Lite egna serier

Här postar du dina egna alster.
Kategoriregler
Varje serieskapare får skapa max en tråd per serie. Dvs användaren Herge får ha en tråd om Tintin, en om Johan, Lotta och Jocko, en om Totor osv. Användaren DC Comics får skapa en tråd för Superman och en för Batman, men inte därefter en tråd för Superman/Batman-crossover.
Tänk på att en Internet-publicering kan påverka dina möjligheter att senare sälja serien till ett förlag.
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Re: Lite egna serier

Inlägg av AndersL_ »

En till serie.. jag har hamnat ett par månader efter med tecknandet:

Bild
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Lite egna serier

Inlägg av Wakuran »

Killen med kameran var litet lik mig...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Lite egna serier

Inlägg av Peral »

OT Jag kunde ha jobbat mycket mindre med din cameo-roll! Slut OT
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Re: Lite egna serier

Inlägg av AndersL_ »

Wakuran skrev:Killen med kameran var litet lik mig...


I så fall är det nog oavsiktligt. Han ser ut precis som sig själv (bilden nedan), för jag är alltid ganska petig med detaljerna. Det är sådant som man kanske inte märker om man själv inte var med när serien utspelade sig, eller känner personerna i dem. [:)]

Bild
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Re: Lite egna serier

Inlägg av AndersL_ »

En till ny serie.. jag tecknar inte så mycket nuförtiden.

Bild
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Lite egna serier

Inlägg av Labrador Road 26 »

Olle påminner om den där rymdkillen som är inspirerad av Carl Johan De Geer i Jan Lööfs Ville.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
gabbe1986
Fair
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 09 mar 2011, 00:10

Re: Lite egna serier

Inlägg av gabbe1986 »

AndersL_ får tacka för dina serier, har bott i tranås i ett år(inte längre men jobbade på kvadrat om du vet vad de var)
så känner igen vissa karaktärer (typ tummarn) av både folk man sett men främst från folks berättelser.
Keep up the good work...
korean girlfriend är klockren
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Re: Lite egna serier

Inlägg av AndersL_ »

Trevligt att du känner igen dem. :) Och angående Olle, så är det baserat på en riktig person. Mina seriefigurer brukar så gott som alltid vara det.

Här kommer ännu en serie, som handlar om när jag hälsade på min kompis i Skövde förra året, och han hade prioriterat att köpa en trumma framför att ha råd med mat:

Bild
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Lite egna serier

Inlägg av Wakuran »

En kung i Sachsen samlade porslin,
Men samlingsvurmen blef en riktig sjuka.
Han bytte bort till kungen i Berlin
Sitt garde -- tänk -- mot en kinesisk kruka!

Femhundra man med sabel och karbin,
Som preussarn visste att förträffligt bruka,
I exercisen smidiga och mjuka,
I krig en mur, tänk, mot -- en blå terrin!

Femhundra man med hårpung och med puder!
Slikt dårhusdåd allt vanvett öfverbjuder
Från världens början -- ja, så tycker ni.

Se’n bytet gjordes, har ett sekel svunnit:
Femhundra tappra hjärtan brista hunnit,
Den gamla krukan -- hon står ännu bi.

- Carl Snoilsky
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Re: Lite egna serier

Inlägg av AndersL_ »

Ännu en ny serie, om när min bror försökte köpa en Håkan Hellström-singel på internet i somras:

Bild
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Lite egna serier

Inlägg av Wakuran »

Hehe, och folk undrar varför folk blir pirater...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Lite egna serier

Inlägg av Labrador Road 26 »

Om det där nu bygger på verklig händelse, så rekommenderar jag gratisprogrammet Audacity, då behöver man ingen mikrofon och slipper annat ljud. Överlägset av gratisprogrammen för "sound capture".
http://audacity.sourceforge.net/?lang=sv
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Lite egna serier

Inlägg av Wakuran »

Det är Open Source, alltså? Finns en hel del imponerande program bland Open Source; VLC Media Player, Open Office, ComicRack (om jag minns rätt), etc.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Lite egna serier

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:Det är Open Source, alltså?

OT.

Ja, fast det har väl ingen relevans i detta fall? Handlar ju inte om att någon söker ett program som denne kan vara med och utveckla. Det var bara ett tips på hur man enkelt skulle få över låten som mp3. Du kan jämföra det med att spela in låten från radio eller skiva, utan att man behöver jobba med utvecklingen av kassettband för det. Slut OT.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Re: Lite egna serier

Inlägg av AndersL_ »

Det bygger på en verklig händelse (så gott som alla mina serier gör det), men med vissa detaljer överdrivna och förstärkta en aning. Men jag tycker ändå inte att man ska behöva spela av en låt som man redan har betalat för, för att kunna lyssna på den, oavsett inspelningsprogram/inspelningsmetod.
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Lite egna serier

Inlägg av Labrador Road 26 »

AndersL_ skrev:Det bygger på en verklig händelse (så gott som alla mina serier gör det), men med vissa detaljer överdrivna och förstärkta en aning. Men jag tycker ändå inte att man ska behöva spela av en låt som man redan har betalat för, för att kunna lyssna på den, oavsett inspelningsprogram/inspelningsmetod.

Självklart ska man inte behöva det. Men om det nu trasslar till sig som det gjorde i serien ovan kan det vara bra att känna till enkla lösningar. Själv skulle jag rekommenderat honom att hämta den på lämplig fildelarsajt, precis så som gjordes i serien om butiken ska trassla så in i bängen. Betald är den ju redan så där ser jag inga som helst moraliska problem.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Lite egna serier

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Det är verkligen bedrövligt att piratsajterna är vassare än de lagliga alternativen på att använda tekniken. Det här illustrerar verkligen problematiken med att det är jönsar som Bert Karlsson som tycker att de ska diktera villkoren för hur tekniken används. Nu använder jag uteslutande Spotify för den lilla musikkonsumtionen jag har, men det skulle ALDRIG falla mig in att köpa musik som inte gick att ladda ner (lagligt) via standardprotokoll.

Jag skrattar åt tjänster som kräver att jag installerar specifik programvara för att kunna ladda ner eller betala för en vara, och går vidare till nästa konkurrent istället.

Det finns mycket feltänk på de lagliga nedladdningssajterna. De är så uppfyllda av tanken att göra allt så svårtillgängligt som möjligt för piraterna att de totalt pissar på de av oss som faktiskt vill göra rätt för sig. Det är en pinsamt usel inställning och förtjänar inget annat än en långsam självdöd.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Lite egna serier

Inlägg av Wakuran »

Absolut, nu slår piraterna ofta de kommersiella bolagen i WYSIWYG och transparens. Om man vill ha någonting så ska man kunna köpa det utan att det ska bli massa strul bara för att bolagen inte litar på en.

En annan sak jag stör mig något enormt på är arrangemang som är bundna till vissa länder, och inte funkar utomlands. Jag blir så sjukt lack på Sony som tillåter YouTube.klipp gratis i USA men inte alls för resten av världen, t.ex.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Re: Lite egna serier

Inlägg av AndersL_ »

Kortare serie den här gången.. jag arbetar på en annan, mycket längre serie (4 sidor med 16 teckningar) som jag började på för över ett år sedan.. så den här gjorde jag mest för att ta en paus från den långa serien. :)

Bild
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Re: Lite egna serier

Inlägg av AndersL_ »

Ännu en kort serie.. jag blev tvungen att göra klart den snabbt eftersom det var ett aktuellt ämne, som förmodligen kommer att vara helt bortglömt om en vecka:

Bild
- - AndersL - -
Skriv svar