The Walking dead - serietidning från Apart

Information, nyheter, på gång från små och stora serieförlag- saker som inte är rena kom-och-köp annonser.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: The Walking dead - Ny serietidning från Egmont

Inlägg av rkaj »

Labrador Road 26 skrev:Intressant att det förs fram att ökad mängd sålda varor kan hålla ner priset och det i sin tur ska översättas till att ju fler företag man använder för en vara så får man fler sålda varor.


Nej, ingen har sagt att fler företag inblandade automatiskt leder till fler sålda varor. Folk har sagt att Egmont har bra förutsättningar för att få ut en tidning i butikerna så folk kan köpa den och Apart har bra förutsättningar för att göra en bra TWD-tidning, och att om dessa förutsättningar kombineras kan det bli ett bra resultat. (Även om det säkert är en något förenklad bild av de olika företagens roller i det här fallet).

Labrador Road 26 skrev:Ser man ur den vinkeln att fler företag ska ha vinst så måste den ju tas någonstans ifrån så även om det slås ut på desto fler kunder så innebär det ju ändå att alla dessa fler får betala mer för det är inte bara ett företag som ska ha betalt.


Att blanda in fler företag i en produktion har ett pris, i form av att varje "led" behöver gå med vinst. Men beroende på vilka företag varför de blandas in kan det också ha ett värde. Är värdet större än priset så är det bra, är priset däremot större än värdet så bör man låta bli. Inte konstigare än så. I det här fallet har uppenbarligen både folk på Apart och folk på Egmont bedömt att det är värt att försöka. Och jag tror faktiskt att de har rätt.
Användarvisningsbild
Linus S
Fine
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 18:27
Ort: Norrtälje

Re: The Walking dead - Ny serietidning från Egmont

Inlägg av Linus S »

Kul för Apart att TWD ges ut [:)]
Självklart ska man köpa sig ett exemplar. 45 kr är inte så mycket faktiskt, tycker jag.
Jag hoppas att TWD blir en långkörare, men för det krävs det som sagt att folk köper den. Hängivna TWD-fans tror jag faktiskt köper tidningen också, liksom folk som är intresserade men inte köpt böckerna.

Nu är det 2 veckor kvar tills den släpps. Lycka till Apart! [:)]
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: The Walking dead - Ny serietidning från Egmont

Inlägg av smorkin »

Apart förlag skrev:1c) Ja, det är samma översättning som i våra trades. Någon marginell förändring kan ha gjorts om vi inte upptäckte det i samband med någon av nytryckningarna, men det är så lite att ingen kommer märka det. Men jag vet att vi justerade en par bubblor några millimeter för att de skulle ligga bättre i bubblan (så man kan säga att Egmont-utgivningen kommer ha den bästa sättningen hittills, men som sagt: det är så lite att man kan bortse från det).

Hehe, jag kommer ihåg hur frustrerad du var över att texten hamnat någon millimeter fel på några ställen i första albumet när vi pratades vid på SPX. Gratulerar till att du nu kommer få ut en fixad version!

Och som sagt, grattis igen för det här projektet, det låter spännande. Bra idé att involvera Egmont för Tidsam-åtkomst, och bra av Egmont att de tyckte det var värt att satsa på. Jag hoppas verkligen att det kommer gå bra och jag tror att det är klart möjligt också, det är en bra serie som funkar fint även i mindre doser. Hoppas ni kommer köra en recap i varje nummer också så att ströläsare har en chans att hoppa in i serien.

Apropå ekonomidiskussionen gillar jag resonemang à la LR26; ekonomi är inte i närheten av lika enkelt som du säger. Det du propagerar för är i förlängningen planekonomi där en enhet producerar allt och står för hela kedjan (en enda enhet involverad -> billigast möjligt, enligt resonemanget), alternativt att alla köper allting lokalt direkt från producenten (adjö alla städer, it was nice knowing you!). Inget av sätten har visat sig fungera sådär värst bra i praktiken när befolkningen har växt, men vem vet, nästa gång kanske det funkar! [:D]
Senast redigerad av 1 smorkin, redigerad totalt 0 gånger.
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Re: The Walking dead - Ny serietidning från Egmont

Inlägg av Bufkin »

Labrador Road 26 skrev:Men det beror uppenbarligen på vilken synvinkel man väljer att ha.

Nej nej nej nej det gör det inte.

Det kan bli dyrare om många är inblandade, det kan bli billigare om många är inblandade.

Att säga definitivt att det är på ett sätt är bara idiotiskt.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: The Walking dead - Ny serietidning från Egmont

Inlägg av germund »

Labrador Road 26 skrev:
Joakim Gunnarsson skrev:Försök tänka på oss som individer och inte ett homogent kollektiv. Deal? [:)]
Helt okej, fast det får nog bli titel för titel i så fall eftersom vem som hör hemma på respektive redaktion ofta inte är allmän kännedom. Jag menar även vi som inte köper exempelvis 91:an kan ju ha åsikter om något som berör den tidningen och då inte veta exakt vem som jobbar där.
Är man intresserad nog för att ha åsikter om tidningen bör man kunna öppna en tidning i butiken och läsa i det finstilta vilka som ingår i redaktionen.
AndreasEriksson skrev:Jag är övertygad om att det redan finns flera titlar ute på marknaden som är lönsamma tack vare att Egmont trimmat sin organisation, och som annars skulle vara nedlagda.
Systemet med externa redaktörer har fördelen att vi kan handplocka frilansande medarbetare till varje tidning och de diskussioner som förs mellan framför allt redaktörer och projektledare är enormt givande - och ofta mer konstruktiva än om en ensam anställd redaktör suttit och gjort tidningen helt själv. Dock måste Egmont naturligtvis ha kontroll över innehållet, så utan att förringa alla frilansares insatser måste alla initiativ, urval av serier etc godkännas av projektledaren och/eller produktchefen.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: The Walking dead - Ny serietidning från Egmont

Inlägg av Labrador Road 26 »

smorkin skrev:Inget av sätten har visat sig fungera sådär värst bra i praktiken när befolkningen har växt, men vem vet, nästa gång kanske det funkar! [:D]

Självklart är det inte så enkelt, vilket också var vad jag ville att man skulle se. Det är liksom inte bara så enkelt som att be Egmont sköta distributionen så har man en given succé på händerna.

Det var egentligen bara det som jag opponerade mig emot. Oförblommerat hyllande åt andra hållet.
Bufkin skrev:Det kan bli dyrare om många är inblandade, det kan bli billigare om många är inblandade.

Att säga definitivt att det är på ett sätt är bara idiotiskt.

Det är precis vad jag menar, att bara för Egmont nu går in så innebär det inte per automatik att man hittat den bästa lösningen som kommer rädda hela serie-Sverige, vilket jag nog tyckte en del poster lutade åt. Så jag som är mer skeptiskt lagd kunde inte köpa det rakt av. För det kan bli bra, men det är inte säkert att det blir det. Nu är vi på samma sida, att det är fel att påstå än det ena än det andra. Vilket var min ståndpunkt att så säkert att detta är bra tror jag inte man kan vara.

I övrigt är även jag förvånad över hur pass få som känner till att TWD är en tecknad serie ursprungligen. Vet flera stycken som följer tv-serien inbitet som inte vetat om det. Men de lär inte köpa tidningen, för att göra serieläsare av någon är faktiskt inte så enkelt som att placera den på ICA. Själv skulle jag inte handla serier där, då deras hantering inte håller den nivån så att jag är nöjd med skicket.

Jag önskar också projektet lycka till, även om det kanske inte verkar så.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: The Walking dead - Ny serietidning från Egmont

Inlägg av AndreasEriksson »

Idag ska TWD-tidningen finnas i butik och Egmont har släppt följande pressmeddelande:
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/ ... ige-827777
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: The Walking dead - Ny serietidning från Egmont

Inlägg av Ray »

Jodå jag är en super fan av tv-serien och smått intresserad av albumen, såg tidningen i ICA butiken igår och bläddrade snabbt igenom den, men för 45:- var den tunn och i svart vitt! Tycker det är fär dyrt för en svart vitt tidning som inte var tjockare än så. Det blev inget köp
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: The Walking dead - Ny serietidning från Egmont

Inlägg av Labrador Road 26 »

Även i USA är väl TWD-serien svartvit vad jag vet. Det är bara omslagen som är i färg tror jag.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Apart Förlag
Fine
Inlägg: 235
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:51
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: The Walking dead - Ny serietidning från Egmont

Inlägg av Apart Förlag »

Ray skrev:såg tidningen i ICA butiken igår och bläddrade snabbt igenom den, men för 45:- var den tunn och i svart vitt! Tycker det är fär dyrt för en svart vitt tidning som inte var tjockare än så. Det blev inget köp
Serietidningar 2013 kostar tyvärr så mycket. Svartvitt är förvisso lite billigare att trycka, men marginellt. Det är material, översättning, sättning tryck och distribution som kostar. Skillnaden mellan färg och svartvitt är svindlande lite i sammanhanget, någon liten procentandel bara.
Vad gäller våra samlingsvolymer så kan du hitta dem till alla möjliga priser. Vissa affärer är billigare andra dyrare. På bokia kostar t ex nya "Totalt jävla mörker" 149 kr. De är varken dyrast eller billigast, men affärerna sätter sina egna priser. En fördel med Tidsam-distribution är förutom att vi plötsligt finns i en massa Ica- och Coop-butiker att priset är konstant; Du slipper gå och leta efter billigaste butik. Den kostar 45 kr. punkt. Vilket alltså blir 4 kronor billigare än om du köper samlingsvolymer på Bokia.
Så allt är relativt.
Med det sagt: Personligen hade vi gärna sett att den kostade 39 kronor eller ännu hellre 29 kronor, men det skulle kräva pengar från andra håll. Det är krass marknadsekonomi. På gott och ont. Mest på gott om du frågar oss, även om vi gärna tagit emot bidrag också, men vi vill inte ha vårt existensberättigande baserat på det senare. Hellre som en bonus för att vi gör ett bra jobb. Men gör vi ett tillräckligt bra jobb ska produkten å andra sidan bära sig själv så... 45 kronor får det vara när vi kör genom Tidsam helt enkelt.
Tycker du inte att TWD är värt det så är det förstås tråkigt, men alternativet är att låta översättare och sättare jobba "för att det är roligt" eller "en bra merit" och så vill vi inte jobba. Vi är själva frilansare vid sidan om och vill föregå med gott exempel.
Köp direkt av oss: http://www.apartforlag.se
10% rabatt till Serieforums medlemmar — använd rabattkod ”serieforum.se”
Bli vän med oss på Facebook: http://facebook.com/apartforlag.se
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: The Walking dead - Ny serietidning från Egmont

Inlägg av Labrador Road 26 »

Apart Förlag skrev:...även om vi gärna tagit emot bidrag också, men vi vill inte ha vårt existensberättigande baserat på det senare.

Jag gissar att Image har reklam i sin utgåva och då infinner sig frågan hur många sidor i den svenska utgåvan som utgörs av reklam? För det är också en inkomstkälla, vilket verkar glömmas bort allt som oftast.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Apart Förlag
Fine
Inlägg: 235
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:51
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: The Walking dead - Ny serietidning från Egmont

Inlägg av Apart Förlag »

Labrador Road 26 skrev:Jag gissar att Image har reklam i sin utgåva och då infinner sig frågan hur många sidor i den svenska utgåvan som utgörs av reklam? För det är också en inkomstkälla, vilket verkar glömmas bort allt som oftast.
Jo, de har en del reklam.
Men det är lättare att sälja reklam om man säljer 380000 tidningar [url](http://www.themarysue.com/walking-dead-100-sales[/url]) än om man säljer 3800. Det blir ju mer attraktivt för annonsörer liksom.

Men framförallt handlar det om en helt annan sak, som vi nog har tagit upp tidigare: styckpriset för trycket blir så otroligt mycket mindre per tidning ju fler man trycker. Vi snackar alltså otroliga skillnader här, ring själva ett tryckeri och säg att ni vill trycka 10000 ex och 100000 ex av någonting och räkna ut styckpriset så får ni se hur det funkar där. Dessutom: om man säger att någon ska ha, vi gör det enkelt, 10000 kr i ersättning för sitt jobb med en tidning handlar det om 1 kr per tidning om man trycker 10000 (snarare 2 kr, eftersom väldigt många tidningar går i retur), trycker man 100000 tidningar handlar det bara om 10 öre per tidning. Och så tänker ni alla inblandade som ska ha betalt och hur mycket billigare en tidning då kan vara till slutkund i ett land med så många läsare som finns i USA kontra i ett land med så många läsare som det finns i Sverige.

I USA kostar alltså en tidning 2.99 dollar ? 20 kronor.
Två tidningar kostar alltså ? 40 kronor.
I Sverige ger vi er ett dubbelnummer för 45 kr.
Så för översättning och sättning betalar de som vill ha en svensk tidning 5 kronor.
Överkomligt.
Hade vi sålt 380000 hade jag garanterat er att vi bjudit på de 5 kronorna. Kanske rent av mer...
Köp direkt av oss: http://www.apartforlag.se
10% rabatt till Serieforums medlemmar — använd rabattkod ”serieforum.se”
Bli vän med oss på Facebook: http://facebook.com/apartforlag.se
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: The Walking dead - Ny serietidning från Egmont

Inlägg av Wakuran »

I USA har man väl annars ingen retur alls, med direktmarknaden, eftersom nästan allt behålls av seriebutikerna själva i lager tills det reas ut? Det är väl mest Archie och sånt som fortfarande säljs i kiosker som returneras?
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: The Walking dead - Ny serietidning från Egmont

Inlägg av Labrador Road 26 »

Apart Förlag skrev:Men det är lättare att sälja reklam om man säljer 380000 tidningar [url](http://www.themarysue.com/walking-dead-100-sales[/url]) än om man säljer 3800. Det blir ju mer attraktivt för annonsörer liksom.

Jepp och det är då man får jobba hårdare med att sälja in utrymmet till hågade köpare, eller hur? Ärligt nu, hur mycket arbete har det lagts ner på att sälja in reklamplats, jämfört med kampanjande riktad mot allmänheten? Har jag helt fel om jag säger 0:10 ungefär?

Att fixa reklam är inte att ha en prislista på nätet för annonsörer utan det är faktiskt försäljning det också. Som alternativ till bidrag alltså.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Apart Förlag
Fine
Inlägg: 235
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:51
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: The Walking dead - Ny serietidning från Egmont

Inlägg av Apart Förlag »

Som jag fattat det är det inga returer på TWD i alla fall (därav den uteblivna returkalkylen för amerikanska tidningar i exemplet), och det verkar vara standard, jag hade slängt in Archie i samma hög, men det är är möjligt att det är olika för olika titlar. Vet ej.

Tänk även på att exemplet ovan inte är hela sanningen. Det finns ju flera roller i en tidningsproduktion, allt från ägare till kreatörer (som i just TWD:s fall är delvis samma) till textare och färgläggare (eller i TWD:s fall: gråskalare), redaktör, assistenter, advokater, pr, administration, och säkert även alltiallon, kanske en receptionist och lokalvårdare osv, osv. Apart har inte det senare (men kommer garanterat att ha den dagen vi säljer 380000 ex av ett nummer), och köper materialet redan tecknat och gråskalat och betalar licensavgift och royalty, men det är en del jobb och roller ändå, som t ex rensning, retusch, översättning, textning, administration, osv, osv.
Köp direkt av oss: http://www.apartforlag.se
10% rabatt till Serieforums medlemmar — använd rabattkod ”serieforum.se”
Bli vän med oss på Facebook: http://facebook.com/apartforlag.se
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: The Walking dead - Ny serietidning från Egmont

Inlägg av Labrador Road 26 »

Sedan någon gång på 80-talet kör man i USA med det som kallas Direct Market och skippade så kallad Newsstand distribution. Precis som Wakuran är inne på. Det är Diamond och liknande som sköter distributionen direkt till seriebutiker och skippar returmöjligheterna för osålda ex. Det gäller alltså för majoriteten av alla serietidningar i USA från de stora förlagen, därav inga streckkoder på dessa, om de inte börjat med det också för att underlätta hanteringen.

Det är alltså inget unikt för TWD utan gäller för Spindelmannen och Läderlappen också. Där gick man alltså från att köpa serier på lokala motsvarigheten till ICA till den lokala seriebutiken istället. Det skedde för runt 30 år sedan.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Apart Förlag
Fine
Inlägg: 235
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:51
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: The Walking dead - Ny serietidning från Egmont

Inlägg av Apart Förlag »

Labrador Road 26 skrev:Ärligt nu, hur mycket arbete har det lagts ner på att sälja in reklamplats, jämfört med kampanjande riktad mot allmänheten? Har jag helt fel om jag säger 0:10 ungefär?

Att fixa reklam är inte att ha en prislista på nätet för annonsörer utan det är faktiskt försäljning det också. Som alternativ till bidrag alltså.
Det återstår att se. Just annonseringen finns det flera variabler att ta hänsyn till. Men om du tar upp tidningen så ser du att det bara finns en sida reklam i nr 1 — resten är faktiskt material relaterat till just själva tidningen. Och den reklam som finns där är Skybounds, vilket är en del av avtalet.
Vi får väl se hur det blir i nr 2, men jag kan redan nu säga att det finns en "bytesannons" som det inte tjänas pengar på — men som tack får exponering på annan plats, det får väl räknas som nedlagt tid för att få en positiv effekt.
Men det har lagts ner en hel del tid från vår sida för att tidningen ska gynnas så mycket så möjligt.
Vad gäller "vanlig" reklam får du ta det med Egmont, det är deras del. Men vår inställning är att det som finns i tidningen ska gynna varumärket, antingen ge läsarna ett mervärde, eller vara så pass bra betalt att vi ska tycka det är värt det. Att "jaga" en annons, och sälja den för en spotstyver kostar mer i löner än det kanske är värt.
I samlingsvolymerna tycker vi inte att den summa någon är beredd att betala för en annons är värd tillräckligt mycket för att förstöra helhetsintrycket. Men kanske kommer serietidningen upp i sådana upplagor att det är. Men det är alldeles, alldeles för tidigt att säga så det är inte lönt att spekulera i just nu. Och vi får se – kanske kommer någon och ger oss ett erbjudande vi inte kan säga nej till... Konstigare saker har hänt.

Vad gäller ordvalet "bidrag" var det lite av ett skämt.
En serietidning får inte bidrag. En bok kan få — men inte den typ av utgivning Apart sysslat med tydligen.
Med det sagt: bidrag är inte varför vi gör det här. Vi gör det för ingen annan gjorde det och vi tyckte det borde göras. Men vi skulle nog inte tackat nej av princip. Däremot finns det annonser vi skulle kunna tacka nej till av princip. Eller för att Licensgivaren inte godkänner det av någon anledning. Det finns i världshistorien många sådana exempel. Vilket alltså är tid (a.k.a. pengar) i sjön.
Senast redigerad av 1 Apart Förlag, redigerad totalt 0 gånger.
Köp direkt av oss: http://www.apartforlag.se
10% rabatt till Serieforums medlemmar — använd rabattkod ”serieforum.se”
Bli vän med oss på Facebook: http://facebook.com/apartforlag.se
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: The Walking dead - Ny serietidning från Egmont

Inlägg av Labrador Road 26 »

Jag kollade och tydligen förekommer inte reklam i den amerikanska utgåvan heller, vilket är ovanligt. Hittade bara någon enstaka sida mot slutet av tidningarna. Oftast promotion för Images övriga utgivning.

Jag tycker mest det är synd att tänka i form av bidrag istället för reklam när det gäller finansiering.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Apart Förlag
Fine
Inlägg: 235
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:51
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: The Walking dead - Ny serietidning från Egmont

Inlägg av Apart Förlag »

Som sagt. ”Bidrag” var mest ett skämt. Kanske var det en pik. Folk får tolka det hur de vill, men igen: vi har inte ”bidrag” med i beräkningarna när vi bestämmer oss för att göra något eller inte. Hade vi haft det hade vi haft en helt annan typ av utgivning.
Köp direkt av oss: http://www.apartforlag.se
10% rabatt till Serieforums medlemmar — använd rabattkod ”serieforum.se”
Bli vän med oss på Facebook: http://facebook.com/apartforlag.se
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: The Walking dead - Ny serietidning från Egmont

Inlägg av Wakuran »

Jag har svårt att se något seriöst förlag räkna med bidrag för sin utgivning. Att man söker och tar emot det man får är en sak, men om man räknar med att få något för att hålla sin ekonomiska kalkyl är man illa ute.

Intressant att TWD kör utan reklam, Image räknar väl med att läsarna är villiga att betala för mervärdet att slippa det.
Skriv svar