Mer skimrande än guld

Här postar du dina egna alster.
Kategoriregler
Varje serieskapare får skapa max en tråd per serie. Dvs användaren Herge får ha en tråd om Tintin, en om Johan, Lotta och Jocko, en om Totor osv. Användaren DC Comics får skapa en tråd för Superman och en för Batman, men inte därefter en tråd för Superman/Batman-crossover.
Tänk på att en Internet-publicering kan påverka dina möjligheter att senare sälja serien till ett förlag.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Mer skimrande än guld

Inlägg av BoJustBo »

"De skrev fred med vårt blod" har ju inte kommit i tryck än men jag och Jesús jobbar redan på en ny mexicomic som utspelar sig på 1860-talet. Inga cowboysare i denna dock.
Här är lite design skisser jag gjorde precis på ett A5 papper medans jag satt å lyssnade på nyheterna.
Bild

Serien kommer att vara 12 sidor och jag har redan designat layouterna. Denna gången tänkte jag göra serien med riktig tusch, inte digital.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Mer skimrande än guld

Inlägg av Wakuran »

BoJustBo skrev:"De skrev fred med vårt blod" har ju inte kommit i tryck än men jag och Jesús jobbar redan på en ny mexicomic som utspelar sig på 1860-talet. Inga cowboysare i denna dock.
Här är lite design skisser jag gjorde precis på ett A5 papper medans jag satt å lyssnade på nyheterna.
BILD

Serien kommer att vara 12 sidor och jag har redan designat layouterna. Denna gången tänkte jag göra serien med riktig tusch, inte digital.

Är det bara jag som tolkar "mexicomic" som en "ghetto libretto", en grisig mjukvåldsporrig hyrserietidning med exploitationtendenser?...

(Kollar gärna in DSFMVB närmre om den kommer till SIS, annars...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Mer skimrande än guld

Inlägg av BoJustBo »

Wakuran skrev:Är det bara jag som tolkar "mexicomic" som en "ghetto libretto", en grisig mjukvåldsporrig hyrserietidning med exploitationtendenser?...

(Kollar gärna in DSFMVB närmre om den kommer till SIS, annars...)

Tolka det som du vill, jag föreslog faktiskt till författaren att jag borde göra ett målat omslag med halvnakna tjejer och luchador brottare till serien, inspirerade av sånna serier bara för att =P

DSFMVB ska vara med i Ades Medias Seriemix och den kommer ju definitvt ha kommit ut tills dess.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Mer skimrande än guld

Inlägg av larsa66 »

Den kommer att finnas där om allt går som planerat. Inga uthyrningsex dock.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Mer skimrande än guld

Inlägg av BoJustBo »

Lite tusch test med pensel, mina tidigare serier gjorda utan dator har alltid gjorts med tusch pennor. Men vill gärna byta upp mig till något lite mer organiskt.
Bild
Mannen med hatten gjorde jag med den minsta runda penseln jag hade. Kommer nog inte köra drybrush skuggning för serien men det var kul att testa på.
Den andra filuren gjorde jag med en mycket större platt pensel. Har mycket mer problem med denna bilden, framför allt att vissa saker som fjärdrarna och ögonen fick aldeles för tjocka linjer. Skuggningen blev även lite väl plump. Samtidigt blev vissa saker mycket mer levande i den bilden än den andra.

Ska försöka kombinera de två och lägga till lite mer hög kontrast skuggning i nästa test.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Mer skimrande än guld

Inlägg av Cadial »

Du ar pa gang att bli Sveriges ledande auktoritet pa mexikanskt 1860-tal! Han i fezen; Le French; ar han (fransk-)marockan, eller turk? Googlar och finner att turkar kom huvudsakligen efter ottomanska imperiets fall 1917...Ser ocksa att massor av nationaliteter flyttade till Mexico. Pensel passar nog ganska bra till din stil!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Mer skimrande än guld

Inlägg av Wakuran »

Cadial skrev:Du ar pa gang att bli Sveriges ledande auktoritet pa mexikanskt 1860-tal! Han i fezen; Le French; ar han (fransk-)marockan, eller turk? Googlar och finner att turkar kom huvudsakligen efter ottomanska imperiets fall 1917...Ser ocksa att massor av nationaliteter flyttade till Mexico. Pensel passar nog ganska bra till din stil!

Typ algerier eller svartfot? (Pied-noir)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Mer skimrande än guld

Inlägg av BoJustBo »

Jupp, Fransk Algerisk Zouave https://en.wikipedia.org/wiki/Zouave
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mer skimrande än guld

Inlägg av Allan Kämpe »

Snyggt jobbat med penseln Bo! Jag gillar också tuschningen med den grövre penseln. De mindre parallella strecken kan du nog med fördel göra med en lite mindre pensel! Pensel är utan tvekan att föredra framför tuschpenna om man vill ha lite swung i linjen! [:)]
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Mer skimrande än guld

Inlägg av RioGrande »

BoJustBo skrev:Lite tusch test med pensel, mina tidigare serier gjorda utan dator har alltid gjorts med tusch pennor. Men vill gärna byta upp mig till något lite mer organiskt.

Bild

Mannen med hatten gjorde jag med den minsta runda penseln jag hade. Kommer nog inte köra drybrush skuggning för serien men det var kul att testa på.
Den andra filuren gjorde jag med en mycket större platt pensel. Har mycket mer problem med denna bilden, framför allt att vissa saker som fjärdrarna och ögonen fick aldeles för tjocka linjer. Skuggningen blev även lite väl plump. Samtidigt blev vissa saker mycket mer levande i den bilden än den andra.

Ska försöka kombinera de två och lägga till lite mer hög kontrast skuggning i nästa test.


oftast blir det ju bäst om man blandar flera olika tjocklekar av pennor (och typer av pennor... både penselpennor och smala, hårda pennor). Innan jag är färdig med en bild kan jag ha haft sex olika pennor inblandade! Och man behöver inte vara konsekvent heller. Det viktiga är variationen (som i sig skapar liv och djup).
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Mer skimrande än guld

Inlägg av BoJustBo »

RioGrande skrev:oftast blir det ju bäst om man blandar flera olika tjocklekar av pennor (och typer av pennor... både penselpennor och smala, hårda pennor). Innan jag är färdig med en bild kan jag ha haft sex olika pennor inblandade! Och man behöver inte vara konsekvent heller. Det viktiga är variationen (som i sig skapar liv och djup).


Jo, blandade storlekar är planen, men på dom här försökte jag bara se vad som går eller inte med dom olika storlekarna, lära mig deras gränser.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Mer skimrande än guld

Inlägg av BoJustBo »

Lite skisser för en av dom två huvudrollerna, inte tuschade än.
Bild
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Mer skimrande än guld

Inlägg av BoJustBo »

Och nu är dom tuschade, ännu en gång med olika penslar, en per bild, inga kombinationer.
Bild
Översta och första är tuschad med en micron bush pen vilket helt enkelt är en tusch penna med pensel lik spets. Dålig tusch i den tycker jag, smetar lite tillochmed efter den torkat.
Sedan gjorde jag mitten med en mellan stor platt pensel. Blev lite skakig av lågt blodsocker medans jag gjorde den så vissa saker som hatten är lite blä.
Bild
Tredje bilden tuschade jag med en liten platt pensel.

ett problem jag hade till viss grad med alla tre var hatten då jag ofta gjorde för tjocka linjer av misstag för att jag är van att trycka hårdare när jag tecknar inorganiska saker, så pennan är mer stabil, men med pensel går det inte riktigt att arbeta på samma sätt.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mer skimrande än guld

Inlägg av Allan Kämpe »

Jo, man får vara fjäderlätt på handen med pensel! Men jag tycker du lyckas bra, särskilt sista bilden!
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Mer skimrande än guld

Inlägg av BoJustBo »

Tackar.
Jag slängde lite digitala färger på fotot.
Bild
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mer skimrande än guld

Inlägg av Allan Kämpe »

Jäkligt tjusigt måste jag säga! [^]
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Mer skimrande än guld

Inlägg av BoJustBo »

Ännu en liten test bild i samma storlek med den lilla platta penseln, näst blir det test med flera penslar.
Bild
Började även skissa på sidorna idag.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Mer skimrande än guld

Inlägg av BoJustBo »

Så idag började jag skissa på riktigt men vips så var dom blåa stiften i pennan slut så fick köpa mer på hemvägen. Tog och tuschade rut-ramarna på alla tolv sidorna istället.
Bild
Min arbetsplats.
Bild
Så här mycket lyckades jag skissa innan pennan inte ville mer.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Mer skimrande än guld

Inlägg av larsa66 »

Det blir kul att se vad du och Jesús kokar ihop denna gång. Det skulle vara skoj att höra mer om hur ni jobbar också. Gör du sida för sida och skickar eller har han bara skrivit manuset och sen är serien din sak att fixa?
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Mer skimrande än guld

Inlägg av Allan Kämpe »

Kul att se din arbetsplats Bo! Ett rejält ritbord må jag säga! Jag fick en gång ett liknande fast begagnat och i smådelar av en kompis för länge sedan. Jag lyckades aldrig montera ihop åbäket! [:o)]
Skriv svar