Katten Nils

Information, nyheter, på gång från små och stora serieförlag- saker som inte är rena kom-och-köp annonser.
Katten Nils
Good
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 18 dec 2012, 21:38
Kontakt:

Katten Nils

Inlägg av Katten Nils »

Hej!
Vi som gör Katten Nils tänkte starta en tråd här på Serieforum där vi kan berätta lite om Nilsnyheter och annat kul.
Ta gärna en kik på vår hemsida så länge: http://www.kattennils.se

I höstas släppte förresten Kartago det första Katten Nils-albumet. Finns hos nätbokhandlare och i seriebutiker.
Är man ruggigt snabb så finns det även på Pressbyrån ett par dagar till. Där kostar det 99kr jämfört med 150kr som är ordinarie pris.

/Johanna och Joakim
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Katten Nils

Inlägg av Labrador Road 26 »

Grattis till albumsläppet.

Såg att ni sätter prick på versala I och J, kanske är läge att kolla textningen.
http://3.bp.blogspot.com/_Mi22_PWjas8/T ... lcolor.png
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Katten Nils

Inlägg av smorkin »

Labrador Road 26 skrev:Grattis till albumsläppet.

Såg att ni sätter prick på versala I och J, kanske är läge att kolla textningen.
http://3.bp.blogspot.com/_Mi22_PWjas8/T ... lcolor.png


Är ju inte helt ovanligt, jag har åtminstone sett det förut. Och jag tycker det ser bra ut som i ditt bildexempel där textningen uppenbart är avsedd att se lekfull och spontan ut: Mer lättläst och roligare att titta på än om det varit I och J [:)]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Katten Nils

Inlägg av Labrador Road 26 »

När det gäller en publikation riktad mot barn är det nog än viktigare att inte lära ut fel. DeT sEr jU fÖrJävlIgt ut meD VerSalER oCh gEmENeR BlaNdAt hEJviLt.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Katten Nils

Inlägg av Looding »

Labrador Road 26 skrev:När det gäller en publikation riktad mot barn är det nog än viktigare att inte lära ut fel. DeT sEr jU fÖrJävlIgt ut meD VerSalER oCh gEmENeR BlaNdAt hEJviLt.

FAST RiKTiGT SÅ ÄR DET FAKTiSKT iNTE. DET ÄR iNTE HEjViLT. DET ÄR REGELBUNDET.

Varför innefattar inte ditt "att inte lära barn fel" att t.ex. katter, exempelvis den i Katten Nils, egentligen inte kan prata? Eller är det helt ok att lära barn så fel tycker du? *ironin slutar här*

Det känns som om du alltid måste hitta fel nuförtiden, och det är fruktansvärt tröttsamt att läsa om allt negativt du skriver just nu. Speciellt med tanke på att du skriver i i princip varenda aktiva tråd. [B)] Det drar ner forumet ordentligt. Du kanske inte är medveten om din framtoning, som i alla fall jag upplever som mycket tråkig för tillfället, och därför vill jag informera dig om det.

ON TOPIC: Tycker att serien ser intressant ut och ska försöka få tag i ett ex!
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Katten Nils
Good
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 18 dec 2012, 21:38
Kontakt:

Re: Katten Nils

Inlägg av Katten Nils »

Min handstil ser ut så, det har den alltid gjort och det är jag stolt över!
Som före detta postanställd har jag sett värre saker än prickar över i och j :-)

Mvh Johanna serietecknare
Senast redigerad av 1 Katten Nils, redigerad totalt 0 gånger.
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Katten Nils

Inlägg av mikaelbergkvist »

Ha. Suverän serie. Två tummar upp av två möjliga.
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Katten Nils

Inlägg av Mithroth »

JAg håller med LR om ofoget Att blAndA versAler och gemener. Antingen skriver mAn med bArA storA bokstäver, eller så skriver mAn med små (förutom när det skA vArA stor som i börjAn Av mening o.d.). För mig ser det ut som ett skrivfel helt enkelt. Att mAn inte följer skrivreglernA fullt ut på forum eller i chAtten kAn jAg AccepterA men när det gäller publikAtioner Anser jAg Att mAn bör görA det.

Här skrev jag regelbundet med stora "A" i texten. Ser det inte fel ut?
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Katten Nils

Inlägg av Labrador Road 26 »

Looding skrev:Du kanske inte är medveten om din framtoning, som i alla fall jag upplever som mycket tråkig för tillfället, och därför vill jag informera dig om det.

Jag är fullt medveten om vad jag skriver. Försöker alltid köra en rak och ärlig stil. Tycker jag något är bra skriver jag det och tycker jag något inte är bra skriver jag det. Över lag försöker jag förklara varför jag inte uppskattar något mer än bara säga att det är skit.

Visst har du helt rätt att det inte är lika vilt som jag menade utan konsekvent för I och J enbart (vad jag sett i alla fall). Jag tycker textningen är en viktig del av serier och troligen lägger jag större vikt vid den än den genomsnittlige läsaren gör. Jag opponerade mig nyligen (på annan plats) att Moebius/Jean Giraud körde med gement "i" i en för övrigt versal text.

Jag hoppas du även läser mina icke-negativa inlägg för det finns sådana också.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Katten Nils

Inlägg av Sir-L »

Det är ett kanonalbum, tycker både jag och mina två söner (5 och 7 år)!
Ser fram emot fler album, verkligen något seriesverige behöver!
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Katten Nils

Inlägg av Grumme »

Riktigt trevligt album tycker jag, och kommer nog att skaffa det. (Trots att jag inte har barn [;)] )
Finns det inte möjlighet att köpa signerade ex. från hemsidan?
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Katten Nils

Inlägg av Wakuran »

Signering på någon av festivalerna eller Bokmässan, kanske?
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Katten Nils

Inlägg av K-E Lindkvist »

Wakuran skrev:Signering på någon av festivalerna eller Bokmässan, kanske?

Så här, alltså? (Fast med Joakim också förstås...) [;)]

Bild
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Katten Nils

Inlägg av Looding »

Mithroth skrev:JAg håller med LR om ofoget Att blAndA versAler och gemener. Antingen skriver mAn med bArA storA bokstäver, eller så skriver mAn med små (förutom när det skA vArA stor som i börjAn Av mening o.d.). För mig ser det ut som ett skrivfel helt enkelt. Att mAn inte följer skrivreglernA fullt ut på forum eller i chAtten kAn jAg AccepterA men när det gäller publikAtioner Anser jAg Att mAn bör görA det.

Här skrev jag regelbundet med stora "A" i texten. Ser det inte fel ut?

Håller inte riktigt med. I och J ändras så pass lite när man gör dem versala gentemot germena eller tvärtom. Att ändra på andra bokstäver tycker jag är svårhanterligt. Men smaken är väl som baken här antar jag.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Katten Nils

Inlägg av rkaj »

Katten Nils äventyr var ett riktigt trevligt album, tycker även jag! Hoppas det blir fler med tiden!

Vad gäller prickar på i och j så tycker jag inte att det är ett problem. Serier skrivs ju i allmänhet inte med gemener och versaler, utan med unicaler (dvs inte med stora och små bokstäver, utan bara en sort). Jag har sett andra exempel på historiskt inspirerade unicaler i serier där det passar och har inget emot det. De t ex irländska unicaler som använts historiskt ser ofta ut mer som gemener, men i likhet med versaler är de fria från saker som sticker ut uppåt och nedåt.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Katten Nils

Inlägg av Labrador Road 26 »

OT.

Unicaler är det något du själv hittat på? 445 träffar på Google varav de flesta inte verkar ha med bokstäver över huvud taget att göra. Låter som du pratar om kapitäler tycker jag (10 100 träffar på Google).
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kapit%C3%A ... pografi%29 Slut OT.

Gillar designen på omslaget som lånat den där varianten från Tintin med ett horisontellt band och huvudena uppe till vänster.
http://www.goyalpublisher.com/component ... 001831.jpg
http://seriewikin.serieframjandet.se/im ... C3%B6n.png

Hittar även en annan variant med annat typsnitt/handskriven titel. Vilken är det som gäller?
http://seriersant.se/image/cache/data/S ... 00x500.jpg
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Katten Nils

Inlägg av Wakuran »

Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Katten Nils

Inlägg av rkaj »

Tack Wakuran. Unicaler var bara en typo. Uncialer är skrift med bara en sorts bokstäver. Kapitäler kan man möjligen betrakta som ett specialfall av uncialer, men historiska unicaler såg mer ut som små bokstäver.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Katten Nils

Inlägg av RioGrande »

Hm, tråden är väl redan lite infekterad. MEN meningarna börjar både med stort och litet j. Så det är inte konsekvent. Detta är alltså inte uncialskrift.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Katten Nils

Inlägg av rkaj »

RioGrande skrev:Hm, tråden är väl redan lite infekterad. MEN meningarna börjar både med stort och litet j. Så det är inte konsekvent. Detta är alltså inte uncialskrift.


Du menar att det förekommer j även utan prick i textningen? Jag tycker nog inte att det ändrar något faktiskt. Inte konstigare än att det finns typsnitt där "a" har tak i normalutförande men saknar det i den kursiva varianten, eller att man lägger på en extra liten dekorativ släng i början eller slutet när man skriver kalligrafi.
Skriv svar