Allan Kämpe - senaste nytt från Hjärntrusten!

Här postar du dina egna alster.
Kategoriregler
Varje serieskapare får skapa max en tråd per serie. Dvs användaren Herge får ha en tråd om Tintin, en om Johan, Lotta och Jocko, en om Totor osv. Användaren DC Comics får skapa en tråd för Superman och en för Batman, men inte därefter en tråd för Superman/Batman-crossover.
Tänk på att en Internet-publicering kan påverka dina möjligheter att senare sälja serien till ett förlag.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Allan Kämpe - senaste nytt från Hjärntrusten!

Inlägg av BoJustBo »

Så mycket blyerts, får lust att tuscha!
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Allan Kämpe - senaste nytt från Hjärntrusten!

Inlägg av Allan Kämpe »

BoJustBo skrev:Så mycket blyerts, får lust att tuscha!


Go ahead! Kopiera stripparna, tuscha och lägg upp här i tråden så får vi se det spännande resultatet! [:)]
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Allan Kämpe - senaste nytt från Hjärntrusten!

Inlägg av BoJustBo »

Fick improvisera lite där skissen inte var helt färdig och fallskärmen ville jag inte ens ge mig på, men här har vi en digitalt tuschad panel.
Bild
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Allan Kämpe - senaste nytt från Hjärntrusten!

Inlägg av Allan Kämpe »

BoJustBo skrev:Fick improvisera lite där skissen inte var helt färdig och fallskärmen ville jag inte ens ge mig på, men här har vi en digitalt tuschad panel.
Bild


Fantastiskt snyggt! Behöver jag någonsin en tuschare står du högt på min lista!!! [^]
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Allan Kämpe - senaste nytt från Hjärntrusten!

Inlägg av BoJustBo »

Tackar tackar :)
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Allan Kämpe - senaste nytt från Hjärntrusten!

Inlägg av Allan Kämpe »

Egentligen är det synd att det inte förekommer mer samarbeten mellan skissare och tuschare på samma serie i Sverige! För vore så fallet skulle ju fler serier kunna produceras snabbare till läsarnas glädje!

Här är den tuschade bilden infogad i strippen:

Bild
Senast redigerad av 1 Allan Kämpe, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Allan Kämpe - senaste nytt från Hjärntrusten!

Inlägg av BoJustBo »

Jo, fast ett sådant arbete skulle nog behöva vara som John Buscemas Conan serier i att han var väldigt lös och tuscharna fick vara väldigt kreativa. För hur många illustratörer har sverige som har skills nog för att va bra tuschare men inte kreativa nog att vilja mer liksom.
Bild
Bild
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Allan Kämpe - senaste nytt från Hjärntrusten!

Inlägg av Wakuran »

Om det finns tillräckligt med cash kan man nog lägga kreativiteten åt sidan...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Allan Kämpe - senaste nytt från Hjärntrusten!

Inlägg av Allan Kämpe »

Jo, det stämmer nog som du säger att det finns inte så många tuschare i Sverige på hög nivå, något som till stor del förstås beror på att vi inte har samma tradition på området som t.ex. USA eller Japan...Det känns som om tusharen i ditt exempel ovan är så skicklig så att han skulle kunnat göra serien själv från scratch! [;)]
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Allan Kämpe - senaste nytt från Hjärntrusten!

Inlägg av Allan Kämpe »

Wakuran skrev:Om det finns tillräckligt med cash kan man nog lägga kreativiteten åt sidan...


Ja, det vore ju en önskedröm att Allan Kämpe blev så efterfrågad att det behövdes en tuschare för att hinna tillgodose efterfrågan på material till serien! [:)] Fast kreativiteten behöver ju inte läggas åt sidan för det! [;)]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Allan Kämpe - senaste nytt från Hjärntrusten!

Inlägg av Wakuran »

I Japan är det ju i princip så att varje framgångsrik tecknare har en mindre studio med kanske en (huvudsaklig) tuschare, en som tecknar maskiner och elektronik, en som gör tråkigt pilljobb och en som klistrar in rasterbakgrunder och allsköns clipart...

Men sen så producerar de typ minst 20 sidor i veckan också...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Allan Kämpe - senaste nytt från Hjärntrusten!

Inlägg av Allan Kämpe »

Wakuran skrev:I Japan är det ju i princip så att varje framgångsrik tecknare har en mindre studio med kanske en (huvudsaklig) tuschare, en som tecknar maskiner och elektronik, en som gör tråkigt pilljobb och en som klistrar in rasterbakgrunder och allsköns clipart...

Men sen så producerar de typ minst 20 sidor i veckan också...


Ja, skulle det bli på det viset så börjar det ju likna fabriksproduktion och en del av charmen med serieskapandet riskerar kanske att förloras! Så riktigt så långt som denna japanska modell av studio skulle jag inte vilja gå. Men uppdelning av manus, skiss, tusch, textning och färgläggning är ju tänkbart som klart avgränsade områden...om man vill få mycket gjort!
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Allan Kämpe - senaste nytt från Hjärntrusten!

Inlägg av BoJustBo »

Howard Chaykin har en likadan studio som japanska tecknare. Mycket ovanligt i amerika idag.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Allan Kämpe - senaste nytt från Hjärntrusten!

Inlägg av Allan Kämpe »

en tidigare stripp som hör till ett separat tänkt äventyr...

Bild
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Allan Kämpe - senaste nytt från Hjärntrusten!

Inlägg av BoJustBo »

The real shit has arrived!
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Allan Kämpe - senaste nytt från Hjärntrusten!

Inlägg av BoJustBo »

Allan Kämpe skrev:Det känns som om tusharen i ditt exempel ovan är så skicklig så att han skulle kunnat göra serien själv från scratch! [;)]

Jo det är ju nästan mer som att en gjort extra detaljerade Layout skisser mer.
Om författaren kan göra preliminära layoutskisser är ju det också riktigt bra för författar-tecknar kommunikationen och kan snabba upp arbetet ganska rejält. (Grant Morrison och Alan Moore kan ju båda teckna tillexempel.)
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: Allan Kämpe - senaste nytt från Hjärntrusten!

Inlägg av mikaelsol »

Allan Kämpe skrev:
Bild


Skulle det inte vara bättre om personerna i ruta 1 och 2 befann sig på samma sida om varandra? Alltså antingen är hon till vänster i båda bilderna eller så är han till vänster i båda bilderna? Så brukar man göra i film i alla fall när man klipper mellan olika kameror och det brukar vara bra att göra så i serier också.

Nu kommer hon gående in från höger i riktigt mot vänster, men så står hon plötsligt till vänster om honom i ruta två.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Allan Kämpe - senaste nytt från Hjärntrusten!

Inlägg av Wakuran »

mikaelsol skrev:Skulle det inte vara bättre om personerna i ruta 1 och 2 befann sig på samma sida om varandra? Alltså antingen är hon till vänster i båda bilderna eller så är han till vänster i båda bilderna? Så brukar man göra i film i alla fall när man klipper mellan olika kameror och det brukar vara bra att göra så i serier också.

Nu kommer hon gående in från höger i riktigt mot vänster, men så står hon plötsligt till vänster om honom i ruta två.

Planet byter ju riktning också... Man skulle kunna spegelvända bara mittrutan och se hur det blir... Både vara enkelt att göra som separat lager i program som Photoshop eller Gimp...

(Fast det beror nog litet på om man vill betona logisk läsriktning eller dynamik...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Allan Kämpe - senaste nytt från Hjärntrusten!

Inlägg av BoJustBo »

Ett plan som pekar åt läsriktning rör sig, ett som pekar mot läsriktning är stilla. Känns ganska naturligt tycker jag.
Karaktärernas placering styrs också lite av hur man måste få plats med pratbubblor och sådant.
tycker personligen att om någon ruta ska flippas så är det den sista.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Allan Kämpe - senaste nytt från Hjärntrusten!

Inlägg av Allan Kämpe »

mikaelsol skrev:
Allan Kämpe skrev:
Bild


Skulle det inte vara bättre om personerna i ruta 1 och 2 befann sig på samma sida om varandra? Alltså antingen är hon till vänster i båda bilderna eller så är han till vänster i båda bilderna? Så brukar man göra i film i alla fall när man klipper mellan olika kameror och det brukar vara bra att göra så i serier också.

Nu kommer hon gående in från höger i riktigt mot vänster, men så står hon plötsligt till vänster om honom i ruta två.


Jo, det skulle antagligen kännas mer logiskt för läsaren...jag vet att Herge var väldigt noga med sånt där när han tecknade Tintin. Jag har kommit underfund med att jag huvudsakligen komponerar bildrutor/strippar/sidor på ett sätt som balanserar olika bildelement så att det blir en behaglig symmetri för ögat. Med logisk bildsekvens så skulle det i det här fallet bli en obalans (all riktning från vänster till höger) och mindre behagligt för ögat...Så om jag skulle ändra någon ruta då skulle jag spegelvända mittenrutan...allt för att upprätthålla denna balans mellan bild-element som jag eftersträvar. [:)]
Skriv svar