Labrador Road 26 skrev:Intressant att det förs fram att ökad mängd sålda varor kan hålla ner priset och det i sin tur ska översättas till att ju fler företag man använder för en vara så får man fler sålda varor.
Nej, ingen har sagt att fler företag inblandade automatiskt leder till fler sålda varor. Folk har sagt att Egmont har bra förutsättningar för att få ut en tidning i butikerna så folk kan köpa den och Apart har bra förutsättningar för att göra en bra TWD-tidning, och att om dessa förutsättningar kombineras kan det bli ett bra resultat. (Även om det säkert är en något förenklad bild av de olika företagens roller i det här fallet).
Labrador Road 26 skrev:Ser man ur den vinkeln att fler företag ska ha vinst så måste den ju tas någonstans ifrån så även om det slås ut på desto fler kunder så innebär det ju ändå att alla dessa fler får betala mer för det är inte bara ett företag som ska ha betalt.
Att blanda in fler företag i en produktion har ett pris, i form av att varje "led" behöver gå med vinst. Men beroende på vilka företag varför de blandas in kan det också ha ett värde. Är värdet större än priset så är det bra, är priset däremot större än värdet så bör man låta bli. Inte konstigare än så. I det här fallet har uppenbarligen både folk på Apart och folk på Egmont bedömt att det är värt att försöka. Och jag tror faktiskt att de har rätt.