Vikingaserien Kolskeggs färder

Här postar du dina egna alster.
Kategoriregler
Varje serieskapare får skapa max en tråd per serie. Dvs användaren Herge får ha en tråd om Tintin, en om Johan, Lotta och Jocko, en om Totor osv. Användaren DC Comics får skapa en tråd för Superman och en för Batman, men inte därefter en tråd för Superman/Batman-crossover.
Tänk på att en Internet-publicering kan påverka dina möjligheter att senare sälja serien till ett förlag.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Vikingaserien Kolskeggs färder

Inlägg av Allan Kämpe »

Ja, då testar jag väl den här nya kategorin genom att presentera ett nytt serieprojekt.
Vikingaserien "Kolskeggs färder" handlar om en isländsk viking som är landsflyktig efter en omfattande blodsfejd på Island där hans bägge bröder dräptes. Äventyret i det första tänkta albumet börjar i Svitjod/sveariket när Kolskeggs skepp anländer till Birka. Vid den här tiden var kung Erik på Adelsö tvärs över vattnet från Birka sett den som regerade i regionen kring mälardalen. Andra inblandade historiska figurer är den rusiske prinsen Vladimir, dennes fientlige bror kung Jaropolk av ruserriket (Gårdarike). Även kejsar Basileios den II i det bysantiska riket/östromerska riket(Miklagård) kommer att ha en plats i berättelsen.

Det är tänkt att jag ska skriva och skissa serien medan min vän Lasse Morén ska tuscha och färglägga den.
Allt för att jag ska få så mycket tid över som möjligt för Allan Kämpe, där jag gör hela jobbet själv.

Teckningsmässigt kommer jag att hämta inspiration från bl.a. Conan som han tecknades av Barry Smith och från Thorgal. Kolskeggs färder är dock tänkt att vara väsentligen en realistisk äventyrsserie men utrymme för övernaturliga inslag med gudavärldens Asar finns förstås alltid!

Ni serieforumiter är välkomna att berätta vad ni skulle vilja se i en vikingaserie av det här slaget. Men jag kan förstås inte garantera att något av det ni önskar kommer att finnas med i slutresultatet...

Länk till inledande skisser på serien: http://www.ateljedreamtime.net/Kolskeggsfarder.htm
Senast redigerad av 6 Allan Kämpe, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Vikingaserien Kolskegg av Murevärn/Morén

Inlägg av Peral »

Strålande snyggt! Jag har också alltid funderat på göra ett Vikinga album, men avstått pg. av det enorma research arbetet. Lycka till!
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vikingaserien Kolskegg av Murevärn/Morén

Inlägg av Allan Kämpe »

Tack, det ska bli roligt, speciellt som jag kommer att samarbeta med min vän Lasse.
Researcharbetet har jag mycket gratis då jag hade en period på 90-talet då jag läste mycket om vikingatiden och samlade på mig en hel del böcker i ämnet. Speciellt arkeologen Mats G. Larssons böcker tycker jag är mycket matnyttiga.
Till intressant kuriosa hör att min samarbetspartner Lasse Morén är lite kunnig i vapensmide och har gjort sig ett eget vikingasvärd...
Senast redigerad av 1 Allan Kämpe, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Vikingaserien Kolskegg av Murevärn/Morén

Inlägg av Peral »

Det är sådana medhjälpare man behöver [:o)]
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vikingaserien Kolskegg av Murevärn/Morén

Inlägg av Allan Kämpe »

Här är en länk till det första A3-originalet (ej tuschat och färglagt), först utan och sedan med provisorisk text:
http://www.ateljedreamtime.net/A3Original.htm
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Vikingaserien Kolskegg av Murevärn/Morén

Inlägg av mikaelbergkvist »

Coolt. Redan nu verkar det bli en engagerande serie.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vikingaserien Kolskegg av Murevärn/Morén

Inlägg av rkaj »

Bror till Gunnar på Lidarände alltså? Jag tänkte säga att jag gärna skulle se en välresearchad serie, väl förankrad i både verklig historia och de gamla sagorna och myterna. Och det verkar ju vara åt det håll du strävar också, så det här verkar väldigt spännande!

Fast ju mer sådana referenser man använder, ju viktigare tycker jag det blir att man är korrekt eller i alla fall konsekvent i hur man behandlar dem också. Nämns några bröder i Njals saga? Eller har du någon förklaring till att de inte nämns om de finns?
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vikingaserien Kolskegg av Murevärn/Morén

Inlägg av Allan Kämpe »

Ja Kolskegg och Hjort var Gunnar på Lidarändes mindre kända bröder. Endast Kolskegg slapp undan med livet och seglade till Norge. Jag har inte kunnat faställa om det är samma person som Njalsagans Kolskegg men en man vid namn Kolskegg tog tjänst hos Hakon Jarl i "Viken" (Osloområdet) i slutet av 900-talet. Han fortsatte sedan till Danmark där han stannade en tid hos kung Sven Tveskägg (son till den beryktade Harald Blåtand). Där hade han en uppenbarelse eller en dröm om att han skulle färdas i österled och vinna ära och berömmelse. Han for också senare österut på floderna genom rusernas land (Gårdarike där bl.a. staden Holmgård låg) och vidare till Miklagård (Konstantinopel) där han tog tjänst som legosoldat i Kejsar Basileios den II´s tjänst. Sedemera blev han vaktkapten i den bäst betalda och mest ansedda tjänsten; som ledare för kejsaren livvakt väringagardet (vikingarna kallades också varjager i Miklagård och o Gårdarike).
Vad som inte är historiska fakta men som jag ämnar infoga i historien är Kolskeggs äventyr i svearnas rike (Svitjod) och nävaron vid ett traditionellt riksblot i det gamla Upsala (album 1).
Album 2 är tänkt att handla om färden genom rusernas rike och de inledande äventyren i Miklagård...

Här är en länk som beskriver Kolskegg och Hjort som Gunnars bröder:
http://no.wikipedia.org/wiki/Gunnar_fra_Lidarende
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vikingaserien Kolskegg av Murevärn/Morén

Inlägg av rkaj »

Du verkar ju helt klart ta din research på allvar! Jag hoppas du når hela vägen till att faktiskt ge ut serien, för det här ska bli synnerligen intressant att läsa!

Synd bara att det är något i din teckningsstil jag stör mig på ... Jag kan inte riktigt identifiera vad det är, men jag gilla inte personporträttet högst upp på http://www.ateljedreamtime.net/Kolskeggsfarder.htm . Båtbilderna nedanför gillar jag däremot, både den mer målade och den som är mer "färglagd teckning" (med tydliga linjer).
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vikingaserien Kolskegg av Murevärn/Morén

Inlägg av Allan Kämpe »

Jag håller med dig om att den färglagda versionen av Kolskeggs ansikte inte är helt lyckat. Det var något av det absolut första jag färglade med wacomritbrädan. Det blev lite plastigt och stelt kanske just för att jag försökte mig på att skapa nyanser i ansikte och hjälm för att skapa en tredimensionell yta...
Den vänstra av de färglagda skeppsbilderna (i länken rkaj hänvisade till) är gjord med wacombrädan och den högra är en akvarellbild.
Detta anknyter ju mycket till den diskussion som finns i tråden om Allan Kämpe just nu. Min avsikt är att bägge serierna ska färgläggas med platt färgläggning utan sådana nyanser i färgen. Svart tusch bör i stället finnas där skuggor och liknande finns i ansiktet.
Om det finns något ritprogram med akvarellimiterande utseende så vore det kanske det bästa...
Det här är något som jag och min färgläggare Lasse Morén kommer att jobba mycket med så att vi får ett bra slutresultat.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vikingaserien Kolskegg av Murevärn/Morén - färgtest

Inlägg av Allan Kämpe »

Här kommer en första färgtest på Kolskegg i närbild. Kom gärna med synpunkter som kan bli oss
till hjälp i färgläggningsarbetet m.m.
Bild
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Vikingaserien Kolskegg av Murevärn/Morén - färgtest

Inlägg av Peral »

Snygg kanske lite för snygg om jag får komma med lite kritik, det är trots allt en viking som man får anta prövats i strid. Det borde synas på honom, kanske ett ärr, en utslagen tand, en bucklig hjälm eller något dylikt!
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vikingaserien Kolskegg av Murevärn/Morén - färgtest

Inlägg av Allan Kämpe »

Jag kan hålla med om att han är lite välpolerad, speciellt hjälmen som glänser som den värsta prisbuckla! Men han är ju trots allt stjärnan i serien, vår strålande hjälte!
Men skämt åtsido så får vi väl jobba lite mer för att få fram den där råbarkade vikingkänslan!
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Vikingaserien Kolskegg av Murevärn/Morén - färgtest

Inlägg av Nima »

Ett blint öga! Ena ögat helt vitt, eller ytterst, ytterst, YTTERST ljusblått.. Såg det i nån vikingafilm [:o)]
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vikingaserien Kolskegg av Murevärn/Morén - färgtest

Inlägg av Allan Kämpe »

kungnima skrev:Ett blint öga! Ena ögat helt vitt, eller ytterst, ytterst, YTTERST ljusblått.. Såg det i nån vikingafilm [:o)]


Jo det skulle jag kunna tänka mig på nån annan viking. Men Kolskegg har jag tänkt ska vara en ganska fager figur och en sån som fångar kvinnornas blickar...
Användarvisningsbild
Tex Murphy
Fine
Inlägg: 254
Blev medlem: mån 24 aug 2009, 13:57

Re: Vikingaserien Kolskegg av Murevärn/Morén - färgtest

Inlägg av Tex Murphy »

Jag får lov att instämma med ovanstående kommentarer att han ser för polerad ut, även om det är tänkbart att all utrustning är ny... Däremot tror jag att även om det säkert fanns vikingar med alla tänder i behåll så var de knappast speciellt vita, misstänker jag. De borde kanske vara åtminstone åt det gula hållet (kanske brunfläckiga?), om man siktar på realism. Men sådana tänder kanske skrämmer bort läsare. Men en tand kanske han har tappat, i alla fall? (Kanske kvinnorna på den tiden inte brydde sig så mycket om en förlorad tand - det fanns ju inte så gott om tandläkare då...)
<ÔvÔ> Owly Rules!
Användarvisningsbild
Tex Murphy
Fine
Inlägg: 254
Blev medlem: mån 24 aug 2009, 13:57

Re: Vikingaserien Kolskegg av Murevärn/Morén - färgtest

Inlägg av Tex Murphy »

Här är en länk till en artikel om vikingar och tänder. Tydligen var det vanligt att vikingarna filade märken i tänderna - kanske nåt för någon av vikingarnai serien för att ge dem olika karaktär?
http://news.nationalgeographic.com/news/2006/02/0203_060203_viking_teeth.html

Och en länk till en artikel om "läkekonsten" under den tiden, med information bl a om hur man behandlade skador orsakade av pilar. Ingen bra läsning för den som tycker att det är otäckt nog med dagens sjukvård...
http://www.vikingsofmiddleengland.co.uk/LH_surgery.html
<ÔvÔ> Owly Rules!
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vikingaserien Kolskegg av Murevärn/Morén - färgtest

Inlägg av Allan Kämpe »

Tex Murphy skrev:Jag får lov att instämma med ovanstående kommentarer att han ser för polerad ut, även om det är tänkbart att all utrustning är ny... Däremot tror jag att även om det säkert fanns vikingar med alla tänder i behåll så var de knappast speciellt vita, misstänker jag. De borde kanske vara åtminstone åt det gula hållet (kanske brunfläckiga?), om man siktar på realism. Men sådana tänder kanske skrämmer bort läsare. Men en tand kanske han har tappat, i alla fall? (Kanske kvinnorna på den tiden inte brydde sig så mycket om en förlorad tand - det fanns ju inte så gott om tandläkare då...)


Jeg vet inte riktigt hur det var med tandstatusen på vikingatiden (alltså hur pass friska tänder vikingarna generellt sätt hade). Jag tror dock personligen att det på många sätt inte var omöjligt att de kunde ha ganska fina tänder då de inte hade så mycket socker i kosten, något som är den stora boven i dagens matvaru-utbud.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Vikingaserien Kolskegg av Murevärn/Morén - färgtest

Inlägg av Peral »

kungnima skrev:Ett blint öga! Ena ögat helt vitt, eller ytterst, ytterst, YTTERST ljusblått.. Såg det i nån vikingafilm [:o)]


Just enögda karaktärer får man vara lite försiktig med när det gäller vikingar, de är mycket vanliga och brukar oftast ses som en direkt hänvisning till Oden!
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vikingaserien Kolskegg av Murevärn/Morén - färgtest

Inlägg av Allan Kämpe »

Peral skrev:
kungnima skrev:Ett blint öga! Ena ögat helt vitt, eller ytterst, ytterst, YTTERST ljusblått.. Såg det i nån vikingafilm [:o)]


Just enögda karaktärer får man vara lite försiktig med när det gäller vikingar, de är mycket vanliga och brukar oftast ses som en direkt hänvisning till Oden!


Jo, just det! Oden som offrade sitt ena öga i Mimers brunn för att uppnå allseende. Annars hade han ju sina korpar Hugin och Munin som flög över världen och rapporterade tillbaka till Oden på kvällen där de satt på hans axlar, viskandes i hans öron vad de sett...
Skriv svar