]

Kinney - Disneys Franz Kafka! [;)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Planering: Kalle Ankas årgångar

Inlägg av Labrador Road 26 »

Då det visat sig att utgivningen av de tidigare årsböckerna inte riktigt var så som jag fått för mig påpekar jag ytterligare en gång att vissa synpunkter i mina inlägg kan bortses från (väljer att inte radera för att inte göra påföljande inlägg underliga).

Några helt andra frågor: Är efterfrågan på Kalle-böcker (eller vad man nu ska kalla dem) stor, markant större än efterfrågan på andra serier typ Lucky Luke, Tintin, Asterix, Spindelmannen, Rocky med flera? Är det mycket material som inte publicerats redan? *Är skillnaderna mellan de olika sorterna tydlig, så att det blir relativt lätt för en nybliven ankist att bestämma sig för vilken linje som kan passa denne bäst? Uppsnappat från olika trådar här på forumet får man bilden att europeiska Disneyproduktioner har en mycket mer varierande kvalitetsgrad jämfört med den amerikanska produktionen, påverkar det valen om man ska köra amerikanskt, europeiskt eller blandat?

*Som jämförelse kan jag nämna att inte ens som skapligt insatt går det direkt att avgöra skillnaderna mellan vanliga utgåvorna av Enhörningens hemlighet, Rackham den Rödes skatt, Den svarta ön och de nya i inbunden form, förutom då de rent fysiska förstås. (Det svarta guldet har emellertid en tydlig och markant skillnad.)

Passar också på att gratulera att de tidigare årsböckerna kunnat rulla på längre än vad som ursprungligen förväntades.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Planering: Kalle Ankas årgångar

Inlägg av Offissa Pupp »

Oj, missade denna tråd eftersom det låg i en avdelning jag inte tittar i så ofta...

Vet inte riktigt vad den där myckna grinigheten mot Egmont kommer ifrån. (Historia, jag vet.) Själv är jag extremt nöjd med CBSV och ser bara "kompletteringen" eller vad vi nu väljer att kalla den för just som en komplettering. Dessvärre på tok för dyr, annars hade jag köpt dem. Ser också fram mot Don Rosas likaledes samlade. Seriesamlarsamfundet påminner ibland mer än lovligt om politiska ytterlighetsrörelser där de största fienderna är dem som egentligen står en närmast!

Hursomhelst, visserligen är detta hårt OT, men jag känner att jag tillhör den potentiella kundgrupp som kan göra samlingsutgåvor av Disney lönsamma. Alltså, fina inbundna, kommenterade utgåvor med bra Kalleserier har en marknad. Även för oss som inte är samlare, komplettister eller aspirerar på ordförandeposten i Nafs(k). Vi är många som vill läsa BRA Kallehistorier men som behöver hjälp att hitta dem och som inte har någon lust att rota i backar i antikvariaten. Tycker med andra ord att Årgångsförslaget låter bra, själv köpte jag några av den "kompletta" men det föll mig inte i smaken. Det här tror jag mer på.

Men för att fullfölja det hårda OT:andet, nu när man kanske har Egmont på tråden. ROMANO SCARPA! En begränsad flerbandsutgåva (naturligtvis i box). Mumma!

Läste precis om Jag Stål-Kalle och jag måste säga att det är riktigt j*la bra! Så varför inte en snygg utgåva med de första historierna om Fantomas arvtagare? Det borde väl falla många på läppen. Inte minst är det väl många som minns honom och som gärna skulle vilja läsa hela (bakgrunds)historien i ett svep!
Slut på detta lilla OT/önskemål som inte efterfrågades och som inte handla om saken. [8D]
Skriv svar