Jag mottog också tidningen igår. (slängde dock skyddsplasten utan att kolla på hur min adress skrivits)
Jag gillar fortfarande Utopi väldigt mycket. Tycker att den är det bästa och intressantaste på den svenska seriemarknaden i år och det bästa och intressantaste på den svenska serietidningsmarknaden på åratal. Visserligen har premiärentusiasmen lagt sig nu, men jag tycker att tongångarna här är onödigt ljumma.
Jag tycker upplägget med många korta avsnitt fungerar bra och jag tycker kreatörerna lyckas rätt väl med att göra bra och intressanta serieberättelser trots det lilla sidspannet. Får lite vibbar av EC Comics gamla skräckserier; korta avsnitt, ganska intensivt berättade, "utopiska" miljöer och innehåll, ofta med tvist/slutpoäng. Skillnaderna är visserligen också många, men känslan finns där, och det gillar jag.
Och sedan har ju inte de korta serieavsnitten alls så mycket övertag över de längre följetongsberättelserna. Faktum är att Medley och Tea Party tillsammans tar upp nästan 50 sidor, dvs i princip hälften av tidnings serieinnehåll.
Just Medley är tyvärr en av serierna jag tycker minst om. Det var roligt och givande i första numret – musikduellskonceptet och allt däromkring är onekligen en särpräglad idé och fantasieggande läsning – men nu känns det inte så spännande längre. Sedan stör jag mig en hel del på hur illa serien passar i tidningen rent estetiskt. Den är svart-vitt och har ett väldigt luftigt berättande, som Allan Kämpe nämner, och verkar vara gjord för pocketformat. Att blåsa upp sidorna till Utopis rejäla albumformat och trycka de rätt innehållslösa och ointressanta teckningarna på lyxigt papper känns inget vidare. Det luftiga berättandet gör även att serien tar upp en väldigt stor del av tidningens innehåll, många sidor i albumstorlek som man kunde använda till något lämpligare.
Den andra följetongsserien, Tea Party, är dock mycket bra. En spännande berättelse och inte minst mycket intressanta miljöer. Gillar även Peñas grepp med att blanda in röda detaljer på de mustigt svart-vita sidorna, riktigt snyggt. Tycker även om bildspråket i stort, jag känner inte igen mig i AKs ord om för hårt stiliserat och stramt. Jag tycker teckningarna är vackra och livfulla och jag tycker mangastilen i Medley är mer stiliserad än vad Tea Party är.
Vad gäller de kortare serierna tycker jag såhär:
Aurora Walderhaugs originella humorserier om döden är roliga och utgör en trevlig energikick till tidningen.
"Drömmen om Elin" var tyvärr inget vidare. Den gav mig ingenting, kändes ointressant och hade tråkiga teckningar.
Fahlstedts "Salt" var mycket vacker. Dess styrka ligger framför allt i de vackert färglagda illustrationerna som (till skillnad från Medley) utgör ett typexempel på vad som passar mycket bra i Utopis format.
Kim W:s Love Hurts-serie tycker jag funkar väl och står bra på egna ben trots att den bara är två sidor lång. Man hinner bli fängslad av miljön och händelsen i alla fall. Som vanligt med Kim är det riktigt snyggt tecknat.
Neidestams skogssnusk är välberättat. En intressant historia med flera vändningar.
"Fucking Robot" är inte lika bra som de tidigare tre, men jag tycker den fungerar helt okej på sina fyra sidor, även om den säkert hade kunnat bli bättre av att få breda ut sig lite. Det här är annars den serie med mest EC-feeling, det är kul.
Lars Krantz tycker jag lyckades bättre med sin historia i förra numret, även om den här också är okej. Och Krantz är som vanligt en mycket duktig tecknare.
Fabian Göransons Blenda är en trevlig serie, om än inget särskilt speciellt. Kul med en karaktär som kommer tillbaka nummer efter nummer, utan att det rör sig om en följetongsserie. Tyvärr tycker jag Göransons teckningsstil är lite stel och orörlig.
APenny4YourThoughts skrev:
Ni som har läst publikation. Rimmar den väl med manifestet?
I och med att manifestet var så bombastiskt som det var så kan man nog tycka att serierna inte riktigt lever upp till den maffiga vision som man presenterade.
I det stora hela, om man bortser från det storslagna tonläget i manifestet, tycker jag dock man lyckats väl med det man gav uttryck för och jag tror på projektet Utopi.