Serier till serieforumets Seriemagazin 2016

Här postar du dina egna alster.
Kategoriregler
Varje serieskapare får skapa max en tråd per serie. Dvs användaren Herge får ha en tråd om Tintin, en om Johan, Lotta och Jocko, en om Totor osv. Användaren DC Comics får skapa en tråd för Superman och en för Batman, men inte därefter en tråd för Superman/Batman-crossover.
Tänk på att en Internet-publicering kan påverka dina möjligheter att senare sälja serien till ett förlag.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Serier till serieforumets Seriemagazin 2016

Inlägg av larsa66 »

Peral skrev:Jag kommer att delta även om jag inte till fullo förstår idén i dagsläget Larsa


Jag hade blivit besviken om du inte gjorde det Peral och idén blir glasklar så småningom... Jag håller i detta nu att skriva det första förslaget till synopsis.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Serier till serieforumets Seriemagazin 2016

Inlägg av Allan Kämpe »

larsa66 skrev:
Peral skrev:Jag kommer att delta även om jag inte till fullo förstår idén i dagsläget Larsa


Jag hade blivit besviken om du inte gjorde det Peral och idén blir glasklar så småningom... Jag håller i detta nu att skriva det första förslaget till synopsis.


Det ska bli spännande att se vad som kommer ut av detta experiment.! Tilläggas kan att jag inte heller har greppat ditt upplägg. Men det är säkert genialt! [:o)]
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Serier till serieforumets Seriemagazin 2016

Inlägg av larsa66 »

Allan Kämpe skrev:
larsa66 skrev:
Peral skrev:Jag kommer att delta även om jag inte till fullo förstår idén i dagsläget Larsa


Jag hade blivit besviken om du inte gjorde det Peral och idén blir glasklar så småningom... Jag håller i detta nu att skriva det första förslaget till synopsis.


Det ska bli spännande att se vad som kommer ut av detta experiment.! Tilläggas kan att jag inte heller har greppat ditt upplägg. Men det är säkert genialt! [:o)]


Tråd är skapad, synopsis skrivet och upplagd: viewtopic.php?f=61&t=10271
Välkommen
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Serier till serieforumets Seriemagazin 2016

Inlägg av Allan Kämpe »

Jag har funderat lite på det här med seriernas utformning vad gäller längd och kontinuitet, möjligheten till fortsättning...

Det är ju en hel del jobb bara med en enkel liten serie, utformning av karaktärer, manus till händelseförlopp och så utförandet/tecknandet av sidor med bilder och text som blir en bra helhet.

Jag själv kan känna att det blir lite otacksamt att lägga ner mycket arbete på en serie som ska vara något avslutat på 5-10 sidor, vara en fungerande historia på så litet utrymme och kanske dessutom bara förekomma en gång i denna antologiform som serieforumets seriemagasin blir.

Som serieskapare vill man ju gärna ofta se en fortsättning på de mödor man lagt ner med att skapa en serie med dess egna lilla universum av figurer/karaktärer och miljöer.

Då vore det trevligt med möjligheten att ha med smakprov på 5-10 sidor av album-långa berättelser i seriemagasinet. Det skulle till och med vara så att man som serieskapare väljer att låta serieforumets seriemagasin bli först med att publicera sådana inledande sidor till en serie som sedan publiceras i sin helhet på annat förlag.

Serieforumets Seriemagasin kunde ha som ett av sina mål att vara först med att presentera nya intressanta svenska serier. Men viss kontinuitet med återkommande serier vore också trevligt om det blir fler än ett magasin i det här projektet.


Vad säger redaktör Andreas om detta?
Och vad tycker ni andra på forumet?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serier till serieforumets Seriemagazin 2016

Inlägg av Wakuran »

Albummarknaden i Sverige är ju så liten och knackig, åtminstone för den typen av äventyrsserier som verkar vara en av grundtankarna med projektet. Om man skulle välja ut 10 sidor som ser bra ut är det stor risk att det aldrig skulle bli något mer sen.

Och för de serierna som ändå kommer ut, typ Theo och Viktor Kasparsson, samt diverse projekt från typ Peter Bergting och Mikael Bergkvist, är ofta frågan om skaparna skulle tycka 10 sidor som marknadsföring i ett fanzin med begränsad spridning vara värt mödan.

Evt. kan idén funka om man tänker sig självpublicerade webbserier, de är det iaf lättare för upphovsmännen att få ut.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Serier till serieforumets Seriemagazin 2016

Inlägg av Allan Kämpe »

Wakuran skrev:Albummarknaden i Sverige är ju så liten och knackig, åtminstone för den typen av äventyrsserier som verkar vara en av grundtankarna med projektet. Om man skulle välja ut 10 sidor som ser bra ut är det stor risk att det aldrig skulle bli något mer sen.

Och för de serierna som ändå kommer ut, typ Theo och Viktor Kasparsson, samt diverse projekt från typ Peter Bergting och Mikael Bergkvist, är ofta frågan om skaparna skulle tycka 10 sidor som marknadsföring i ett fanzin med begränsad spridning vara värt mödan.

Evt. kan idén funka om man tänker sig självpublicerade webbserier, de är det iaf lättare för upphovsmännen att få ut.


Hmm, kanske är då avslutade serier av typiskt serietidningsformat det som gäller - med en längd av cirka 20 sidor.
Att då skapa intressanta historier som ska ha en uppbyggnad, höjdpunkt och avslutning på säg 10 sidor blir det svåra!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serier till serieforumets Seriemagazin 2016

Inlägg av Wakuran »

För att få till en större albumproduktion i Sverige, så måste albumen sälja mycket bättre och det känns som det här Seriemagasinet, som det formulerats hittills, är en alltför beskedlig produkt för att kunna påverka marknaden i någon större utsträckning. Bättre med avslutade, kortare serier och mindre projekt som funkar i den takt och utsträckning vi kan förväntas kunna hålla.

Däremot kan man ju, om man har idéer om ett större projekt, rita någon kort avslutad spinoff-serie (5-10 sidor) som utspelar sig i samma värld som teaser.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Serier till serieforumets Seriemagazin 2016

Inlägg av AndreasEriksson »

Wakuran skrev:Däremot kan man ju, om man har idéer om ett större projekt, rita någon kort avslutad spinoff-serie (5-10 sidor) som utspelar sig i samma värld som teaser.

Exakt! Vi måste nog hålla oss till avsnitt som är läsvärda helt och hållet på egen hand. Det blir inte bra att publicera korta snuttar av längre serier som kanske aldrig blir utgivna.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Serier till serieforumets Seriemagazin 2016

Inlägg av Allan Kämpe »

Hon kan få en roll i en science fiction-serie jag funderar på att teckna...

Bild
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Serier till serieforumets Seriemagazin 2016

Inlägg av Peral »

Jag skulle nog inte känna så stor köplust för ett album som fylls upp med oavslutade smakprov. Sedan bör ni nog ta in synopsis så ni kan göra ett urval
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serier till serieforumets Seriemagazin 2016

Inlägg av Wakuran »

Nej, precis. Även om ingen kommer tjäna några pengar är vi ju tvungna att ta betalt, och då måste vi göra en fungerande kommersiell produkt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Serier till serieforumets Seriemagazin 2016

Inlägg av AndreasEriksson »

Generell info om detta utgivningsprojekt har nu en egen tråd:
viewtopic.php?f=59&p=188551#p188551
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Skriv svar