Nordens Stjärnor

Här postar du dina egna alster.
Kategoriregler
Varje serieskapare får skapa max en tråd per serie. Dvs användaren Herge får ha en tråd om Tintin, en om Johan, Lotta och Jocko, en om Totor osv. Användaren DC Comics får skapa en tråd för Superman och en för Batman, men inte därefter en tråd för Superman/Batman-crossover.
Tänk på att en Internet-publicering kan påverka dina möjligheter att senare sälja serien till ett förlag.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av tfels »

Och här snubblar våra vänner vidare. Sidan 3.

Bild
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av tfels »

Ännu en serie med Nordens Stjärnor, nämligen Nordens Stjärnor: Smugglarna. Här är en skiss av sidan 1. Text och bild av mig. I den här serien får vi se hur greve Fredrick von Lindén (som grundade Nordens Stjärnor) möter sin ungdomskamrat Garcia. Tillsammans går de igenom sina ungdomssynder, bland annat diamantsmuggling från Sydafrika, där greven skaffar sig sin ärkefiende. Blandat med dessa tillbakablickar så deltar ett par NS-medlemmar i en danstävling anordnad av Garcia. Här ser vi Garcia stå och vänta på greven.

Bild
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av Isegrim »

Jag gillar den här sidan.
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av Peral »

tfels skrev:Och här snubblar våra vänner vidare. Sidan 3.

Bild


Är inte effekt pilarna i översta rutan riktade åt fel håll?! Annars är det en snygg sida
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av Peral »

tfels skrev:Ännu en serie med Nordens Stjärnor, nämligen Nordens Stjärnor: Smugglarna. Här är en skiss av sidan 1. Text och bild av mig. I den här serien får vi se hur greve Fredrick von Lindén (som grundade Nordens Stjärnor) möter sin ungdomskamrat Garcia. Tillsammans går de igenom sina ungdomssynder, bland annat diamantsmuggling från Sydafrika, där greven skaffar sig sin ärkefiende. Blandat med dessa tillbakablickar så deltar ett par NS-medlemmar i en danstävling anordnad av Garcia. Här ser vi Garcia stå och vänta på greven.

Bild


Svår att bedömma eftersom jag sett den färdiga(?!) sidan på SSS forum, men kan inte danstävlingen få vara Limbo, det vore så mycket roligare att se ritat än någon annan dans
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av Allan Kämpe »

En oerhört detaljrik sida med tegelväggen och allt annat i form av huskroppar människor och bilar! Ett snyggt arbete! Den undre bilden där man ser Garcia i förgrunden har ett fint djup. Att placera ett objekt riktigt när och sedan ha en detaljerad bakgrund med centralperspektiv (eller annat sammanstrålande perpektiv) ger ju ett oerhört djup! Får man fråga hur lång tid den här sidan tog att göra?
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av RioGrande »

Kul att gubben står FRAMFÖR rutan. Lite meta.

///Tegelväggar.... Serietecknarens helvete är nog att bli placerad i ett hörn med uppgift att göra deltaljerade tegelbyggnader, dag ut och dag in....
Det är lika illa om det rör sig om svarta stenar med vitt murbruk eller vita stenar med svart murbruk. Det skönaste är om väggen är lite rappad eller har någon annan beläggning, som kanske flagnat på några ställen. Då behöver man bara rita några enstaka tegelstenar som "tittar fram".
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av Peral »

RioGrande skrev:Kul att gubben står FRAMFÖR rutan. Lite meta.

///Tegelväggar.... Serietecknarens helvete är nog att bli placerad i ett hörn med uppgift att göra deltaljerade tegelbyggnader, dag ut och dag in....
Det är lika illa om det rör sig om svarta stenar med vitt murbruk eller vita stenar med svart murbruk. Det skönaste är om väggen är lite rappad eller har någon annan beläggning, som kanske flagnat på några ställen. Då behöver man bara rita några enstaka tegelstenar som "tittar fram".


Det finns tecknare som är grymma på tegelväggar! Att få fram i perspektiv hur strecken långsamt faller bort ju längre från betraktarens öga det hela sker.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Kul att gubben står FRAMFÖR rutan. Lite meta.

Också ett intressant sätt att framhäva honom och få honom att stå ut, rent bokstavligt.

Dessutom, även om det kanske är en övertolkning, blir det ett intressant grepp om man vill skapa en känsla av alienation. På någon nivå är han inte delaktig i resten av världen, utan står utanför den. [B)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av RioGrande »

Fast hur hör rutorna ihop egentligen? Har gubben gått några kvarter mellan rutorna eller? (Om man hade sett någon del av någon byggnad (från olika vinklar) i båda rutorna hade det blivit mer sekvens i berättandet... man hade mer frått känsla av att någon rörde sig geom staden...)
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av Rosen »

Wakuran skrev:Också ett intressant sätt att framhäva honom och få honom att stå ut, rent bokstavligt.

Lite off-topic (dock håller jag med om att det var en mycket välgjord sida) -- det finns någon gammal westernserie som använde det här greppet ganska regelbundet. Minns inte titeln, men den hade en maskerad Lone Ranger-kopia i huvudrollen, med en likledes maskerad kvinnlig sidekick. Gick på svenska way back i... Tomahawk, kanske?

I alla fall, i den använde tecknaren ofta det här som en sorts 3d-effekt; figurer stack en pistol halvvägs utanför rutan, red ut ur en bild så att ett av hästens ben kom in lite framför rutan under, o dyl. Brorsan och jag brukade sitta och leta efter såna där detaljer i den och tyckte det var ett rätt intressant grepp.
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av Rosen »

RioGrande skrev:Fast hur hör rutorna ihop egentligen? Har gubben gått några kvarter mellan rutorna eller?

Det är väl en rätt vanlig metod att visa att figurer förflyttar sig? Typ, på en bild svingar sig Spidde mellan byggnader, i nästa bild sitter han på huk på ett tak... Ofta i samband med en intern monolog.
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av RioGrande »

Ett annat sätt att markera att någon förflyttar sig är ju att visa benen, så att man ser att personen tar steg.

(Det vill säga: Om meningen med den här sidan är att visa att personen står och väntar på ett och samma ställe borde man fått se samma bakgrund eller åtminstone någon bakgrundsdetalj två gånger. Om meningen däremot är att skildra förflyttning borde man få se samma sak (exempelvis en byggnad) också, fast på ett sådant sätt att det tydligt framgår att förflyttning skett (exempelvis understruket med gående med ben eller körande av fordon). Så tänker jag.)
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av Peral »

Sidan blir mycket tydligare med titel och repliker inlagda som den presenteras på SSS-forum
http://www.scifinytt.se/forum/index.php?showtopic=10615&pid=246871&st=0&#entry246871
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av Wakuran »

Jag tolkade det som någon sorts kameraåkning eller zoomning, alltså ett etablerande av miljön.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av RioGrande »

Hm. Jag tyckte nog skissen var renare. Smaksak förstås. Bilarna ser (någorlunda) realistiska ut på skissen, men har blivit Ankeborgbilar på den tuschade sidan. Lite Eisnerlekande att placera titeln på muren. Jag kan förstå det. Men vad synd att rita alla de fina tegelstenarna -- bara för att sedan sätta en stor text över!
[:)]
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av tfels »

Här är den tuschade och textade sidan, ungefär som den kommer att bli.
Bild
Tegelväggen till vänster i ruta 2 är samma som den stora väggen i ruta 1. Då kan ni räkna ut att kameran har rört sig åt vänster men vridit sig åt höger. Det kanske inte blev så jädra bra?

Sidan tog väl ca en dag att rita och en dag att tuscha, men processen var utspridd på flera dagar pga andra aktiviteter.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av Isegrim »

En variant är att låta lodlinjen av vänstra tegel väggen vara samma (så att de sammanfaller) i de bägge bilderna. Då läser man ihop formen och kanske snabbare upptäcker kamerans panorering/dolly.
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av tfels »

Bra förslag! Men nu är jag för lat för att ändra det, men jag ska komma ihåg det till nästa gång. Du borde bli serietecknarlärare! (eller serietecknare [8] )
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Nordens Stjärnor

Inlägg av Isegrim »

tfels skrev:Bra förslag! Men nu är jag för lat för att ändra det, men jag ska komma ihåg det till nästa gång. Du borde bli serietecknarlärare! (eller serietecknare [8] )


Jag jobbar på saken ... [;)]
Skriv svar